سلام عرض میکنم خدمت شما دوستان عزیز. در ادامه پست های آموزش سئو و همچنین بهینه سازی سایت آکادمی مهارت آموزی آنلاین ویکی دمی در انجمن برنامه نویس در خدمت شما عزیزان هستیم. در ادامهی مطالب و نکاتی که در موضوع سئو در انجمن برنامه نویس قرار میدادیم امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با موضوع پر سرچ و کارایی آموزش گوگل آنالیتیکس، که امیدوارم از این مقاله استفاده نمایید.
شما هم وقتی به صفحه اول گوگل آنالیتیکس نگاه می کنین گیج می شین؟
خب اصلا نگران نباشید، ما در این بخش میخواهیم آموزش گوگل آنالیتیکس رو به صورت کامل و جامع واستون قرار بدیم پس با ما همراه باشید.
یه خبر خوب براتون دارم، شما تنها نیستین و گوگل آنالیتیکس واقعا ابزار ساده ای نیست. وقتی برای اولین بار یه گشتی در گوگل آنالیتیکس زدم با خودم فکر کردم من که هیچی نفهمیدم! مفاهیم زیادی اونجا بود که اصلا درکشون نکرده بودم و تعجب می کردم که بقیه چطور به راحتی ازش استفاده می کنن. بعدش سعی کردم با آزمون و خطا پیش برم و این ابزار رو کشف کنم. البته الان هم نمی تونم بگم که کاملا تسط دارم، اما واقعیت اینه که به راحتی میتونم از این ابزار استفاده کنم و خوب خیلی دلم میخواد که شما هم مثل من بتونین به راحتی ازش استفاده کنید. واسه همون تصمیم گرفتم بهترین و عملی ترین آموزش گوگل آنالیتیکس را واسه شما قرار بدم که شما هم بتونید مثل من از این ابزار که یکی از بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ است استفاده کنید.
البته ممکنه که براتون این سوال پیش بیاد که اصلا چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنین که خوب در مقاله های قبلی ویکی دمی دلایل استفاده از این ابزار توضیح داده شده. اما به طور کلی در نظر داشته باشین که هیچ کسب و کاری که در بازار آنلاین هم حضور داره، بدون تحلیل و بررسی ترافیک ورودی اش نمی تونه موفق باشه. اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار وبمسترها قرار میده می تونه نقش مهمی رو در بهینه سازی و رشد اون وب سایت داشته باشه. خوب با همه این توضیحات اگر با این ابزار آشنایی ندارین و هیچوقت برای تحلیل وب سایت تون ازش استفاده نکردین پیشنهاد من اینه که این مقاله رو از دست ندین و همراه من باشین تا بتونین از گوگل آنالیتیکس به بهترین شکل استفاده کنین.
مطالبی که در این پست آموزش گوگل آنالیتیکس براتون می نویسم همه چیزهاییه که تو این چند سال یاد گرفتم. ممکنه یکم طولانی باشه اما میتونه بهتون کمک کنه که مثل یک متخصص از این ابزار کاربردی استفاده کنین. در ضمن اگر بعد از خوندن این مقاله سوالی داشتین فقط کافیه تو قسمت نظرات، سوالتون رو بپرسین تا راهنمایی تون کنم.
خوب همراهان عزیز ویکی دمی بریم سراغ آموزش گوگل آنالیتیکس و جزئیات این ابزار قدرتمند رو بررسی کنیم. البته در مقاله های مشابه بخش هایی از این ابزار رو معرفی کردیم که در ابتدای صفحه میتونید کمشاهده کنید.
با استفاده از گزارشات Acquisition گوگل آنالیتیکس بررسی کنین بازدیدکنندگان از کجا به سایت شما هدایت میشن
تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در سایت با استفاده از گزارشات Behavior گوگل آنالیتیکسمقاله امروزمون پنج بخش کلی داره:
گوگل آنالیتیکس چی هست؟گوگل آنالیتیکس چطور میتونه به سئوی سایت کمک کنه؟چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟اصطلاحات و تعاریف گوگل آنالیتیکس، گزارش های گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس چیست؟
google analytics یا به اختصار GA یک ابزار تحلیلی قوی برای وب سایت ها و اپلیکیشن هاست که توسط شرکت گوگل ارائه شده. این ابزار همه اطلاعاتی که در محصولات گوگل مثل گوگل Ads، سرچ کنسول و دیتا استودیو وجود داره رو جمع آوری می کنه ، بخاط همین برای کسانی که از محصولات مختلف گوگل استفاده می کنن انتخاب خوبیه. خوب احتمالا الان فکر می کنین که آیا شما هم باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنین یا نه؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید از خودتون بپرسین آیا دیتای زیادی دارین؟ و آیا وقت و توانایی تجزیه تحلیل و استفاده از این داده ها رو دارین؟ اگر جوابتون به این سوالها بله باشه پس google analytics مناسب ترین ابزاریه که می تونین ازش استفاده کنین. البته درنظر داشته باشین که اگر یه ابزاری میخواین که به راحتی بتونین راه اندازی کنین و خیلی سریع با همه قسمتاش آشنا بشین و کار باهاش رو یاد بگیرین احتمالا از کار کردن با گوگل آنالیتیکس ناامید میشین. ممکنه ابزار دیگه ای وجود داشته باشه که کار کردن با اون راحت تر باشه اما احتمالا اطلاعات کمتری رو می تونه براتون تولید کنه.
خوب حالا متوجه شدین که گوگل آنالیتیکس خیلی کاربردیه و باید حتما باهاش کار کنین، سوال بعدی اینه که آیا GA رایگانه؟
گوگل آنالیتیکس دو تا نسخه رایگان و پولی که به نام Analytics 360 شناخته شده، داره. نسخه رایگان برای شرکت های کوچیک و متوسط مناسبه و این شرکت ها می تونن از همه ویژگی های این ابزار استفاده کنن. اما شرکت های بزرگ و سازمان ها برای استفاده از گزارش های پیشرفته قیف فروش، مدل سازی و گزارش های چند بعدی و … باید از نسخه پولی استفاده کنن. اگر از نسخه 360 استفاده کنین به یک پشتیبانی اختصاصی از جمله مدیریت اکانت خودتون دسترسی دارین که این موضوع به تنهایی میتونه ارزش این پرداخت رو داشته باشه. البته در مورد هزینه اشتراک هم باید بگم که اصلا مبلغ کمی نیست، هزینه اشتراک سالیانه در آنالیتیکس 360 از 150هزار دلار شروع میشه که باید صورتحساب ماهیانه پرداخت کنین و بعد از اینکه وب سایت شما به بازدید ماهیانه بیش از یک میلیارد رسید هزینه اشتراک افزایش پیدا میکنه.
خوب حالا که هزینه ها رو هم بررسی کردیم بیاین به قسمت های خوب مقاله برسیم.
گوگل آنالیتیکس چطور میتونه به سئوی سایت کمک کنه؟
تجزیه و تحلیل وب سایت به دلیل اینکه میتونه میزان کارآیی و اندازه پیشرفت یک کسب و کار رو نشون بده برای کارشناسان بازاریابی بسیار ارزشمنده و برای تجزیه و تحلیل شما نیاز به اطلاعات و داده های زیادی دارین. بدون اطلاعات، بررسی کردن این موضوع که چه چیزهایی روی استراتژی های فعلی سئوی سایت شما تاثیر دارن، تقریبا غیرممکنه.
گوگل آنالیتیکس می تونه اطلاعات زیادی از چگونگی جذب کاربران و تعامل با اونها در وب سایت رو برای شما فراهم کنه که ما در این آموزش google analytics تمامی این موارد را در قالب فیلم های آموزشی برای شما قرار داده ایم. به عنوان مثال شما می تونین بررسی کنین که چندنفر از یک صفحه خاص بازدید کردن، چه مدت اونجا بودن، در کدوم موقعیت جغرافیایی زندگی می کنن، از کدوم کلمات کلیدی استفاده کردن و خیلی اطلاعات دیگه. خوب این نوع اطلاعات دقیقا همون چیزهایی هستن که برای تعیین میزان موثر بودن یک استراتژی سئو بهشون نیاز دارین. با استفاده از این اطلاعات می تونین استراتژی های سئو تون رو به شکلی تغییر بدین که به اهداف موردنظرتون برسین.
چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟بخش اصلی موضوعات آموزش گوگل آنالیتیکس در ویکی دمی در مورد استفاده درست از این ابزار بسیار تاثیر گذار است.
اگر هنوز یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس ندارین، یک حساب جدید بسازین. برای این کار باید روی وب سایت با اکانت جی میل لاگین گرده باشین و بعد در گوگل، عبارت Google Analytics رو جستجو کنین. یا اینکه مستقیم وارد سایت گوگل آنالیتیکس بشین google.com/analytics و روی کلید Sign Up کلیک کنین.در صفحه بعد باید اطلاعات وب سایت تون رو وارد کنین. در قسمت website name هم نام وب سایت تون رو بنویسین و در ادامه آدرس و نوع فعالیت وب سایتی که میخواین تجزیه تحلیل کنین رو مشخص کنین.یک کد پیگیری جاوا اسکریپتی به صورت اختصاصی برای سایت شما ایجاد میشه که به GA اجازه میده سایت شما رو نظارت کنه و شما باید این کد رو در وب سایت تون قرار بدین.کد پیگیری رو درست بعد از تگ head سایت تون قرار بدین (اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه بهتون داده میشه)به پورتال google analytics خودتون برین و کد رو تایید کنین. حال اگر به قسمت گزارش های Real Time برین، این گزارش باید حداقل یک بازدید در سایت رو به شما گزارش بده که در واقع خود شما هستین.خوب تموم شد! گوگل آنالیتیکس الان روی وب سایت شما فعال شده اما باید 24 ساعت صبر کنین تا گوگل آنالیتیکس بتونه داده های روی وب سایت شما رو بهتون نمایش بده.
شما هم وقتی به صفحه اول گوگل آنالیتیکس نگاه می کنین گیج می شین؟
خب اصلا نگران نباشید، ما در این بخش میخواهیم آموزش گوگل آنالیتیکس رو به صورت کامل و جامع واستون قرار بدیم پس با ما همراه باشید.
یه خبر خوب براتون دارم، شما تنها نیستین و گوگل آنالیتیکس واقعا ابزار ساده ای نیست. وقتی برای اولین بار یه گشتی در گوگل آنالیتیکس زدم با خودم فکر کردم من که هیچی نفهمیدم! مفاهیم زیادی اونجا بود که اصلا درکشون نکرده بودم و تعجب می کردم که بقیه چطور به راحتی ازش استفاده می کنن. بعدش سعی کردم با آزمون و خطا پیش برم و این ابزار رو کشف کنم. البته الان هم نمی تونم بگم که کاملا تسط دارم، اما واقعیت اینه که به راحتی میتونم از این ابزار استفاده کنم و خوب خیلی دلم میخواد که شما هم مثل من بتونین به راحتی ازش استفاده کنید. واسه همون تصمیم گرفتم بهترین و عملی ترین آموزش گوگل آنالیتیکس را واسه شما قرار بدم که شما هم بتونید مثل من از این ابزار که یکی از بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ است استفاده کنید.
البته ممکنه که براتون این سوال پیش بیاد که اصلا چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنین که خوب در مقاله های قبلی ویکی دمی دلایل استفاده از این ابزار توضیح داده شده. اما به طور کلی در نظر داشته باشین که هیچ کسب و کاری که در بازار آنلاین هم حضور داره، بدون تحلیل و بررسی ترافیک ورودی اش نمی تونه موفق باشه. اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار وبمسترها قرار میده می تونه نقش مهمی رو در بهینه سازی و رشد اون وب سایت داشته باشه. خوب با همه این توضیحات اگر با این ابزار آشنایی ندارین و هیچوقت برای تحلیل وب سایت تون ازش استفاده نکردین پیشنهاد من اینه که این مقاله رو از دست ندین و همراه من باشین تا بتونین از گوگل آنالیتیکس به بهترین شکل استفاده کنین.
مطالبی که در این پست آموزش گوگل آنالیتیکس براتون می نویسم همه چیزهاییه که تو این چند سال یاد گرفتم. ممکنه یکم طولانی باشه اما میتونه بهتون کمک کنه که مثل یک متخصص از این ابزار کاربردی استفاده کنین. در ضمن اگر بعد از خوندن این مقاله سوالی داشتین فقط کافیه تو قسمت نظرات، سوالتون رو بپرسین تا راهنمایی تون کنم.
خوب همراهان عزیز ویکی دمی بریم سراغ آموزش گوگل آنالیتیکس و جزئیات این ابزار قدرتمند رو بررسی کنیم. البته در مقاله های مشابه بخش هایی از این ابزار رو معرفی کردیم که در ابتدای صفحه میتونید کمشاهده کنید.
با استفاده از گزارشات Acquisition گوگل آنالیتیکس بررسی کنین بازدیدکنندگان از کجا به سایت شما هدایت میشن
تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در سایت با استفاده از گزارشات Behavior گوگل آنالیتیکسمقاله امروزمون پنج بخش کلی داره:
گوگل آنالیتیکس چی هست؟گوگل آنالیتیکس چطور میتونه به سئوی سایت کمک کنه؟چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟اصطلاحات و تعاریف گوگل آنالیتیکس، گزارش های گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس چیست؟
google analytics یا به اختصار GA یک ابزار تحلیلی قوی برای وب سایت ها و اپلیکیشن هاست که توسط شرکت گوگل ارائه شده. این ابزار همه اطلاعاتی که در محصولات گوگل مثل گوگل Ads، سرچ کنسول و دیتا استودیو وجود داره رو جمع آوری می کنه ، بخاط همین برای کسانی که از محصولات مختلف گوگل استفاده می کنن انتخاب خوبیه. خوب احتمالا الان فکر می کنین که آیا شما هم باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنین یا نه؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید از خودتون بپرسین آیا دیتای زیادی دارین؟ و آیا وقت و توانایی تجزیه تحلیل و استفاده از این داده ها رو دارین؟ اگر جوابتون به این سوالها بله باشه پس google analytics مناسب ترین ابزاریه که می تونین ازش استفاده کنین. البته درنظر داشته باشین که اگر یه ابزاری میخواین که به راحتی بتونین راه اندازی کنین و خیلی سریع با همه قسمتاش آشنا بشین و کار باهاش رو یاد بگیرین احتمالا از کار کردن با گوگل آنالیتیکس ناامید میشین. ممکنه ابزار دیگه ای وجود داشته باشه که کار کردن با اون راحت تر باشه اما احتمالا اطلاعات کمتری رو می تونه براتون تولید کنه.
خوب حالا متوجه شدین که گوگل آنالیتیکس خیلی کاربردیه و باید حتما باهاش کار کنین، سوال بعدی اینه که آیا GA رایگانه؟
گوگل آنالیتیکس دو تا نسخه رایگان و پولی که به نام Analytics 360 شناخته شده، داره. نسخه رایگان برای شرکت های کوچیک و متوسط مناسبه و این شرکت ها می تونن از همه ویژگی های این ابزار استفاده کنن. اما شرکت های بزرگ و سازمان ها برای استفاده از گزارش های پیشرفته قیف فروش، مدل سازی و گزارش های چند بعدی و … باید از نسخه پولی استفاده کنن. اگر از نسخه 360 استفاده کنین به یک پشتیبانی اختصاصی از جمله مدیریت اکانت خودتون دسترسی دارین که این موضوع به تنهایی میتونه ارزش این پرداخت رو داشته باشه. البته در مورد هزینه اشتراک هم باید بگم که اصلا مبلغ کمی نیست، هزینه اشتراک سالیانه در آنالیتیکس 360 از 150هزار دلار شروع میشه که باید صورتحساب ماهیانه پرداخت کنین و بعد از اینکه وب سایت شما به بازدید ماهیانه بیش از یک میلیارد رسید هزینه اشتراک افزایش پیدا میکنه.
خوب حالا که هزینه ها رو هم بررسی کردیم بیاین به قسمت های خوب مقاله برسیم.
گوگل آنالیتیکس چطور میتونه به سئوی سایت کمک کنه؟
تجزیه و تحلیل وب سایت به دلیل اینکه میتونه میزان کارآیی و اندازه پیشرفت یک کسب و کار رو نشون بده برای کارشناسان بازاریابی بسیار ارزشمنده و برای تجزیه و تحلیل شما نیاز به اطلاعات و داده های زیادی دارین. بدون اطلاعات، بررسی کردن این موضوع که چه چیزهایی روی استراتژی های فعلی سئوی سایت شما تاثیر دارن، تقریبا غیرممکنه.
گوگل آنالیتیکس می تونه اطلاعات زیادی از چگونگی جذب کاربران و تعامل با اونها در وب سایت رو برای شما فراهم کنه که ما در این آموزش google analytics تمامی این موارد را در قالب فیلم های آموزشی برای شما قرار داده ایم. به عنوان مثال شما می تونین بررسی کنین که چندنفر از یک صفحه خاص بازدید کردن، چه مدت اونجا بودن، در کدوم موقعیت جغرافیایی زندگی می کنن، از کدوم کلمات کلیدی استفاده کردن و خیلی اطلاعات دیگه. خوب این نوع اطلاعات دقیقا همون چیزهایی هستن که برای تعیین میزان موثر بودن یک استراتژی سئو بهشون نیاز دارین. با استفاده از این اطلاعات می تونین استراتژی های سئو تون رو به شکلی تغییر بدین که به اهداف موردنظرتون برسین.
چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟بخش اصلی موضوعات آموزش گوگل آنالیتیکس در ویکی دمی در مورد استفاده درست از این ابزار بسیار تاثیر گذار است.
اگر هنوز یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس ندارین، یک حساب جدید بسازین. برای این کار باید روی وب سایت با اکانت جی میل لاگین گرده باشین و بعد در گوگل، عبارت Google Analytics رو جستجو کنین. یا اینکه مستقیم وارد سایت گوگل آنالیتیکس بشین google.com/analytics و روی کلید Sign Up کلیک کنین.در صفحه بعد باید اطلاعات وب سایت تون رو وارد کنین. در قسمت website name هم نام وب سایت تون رو بنویسین و در ادامه آدرس و نوع فعالیت وب سایتی که میخواین تجزیه تحلیل کنین رو مشخص کنین.یک کد پیگیری جاوا اسکریپتی به صورت اختصاصی برای سایت شما ایجاد میشه که به GA اجازه میده سایت شما رو نظارت کنه و شما باید این کد رو در وب سایت تون قرار بدین.کد پیگیری رو درست بعد از تگ head سایت تون قرار بدین (اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه بهتون داده میشه)به پورتال google analytics خودتون برین و کد رو تایید کنین. حال اگر به قسمت گزارش های Real Time برین، این گزارش باید حداقل یک بازدید در سایت رو به شما گزارش بده که در واقع خود شما هستین.خوب تموم شد! گوگل آنالیتیکس الان روی وب سایت شما فعال شده اما باید 24 ساعت صبر کنین تا گوگل آنالیتیکس بتونه داده های روی وب سایت شما رو بهتون نمایش بده.