PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6

ICTna.ir - سالهاست كه ژاپن گوشي هاي تلفن همراهي را توليد مي كند كه بسيار پيشرفته تر از گوشي هاي توليدي ديگر كشورها است و دوستداران اين دستگاه روياي داشتن آن را در سر مي پرورانند. اما با اين وجود به سختي مي توان در ديگر كشورها كاربران گوشي هاي تلفن همراه شركت هايي مانند پاناسونيك، شارپ و يا NEC كه در ژاپن از محبوبيت بسيار بالايي برخوردارند را يافت.
به گزارش گروه ترجمه آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) با وجود سال ها جلوتر بودن ژاپني ها در هر نوآوري از ديگر كشورها توليد كنندگان گوشي تلفن همراه ژاپني حضور كمي در خارج از مرزهاي اين كشور دارند. سندروم گالاپاگوس نامي است كه ژاپني ها براي اين مشكل انتخاب كرده اند.
بر اساس اظهارات يكي از اساتيد دانشگاه توكيو گوشي هاي ژاپني مانند گونه هاي جانوري خاص بومي هستند كه داروين در جزاير گالاپاگوس با آنها مواجه شد.
تنها توليد كننده گوشي تلفن همراه ژاپني كه توانسته است سهمي در بازار جهاني داشته باشد سوني اريكسون است كه با سرمايه گذاري مشترك ميان شركت ژاپني سوني و اريكسون سوئد شكل گرفته است.
با وجود فعاليت ژاپن تقريبا در همه نوآوري هاي صنعت تلفن همراه مانند قابليت هاي ايميل در سال 1999، گوشي هاي داراي دوربين 2000، شبكه هاي نسل سوم 2001، دانلود موسيقي 2002، پرداخت الكترونيكي 2004 و تلويزيون ديجيتال 2005 اما حضور نداشتن اين كشور در سطح جهاني تعجب برانگيز است.
ژاپن در حال حاضر 100 ميليون كاربر گوشي هاي هوشمند نسل سوم هستند كه اين رقم دوبرابر تعداد كاربران گوشي تلفن همراه ايالات متحده است و بسياري از اين كاربران ژاپني براي دسترسي به اينترنت به گوشي هاي خود بيشتر از كامپيوترهاي شخصي خود تكيه دارند.
درواقع توليدكنندگان ژاپني براين عقيده بودند كه خود را در موقعيتي قرار داده اند كه مي توانند بر عصر داده هاي ديجيتال حكمفرما شوند. توليد كنندگان گوشي تلفن همراه ژاپني در دهه 1990 با ايجاد استاندارد نسل دوم شبكه كه در قسمت هاي ديگر جهان پذيرفته شده نبود اين صنعت را در ژاپن دروني تر كردند. با ايجاد سرويس هاي محصور وب مانند i-Mode و پروراندن تجارت الكترونيك در ژاپن باعث افزايش جداسازي اين كشور از بازار جهاني شد.
پس از آن ژاپن به سرعت در سال 2001 استاندارد نسل سوم را اتخاذ كرد، تاخير بقيه كشورهاي جهان در اتخاذ اين استاندارد باعث شد تا گوشي هاي ژاپني براي اكثر بازارهاي جهان بسيار پيشرفته باشد. در عين حال رشد بسيار سريع بازار گوشي تلفن همراه ژاپن در اواخر دهه 1990 و اوايل 2000 انگيزه كمي را براي شركت هاي توليد كننده ژاپني براي حضور در بازارهاي خارجي ايجاد كرد. اما كاهش قابل توجه رشد بازار اشباع شده ژاپن كه ركود اقتصادي آن را تشديد كرده باعث شده است كه توليد كنندگان گوشي 19 درصد گوشي كمتر در سال 2008 به فروش برسانند و پيش بيني شده است در سال 2009 اين ميزان نيز كاهش يابد.
با وجود اينكه ممكن است گوشي هاي ژاپني از نظر تكنولوژيكي قابل توجه باشند اما برخي ويژگي هاي آنها باعث شده كه به بازارهاي ديگر جهان راه نداشته باشند. تاكيد بر ويژگي هاي سخت افزاري گوشي هاي ژاپني باعث شده است كه اين گوشي ها حجيم و بزرگ باشند. به علاوه اينكه برخلاف ديگر كشورها كه گوشي هاي با صفحه لمسي و كشويي از محبوبيت بيشتري برخوردارند ژاپني همچنان بر طراحي تاشو تاكيد دارند.
منبع