کار با نرم افزارهای کالیبراسیون

Arc-2.jpg


IK Multimedia ARC 2

IK Multimedia را می توان اول ابداع کننده تکنیک دیجیتال آگوستیک محیط به شمار آورد. الگوریمی را که این شرکت پدید آورد آغازی بود برای به عرصه رسیدن نمونه های متعدد دیگر و از این جنبه این نرم افزار جای تامل بیشتری دارد.

ARC مخفف Advanced Room Correction یا ” اصطلاح پیشرفته محیط (اتاق شنیداری)” می باشد .

این نرم افزار هم همانندDirect Live از دو بخش منفک تشکیل شده:

۱_ بخش اندازه گیری

۲_ بخش افزونه

وظیفه قسمت اول نرم افزار اندازه گیری پاسخ فرکانسی بلندگو در تعامل با محیط در نقطه ناحیه شنیداری و ساخت فیلتر مناسب برای رسیدن به پاسخ خطی فرکانس و بخش دوم نرم افزار نوعی افزونه است که می توان آنرا در خروجی صدای نرم افزارهای ویرایش صوتی بارگذاری کرد تا پاسخ فرکانسی نهایی که به گوش شنونده می رسد کمترین اثر پذیری از محیط را داشته باشد. نرم افزار AFC 2 به صورت یک بسته نرم افزار به همراه سخت افزار ارایه می شود که قیمتی معادل ۳۰۰ دلار دارد. نمونه ای که ما مورد آزمایش قرار دادیم نسخه رایگان بود که با میکروفن Behringer ECM8000 کالیبره شده به همراه کارت صدای معمولی کاملا همخوانی داشت. بخش در پردازنده صوتی نرم افزار JRiver مورد استفاده قرار گرفت.



به گوشهایتان اعتماد کنید

نرم افزار ARC از الگوریتم Audyssey MultEQr XT32 برای اندازه گیری و ساخت فیلتر و اصلاح پاسخ فرکانسی بهره می برد که نتیجه استفاده از آن شنیدن صدا بدون تاثیر منفی محیط و واپیچش ناشی از فضای بسته می باشد. بلندگوهای مانیتورینگ معمولا به منظور ارایه صدا یا حداقل رنگینش و واپیچش ساخته شده اند ولی عملکرد آنها در بهترین حالت به این صورت می باشد ولی در نهایت با قرار گرفتن در فضای بسته استودیو، تاثیر محیط بر صدا وجود خواهد داشت که ARC دقیقاً برای مرتفع کرد آنها طراحی شده است.



قابلیت های نرم افزار :

  • دارای نرم افزار اندازه گیری و افزونه فیلتر و اکولایزر قابل استفاده در اکثر نرم افزارهای ویرایش صدا
  • استفاده الگوریتم MultEQ XT32 که پاسخ فرکانسی و پاسخ فازی را بر اساس چند نقطه اندازه گیری در محیط اصلاح می کند
  • بهبود شفافیت و تصویر صوتی و عملکرد خطی بلندگو به منظور انجام میکس صحیح تر
  • بهبود کلی صدا در استودیوها و اتاق های استریو شخصی و Hi-End
  • اندازه گیری قدم به قدم
  • سازگاری با پردازنده های ۶۴ بیتی
  • اصلاح پاسخ فرکانسهای پایین (بَم)
  • صدای نرم و یک دست در محدوده میانی و بالا
  • امکان شخصی سازی پاسخ فرکانسی بر اساس سلیقه شنیداری مصرف کننده
  • امکان ذخیره سازی اندازه گیری های انجام شده برای استفاده در آینده


آیا شما به ARC 2 نیاز دارید؟

استفاده از ARC 2 صدا را در هر اتاقی بهبود می بخشد. محیط های عاری از تمهیدات آکوستیک ایراد بزرگ صدا را از خود بروز می دهد ولی محیط هایی که به خوبی آکوستیک شده اند هم حتی با استفاده از ARC 2 صدای درست تری خواهند داد.اگر شما دارای یک استودیوی کوچیک خانگی هستید که فاقد آکوستیک مناسب است یا اینکه در یک استودیوی حرفه ای کار می کنید،به هر حال ARC 2 می تواند در داشتن صدایی دقیق تر به شما کمک کند.



ARC 2 چگونه کار می کند؟

بوسیله ARC 2 هر شخصی می تواند پاسخ محیط را در دو گام ساده اصلاح کند.ابتدا پاسخ فرکانسی اتاق به وسیله میکروفن کالیبره شده اندازه گیری میشود. بین ۷ تا ۱۶ اندازه گیری که این میزان بستگی به ابعاد اتاق و میزان اصلاح مورد نظر کاربر دارد. این اندازه گیری ها اطلاعات مورد نیاز بخش افزونه برای اصلاح پاسخ محیط را تامین می کند. اصلاحات انجام شده در نهایت پاسخ فرکانسی در تمام اتاق را بهینه سازی می کند و نه فقط در محل نشستن شنونده. وقت اندازه گیری کامل شد نرم افزار فیلتر مناسب برای رسیدن به بهترین پاسخ فرکانسی را تولید می کند که توسط افزونه مخصوص بر روی موسیقی که از کارت صدایی که می شنود کمتر از محیط، متاثر میشود.

میکروفن اندازه گیری مورد استفاده ARC 2 از شرکت بهرینگر می باشد (مدل ECM8000) که میکروفنی نسبتاً دقیق برای مقاصد اندازه گیری آکوستیک می باشد.



قابلیت های استفاده شده در نسخه ۲

اکولایزر ARC 2 بسیار گسترده می باشد و می توان در نقاط حساس تر مثل فرکانس های پایین به تناسب اکولایزرهایی بیشتر برای صدای خروجی اعمال نماید. نتیجه این کار شفافیت بی نظیر صدا،میدرنج بسیار نرم و فرکانس های بالا به صورت طبیعی می باشد. برای رسیدن به این نتیجه ARC 2 رزولوشن اکولایزرهای حد فاصل فرکانس ۱۰ هرتز تا ۴۰ هرتز را ۴ برابر افزایش داده است. در بخشی ساخت فیلتر نرم افزار مصرف کننده این امکان را دارد که پاسخی فرکانسی نهایی را بر اساس سلیقه شنیداری خویش تنظیم کند.

یکی از قابلیت های جالب این نرم افزار امکان اندازه گیری و ساخت چندین فیلتر مختلف برای بلندگوها و سیستم های صوتی مختلف می باشد که مصرف کننده قادر می سازد در کمترین زمان اصلاح دیجیتال را برای بلندگو دلخواه خود تنظیم نماید.

جمع بندی:

نرم افزار ARC 2 از IK Multimedia قطعا یکی از بهترین نرم افزارهای اصلاح دیجیتال آکوستیک محیط می باشد که با قیمت مناسب خود و امکانات متنوع می تواند هر مصرف کننده ای را راضی کند. وجود نسخه رایگان به مصرف کننده این امکان را می دهند که صرفاً با تهیه کردن یک میکروفن اندازه گیری کالیبره شده اقدام به اصلاح دیجیتال محیط کند و با کمترین هزینه اثرات نامطلوب محیط بر صدا را به حداقل برساند.

امیدوارم با معرفی اجمالی این نرم افزارها، علاقه مندان و کاربران توانسته باشند گزینه مناسب را انتخاب کنند و با اهمیت بیشتر به مباحث آکوستیک، سطح کیفی خود را بهبود بخشیده باشند.

منبع: LogicAudio.ir

مجله صنعت صدا و تصویر شماره (۶۲)

گردآورنده : صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا