گجتی جیبی برای زندگی آنلاین

ariasanat

Member
[h=1]گجتی جیبی برای زندگی آنلاین[/h]
1009157.jpg

میثاق محمدی‌زاده

اشاره:
به این بهانه، می‌خواهیم به سراغ یک مودم LTE و وای‌فای برویم و ترکیب شبکه‌های موبایل و بی‌سیم را به نظاره بنشینیم.



چند ماه پیش هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل مجوز ارائه شبکه‌های موبایل 3G/4G را دریافت کردند و سرویس‌های این نوع شبکه‌ها در اختیار کاربران و علاقه‌مندان اینترنت پرسرعت همراه قرار گرفت. این خبر خوش محصولات شبکه‌های 4G را نیز روانه بازار ایران کرد و پس از سال‌ها می‌توانیم تجربه کار با این دستگاه‌ها را داشته باشیم؛ هر‌چند هنوز کیفیت این شبکه‌ها با استانداردهای واقعی فاصله دارد. به این بهانه، می‌خواهیم به سراغ یک مودم LTE و وای‌فای برویم و ترکیب شبکه‌های موبایل و بی‌سیم را به نظاره بنشینیم.

164%20-%20tp-link%20-%20000.jpg


معرفی و امکانات
در چند سال اخیر، استفاده از اینترنت روی شبکه‌های موبایل و اشتراک‌گذاری آن میان دستگاه‌های دیگر با استقبال مواجه شده است. دلیل این موضوع نیز قابلیت حمل و پویایی کامل اینترنت است. با شبکه‌های موبایل در هر زمان و هر جایی می‌توانید به اینترنت متصل شوید و همانند اینترنت ADSL به یک مکان ثابت وابسته نیستید. از سوی دیگر، شبکه‌های موبایل سرعت انتقال اطلاعات بیش‌تری نسبت به وای‌مکس دارند و به این فناوری ترجیح داده می‌شوند.
مودم M7350 شرکت تی‌پی‌لینک که از آن به‌عنوان LTE-Advanced Mobile Wi-Fi نام برده می‌شود، دقیقا دنبال برآورده کردن همین هدف است. با استفاده از یک سیم‌کارت تلفن همراه می‌توان از شبکه‌های موبایل 3G، 2G و 4G (فناروی LTE-Advanced) بهره برد و با قابلیت‌های اکسس‌پوینتی آن یک شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کرد. اکسس‌پوینت این دستگاه مبتنی‌بر استاندارد 802.11n ولی دو‌بانده است. فناوری 4G ارائه شده روی فرکانس‌های 800، 900، 1800، 2100 و 2600 مگاهرتز با این دستگاه قابل استفاده و روی شبکه‌های HSPA و +HSPA نیز فرکانس‌های 900 و 2100 مگاهرتز قابل بهره‌برداری هستند. شبکه‌های GSM، GPRS و EDGE نیز روی فرکانس‌های 850، 900، 1800 و 1900 مگاهرتز قابلیت اتصال دارند.
حداکثر سرعت روی شبکه‌های موبایل 4G به دانلود 150 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. روی شبکه‌های بی‌سیم نیز سرعت انتقال اطلاعات 300 مگابیت برای هر دو شبکه است. در واقع، این دستگاه نمی‌تواند هم‌زمان از دو فرکانس کاری بی‌سیم استفاده کند و یکی از آن‌ها فعال است. یک آنتن داخلی برای این محصول تعبیه شده است و حداقل‌های مورد نیاز برای اشتراک‌گذاری اینترنت در یک شبکه بی‌سیم را فراهم می‌کند.
از نظر ظاهری، این مودم مشکی رنگ و مستطیلی شکل (در اندازه 16×66× 106 میلی‌متر) است که روی بخش رویی آن یک صفحه ‌نمایش 1.44 اینچی TFT و یک کلید روشن/ خاموش دیده می‌شود. این صفحه‌ نمایش اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیک شبکه، وضعیت شبکه بی‌سیم، تعداد کاربرهای متصل به دستگاه، نوع شبکه موبایل (4G/3G/2G)، وضعیت آنتن‌دهی و سیگنال‌های شبکه بی‌سیم، وضعیت اتصال اینترنت، پیغام‌ها و وضعیت باتری را نمایش می‌دهد.
درگاه‌های میکرو USB برای اتصال به برق یا کامپیوتر و کلید Menu دیگر امکانات ارتباطی آن هستند (شکل 1).


164%20-%20tp-link%20-%2001.jpg

شكل 1: صفحه ‌نمایش مودم اطلاعات بسیار مفیدی درباره شبکه‌های موبایل و بی‌سیم می‌دهد.

 

ariasanat

Member
یک باتری لیتیومی 2550 میلی‌آمپر ساعت (2550mAh) به پنل پشتی دستگاه افزوده می‌شود که می‌تواند هشت تا ده ساعت بدون اتصال به برق روی شبکه‌های موبایل کار کند. محل جای‌گذاری سیم‌کارت زیر محفظه باتری است. در کنار آن، محل قرارگیری کارت حافظه Micro SD است که می‌تواند حافظه ذخیره‌سازی دستگاه را به 32 گیگابایت افزایش دهد (شکل 2).

164%20-%20tp-link%20-%2002.jpg

شكل 2: محل افزودن سیم‌کارت 4G و کارت حافظه Micro SD در قسمت جای‌گذاری باتری مشخص هستند.

این میزان حافظه می‌تواند به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه بی‌سیم کمک کند و یک مزیت محسوب می‌شود. پانزده کاربر یا دستگاه امکان اتصال هم‌زمان به این مودم را دارند و می‌توانند از اینترنت و اطلاعات اشتراکی استفاده کنند. شبکه بی‌سیم این مودم قابلیت‌هایی مانند غیرفعال کردن مشاهده SSID، رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK، فیلترسازی آدرس MAC و IP و سرور و کلاینت DHCP را نیز دارد. در جعبه این دستگاه دو جا سیم‌کارتی برای تبدیل سیم‌کارت میکرو و نانو به سیم‌کارت معمولی علاوه بر کابل USB، یک باتری، دو شاخه برق و دفترچه‌های راهنما وجود دارد.

164%20-%20tp-link%20-%2000.jpg


نصب و راه‌اندازی
باتری دستگاه را جا انداختیم و مودم را روشن کردیم. حدود 10 ثانیه طول کشید تا دستگاه آماده به‌کار شود و مشخصات شبکه موبایل و شبکه بی‌سیم روی صفحه ‌نمایش ظاهر شوند. برای مشاهده اطلاعات و وضعیت شبکه‌های دستگاه ابتدا کلید Menu را فشار دادیم و با کلید Power گزینه‌های مختلف را انتخاب کردیم. مثلاً در بخش Device Info اطلاعاتی مانند نام SSID شبکه بی‌سیم، رمز عبور شبکه، آدرس اینترنتی لاگین به تنظیمات دستگاه و... مشاهده شدند. از بخش Wi-Fi 2.4G/5G می‌توان فرکانس شبکه بی‌سیم را تغییر داد. Data Roaming برای روشن کردن این قابلیت است و گزینه Network Model امکان انتخاب میان چند نوع شبکه 4G و 3G را فراهم می‌کند. برای خاموش کردن صفحه ‌نمایش کافی است کلید Power را فشار دهیم. از نشانی http://tplinkmifi.net نیز می‌توانیم به پنل مدیریتی تحت وب مودم دسترسی یابیم.


 

ariasanat

Member
حرف آخر
همان ‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، بزرگ‌ترین قابلیت این مودم حمل آسان آن است. اندازه مناسب و وزن بسیار سبک آن اجازه می‌دهد به‌راحتی در جیب، کیف، کوله پشتی و حتی در دست قرار گیرد و به شبکه‌های موبایل پرسرعت LTE متصل شود. قابلیت‌های وای‌فای آن نیز اینترنت را روی دستگاه‌های دیگر مانند اسمارت‌فون، تبلت، نوت‌بوک، کامپیوتر، ساعت هوشمند و دیگر دستگاه‌های همراه قابل استفاده می‌کند. مزیت‌هایی مانند حافظه 32 گیگابایتی با افزودن یک کارت حافظه، صفحه ‌نمایشی برای وارد کردن حداقل تنظیمات و مشاهده وضعیت شبکه‌ها، کار روی دو فرکانس کاری 2.4 و 5 گیگاهرتز و نگه‌داری شارژ 10 ساعتی برگ برنده آن در بازار هستند.


164%20-%20tp-link%20-%20spec.jpg



 

جدیدترین ارسال ها

بالا