هدفگذاری اسمارت SMART یکی از شیوههای کاربردی و موثر برای تعیین اهداف و رسیدن به آنها است. اهمیت هدف گذاری برای کسب موفقیت در هر زمینهای از هیچ کس پوشیده نیست. این قضیه در حوزههای کاری مانند سئو نمود و اهمیت دو چندانی پیدا میکند. چنانچه هدفگذاریها در حوزه سئو به درستی صورت نگیرد به مقاصد نامناسب دست پیدا میکنید. مقاصدی که شما را به نتیجه نهایی و مطلوب نمیرساند. البته هدفگذاری انواع مختلفی دارد که در این مقاله از وب کوک به نوع هوشمند آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این مدل از هدفگذاری تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید.
مدل هدفگذاری هوشمند چیست؟
گاهی از اوقات هدفگذاریها به درستی صورت نمیگیرد. ممکن است اهداف تهاجمی و یا مبهم در نظر گرفته شده باشند. به همین خاطر دستیابی به آنها سختتر شده و افراد از تحقق آنها دلسرد میشوند. همچنین اگر اهداف به درستی و اصولی طراحی و تدوین نشوند مضطرب کننده نیز خواهند بود. برای دور ماندن از این مشکلات یک نوع کارآمد از هدفگذاری تدوین و طراحی شده است که هدفگذاری اسمارت SMART نام دارد. این شیوه از هدفگذاری دارای ویژگیهایی مخصوص به خود است. یکی از این شاخصهها در قابل کنترل بودن اهداف تعیین شده میباشد. به عنوان مثال برای افزایش درآمد تمرکز اصلی روی فاکتورهایی مانند ساعات کاری است که در کنترل فرد میباشد. اما روی عواملی نظیر بودجه محل کار، یا ارزیابی مدیران هدفگذاری صورت نمیگیرد. بنابراین هدفگذاری نمودن حول عوامل در کنترل، لازمهی استفاده از این مدل هدفگذاری در کار میباشد.
شاخصههای اصلی هدفگذاری هوشمند یا اسمارت چیست؟
این نوع از هدفگذاریها دارای یک استراتژی کاملا روشن و مشخص برای دستیابی به هر هدف است. این اهداف منحصر به فرد و واقع بینانه و در قالب یک چارچوب زمانی تدوین میشوند.
از ویژگیهای مهم این مدل از هدفگذاری میتوان به:
۱- مشخص بودن اهداف:
اهدافی که در این شیوه هدفگذاری تعیین میکنید باید کاملا واضح و روشن باشد. گزینههایی مانند (میخواهم درآمد بیشتری داشته باشم) گزینههای مناسبی نیستند. پس بهتر است تا عددی را به عنوان میزان درآمد مورد نظر خود انتخاب نمایید. تعیین کردن هدف خاص و روشن از دو جنبه منفعت به همراه دارد. یکی اینکه نتایج بهتر متصور و مجسم خواهند شد. دیگری اینکه زمان دستیابی به هدف به طور واضح مشخص شده و ایجاد حس رضایت خواهید کرد.
۳- قابل دستیابی بودن هدف:
از دیگر ویژگیهای هدفگذاری هوشمند قابل حصول بودن با توجه به امکانات و شرایط است. یعنی اگر کلیه امکانات و تلاش در بازهی زمانی منطقی به کار گرفته شود هدف در دسترس باشد. اما اگر امکانات و شرایط با هدف تعیین شده مطابقت نداشته باشد هیچ نتیجه از تلاش حاصل نمیشود. این تلاش بی نتیجه نیز ثمرهای جز دلسردی برای افراد به همراه ندارد. پس با تعیین اهداف دور از دسترس خود را با شکستهای حتمی مواجه نکنید.
۴- واقع بینانه و منطقی بودن هدف:
منظور از اهداف واقع بینانه اهدافی هستند که فرد هم مایل و هم قادر به دستیابی به آنها باشد. در واقع شما باید بدانید که مایل به انجام چه کاری هستید و چرا میخواهید آن کار را انجام دهید. همچنین برای دستیابی به اهداف تعیین شده چه تواناییها و مهارتهایی دارید.
۵- داشتن چارچوبهای زمانی:
شاخصه بعدی که برای هدفگذاری اسمارت SMART میتوان برشمرد داشتن یک چارچوب مشخص زمانی است. این بازهی زمانی باید کاملا منطقی و مطابق با تواناییها و شرایط تعیین شود. چنانچه در بازهی زمانی تعیین شده دستیابی به هدف میسر نشد باید ارزیابیهای خود را مجددا بررسی نمایید. سوالاتی نظیر:
نسخه کامل مقاله را از این آدرس مطالعه کنید.
مدل هدفگذاری هوشمند چیست؟
گاهی از اوقات هدفگذاریها به درستی صورت نمیگیرد. ممکن است اهداف تهاجمی و یا مبهم در نظر گرفته شده باشند. به همین خاطر دستیابی به آنها سختتر شده و افراد از تحقق آنها دلسرد میشوند. همچنین اگر اهداف به درستی و اصولی طراحی و تدوین نشوند مضطرب کننده نیز خواهند بود. برای دور ماندن از این مشکلات یک نوع کارآمد از هدفگذاری تدوین و طراحی شده است که هدفگذاری اسمارت SMART نام دارد. این شیوه از هدفگذاری دارای ویژگیهایی مخصوص به خود است. یکی از این شاخصهها در قابل کنترل بودن اهداف تعیین شده میباشد. به عنوان مثال برای افزایش درآمد تمرکز اصلی روی فاکتورهایی مانند ساعات کاری است که در کنترل فرد میباشد. اما روی عواملی نظیر بودجه محل کار، یا ارزیابی مدیران هدفگذاری صورت نمیگیرد. بنابراین هدفگذاری نمودن حول عوامل در کنترل، لازمهی استفاده از این مدل هدفگذاری در کار میباشد.
شاخصههای اصلی هدفگذاری هوشمند یا اسمارت چیست؟
این نوع از هدفگذاریها دارای یک استراتژی کاملا روشن و مشخص برای دستیابی به هر هدف است. این اهداف منحصر به فرد و واقع بینانه و در قالب یک چارچوب زمانی تدوین میشوند.
از ویژگیهای مهم این مدل از هدفگذاری میتوان به:
۱- مشخص بودن اهداف:
اهدافی که در این شیوه هدفگذاری تعیین میکنید باید کاملا واضح و روشن باشد. گزینههایی مانند (میخواهم درآمد بیشتری داشته باشم) گزینههای مناسبی نیستند. پس بهتر است تا عددی را به عنوان میزان درآمد مورد نظر خود انتخاب نمایید. تعیین کردن هدف خاص و روشن از دو جنبه منفعت به همراه دارد. یکی اینکه نتایج بهتر متصور و مجسم خواهند شد. دیگری اینکه زمان دستیابی به هدف به طور واضح مشخص شده و ایجاد حس رضایت خواهید کرد.
۳- قابل دستیابی بودن هدف:
از دیگر ویژگیهای هدفگذاری هوشمند قابل حصول بودن با توجه به امکانات و شرایط است. یعنی اگر کلیه امکانات و تلاش در بازهی زمانی منطقی به کار گرفته شود هدف در دسترس باشد. اما اگر امکانات و شرایط با هدف تعیین شده مطابقت نداشته باشد هیچ نتیجه از تلاش حاصل نمیشود. این تلاش بی نتیجه نیز ثمرهای جز دلسردی برای افراد به همراه ندارد. پس با تعیین اهداف دور از دسترس خود را با شکستهای حتمی مواجه نکنید.
۴- واقع بینانه و منطقی بودن هدف:
منظور از اهداف واقع بینانه اهدافی هستند که فرد هم مایل و هم قادر به دستیابی به آنها باشد. در واقع شما باید بدانید که مایل به انجام چه کاری هستید و چرا میخواهید آن کار را انجام دهید. همچنین برای دستیابی به اهداف تعیین شده چه تواناییها و مهارتهایی دارید.
۵- داشتن چارچوبهای زمانی:
شاخصه بعدی که برای هدفگذاری اسمارت SMART میتوان برشمرد داشتن یک چارچوب مشخص زمانی است. این بازهی زمانی باید کاملا منطقی و مطابق با تواناییها و شرایط تعیین شود. چنانچه در بازهی زمانی تعیین شده دستیابی به هدف میسر نشد باید ارزیابیهای خود را مجددا بررسی نمایید. سوالاتی نظیر:
- آیا هدف یا اهداف تعیین شده قابل دستیابی بوده است؟
- آیا بازهی زمانی تعیین شده درست انتخاب شده است؟
- آیا تمام امکانات موجود برای دستیابی به هدف مورد استفاده قرار گرفت؟
نسخه کامل مقاله را از این آدرس مطالعه کنید.