گزارش کامل و مصور نخستین سمینار آموزشی چاپ در اهواز

Mehdi_Naissipour

کاربر VIP
سلام به همه دوستان خوب مجید آنلاین.
حدود ده روز پیش یک سمینار آموزشی چاپ در اهواز برگزار شد که بنده افتخار همکاری در اون رو داشتم. گزارش کامل این برنامه رو با تصاویر مربوطه می تونید در لینک زیر ببینید:
http://www.parsianbalabar.com/Seminar of Press in Ahwaz.htm

موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

Mehdi_Naissipour

کاربر VIP
این هم برای اینکه اگه لینک رو پاک کردم مطالب بمونه:


نخستین سمینار آموزشی چاپ در اهواز برگزار شد
مهدی نیسی پور - عکس و گزارش
این سمینار با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به همت آقای کاوه رستم پور مدیر گروه هنر و معماری دانشکده هنر شوشتر و توسط آقای بهرام عفراوی مدیر گروه پژوهشی عفراوی (گرافتک) در هتل پارس اهواز (فجر سابق) در تاریخ پنجشنبه 24 / 8 / 86 برگزار گردید.

تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید زینت بخش شروع مراسم بود. در آغاز مهندس رستم پور (برگزار کننده سمینار) سخنانی را پیرامون اهمیت دانستن نکات فنی چاپ برای فعالان در زمینه گرافیک و نیز نحوه شکل گیری تصمیم برگزاری این سمینار و ... ایراد کردند.
سپس سمینار در چهار بخش ارائه شد. ساعت 8 صبح در بخش نخست، جناب مهندس عفراوی برنامه خود را با ارائه پیشنهاداتی برای ادامه یادگیری چاپ و طرح چند سوال اساسی در زمینه چاپ آغاز کرد و پس از آن به معرفی فرم کالبد شکافی کار چاپی پرداخت. در این بخش از سمینار، نقش ناظر چاپ در فرآیند یک کار چاپی، دید کلی درباره طراحی تا چاپ به همراه آشنایی با ابزارهای فرآیند چاپ، تفاوت بردار و بیت مپ و خطوط Hairline مورد بررسی قرار گرفت.
نمایش فیلم کوتاهی درباره چاپ و طرح پرسشی با مضمون "چه پارامترهایی در تعیین شیوه چاپ موثر است؟" پایان بخش این قسمت از برنامه بود.
بخش دوم برنامه بعد از چند دقیقه تنفس و گپ و گفتگو بین شرکت کنندگان، آغاز شد. در این بخش از سمینار مباحثی چون ترام، مشکل پیچازی، ترام های نوع AM و FM ، رنگ در طراحی تا چاپ، رنگهای Spot و Pantone و چاپ با بیش از چهار رنگ، تعیین تعداد رنگهای یک کار چاپی، تشریح فرم کالبد شکافی کار چاپی، شرحی بر Overprint و بکارگیری کتابچه رنگ، مطرح شد. در پایان، فیلمی کوتاه در رابطه با گردش کار یک کار چاپی از طراحی تا چاپ پخش شد و پرسش پایانی این بخش نیز مطرح گردید: "اگر ترام نبود، چاپ چگونه بود؟"
در ساعت 12:30 و پس از اتمام بخش دوم سمینار، جلسه پرسش و پاسخ برگزار گردید.
پس از صرف ناهار در رستوران کارون هتل پارس، بخش سوم سمینار در ساعت 14 با بررسی واژه های Dpi، Lpi،Ppi توسط بهرام عفراوی شروع شد. این مسئله یکی از پر گیر و دار ترین مسائل مربوط به طراحی تا چاپ است که درک کامل آن نیازمند مطالعه منابع اصلی و تخصصی است. با این حال با بیان شیوا و توضیحات کامل جناب عفراوی این مطلب به خوبی ارائه گردید.
چاقی ترام و رابطه آن با Lpi ، فرم لیتوگرافی و جزئیات آن، توضیح علائم و نوار رنگی روی سند، مروری بر نمونه های چاپی مشکل دار، جلوه های ویژه در چاپ، فرم بندی و سند چاپی از جمله مباحث مطرح شده در بخش سوم سمینار بود. در انتهای این بخش ضمن پرسش و پاسخ، فیلمی از مراحل پس از چاپ ( تا، دوخت، چسب و ...) نمایش داده شد. سوال پایانی این بخش این بود: "مزایا و مشکلات پلیت چیست؟".
پس از یک تنفس کوتاه چند دقیقه ای، جناب عفراوی در بخش چهارم از سخنان خود به مرور شیوه های مختلف چاپ و راههای تشخیص آنها با بررسی نمونه های چاپی پرداختند و برخی از مسائل و مشکلات یک فرایند چاپی را مطرح نمودند. هنرجویان نیز با بررسی نمونه های چاپی که قبلا در اختیار آنها گذاشته شده بود سعی در تمرین آنچه گفته شد، داشتند.
در پایان بخش چهارم، با برنامه ریزی بسیار خوب هیئت برگزارکننده، شرکت کنندگان همگی برای بازدید از چاپخانه میعاد اهواز به محل چاپخانه منتقل شدند.
طی این بازدید گروهی که در ساعت 18 در محل چاپخانه میعاد با مدیریت آقای قانون برگزار شد، شرکت کنندگان از نزدیک با دستگاهها و مراحل مختلف چاپ آشنا شدند و جناب قانون و مهندس عفراوی در طول بازدید به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفتند. در پایان این بازدید یک عکس گروهی تهیه شد و سپس همگی برای آزمون پایان دوره به محل هتل پارس مراجعت نمودند.
آزمون پایان دوره در ساعت 18:30 دقیقه در سالن سمینار برگزار شد و در پایان به ده نفر از شرکت کنندگان که به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ داده بودند، جوایزی اهداء گردید.
از نکات جالب برگزاری این سمینار، طرح نکاتی از سوی شرکت کنندگان بود که تا کنون در هیچ کتاب و مقاله ای به آن اشاره نشده بود. از آن جمله شیوه جدیدی جهت نحوه تشخیص ژله فیلم که توسط آقای عالم زاده (فعال در زمینه چاپ و گرافیک و مدرس این رشته)، مطرح گردید.
شایان ذکر است که در ضمن برگزاری این سمینار، یک نمایشگاه جنبی از آثار گرافیک هنرجویان گرافیک استان خوزستان در محل هتل پارس اهواز دایر گردید که با استقبال بینظیر عموم مردم و علاقه مندان روبرو شد. این نمایشگاه از ساعت 8 صبح تا 9 شب میزبان عموم بازدیدکنندگان بود.
(عکس و گزارش: مهدی نیسی پور)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا