پرینتر سه بعدی چیست؟

jahanpouyan

New Member
این روزها اختراعات جالب بسیار زیادی به دنیا معرفی شده که پرینتر سه بعدی از جمله جالب ترین آنها است. از این اختراع دوست داشتنی میتوان در حوزه های مختلفی از جمله پزشکی، معماری، هوافضا، خودروسازی و حتی تجهیزات نظامی استفاده نمود. مطمئنا نام این دسته از پرینترها را کرات در روزنامه ها و فضاهای مجازی شنیده اید. اما آیا نسبت به مزایا، معایت و کارآیی آنها آشنایی دارید؟
اگر قصد استفاده از خدمات پرینتر سه بعدی را دارید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله از سایت جهان3D همراه ما باشید. زیرا در نظر داریم توضیحات قابل تاملی را در این خصوص خدمت شما ارائه دهیم.

آشنایی با پرینتر سه بعدی​



در ساده ترین تعریفی که از پرینتر سه بعدی وجود دارد، باید گفت؛ نوعی چاپگر سه بعدی است. دستگاهی که با کمک آن میتوان تمامی عکس ها چه آنهایی در گوشی تلفن همراه، چه در تبلت و چه در کامپیوتر شخصی وجود دارد را به صورت سه بعدی و واقعی ساخت!
آیا چنین تکنولوژی و فناوری شایسته ستایش و ارج گذاشتن نیست؟؟
در واقع این روزها با کمک پرینتر سه بعدی شما به راحتی میتوانید تمامی طرح های کامپیوتری و آن ایده هایی که سال ها در ذهن پرورش داده اید را به صورت یک مدل واقعی آن هم با دقت بسیار بالا پرینت کنید.
هر چند باور این مسئله برای اکثریت عموم مردم سخت است. اما در حال حاضر ما در دنیای پیشرفته ای زندگی می کنیم، دنیایی که تکنولوژی در آن حرف اول را میزند و تقریبا هیچ چیزی را غیرممکن باقی نمی گذارد و این مسئله در طی سال های متمادی بارها به انسان ثابت شده است. البته باید بگوییم به واسطه قیمت بالا و فرآیند پیچیده ای که برای پرینت دارد، تنها در اختیار گروه کوچکی از تولیدکنندگان بزرگ صنعتی علاقمند به آن قرار دارد.
بیایید نگاهی به تاریخچه آن بیازیم؛ در سال 1980 میلادی بود که برای اولین بار، مواد و تجهیزات مناسب چاپ سه بعدی مهیا شد. البته انجام آن در زمان های قدیم به سادگی که امروزه از آن صحبت میشود نبود. در این روش از تاباندن لیزرهای فرابنفش به مواد فوتوپولیمر استفاده شد تا تغییرات شکل هندسی پیچیده به وجود آید. در دهه های بعدی این روش ها تکامل پیدا کرد تا اینکه امروزه با جدیدترین های نرم افزارهای پرینتر سه بعدی، کاربردهایش و البته فرآیند آن روبرو هستیم.
تاکنون به گوشه ذهنتان خطور کرده که چنین تکنولوژی و ابزاری در حال حاضر در انواع مختلف به بازار معرفی شده است؟ بیایید کمی بیشتر در این خصوص بدانیم!

انواع مختلف پرینتر سه بعدی​

بارها در این مقاله گفتیم؛ امروزه عصر تکنولوژی و فناوری است! پس خیلی دور از انتظار نیست انواع پرینتر سه بعدی به بازار معرفی شود. درواقع وجود انواع مختلف از این محصول به افراد متخصص و فعال کمک می کند تا مطابق با نیاز و البته بودجه شان وارد عمل شده و تصمیم گیری صحیحی را اتخاذ نمایند. حال انواع مختلف این ابزار دوست داشتنی و کاربردی کدام است؟

Fused Deposition Modeling – FDM​

FDM را باید از جمله فرآیند مواد افزودنی بدانید که در آن یک مدل از طریق حرارت دادن و از قالب درآوردن پلاستیک به وجود می آید. درواقع قطعات به آرامی لایه به لایه در کنار یکدیگر قرار میگیرند. البته از نظر بسیاری از افراد از این مدل از پرینتر سه بعدی میتوان تحت عنوان مدلسازی نیز یاد کرد زیرا مواد آن به طور گسترده در اختیار همگان قرار دارد و از طرفی پیدا کردن آنها نیز ساده است.



استریولیتوگرافی – Stereolithography​

استریولیتوگرافی را نیز باید نوعی فرآیند مواد افزودنی بدانید که به جای بهم ریختن قالب پلاستیک، از فرآیند پرتو نور ماوراء بنفش برای سفت و سخت کردن یک مدل در یک مخزن حاوی مایع حساس به نور بهره مند می شود. این امر باعث ایجاد یک پرینت باکیفیت بالاتر نیز خواهد شد.



رسوب گزینشی لیزر (SLS)​

SLS را باید پرشباهت به استریولیتوگرافی بدانید. البته تفاوت هایی وجود دارد که از جمله باید به استفاده از لیزر و پودر به جای پرتوهای نور UV و مایع اشاره کرد. لیزر درواقع از طریق ذوب کردن پودر یک لایه از مواد را ایجاد و سپس چاپ می کند. با کمک این نوع از چاپ، شما میتوانید اشیا فلزی را نیز در اختیار داشته باشید.برای اطلاعات بیشتر پرینتر سه بعدی sls اینجا کلیک کنید.
حال نسبت به انواع پرینتر سه بعدی و همچنین چگونگی عملکرد آنها آشنایی دارید و راحت تر و بهتر میتوانید تصمیم گیری نمائید. اما بهتر است کاربردهای آن را بشناسید.

کاربرد پرینتر سه بعدی چیست؟​

باید بدانید کاربرد پرینتر سه بعدی به مواردی که ذکر کردیم ختم نمی شود. پرینترهای سه بعدی با کمک ماده ای از جنس کامپوزیت قابلیت این را دارد تا به صورت سه بعدی به چاپ برسند. اگر بتوانید مواد اولیه پرینتر سه بعدی همچون Objet Connex را به دستگاه اضافه کنید، متوجه تصاویر فوق العاده ای که در چاپ دریافت می کنید خواهید شد. درواقع نتیجه ای واقعی تر را مشاهده خواهید کرد.
از طرفی فیلامنت ها نیز از جمله مواد مصرفی در پرینترهای سه بعدی FDM هستند که از رشته های پلیمری ساخته می شوند. آنها به شکل رول های نیم و یک کلیو گرمی در بازار موجود بوده و همان نقش کارتریج در پرینترهای معمولی را ایفا می کند.
به خاطر بسپارید اینکه چه کیفیتی از فیلامنت را انتخاب می کنید، در شکل نهایی که دریافت می نمائید تاثیرگذار است. همه پرینترهای سه بعدی در طراحی مربوطه خود مجموعه ای منحصر به فرد از دما، سرعت و دامنه عملکردی دارند که باید هنگام انتخاب فیلامنت آنها را مرور کرده و در نظر گرفته شود.
خوشبختانه این روزها سرعت پیشرفت تکنولوژی مثال زدنی نیست تا جایی که امکان چاپ طرح های کامپیوتری به صورت اشیا سه بعدی توسط این دستگاه ها نیز وجود دارد.
فرض کنید تصویر توپ مورد علاقه خود را در کامپیوتر ذخیره کرده اید. حال تکنولوژی به شما این فرصت را داده تا با کمک پرینتر سه بعدی، این تصویر را به صورت یک توپ سه بعدی تهیه کنید. واقعا شگفت انگیز و خارق العاده است.
با کمک این امکانات می‌توان کاغذهای دیواری از جنس پلاستیک را با یک طرح سه بعدی چاپ کرد. همچنین با استفاده از طرح ‌های سه بعدی امکان چاپ تصاویر آناتومی از بدن واقعی انسان یا حیوان آن هم به صورت شفاف ایجاد شده است و این انقلابی است در علم پزشکی که در درمان بسیاری از بیماری ‌ها موثر خواهد بود.

کلام آخر​

در این مقاله تا حد امکان در رابطه با پرینترهای سه بعدی، محصولات پرینتر سه بعدی و همچنین انواع آنها توضیحاتی خدمت شما ارائه شد. حتی هم اکنون نسبت به انواع مختلفی از این محصول که در بازار موجود می باشد میدانید و با کاربردهایش آشنا هستید. با این حال اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید. کارشناسان و متخصصان ما میتوانند راهنمایی ها و اطلاعات دقیق و کاملی را در این راستا در اختیار شما بگذارند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا