کنتراست تفاوت در شدت روشنائی بین تاریک ترین نقطه تصویر با پرنورترین نقطه تصویر است. هرچه اختلاف بیشتر باشد کنتراست بیشتر است و تصویر زیبا تر و زنده تر به نظر می آید.
چرا کنتراست اینفدر مهم است؟
در پروژکتورهای آموزشی و کنفرانسی آنچه که درجه اول اهمیت را دارد شدت روشنائی است. و کنتراست در درجه دوم اهمیت است. در پروژکتورهای سینمائی این موضوع کاملا برعکس است. در پروژکتورهای سینمائی مهمترین فاکتور نسبت کنتراست تصویر است. پروژکتوری با نسبت کنتراست بالا تصاویری با سطح تاریکی بالا تولید می کند. سطح تاریکی یا Black Level مشخصه ای از پروژکتورهاست. اجازه دهید در این مورد کمی توضیح دهیم. پروژکتورها نمی توانند تاریکی مطلق را تولید کنند. و همیشه سیاهی کامل کمی به خاکستری گرایش دارد. هرچه پروژکتور بتواند نقاط تاریک را بهتر تولید کند سطح تاریکی بهتری دارد و تصاویر عمق بیشتری پیدا می کنند. تصاویر در پروژکتوری با نسبت کنتراست عالی حالتی شبیه به 3 بعدی پیدا می کند.
شکل فوق 2 تصویر یکی با کنتراست بالا ( سمت راست ) و دیگری ( سمت چپ ) با کنتراست کم را نشان می دهد.
نسبت کنتراست
نسبت کنتراست اشاره شده در مشخصات ویدپو پروژکتورها معمولا به یکی از دو روش اشاره شده در ادامه بیان می شود. اگر صرفا به کلمه Contrast اشاره شود معمولا بیا نگر On/Off Contrast است که نسبت سفید ترین سفیدی به سیاره ترین سیاهی است. اما اگر از واژه ANSI Contrsat استفاده شود بیان گر استفاده از صفحات تخصصی جدول بندی شده ای از مربع های سیاه و سفید است که این روش بیان نسبت کنتراست بسیار دقیق تر است.
On/Off Contrast معمولا عدد بسیار بزرگ تری است. و معمولا در مشخصات ویدئو پروژکتورها از این مشخصه استفاده می شود.
به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این دو معیار اندازه گیری بیان کننده همه داستان نیست. برای اطلاع دقیق از ویژگی های هر دستگاه بهتر است به بررسی های تخصصی هر دستگاه مراجعه کنید.
Dynamic Iris چیست؟
ِDynamic Iris دستگاهی است که در بعضی پروژکتورها بین لنز و لامپ قرار داده شده است. این دهانه دیافراگم مانند در هر ثانیه می تواند بارها باز و بسته شود و با بررسی میزان نور خروجی از لامپ نور خروجی از لنز پروژکتور را متناسب با شدت تصویر نمایش داده شده تنظیم می کند. یک
Dynamic Iris خوب مب تواند On/Off Contrast را بهبود بخشد. در این حالت تصاویر تاریک تاریکتر و تصاویر روشن روشنتر به نظر می آیند. مقدار On/Off Contrast بر اساس سفیدترین سفید در حالت باز دیافراگی و سیاه ترین سیاهی در حالت بسته دیافراگم ارزیابی می شود. Dynamic Iris تاثیری روی ANSI Contrast ندارد.
برای بهترین نتیجه به محیطی تاریک احتیاج است.
همانطور که میدانید سالن های سینمای تجاری کاملا تایک هستند و دیوارها و سقف نیز بازتاب کننده نور نیستند. این به این خاطر است که در نور کم سیستم های پروژکتوری کارآیی بهتری از خود نشان می دهند. در حالت ایده آل رنگ دیوارها باید تیره یا سیاه باشد که البته شاید چنین امکانی برای هر شرایطی فراهم نباشد. کیفیت پرده نمایش نیز همانطور که می دانید بسیار مهم است. پرده نمایش سینمای خانگی باید از نوع تیره باشد. البته چنین پرده هایی در کشورمان به سختی قابل تهیه هستند و اکثر پرده های موجود برای نمایش فیلم چندان مناسب نیستند.
کلام آخر اینکه تا جائیکه می توانید اتاق را تاریک کنید و بازتاب دیوارها و سقف را نیز کاهش دهید.
ویدئو پروژکتور استوک در شرکت ایراجکتور
چرا کنتراست اینفدر مهم است؟
در پروژکتورهای آموزشی و کنفرانسی آنچه که درجه اول اهمیت را دارد شدت روشنائی است. و کنتراست در درجه دوم اهمیت است. در پروژکتورهای سینمائی این موضوع کاملا برعکس است. در پروژکتورهای سینمائی مهمترین فاکتور نسبت کنتراست تصویر است. پروژکتوری با نسبت کنتراست بالا تصاویری با سطح تاریکی بالا تولید می کند. سطح تاریکی یا Black Level مشخصه ای از پروژکتورهاست. اجازه دهید در این مورد کمی توضیح دهیم. پروژکتورها نمی توانند تاریکی مطلق را تولید کنند. و همیشه سیاهی کامل کمی به خاکستری گرایش دارد. هرچه پروژکتور بتواند نقاط تاریک را بهتر تولید کند سطح تاریکی بهتری دارد و تصاویر عمق بیشتری پیدا می کنند. تصاویر در پروژکتوری با نسبت کنتراست عالی حالتی شبیه به 3 بعدی پیدا می کند.
شکل فوق 2 تصویر یکی با کنتراست بالا ( سمت راست ) و دیگری ( سمت چپ ) با کنتراست کم را نشان می دهد.
نسبت کنتراست
نسبت کنتراست اشاره شده در مشخصات ویدپو پروژکتورها معمولا به یکی از دو روش اشاره شده در ادامه بیان می شود. اگر صرفا به کلمه Contrast اشاره شود معمولا بیا نگر On/Off Contrast است که نسبت سفید ترین سفیدی به سیاره ترین سیاهی است. اما اگر از واژه ANSI Contrsat استفاده شود بیان گر استفاده از صفحات تخصصی جدول بندی شده ای از مربع های سیاه و سفید است که این روش بیان نسبت کنتراست بسیار دقیق تر است.
On/Off Contrast معمولا عدد بسیار بزرگ تری است. و معمولا در مشخصات ویدئو پروژکتورها از این مشخصه استفاده می شود.
به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این دو معیار اندازه گیری بیان کننده همه داستان نیست. برای اطلاع دقیق از ویژگی های هر دستگاه بهتر است به بررسی های تخصصی هر دستگاه مراجعه کنید.
Dynamic Iris چیست؟
ِDynamic Iris دستگاهی است که در بعضی پروژکتورها بین لنز و لامپ قرار داده شده است. این دهانه دیافراگم مانند در هر ثانیه می تواند بارها باز و بسته شود و با بررسی میزان نور خروجی از لامپ نور خروجی از لنز پروژکتور را متناسب با شدت تصویر نمایش داده شده تنظیم می کند. یک
Dynamic Iris خوب مب تواند On/Off Contrast را بهبود بخشد. در این حالت تصاویر تاریک تاریکتر و تصاویر روشن روشنتر به نظر می آیند. مقدار On/Off Contrast بر اساس سفیدترین سفید در حالت باز دیافراگی و سیاه ترین سیاهی در حالت بسته دیافراگم ارزیابی می شود. Dynamic Iris تاثیری روی ANSI Contrast ندارد.
برای بهترین نتیجه به محیطی تاریک احتیاج است.
همانطور که میدانید سالن های سینمای تجاری کاملا تایک هستند و دیوارها و سقف نیز بازتاب کننده نور نیستند. این به این خاطر است که در نور کم سیستم های پروژکتوری کارآیی بهتری از خود نشان می دهند. در حالت ایده آل رنگ دیوارها باید تیره یا سیاه باشد که البته شاید چنین امکانی برای هر شرایطی فراهم نباشد. کیفیت پرده نمایش نیز همانطور که می دانید بسیار مهم است. پرده نمایش سینمای خانگی باید از نوع تیره باشد. البته چنین پرده هایی در کشورمان به سختی قابل تهیه هستند و اکثر پرده های موجود برای نمایش فیلم چندان مناسب نیستند.
کلام آخر اینکه تا جائیکه می توانید اتاق را تاریک کنید و بازتاب دیوارها و سقف را نیز کاهش دهید.
ویدئو پروژکتور استوک در شرکت ایراجکتور