گزیده ای از کاربرد هوش مصنوعی در بازیهای رایانه ای

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
امروزه هوش مصنوعی یکی از بخشهای جدا نشدنی از بازیهای رایا نه ای میباشد . به دلیل این که ضمن کم کردن حجم بازی اعمال و حرکتهای دقیق و حساب شده ای را به یک کارکتر یا شی 3بعدی واقع در بازی نسبت میدهد . هوش مصنوعی یک تکنولوژی بسیار پیچیده میباشد در صنایع بسیاری کاربرد دارم . مثل ساخت Robot ها یا ابزار الات اتوماتیک صنعتی و همچنین ساخت بازیهای رایانه که در اینجا فقط به کاربرد این تکنولوژی در طراحی بازی اشاره میکنم . هوش مصنوعی برای اولین بار در بازی Spacewar در سال 1961 به عنوان یک سیستم و تکنیک ایجاد هوش مصنوعی برای کارکترهای بدون کاربر یا CPU Player ساخته شد . البته این بازی یک بازی رایانه ای نبود بلکه یک دستگاه کامل فقط برای این بازی بود که ابعاد آن 1 متر در 1.7 متر بود و وزنی معادل 170 کیلوگرم داشت . تمام این جعبه فقط توانایی نگه داری یک بازی را داشته و بقیه ی قطعات داخلی صرف محاسبه های هوش مصنوعی میشد . اما در سال 1996 برای اولین باز هوش مصنوعی کامل و بدون مشکل نرم افزاری برای بازی Toy Story Pizza Planet مورد استفاده قرار گرفت و این بازی به عنوان آغاز کننده دوره ی جدیدی از بازیهای رایانه شد . به طور کلی هوش مصنوعی برای محاسبه ی از سیستم بسیار پیشرفته و یکتایی به نام
Artificial Intelligence استفاده میکند که به معنای هوش مصنوعی است و به صورت یک ریز تراشه در CPU نصب شده و مورد استفاده قرار میگیرد . هوش مصنوعی میتواند بازه ی بسیار وسیعی از زبانهای برنامه نویسی را از XML تا زبان ساخت ماشین شامل شود ولی متداول ترین زبانها برای برنامه نویسی یم هوش مصنوعی کامل C++ و C# است که در موتورهای Unreal Engine و Cry Engine ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته میشود . هوش مصنوعی از 3 راه مختلف محاسبات خود را انجام میدهد که در زیر ذکر میکنم :

1 : از راه استدلال یا Analysis که کارکتر CPU یک دید وسیع نسبت به محیط بازی دریافت میکند و تمامی راهها و نقاط بحرانی و ... را که قبلاً توسط یک تابع در محیط Engine مشخص شده را در هوش خود ذخیره و در محیط بازی طبق محاسبات و موقعیت دیگر بازیکن ها از این راهها و نقاط استفاده میکند . نمونه ی بارز این نوع هوش مصنوعی در بازی Counter Strike از موتور Valve Source Engine یافت .

2 : Tag Thinker یا محاسبه بر حسب تابع که با توجه به توابعی که فقط یکبار برای کارکتر CPU تعریف میشود و کارکتر هنگامی که در یک مرحله پیاده سازی میشود با استفاده از آن محاسبات خود را انجام میدهد . در این نوع سیستم هوش مصنوعی میتوان تکنیک های رزمی یا نظامی نظیر استتار و حرکت زیگ زاگی را هم تعریف کرد که نمونه ی آن بازی هایی میباشند که از ورژن Unreal Engine 2 و 3 ساخته شده اند یا موتور طراحی Cry Engine که هوش مصنوعی بسیار پیشرفته ای دارد .

3 : Real Thinker که یک تابع برای بازیهای تحت شبکه بیشتر استفاده میشود . مثل بازی Battle Filed که در این روش 3 حس شنوایی , بینایی , لامسه , و همچنین یک رادار برای شناسایی افراد خودی یا دشمن در هر کارکتر CPU تعریف میشود که مثلاً اگر کارکتر صدایی را شنید به سمت آن حرکت کنند یا اگر دشمن را دید به آن تیر اندازی کند . البته از این سیستم هوش مصنوعی در بازی Star wars هم استفاده شد ولی به دلیل وجود اشکلات بسیار زیاد قبل از تولید انبوه این بازی سیستم هوش مصنوعی آن عوض شد و به Tag Thinker تغییر پیدا کرد .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا