ابزار select and link در تری دی مکس برای به وجود آوردن اتصال میان دو یا چند جسم از نوع اتصالات parent and child هست. یک آبجکت child فقط می تونه یک parent داشته باشه در صورتی که یک آبجکت parent می تونه چندین child داشته باشه. برای ایجاد این رابطه روی جسمی که می خواهید child باشه کلیک کنید، ابزار link رو فعال کنید و با کلیک و درگ کردن از آبجکت child به روی آبجکت parent و سپس رها کردن ماوس، این اتصال را ایجاد کنید. حالا آبجکت parent هر تغییری که کنه، اعم از move, rotate or scale جسم child هم هون تغییرات رو می کنه با این تفاوت که جسم parent رو به عنوان مبداء خودش انتخاب می کنه یعنی pivot point جسم child دقیقا در مرکز جسم parent قرار می گیره. اما اگه جسم های child رو تغییر بدید parent هیچ تغییری نمی کنه.
اگه بخواهید این ارتباط یا اتصال رو قطع کنید باید حتما جسم child رو انتخاب کنید و اون را با ابزار unlink از جسم مادر جدا کنید.
آقا انقد توضیحاتت کامل بود ک دیگه جای هیچ سوالی برام نزاشت...متشکرم
ابزار select and link در تری دی مکس برای به وجود آوردن اتصال میان دو یا چند جسم از نوع اتصالات parent and child هست. یک آبجکت child فقط می تونه یک parent داشته باشه در صورتی که یک آبجکت parent می تونه چندین child داشته باشه. برای ایجاد این رابطه روی جسمی که می خواهید child باشه کلیک کنید، ابزار link رو فعال کنید و با کلیک و درگ کردن از آبجکت child به روی آبجکت parent و سپس رها کردن ماوس، این اتصال را ایجاد کنید. حالا آبجکت parent هر تغییری که کنه، اعم از move, rotate or scale جسم child هم هون تغییرات رو می کنه با این تفاوت که جسم parent رو به عنوان مبداء خودش انتخاب می کنه یعنی pivot point جسم child دقیقا در مرکز جسم parent قرار می گیره. اما اگه جسم های child رو تغییر بدید parent هیچ تغییری نمی کنه.
اگه بخواهید این ارتباط یا اتصال رو قطع کنید باید حتما جسم child رو انتخاب کنید و اون را با ابزار unlink از جسم مادر جدا کنید.
از طرفی شما می تونید میزان تبعیت جسم child از جسم parent رو کنترل کنید. برای اطلاعات بیشتر، پس از انتخاب child، به قسمت herarchy > link info (tab)>inherit مراجعه کنید و با تغییر دادن تیک های محور های مختلف، حرکت و در نتیجه نوع تبعیت جسم child رو از جسم parent کنترل کرده یا محدود کنید.
در کل این ابزار بیشتر به درد کارهای انیمیشن می خوره و در کارهای single frame معماری کاربرد چندان زیادی نداره.
موفق باشی![]()