کسب‌ و کارهای مدرن و تمرکز روی نسخه‌ های موبایلی

حدود یک دهه از معرفی نسل جدید تلفن‌های لمسی می‌گذرد. اتفاقی که سرآغاز طوفانی از ورود دستگاه‌های همراه به بازار بود و اینترنت و کاربرانش را با خود برد. محبوبیت بیش از پیش دستگاه‌های همراه باعث شده که کسب‌وکارها توجه ویژه‌ای به این دسته از تجهیزات و کاربران آن‌ها داشته باشند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا بیشتر به این مسأله بپردازیم.


با‌گذشت زمان، اغلب‌ وب‌سایت‌هایی که برای ایجاد یک تجربه‌ کاربری (UX) دسکتاپی طراحی شده‌اند جهت استفاده در موبایل‌ها بهینه شدند تا همان تجربه‌ کاربری را برای کاربران همه دستگاه‌ها فراهم کنند. اگر شرایط به همین گونه پیش برود، به زودی سایر قالب‌های وب‌سایت در سایه ویرایش‌های ریسپانسیو موبایل‌پسند ناپدید خواهند شد.
در دنیایی که دستگاه‌های همراه به تمام گوشه و کنارهاش نفوذ کرده و بر آن‌ها مسلط است، برندهای بزرگی مانند گوگل هم آینده خود را به فناوری‌های مرتبط با دستگاه‌های‌همراه گره زده است.
نبرد آخرالزمان و شیدایی موبایلی گوگل

با گذشت زمان و سازگاری بیش از پیش وب‌سایت‌ها، گوگل حتی ذره‌ای از فشار خود را بر توسعه‌دهندگان وب و کسب‌و‌کارها برای تسلیم کردن‌ آن‌ها در مقابل خواسته‌هایش و اولویت دادن به طراحی موبایل‌محور نکاسته است.


4e989469-a78c-4993-95d6-d33796043df5.jpg

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، گوگل با انتشار پستی تحت عنوان «ادامه موبایل‌پسند کردن وب‌سایت‌ها» اعلام کرد که این شرکت الگوریتم‌های مبتنی بر موبایلش را به زودی توسعه داده و تقویت خواهد کرد:
سال گذشته با توجه به نشانه‌های افزایش قابل‌ توجه جستجوها بر بسترهای تلفن‌‌همراه، شروع به استفاده از الگورتیم‌های موبایل‌پسند کردیم. امروز ما عملیاتی شدن پروژه‌ای که در ماه‌ می شروع شده بود را اعلام می‌کنیم.
ما برای جستجو‌های موبایل‌بستر به روزرسانی‌های تازه‌ای را ارائه خواهیم کرد که بر اساس آن، جستجوهای موبایل‌بستر افزایش یافته و به کاربران در یافتن نتایج و صفحات مرتبط و موبایل‌پسند کمک‌ زیادی می‌کند.


منبع: زومیت

 
اگر تاکنون به توصیه‌های گوگل در این زمینه توجه نکرده‌اید، باید به این مسأله توجه داشته باشید که عدم توجه به طراحی‌های موبایل‌پسند به مرور زمان روی نمایش وب‌سایت شما در نتایج جستجوها تأثیراتی جدی خواهد داشت.
گوگل دریافته که آینده اینترنت و فناوری‌های وابسته از میان صفحات کوچک و بزرگ دستگاه‌های همراه می‌گذرد. این مسأله وقتی قابل درک‌تر می‌شود که بدانیم امروزه اپلیکیشن‌های مبتنی بر دستگاه‌های همراه بسیار محبوب‌تر از مرورگرهای موبایلی شده‌اند. گوگل نیز با تصاحب استارت‌آپی با نام Agawi خود را برای این مسأله آماده کرد.
Agawi استارت‌آپی است که به کاربران امکان‌ می‌دهد بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن‌ها به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در‌ واقع Agawi یک متخصص استریم اپلیکیشن‌های مبتنی بر موبایل است.


44b0e0fa-2539-4cf4-a339-3a9bd19c7e69.jpg

دلیلی که باعث شد گوگل تا این‌حد سرسختانه پای موبایل‌پسند کردن هر چیزی بایستد این بود که این کمپانی تمام تمرکز خود را روی ایجاد بهترین تجربه‌ کاربری ممکن برای کاربران قرار داده بود. از این‌رو لازم است وب‌سایت‌های پیشرو وضعیت مناسبی برای اپلیکیشن مبتنی بر موبایل خود نیز فراهم کنند. مسأله وقتی مهمتر می‌شود که بدانیم وب‌گردی اغلب کاربران، تنها به موبایل‌ محدود می‌شود.
بر همین اساس گوگل گرایش زیادی به منابعی دارد که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های فنی بالا و پیروی از استانداردهای گوگل، در حال توسعه شاخص‌ترین تجربه‌های کاربری هستند.
اگر بخواهیم صادقانه صحبت‌ کنیم، یک وب‌سایت موبایل‌پسند و ریسپانسیو چیزی بیشتر از طراحی یک سایت با قابلیت تنظیم سایز برای نمایشگرهای مختلف است.
المان‌های زیادی در طراحی وب‌سایت وجود دارد که باعث کند شدن پردازش وب‌سایت در نمایشگرهای کوچک شده و در نهایت منجر به نابودی کامل تجربه‌ کاربری بازدیدکنندگان می‌شود. در مواردی هم نمونه‌های موبایل‌پسند پیاده‌سازی شده دقیقاً در تقابل با استاندارد و مفهومی است که گوگل مدنظر قرار گرفته است.
 
عصر موبایل‌ها و بیشتر از موبایل – ظهور راهکارهای جدید

امروزه موبایل‌ها در ابعاد مختلف به قدرتمندترین بسترهای دیجیتال تبدیل شده‌ و همچنان به نفوذ خود ادامه می‌دهند. موبایل‌ها نوعی قدرت مهارنشدنی هستند که بدون توقف به جلو پیش می‌روند.
در طول چند سال آینده شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک و سایر بازیگران مهم این عرصه، به تمرکز خود روی صفحات کوچکتر ادامه داده و دسکتاپ‌ها بیشتر به حاشیه کشیده می‌شوند.
بهینه‌سازی موبایلی، به عنوان کلید اصلی موفقیت در دنیای آنلاین و تأثیرگذاری مستقیم در ایجاد تجربه‌ کاربری همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. بویژه زمانی که صحبت از بالاتر رفتن رتبه صفحات در نتایج جستجو باشد.
برای اینکه کسب‌و‌کارها در بالاترین سطح تجربه کاربری قرار بگیرند، ابزارهای قدرتمندی لازم است. در جنگ میان رقیبان در دنیای سئو، تنها وب‌سایت‌های پیشتاز دوام خواهند آورد.
اما مسأله تنها به ریسپانسیو بودن ختم نمی‌شود. گوگل در جستجوی وب‌سایت‌هایی است که با نوآوری و طراحی قالب‌های متفاوت، کاربران را به سمت خود جذب می‌کنند.


e8a02e7d-58c8-4e4d-b84c-0bbab1aabda7.jpg

به خوبی می‌دانیم که رفتار کاربران هنگام بهره‌گیری از دسکتاپ با زمان وب‌گردی موبایل تفاوت زیادی دارد. سال گذشته ما علاقه گوگل به موبایل‌ها را تجربه کردیم که در نهایت وب‌سایت‌ها را به سمت سازگاری با نمایشگرهای موبایلی سوق می‌داد.
در ماه‌های گذشته نیز، گوگل با معرفی ابزار تست موبایل‌پسندی فرصتی برای صاحبان کسب‌وکار و توسعه‌دهندگان فراهم کرد تا وب‌سایت خود را جهت مشاهده میزان برخورداری از ویژگی‌های موبایل‌پسندی و سطح آن بررسی و کنترل کنند.
 
نادیده گرفتن موبایل

فرقی نمی‌کند یک کسب‌و‌کار چقدر تلاش کرده موبایل‌ها را نادیده بگیرد، با آن بجنگد یا آن را در وب‌سایت‌ خود لحاظ نکند، سرانجام فناوری‌های مبتنی بر موبایل دنیای اینترنت را تصاحب خواهند کرد. این آینده محتوم وب‌سایت‌ها، طراحی دیجیتال و تجربه کاربری محسوب می‌شود.


067bee4a-6112-42bd-901e-cf6c31f6de52.jpg

حالا مجموعه متنوعی از دستگاه‌های همراه در بازار وجود دارند که در آینده حضور آن‌ها پررنگ‌تر نیز خواهد بود. اگر کسب‌و‌کار شما می‌خواهد در این دنیای پر تکاپو داوم بیاورد باید خود را با این دنیا هماهنگ کند.
پروفسور لئون مگینسون، استاد تجارت دانشگاه ایالتی لوئیزیانا می‌گوید:
گونه‌ای که بقا می‌آورد، الزاماً باهوش‌ترین نیست. این قوی‌ترین‌ها نیستند که زنده می‌مانند، بلکه گونه‌هایی دوام می‌آورند که در هر شرایطی قادر به هماهنگ کردن خود با دنیای پیرامون و سازگاری با تغییرات در حال وقوع باشند.
اگر شما نیز صاحب کسب‌وکار هستید، شرایط فعلی خود را با ما نیز در میان بگذارید.
نظر شما درباره آینده وب‌ و اینترنت چیست؟


منبع: زومیت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا