کارت گرافیک و GPU render

rezazarasvand

کاربر فعال
سلام دوستان عزیزم :rose:

با توجه به اینکه این همیشه یه دغدغه واسه بچه های سی جی حساب می شه و متاسفانه منابع کم و اطلاعات محدود در این زمینه خیلی ها رو دچار اشتباه می کنه،
تصمیم گرفتم اینجا واستون در مورد اینکه چه کارت گرافیکی بخریم و چه کارت گرافیکی مناسب چه کاری هست به زبان ساده قابل درک واسه همه صحبت کنم. بخاطر وقت کمی که دارم کم کم تاپیک رو کامل می کنم
به امید روزی که همه بتونن سیستم دلخواهشون رو تهیه کنن بی درد سر!!
:rose:

قبل از هر چیز باید بدونیم واسه چی می خوای کارت گرافیک بخری؟ :-?
1- واسه رندر
2- واسه ویوپرت و طراحی
3- ادیت و تدوین
4- هم می خوام رندر کنم هم ویو پرت مناسب داشته باشم
5- game!
هر کدوم واسه خودش یه مبحث داره !
اول در مورد رندر صحبت می کنیم:
دوستان در مورد این مسئله خیلی مهمه که بدونید فعلا اکثر موتور های رندر یافقط کارت گرافیک شرکت nvidia رو پشتیبانی می کنن یا هم nvidia و هم amd رو!
خوب پس فعلا در مورد nvidia صحبت می کنم که شامل تمام موتور های رندر می شه!

تکنولوژی کودا توسط شرکت nvidia معرفی شد ....
ادامه داره.........
 
آخرین ویرایش:

rezazarasvand

کاربر فعال
ادامه بحث رندر ...
در موتور های Gpu base ، رندر بر اساس هسته کودا انجام می شه اگر در جدول مشخصات یک کارت گرافیک نگاه کنیم: ( برای مثال مشخصات کارت گرافیک titan)
specs1.jpg
از مهمترین عواملی که باید در انتخاب کارت گرافیک برای رندر در نظر داشت تعداد هسته کودا و سرعت هسته هاستکه در تصویر مشخص کردم. یعنی در واقع تعداد هسته کودا بیانگر تعداد واحد پردازشی می باشد که در Cpu ترید (thread) و در Gpu کودا نامیده می شود.پس زمانی که من می خوام یه کارت گرافیک برای رندر سریع تهیه کنم باید به تعداد هسته کودا و سرعت هسته ها توجه کنم، نه به اینکه سری ورک استیشن مانند کووادروها یا سری game مانند جی تی ایکس ها!
1-پس فرق کووادرو و جی تی ایکس در بحث رندر چیه؟!
2-پس حافظه گرافیکی مهم نیس؟!
ادامه دارد.............
 

rezazarasvand

کاربر فعال
ادامه بحث رندر بر پایه کارت گرافیک (GPU Rendering)

خوب فرق کارت گرافیک های کوادرو و جی تی ایکس در ساختار فیزیکی اونها و کیفیت ساخت در کلاس صنعتی این کارت هاست! و مهم تر از اون درایور کارتهای کوادرو بر پایه OpenGl نوشته شده که تفاوتی برای ما در بحث رندر نداره!
پس من می خوام یه سیستم واسه رندرینگ تهیه کنم کوادرو بخرم یا جی تی ایکس؟ بهتره یه مقایسه انجام بدیم (توجه کنید فعلا در مورد رندرینگ صحبت می کنیم):

کوادرو:
quadro_fx_3800_3qtr_low.png

پایداری بهتر در دمای بالا
اشغال فضای کمتر در کیس ! اشغال تنها یک اسلت (در بعضی مدل ها)
عمر بیشتر
صدای فن کمتر
قیمت بسیار بالا

جی تی ایکس:

TitanNew.jpg
پایداری کمتر در دمای بالا
اشغال فضای بیشتر ! اشغال 2 اسلت ( در بعضی مادربرد ها)
عمر کمتر نسبت به کوادرو ها
صدای زیاد فن
قیمت بسیار کم

پس در مبحث رندر یک کارت گرافیک جی تی ایکس با تعداد هسته کودا برابر با کارت گرافیک کوادرو رندر را در همان زمان انجام خواهد داد ولی قیمتی برابر با 1/4 آن دارد و موارد بالا هم فراموش نشود.

بد نیس اینجا یه توضیحی در مورد کارت های تسلا هم بدم :
5163_Tesla_S879.jpgnvidia_tesla_server_by_colfax.jpgtesla-k20-series.jpg
کارتهای تسلا فقط برای رندرینگ طراحی شده و به عنوان کارت دوم مورد استفاده قرار می گیرند،درکارت های تسلا از توابع OpenGl خبری نیس ! و هیچ خروجی ندارند ! دارای تعداد زیادی هسته کودا هستندو قیمت بسیار بالایی دارند. در رندر فارم های بر اساس GPU از کارت های تسلا استفاده می شود.
اگر هنوز نمی دانید چه کارت گرافیکی انتخواب کنید صبر کنید در آخر سیستم حرفه ای با قیمت مناسب برای رندرینگ معرفی خواهم کرد.
در ادامه در مورد حافظه کارت گرافیک و استفاده هم زمان چند کارت گرافیک صحبت می کنیم
ادامه دارد...........
 
آخرین ویرایش:

rezazarasvand

کاربر فعال
برای اینکه بتونیم تعداد هسته کودا رو افزایش بدیم به سادگی می تونیم با استفاده از چند کارت گرافیک در کنار هم این کار رو انجام بدیم. در واقع با این کار تعداد هسته های کودا رو با هم جمع کردیم به شرطی که موتور رندرمون این قابلیت رو پشتیبانی کنه!
مثلا من یک کارت گرافیک با 2400 هسته کودا رو در کنار یک کارت گرافیک دیگه با 1000 هسته کودا روی مادر برد قرار می دم . پس جمعا 3400 واحد پردازشی خواهم داشت. یابا استفاده از دو کارت گرافیک با 2400 هسته کودا زمان رندر زمان رندر رو به نصف نسبت به یک عدد از همان کارت گرافیک کاهش خواهم داد.
توجه کنید شما به هیچ عنوان نیاز به sli کردن کارت گرافیک ها ندارید و حتی ممکنه از دو کارت گرافیک که هم مدل هم نیستند استفاده کنید. فقط کافیه در موتور رندر هر دو یا یکی از اونا رو تعریف کنید.
حافظه کارت گرافیک در رندرینگ بسیار مسئله مهمی هست که باید مورد توجه قرار بگیره . در واقع هنگام رندر کل صحنه در حافظه کارت گرافیک بار گزاری میشه و بنده حافظه کمتر از 3 گیگ رو برای سیستم رندرینگ پیشنهاد نمی کنم.
نکته مهم دیگه اینکه فرض کنید شما از دو کارت گرافیک با دو مدل مختلف استفاده کنید مثلا من یه کارت گرافیک قدیمی gtx 580 با رم 1 گیگ دارم می خوام با خرید یک کارت گرافیک titan با 6 گیگ رم در کنار اون سیستم رندر رو قوی تر کنم! خوب درسته تعداد هسته های کودا با هم جمع میشه ولی موتور رندر کارت گرافیکی رو که حافظه کمتر داره به عنوان رفرنس قرار می ده و عملا شما 1 گیگ حافظه خواهید داشت!
در ادامه به معرفی چند موتور رندر و چند کارت گرافیک مناسب رندر خواهیم پرداخت .
ادامه دارد.............
 

rezazarasvand

کاربر فعال
دوستان گل اگر مدل کارت گرافیک رو نمی دونید ! یا نمی دونید CUDA رو ساپورت می کنه یا نه اونو در OpenCL یا OpenGl یا Cuda تست کنید و تست ها رو مقایسه کنید از لینک زیر نرم افزار GPU Caps Viewer رو دانلود کنید
برای رندرCuda و OpenCl برای ویو پرت OpenGl رو بررسی کنید
http://www.geeks3d.com/20100326/gpu-caps-viewer-1-8-6-with-geforce-gtx-480-and-gtx-470-support/

ورژن 2014 GPU Caps Viewer
http://www.geeks3d.com/20140905/gpu...monitoring-opengl-opencl-information-utility/
 

جدیدترین ارسال ها

بالا