hossein97amiri
New Member
با گسترس سطح دسترسی مردم به اینترنت، بسیاری از امور روزانه از جمله خرید، از طریق اینترنت انجام میشود. فروشگاههای اینترنتی امروزه سهم قابلتوجهی از بازار خردهفروشی را از آن خود کردهاند و این روند در حال پیشرفت است. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای سنتی مانند مغازههای سطح شهر و فروشگاههای محلی از آنلاین شدن خریدهای مردم تا حدودی گله دارند اما در این مقاله قصد داریم مسیر و آنلاین شدن کسب و کارهای سنتی را در چند مثال مطرح کنیم. در ادامه مقاله چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم ، با سایت فوربو دیجیتال مارکتینگ همراه باشید.
آنلاین کردن کسب و کار سنتی
در ابتدا بهتر است تعریفی از کسب و کارهای سنتی داشته باشیم. کسب و کار سنتی آن دسته کسب و کارهایی هستند که امروزه در مقابل کسب و کارهای اینترنتی ایستادهاند. یعنی هر فروشگاه و مغازهای در سطح شهر، یک کسب و کار سنتی است. بسیاری از اغلام موجود در فروشگاههای سطح شهر به صورت آنلاین، در فروشگاههای اینترنی بزرگ، بهفروش میرسند. وقتی یک محصول به آسانی و با همان قیمت (و حتی با وجود تخفیفهای دروهای، ارزانتر) در یک فروشگاه اینترنتی بهفروش میرسد، چرا افراد شهر باید خود را بهزحمت انداخته و برای خرید آن ساعتها وقت خود را بگذرانند. از همین رو پیشبینی میشود که کسب و کارهای سنتی برای بقا خود نیاز به تغییر و ارائه خدمات به صورت آنلاین دارند اما چگونه این فرآیند باید صورت گیرد؟ در ادامه این مقاله مسیر و راهی که شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز دارید را مشخص خواهیم کرد.
قدم اول) بررسی شرایط کسب و کار برای آنلاین شدن
در اولین مرحله باید شرایط کاری خودتان را بسنجید. آیا کسب و کار سنتی شما پتانسیل آنلاین شدن را دارد یا خیر. برای مثال یک سری شغلها نمونه آنلاین موفقی در هیچکجای دنیا ندارند. مثلا تعمیرگاه خودرو و فروشنده لوازم فنی خودرو نمیتوانند کسب و کار خود را آنلاین کنند. زیرا وقتی کسی ماشینش مشکل پیدا میکند، احتمال اینکه دقیقا بداند مشکل از چیست، کم است و حتی اگر آن شخص بداند که مشکل ماشینش از کجاست باز شاید نصب و تعمیر آن قطعه سخت باشد و حتی اگر باز هم همه این موارد را بداند، شاید وقت نداشته باشد که شما قطعه مورد نظرش را به صورت اینترنتی با پست، در طی 2 تا 3 روز برایش ارسال کنید. اکثر افراد در این موارد به تعمیرگاهها مراجعه و همان موقع لوازم مربوط به خودرو را خریداری میکنند. یک سری موارد تعمیراتی از این دست که سرعت در آن نقش مهمی دارد، با توجه به زیرساختهای حمل و نقل، امروزه کارساز نیست و نمونه آنلاین آنها جواب نخواهد. برعکس این مورد اگر شما صاحب فروشگاهی هستید که لوازم عمومی مانند، کتاب، لوازم تحریر، پوشاک، لوازم کامپیوتر، موبایل و... میفروشید، بهراحتی میتوانید با راهاندازی فروشگاه اینترنتی محصولات خود را آنلاین بهدست مشتری برسانید.
قدم دوم) مشخص کردن نوع ارائه خدمات در اینترنت
در دومین مرحله باید ببینید که خدمات شما بهچه شکل است. آیا میخواهید محصولی را به صورت مستقیم عرضه کنید و یا قصد ارائه خدمات به صورت آنلاین را دارید. برای مثال فروشندگان شهری که یک جنس را به صورت مستقیم به مشتری میفروشند، میتوانند بهآسانی با راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، کالاهای خود را در سایت قرار دهند. اما گونهای دیگر از خدمات وجود دارد که به صورت مستقیم کالا به دست مشتری نمیدهند بلکه خدماتی را به آنها ارائه میدهند. برای مثال نمایندگیهای سیمکارت و اینترنت از این دسته خدمات هستند. دسته دوم در یک وبسایت اینترنتی نیاز به امکان ثبت سفارش دارند و برای این مورد هم ابزار و افزونههای بسیاری تعریف شده است. همچنین این دسته میتوانند سفارشگیری خود را به یک اپلیکیشن موبایل نیز انتقال دهند و از آن طریق هم عمل کنند. برای مثال اگر میخواهید تنها به شهر خود سرویس دهید، یک گلفروشی هم میتواند محصولات خودش را در سایت و اپلیکیشن قرار دهد و به سریع به افراد متقاضی در شهر برساند.
قدم سوم) بررسی راههای آنلاین کردن کسب و کار
شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز به یک بستر تحت وب دارد. امنترین، توصیهشدهترین و با اعتبارترین روش، داشتن و راهاندازی یک وبسایت اینترنتی است. وبسایتهای اینترنتی امروزه در ایران هم بهرسمیت شناخته میشوند و توسط سازمانهای دولتی و نیمهدولتی به آنها نشان و اعتباراتی داده میشود. به همین منظور بهترین راه این است که کسب و کار خود را بر بستر یک وبسایت اینترنتی کنید. همچنین شما با داشتن یک وبسایت بهراحتی میتوانید آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل هم درآورید و حتی اگر بهفکر اپلیکیشن هستید، وبسایت کار اپلیکیشن شما را نیز در ثبت سفارش و پرداخت راحتتر میکند. در مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی به بررسی اینکه برای شروع کار نیاز به چه اطلاعاتی دارید، پرداخته شده است. اما به صورت خلاصه باید گفت که برای شروع توصیه میشود از سیستمهای مدیریت محتوا رایگان مانند وردپرس استفاده کنید. حتما مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی برای دید کلی مطالعه کنید.
قدم چهارم) اجرا و توسعه کسب و کار اینترنتی
وقتی سه مرحله قبل را بر روی کاغذ مشخص کردید و کاملا آماده راهاندازی و اجرا کسب و کار اینترنتی خود شدید، باید همانطور که در مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی، مطرح شد، باید ابتدا دامنه برای خود ثبت کنید، سپس یک هاست از سرویسهای هاستینگ خریداری کنید و بعد سیستم مدیریت محتوا وردپرس را روی آن نصب کنید. با انجام این اعمال به آسانی میتوانید سایت خود را در کمتر از یک روز بالا بیاورید.
منبع: فوربو دیجیتال مارکتینگ | مقاله آنلاین کردن کسب و کار
آنلاین کردن کسب و کار سنتی
در ابتدا بهتر است تعریفی از کسب و کارهای سنتی داشته باشیم. کسب و کار سنتی آن دسته کسب و کارهایی هستند که امروزه در مقابل کسب و کارهای اینترنتی ایستادهاند. یعنی هر فروشگاه و مغازهای در سطح شهر، یک کسب و کار سنتی است. بسیاری از اغلام موجود در فروشگاههای سطح شهر به صورت آنلاین، در فروشگاههای اینترنی بزرگ، بهفروش میرسند. وقتی یک محصول به آسانی و با همان قیمت (و حتی با وجود تخفیفهای دروهای، ارزانتر) در یک فروشگاه اینترنتی بهفروش میرسد، چرا افراد شهر باید خود را بهزحمت انداخته و برای خرید آن ساعتها وقت خود را بگذرانند. از همین رو پیشبینی میشود که کسب و کارهای سنتی برای بقا خود نیاز به تغییر و ارائه خدمات به صورت آنلاین دارند اما چگونه این فرآیند باید صورت گیرد؟ در ادامه این مقاله مسیر و راهی که شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز دارید را مشخص خواهیم کرد.
قدم اول) بررسی شرایط کسب و کار برای آنلاین شدن
در اولین مرحله باید شرایط کاری خودتان را بسنجید. آیا کسب و کار سنتی شما پتانسیل آنلاین شدن را دارد یا خیر. برای مثال یک سری شغلها نمونه آنلاین موفقی در هیچکجای دنیا ندارند. مثلا تعمیرگاه خودرو و فروشنده لوازم فنی خودرو نمیتوانند کسب و کار خود را آنلاین کنند. زیرا وقتی کسی ماشینش مشکل پیدا میکند، احتمال اینکه دقیقا بداند مشکل از چیست، کم است و حتی اگر آن شخص بداند که مشکل ماشینش از کجاست باز شاید نصب و تعمیر آن قطعه سخت باشد و حتی اگر باز هم همه این موارد را بداند، شاید وقت نداشته باشد که شما قطعه مورد نظرش را به صورت اینترنتی با پست، در طی 2 تا 3 روز برایش ارسال کنید. اکثر افراد در این موارد به تعمیرگاهها مراجعه و همان موقع لوازم مربوط به خودرو را خریداری میکنند. یک سری موارد تعمیراتی از این دست که سرعت در آن نقش مهمی دارد، با توجه به زیرساختهای حمل و نقل، امروزه کارساز نیست و نمونه آنلاین آنها جواب نخواهد. برعکس این مورد اگر شما صاحب فروشگاهی هستید که لوازم عمومی مانند، کتاب، لوازم تحریر، پوشاک، لوازم کامپیوتر، موبایل و... میفروشید، بهراحتی میتوانید با راهاندازی فروشگاه اینترنتی محصولات خود را آنلاین بهدست مشتری برسانید.
قدم دوم) مشخص کردن نوع ارائه خدمات در اینترنت
در دومین مرحله باید ببینید که خدمات شما بهچه شکل است. آیا میخواهید محصولی را به صورت مستقیم عرضه کنید و یا قصد ارائه خدمات به صورت آنلاین را دارید. برای مثال فروشندگان شهری که یک جنس را به صورت مستقیم به مشتری میفروشند، میتوانند بهآسانی با راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، کالاهای خود را در سایت قرار دهند. اما گونهای دیگر از خدمات وجود دارد که به صورت مستقیم کالا به دست مشتری نمیدهند بلکه خدماتی را به آنها ارائه میدهند. برای مثال نمایندگیهای سیمکارت و اینترنت از این دسته خدمات هستند. دسته دوم در یک وبسایت اینترنتی نیاز به امکان ثبت سفارش دارند و برای این مورد هم ابزار و افزونههای بسیاری تعریف شده است. همچنین این دسته میتوانند سفارشگیری خود را به یک اپلیکیشن موبایل نیز انتقال دهند و از آن طریق هم عمل کنند. برای مثال اگر میخواهید تنها به شهر خود سرویس دهید، یک گلفروشی هم میتواند محصولات خودش را در سایت و اپلیکیشن قرار دهد و به سریع به افراد متقاضی در شهر برساند.
قدم سوم) بررسی راههای آنلاین کردن کسب و کار
شما برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود نیاز به یک بستر تحت وب دارد. امنترین، توصیهشدهترین و با اعتبارترین روش، داشتن و راهاندازی یک وبسایت اینترنتی است. وبسایتهای اینترنتی امروزه در ایران هم بهرسمیت شناخته میشوند و توسط سازمانهای دولتی و نیمهدولتی به آنها نشان و اعتباراتی داده میشود. به همین منظور بهترین راه این است که کسب و کار خود را بر بستر یک وبسایت اینترنتی کنید. همچنین شما با داشتن یک وبسایت بهراحتی میتوانید آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل هم درآورید و حتی اگر بهفکر اپلیکیشن هستید، وبسایت کار اپلیکیشن شما را نیز در ثبت سفارش و پرداخت راحتتر میکند. در مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی به بررسی اینکه برای شروع کار نیاز به چه اطلاعاتی دارید، پرداخته شده است. اما به صورت خلاصه باید گفت که برای شروع توصیه میشود از سیستمهای مدیریت محتوا رایگان مانند وردپرس استفاده کنید. حتما مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی برای دید کلی مطالعه کنید.
قدم چهارم) اجرا و توسعه کسب و کار اینترنتی
وقتی سه مرحله قبل را بر روی کاغذ مشخص کردید و کاملا آماده راهاندازی و اجرا کسب و کار اینترنتی خود شدید، باید همانطور که در مقاله دانش و ابزار کسب و کار اینترنتی، مطرح شد، باید ابتدا دامنه برای خود ثبت کنید، سپس یک هاست از سرویسهای هاستینگ خریداری کنید و بعد سیستم مدیریت محتوا وردپرس را روی آن نصب کنید. با انجام این اعمال به آسانی میتوانید سایت خود را در کمتر از یک روز بالا بیاورید.
منبع: فوربو دیجیتال مارکتینگ | مقاله آنلاین کردن کسب و کار