.::کلمات و اصطلاحات کاربردی در تدوین و فیلم سازی::.

alishadmani

Well-Known Member
یکسری کلمات در هر شغل و کاری هستند که در طی سالیان سال استفاده جنبه ی قراردادی پیدا کردند و افراد شاغل در این رشته ها پذیرفته اند که برای اشاره به به چیزی خاص و یا توصیف دقیق یک عمل از این کلمات و تعابیر استفاده کنند مثلا برنامه نویس ها به اشکال های برنامه می گن bug و به عمل رفع مشکل برای ترجمه کد های برنامه debug می گویند که البته bug نام یک حشره است و جنبه ی قراردادی دارد ما الان در این پست می خوایم در مورد این تعابیر در رشته کارگردانی و تدوین می پردازیم.... (البته بعضی از آن ها که بیشترین کاربرد را دارند)​



کلاکت: تخته ای برای ثبت مشخصات نمایی که فیلم برداری می شود منظورم اون تخته ای است که شماره ی صحنه و شماره برداشت و... ثبت می شود و بعد آن را بهم می زنند صدایی تولید می کند... دلیل استفاده از کلاکت این است که صدای به هم خوردن کلاکت نقطه ای است که در تصویر صدا و تصیر باهم سینک یا مچ می شوند (در فیلم برداری چند دوربین یا ملتی کمرا این کار لازم است) و دلیل دیگه اون اینکه چون ممکنه در ساخت یک فیلم سینمایی ترتیب سکانس ها رعایت نشه یعنی اول سکانس اخر رو بسازند بعد اول... حالا فرض کنید هر سکانس با چند دوربین فیلمبرداری شده بعد موقع تدوین معلوم نیست کدوم تصویر مال کدوم هستش!!! با اطلاعاتی که روی کلاکت نوشته شده کار تدوین گر آسان تر می شود.



فوتیج: مواد خامی خامی که تدوین گر با آنها کار می کند



سکانس: تعدادی نما مرتبط و در یک محل که به هم متصل شده اند



سن یا پلان: (کوچکترین واحد) از زمان شروع کردن فیلمبرداری ینی زدن دکمه شاتر تا قطع کردن آن



نما: به زاویه ی دوربین در فیلمبرداری می گوییند مانند نما هایclose up , extreme close up , head and shhoulder shot , ... در مورد نام ها بعدا یک پست خواهم گذاشت



کالربار(color bar): خطوط رنگی عمودی و زخیم که در اول نوار ضبط می شوند. برای تست رنگ در مانتیتور و اگر همراه با صدا باشد تست صدا هم است (شکل زیر)




کلیپ: نامی برای هر تکه فیلم کوتاه... کلیپ به معنای کوتاه هستش.!!



حذف خانگی: منظور مقدار حاشیه ای است که موقع پخش تصاویر در تلوزیون (مخصوصا اگه صفحه تخت نباشه) از بین می رود تدوین گر باید حواسش به این حاشیه ها باشد و اگر متنی رو در اونجا قرار دهد مخعلوم می شود که در واقع چیزی بلد نیست...



match cut: فرض کنید با دو دوربین از نشستن فردی فیلمبرداری می کنیم هنگام بلند شدن او از صندلی در در حین بلند شدن به دوربین دیگر کات می کنیم (کاری که هالیوود زیاد انجام می ده!)



Jump cut: برش پرشی برای تازه کار های تدوین کار جیز و بدی است و میگن استفاده نکنن اما خیلی ها بودن که ماهر هم بودن تونستن با این جامپ کات ها اثرات زیبایی رو خلق کنند و من اعتقادم بر اینه. حالا جامپ کات چیه... همون مثال قبل رو فرض کنید حالا وسط پاشدن اون فرد کات می زنیم به نمای بعدی که اون فرد پاشده کلا یک کات اشتباه که در صحنه ی اول بازیگر به یک صورت ایستاده و در صحنه بعد اون تغییر کرده رو جامپ کات می گن پس اگه مثلا تو تصویر یک نفر با حالت dissolve غیب شد این جامپ کات هستش...


تدوین: برش یا کات از یک نما به نمای دیگر است که به سه روش dissolve(میکس و ترکیب تدریجی) ، fade(محو تدریجی به صفحه ی سیاه) ، کات یا برش در کات بیننده متوجه تعویض نما نمی شود یعنی نمی فهمد(البته در صورتی که کات به درستی انجام شود و نرم باشد)
در dissolve و فید بیننده متوجه می شود... دیزالو= چسبوندن دو نما به هم بطوری که تصویر اول تو تصویر دوم محو بشه و بصورت تدریجی ازاین نما به اون نما منتقل می شه و معوملا سه ثانیه میشه!
حالا فید چیه؟ فید محو تدریجی و رفتن به صفحه ی سیاه (حتما توی فیلم ها دیدید که تصویر سیاه می شود و بعد نمای بعدی سکانس بعدی نمایش پیدا می کند) یکی از استفاده های فید موقعی است که می خواهیم گذر زمان را نشان دهیم. به عمل رفتن تصویر به صفحه ی سیاه (پرده ی سیاه) fade out و از صفحه ی سیاه به فیلم یا تصویر را fade in می گویند... در فید اوت تصویر به ارومی می ره به سیاهی و دی فید این از سیاهی به تصویر





خط فرضی: تابحال فکر کردید چرا تو فوتبال همه ی دوربین های فیلمبرداری رو یک طرف می گذارن؟؟ اصلا نمی دونستید؟ بخاطر این که اگه مثلا یک دوربین اون طرف باشه بعد به اون دوربین کات بزنیم بیننده فوتبال گیج می شود که الان داشت بازیکن تیم آبی این طرفی می رفت الان داره اون طرفی می ره!!!!البته در صورت انجام چنین کاری بصورت زیر نویس باید اعلام کنند اما در فیلم که نمی شه اعلام کرد... باید دوربین آروم حرکت کند و جایش را تغییر دهد.پس برای رعایت خط فرضی نباید از نمای به نمای دیگری کات بزنیم که زاویه این دوربین با اون دوربین 180 درجه فزق کند یعنی به دو تا دوربین که روبرو هم قرار دارند نمی توان کات زد... جیزه!!



اسکوپ scope: سیاهی بالا و پایین تصویر در فیلم ها در پخش در تلوزیون... بخاطر این که تصویر در سینما بصورت عریض و یا wide screen بود و اگر این رو می خواستند تو تلوزیون نشون بدن چون تلوزیون صفحه ای مربعی شکل داشت مجبور به کوچک کردن تصویر به یک اندازه بودیم و بالا و پایین تصویر سیاه می شد یعنی خالی می ماند...

البته الان برای زیبایی کار و قشنگی این کار را می کنند یعنی بالا و پایین تصویر رو crop می کنند و منم از اونایی هستم که این کار رو می کنم... آخ راستی گفتم کراپ crop را نگفتم چیه!!



crop: بریدن از طول و عرض تصویر



ترانزیشن Transition : هر افکتی که رابط دو تا تصویر کنار هم باشه. یعنی به روش هلی مختلفی که می توان از این نما به اون نما رفت (ترانزیشن=انتقالات بصری) به افکت هایی که کار انتقال تصویر را انجام می دهند...


امیدوارم از این آموزش استفاده بهینه ای کرده باشید.
با تشکر
 

جدیدترین ارسال ها

بالا