چگونگی مدلینگ با در نظر گرفتن اندازه دقیق و واقعی هر چیز در مایا

Maya Man

Active Member
سلام دوستان
من برای یه طراحی دکور نیاز دارم که طرحی رو بطور دقیق با در نظر گرفتن سایز و میزان انحنا های کار، در مایا اجرا کنم.
اتو کد هم بلد نیستم تا بتونم از اون استفاده کنم.
آیا راهی هست که بشه این کار رو در مایا انجام داد.
مثلآ فرض کنید میخوام یه کتاب خونه رو تو گوشه سه کنجی دیوار اتاقی بصورت نیم دایره در بیارم.
راهایی که براش دارین چیه؟
 

.:. soroosh .:.

Active Member
از منوی edite زیر مجموعه edite/preferences گزینه preferences را انتخاب کنید .
در پنجره باز شده از منوهای سمت چپ گزینه settings را انتخاب کنید .
خب حالا از قسمت working units مقدار linear مربوط به مقیاس آبجکتها در مایا هست .
که میتونید رو حالت مورد نظر ست کنید .

برای ساخت چنین کمدی هم میتونید از پایه شکل استفاده استفاده کنید و با کم و زیاد کردن فیس ها و استفاده از اکسترود و ... به شکل مورد نظر برسید .
موفق باشید .
 

mg_mahyar

Member
نمیدونم منظوت چیه ولی اعداد درست و مختصات درست بده خوب نتیجه اسکیله میشه.

ولی میگی میزان انحنا. نمیدونم ریاضی 2 چند پاس کردی. ولی حرکت توی انحنا و کار دقیق با اون فقط mel میخواد , و برای یک موزه توی ایتالیا با اتوکدش دو ماه طوال کشید تا محاسبات دستی برای فرمولش انجام بشه.
 

corel

Active Member
سلام دوستان
من برای یه طراحی دکور نیاز دارم که طرحی رو بطور دقیق با در نظر گرفتن سایز و میزان انحنا های کار، در مایا اجرا کنم.
اتو کد هم بلد نیستم تا بتونم از اون استفاده کنم.
آیا راهی هست که بشه این کار رو در مایا انجام داد.
مثلآ فرض کنید میخوام یه کتاب خونه رو تو گوشه سه کنجی دیوار اتاقی بصورت نیم دایره در بیارم.
راهایی که براش دارین چیه؟



با سلام

بنده قبلا یه مدت دکور طراحی می کردم.

ارتفاع پایه ها و ضخامت دیواره ها و غیره رو دقیق تنظیم می کردم.

اما برای انحناها با ثابت در نظر گرفتن شاخصهای مهار اطراف، به صورت چشمی انحنای لازم رو به اونا می دادم.

نتیجه هم به حد کافی دقیق بود. طوری که در صورت لزوم می تونستم اعداد دقیق رو برای ساخت به استاد کار بدم.

خواستی نمونه رندر هم بزارم که ببینی تو چه مایه هاست(به چیزایی که می خوای بسازی شبیهه یا نه) مشکلی نیست.

در هر صورت اینجا وقت می بره دقیق توضیح بدم.

همینقدر می گم که همزمان از چندین ابزار دقیق استفاده می کنم:


1- کادر پارامترهای اولیه در ایجاد اشکال(Chanal BOX)

2- استفاده از کادر عدد دهی در نوار ابزار اصلی که عموما باید حالت Relative رو درش فعال کنی.

3- استفاده از Component Editor که مختصات دقیق تمام پیکسلها رو نشون می ده و می شه تغییر داد.

4- استفاده از امکانات تراز کردن اشیا.


شاید موارد دیگه ای هم باشه که الان خاطرم نیست.

موفق باشید.
 

Maya Man

Active Member



2- استفاده از کادر عدد دهی در نوار ابزار اصلی که عموما باید حالت Relative رو درش فعال کنی.

3- استفاده از Component Editor که مختصات دقیق تمام پیکسلها رو نشون می ده و می شه تغییر داد.


از پاسخت ممنونم خيلي راهنمايي خوبي برام بود.:rose:
فقط اگه حوصله داري لطفا اين دو مورد بالا رو يكم بيشتر طرز كار كردن باهاشون رو توضيح بده. من قبلا كار كردم باهاشون اما چون زياد نبود يادم نمياد چي بودن.:-?
ممنونم.:)
 
سلام، دوستان همگی جواب های کاملی دادن، اما یه روش خیلی ساده تر برای مقیاس هم وجود داره! شما میتونی مثلا هر یک واحد رو برابر 1cm بگیری. امتحان کردم، بشدت جواب میده.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
درسته . اما اون نکته ای که من اشاره کردم را بهتره رعایت کنید .
و خب اونجا تنظیمات را بزارید روی Cm یا mm بعد این کاری که گفتید را انجام بدید .
چون اگه بخواید از مدل آماده استفاده کنید . اندازه مدل به هم میریزه .
اما اگه اونجا اندازه درست باشه . زمانی که مدل را وارد صحنه میکنید حتی نیاز به تغییر اندازه یا اسکیل و ... ندارید .
 

corel

Active Member
روش کار با کامپوننت

از پاسخت ممنونم خيلي راهنمايي خوبي برام بود.:rose:
فقط اگه حوصله داري لطفا اين دو مورد بالا رو يكم بيشتر طرز كار كردن باهاشون رو توضيح بده. من قبلا كار كردم باهاشون اما چون زياد نبود يادم نمياد چي بودن.:-?
ممنونم.:)


با سلام

ببین مثلا می خوای یه تیغه خاص از بدنه دکور با مثلا لبه جلویی تراز بشه در حالی که کل شی حرکت نداشته باشه.

توضیحش به کلمه سخته.

به هر حال باید vertex های لبه شی مقصد رو انتخاب کنی و بری به Window/General Editors/Component Editors.

بعد مقدار Vertex ها مثلا در جهت محور x یا y یا z میاد. عددی که مد نظر هست رو کپی می کنی.

حالا می ری Vertex های زبانه یا بخش خاص شی هدف که باید تغییر کنه رو انتخاب کرده دوباره به همون بخش می ری.

بعد عدد جدید رو که مثلا از از ستون z برداشتی تو همون ستون برای همه کپی می کنی.

شاید به نظر وقت گیر بیاد اما من سریع این کار رو انجام می دم.

به خصوص اگه Component Editor رو تو یکی از View port ها باز کنی که دم دست باشه.

عکس زیر شاید یه کمکی بکنه.

maya_component1.JPG


در این عکس لبه تیغه افقی با جلوترین vertex های قوس تراز شده.

تو PM نمونه می ذارم. ان شاءالله که مشکل شما حل می شه.

نشد حالا دیگه معلوم نیست کی بتونم کاملتر و با مثال بدرد بخور و عکس چیزی بنویسم.

البته اگه اصولا این مطالب به درد شما بخوره.

موفق باشید.
 

sharin

Member
مي توني با نگه داشتن دكمه ي x و drag كردن vertex مربوطه روي grid خيلي سري به نتيجه ي مطلوب برسي.
همين كار رو هم با v مي توني دقيق تر انجام بدي،اما يكمكي قلق داره كه نوشتني بخوام بگم سخته.موفق باشي.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا