با سلام،
ahura3d عزیز همینطور که مشاهده میفرمایید و دوستان فرمایش کردند این پارامترها اصولا چیزهای بدرد نخور و فاقد کیفیت لازم و غیر کاربردیه و منم موندم حالا که مکس منتال ری رو در داخل خودش داره و اینجور که از حرفهای پشت پرده داره خبر میرسه ممکنه رندر کننده های دیگه هم
بصورت مستقیم و همراه با مکس ارائه بشن چرا این موضوعات فاقد کیفیت و بدرد نخور رو دور نمیریزن و وقت من و شما رو بی جهت میگیرن، اتفاقا چند بار به تیم توسعه دهنده مکس در اتودسک گفتم اما نمیدونم چرا رو این موضوع اصرار دارن یا چرا بیش از 80 درصد کاربران مکس در دنیا همچنان
بصورت کلی و یا در بعضی از بخشها از رندر کننده Scanline استفاده میکنن و مگر خبر ندارن یه چیزی به نام منتال ری هم وجود داره و حالا اگر فرض کنیم وی ری و مکسول و... پولیه و در ممالک خارجه بدلیل رعایت حق کپی رایت دوستان توان تهیه این رندر کننده ها رو ندارن و از قیافه منتال ری هم
خوششون نمیاد مگه Corona که مجانیه و یجورایی آبنباته مرده که ازش استفاده نمیشه
... یا اینکه باید این تئوری رو بپذیریم که فقط ماها میفهمیم و اونوری ها کلا تعطیلن که ول کن این قضایا نمیشن
و یا شاید ..... بزار مطلب رو مزمزه کنم .... مممممممممممممم ..بله ....
ممکنه این تئوری هم درست باشه که شاید این پارامترها هم همچین بی دلیل داخل مکس باقی نموندن و اونقدر ها هم بی کیفیت و بی ارزش نیستند
..... تصمیم اینکه کدوم تئوری درسته با شما .....
و اما بعد ...
بخش عمده ای از پارامترهایی که در این بخش دسته بندی شدن در قسمت basic parameters و Extended parameters هم حضور دارند و در اون بخشها شما میتونید بصورت عددی و یا با استفاده از رنگ مقادیر اونها رو کنترل کنید و یا نحوه و میزان اثر گذاری اونها رو توسط مپ کنترل کنید
اما در این Rollout موضوعات به این دلیل دسته بندی شدن که بشه به شکل راحت تری به اونها مپ نسبت داد و میزان تاثیر گذاری مپ رو بصورت عددی کنترل کرد تا نسبت تاثیر مپها و تاثیر مقادیر عددی یا رنگی که در دو بخش basic parameters و Extended parameters تنظیم شده مشخص
بشه و یا مپ ها رو فعال یا غیر فعال کرد
Ambient color: رنگ یا تصویری که سطح در مناطق گذار بین قسمتهایی که تحت تاثیر نور ها قرار گرفتن و مناطقی که فاقد نور هستند به نمایش میزاره، بصورت پیش فرض رنگ یا تصویری که به Diffuse نسبت داده میشه به Ambient هم اعمال میشه اما همیشه این حالت درست نیست
مثلا برف دارای رنگ Diffuse خاکستری بسیار روشن و نزدیک به سفیده اما Ambient Color اون به سمت رنگ آبی و گهگاه کمی بنفش میل میکنه ... این حقه رو در بسیاری از انیمیشن های سه بعدی میتونید مشاهده کنید ... دم دست ترینشون Frozen
البته این پارامتر با بعضی گزینه های دیگه مکس مثل رنگ Ambient در تنظیمات Environment هم بده بستون داره و اگر رنگ Ambient در متریال رو از Diffuse جدا کنیم ( Unlock ) و بهش مثلا رنگ قرمز اعمال کنیم و رنگ Ambient در Environment رو به سمت رنگ سفید ببریم، در هنگام رندر
تاثیر رنگ قرمز موجود در متریال رو بهتر میتونیم ببینیم ... بعنوان مثال اگر دارید مزرعه سرسبزی رو رندر میکنید مقدار خیلی ناچیزی از رنگ سبز در Ambient color موجود در Environment میتونه حس و حال بهتری به کارتون بده و کمی حالت GI رو شبیه سازی کنه
جان اهورا اگه بخوام همشو اینجوری توضیح بدم که خونم میفته گردنتون ... پس با اجازه مابقی رو با تکنیک یه خط در میون میریم جلو
Diffuse: فرمودید باهاش آشنا هستید
Specular Color: رنگ مناطق Highlight ( بحث Specular در رندر کننده هایی مثل Scanline با رندرکننده هایی مثل منتال ری و ویری متفاوته و خودش داستانی داره اما علی الحساب همون مناطقی که روی سطح خیلی روشن میشه مثل بازتابش خورشید رو سطح بدنه ماشینها )
Specular level: شدت و میزان روشنایی مناطق Highlight
Glossiness: کنترل کننده سایز Highlight ( نیاز به توضیح داره و یه آدم با حوصله که فعلا من اون آدمه نیستم، اما خلاصه اینکه بدنه یه ماشین با رنگ متالیک داراای Highlight پرقدرت که رنگش نسخه روشنتره رنگ Diffuse و دارای Glossiness با مقدار عددی بالاست که Highlight
ها رو کوچکتر اما پرقدرت تر نمایش میده در حالیکه لاستیک همون ماشین دارای Highlight ضعیف و به رنگ خاکستری خنثی و دارای مقدار عددی Glossiness پایینه و Highlight ها در اون نرم و گسترده و ضعیف به چشم میان ... خوبه گفتم حال ندارم )
Self illumination : خود درخشندگی مثل تابلوهای نئون یا یدنه مهتابی وقتی روشنه یا شبرنگ و ... ( بقول دوستان چشم آبی Blackbody objects )
Opacity:شفافیت بدون شکست نور برای تولید موضوعات نیمه شفاف مثل پرده و کاغذ کالک و ... تا مرحله شفافیت کامل که مثل Cutout عمل میکنه مثلا تصویر یه برگ رو روی یه پلان قرار بدید و بعد از طریق کانال آلفای اون حاشیه رو بصورت کامل شفاف کنید تا به نظر برسه که برگ درخت رو
مدلسازی کردید
Filtercolor : به هنگامیکه از Opacity استفاده میکنید وارد عمل میشه و میتونه رنگ و روشنایی که از سطح شفاف عبور کرده رو تحت تاثیر قرار بده و به سه حال Color که میتونه از رنگها برای فیلتر کردن استفاده کنه مثل عینک رنگی سبز که وقتی روی چشم قرار داره همه چیز رو کمی سبز
نشون میده یا بصورت Subtractive یعنی کاهنده و یا بصورت Additive یعنی افزاینده که باعث میشن نوری که از موضوع شفاف عبور میکنه تیره تر و یا روشن تر بنظر برسه
Bump: فرمودید باهاش آشنا هستید
Reflection: برای تولید انعکاس چه بصورت دقیق با استفاده از مپ Raytrace و چه بصورت اعمال تصویر با Coordinate بصورت Environ که خیلی وقتها کار راه اندازه
Refraction: برای تولید شفافیت به همراه انکسار چه بصورت دقیق با استفاده از مپ Raytrace و چه بصورت اعمال تصویر با Coordinate بصورت Environ که خیلی وقتها کار راه اندازه
Displacement: فرمودید باهاش آشنا هستید
امیدوارم مفید بوده باشه ....مچ و انگشتام تعطیل شد جان اهورا ... بابا اگه سوال داری کوچیک کوچیک بپرس که یه پیرمردی مثل ما که جون نداره، از دست نره یه وقتی
موفق باشید