افزونه 1 پاسپورت‌های الکترونیک مرزها را پشت سر می گذارند!

  • شروع کننده موضوع Mahmoodi
  • تاریخ شروع
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
ایالات متحده آمریکا به دنبال اجرای طرحی است که به موجب آن شهروندان این کشور در سال جاری از گذرنامه‌های جدیدی بهره‌مند خواهند شد که مجهز به فناوری جدیدي برای تعیین هویت افراد است.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از خبرگزاري سلام، فناوری مذکور امکان شناسایی افرادی را از روی چهره آنها امکان‌پذیر کرده و هرگونه تقلب و سوءاستفاده از گذرنامه‌ها را ناممکن می‌سازد؛ اما برخی صاحبنظران معتقدند که اجرای این طرح با مشکلات فنی روبه‌رو خواهد شد و حتی حریم شخصی افراد را نیز نقض خواهد کرد. گذرنامه‌های جدید که به E-passport مشهورند ضمن مقابله با هرگونه سوءاستفاده احتمالی سرعت کنترل گذرنامه‌ها در فرودگاه‌ها و نقاط مرزی را نیز به شدت افزایش خواهند داد. قبل از آمریکا بسیاری دیگر از کشورهای جهان بخصوص در اروپای غربی از این فناوری جدید برای کنترل رفت‌وآمد شهروندان بهره گرفته‌اند و مقامات ایالات متحده نیز پس از حوادث 11 سپتامبر- که امنیت را برای آنان به یک مقوله فوق‌العاده مهم مبدل کرد- قصد دارند تا این گذرنامه‌های هوشمند را به کار گیرند.
بحث و بررسی در مورد به کارگیری این فناوری نزدیک به یک سال است که در آمریکا در جریان است و در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می‌کند. وزارت خارجه آمریکا به تازگی از شرکت دست‌اندرکار در عرصه فناوری درخواست کرده تا پیشنهادهای خود برای عرضه گذرنامه‌های جدید را به دولت ارائه دهند. این وزارتخانه همچنین قصد دارد تا یکی از این 4 شرکت را انتخاب کرده و حداکثر تا پایان سال جاری میلادی عرضه این گذرنامه‌ها را آغاز کنند.
قرار است تا در مرحله اول افرادی که برای تمدید یا صدور گذرنامه مراجعه می‌کنند از این گذرنامه‌ها بهره‌مند شوند و پیش‌بینی شده که تا پایان سال 2005 و اوایل سال 2006، برای بیش از یک میلیون نفر گذرنامه هوشمند صادر شود.
گذرنامه‌های هوشمند مجهز به یک تراشه کوچک خواهند بود که اطلاعات کلیدی فرد مانند نام، تاریخ و محل تولد برروی آن ذخیره می‌شود. این تراشه که پهنای آن از موی انسان نیز کمتر است تنها 64 کیلوبایت ظرفیت دارد. ولی همین مقدار ظرفیت برای ذخیره‌سازی اطلاعات دیگری مانند اثر انگشت دیجیتال، عکس فرد و تصویر عنبیه او کافی است.
در حال حاضر 4 شرکت Axalto, Bearingpoint Infineon و supercom برای جلب نظر وزارت خارجه آمریکا در تلاش هستند.
این تراشه‌ها که برروی جلد گذرنامه‌ها جاسازی می‌شوند قابلیت ارسال سریع اطلاعات خود را به ادارات سازمان مهاجرت در سراسر آمریکا دارند. این قابلیت به مقامات آمریکایی امکان می‌دهد تا اطلاعات ذخیره شده برروی تراشه‌ها را با مشخصات دیگر افراد و دارنده واقعی گذرنامه مطابقت دهند تا مشخص شود که حامل هر گذرنامه مالک واقعی آن نیز هست یا خیر.
تراشه‌های مذکور که به تراشه‌های RFID مشهور شده‌اند، مشابه با همان تراشه‌هایی هستند که از سوی شرکت‌های مختلف برای ساخت کارت‌های هوشمند، یافتن حیوانات خانگی گمشده و تسریع در پرداخت مالیات به کار گرفته می‌شوند.
تراشه‌های RFID که ساخت آنها ظرف 10 سال اخیر مرتبا دچار تحول شده به گونه‌ای ایمن طراحی شده‌اند تا امکان دسترسی همگان به اطلاعات ذخیره شده در آنها ممکن نباشد. به عنوان مثال شرکت Infineon، 50 فرایند امنیتی مختلف را در تراشه‌های ساخت خود در نظر گرفته است. هرچند که چنین اقدامی قیمت این تراشه‌ها را بشدت افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود تا با گنجاندن فناوری جدید در گذرنامه‌های آمریکایی هزینه صدور گذرنامه برای اولین بار به 85 دلار و هزینه تمدید آن به 55 دلار برسد.
در این میان برخی متخصصان از آن نگرانند که اطلاعات این تراشه‌ها در حین انتقال به مراکز اداره مهاجرت در دسترس افراد غیرمسئول قرار بگیرد. آنان همچنین معتقدند که راه‌اندازی چنین فرایندی به معنای نقض حقوق شهروندی آمریکاییان خواهد بود؛ اما به نظر نمی‌رسد که این اعتراضات مانع از این اقدام وزارت خارجه آمريکا شود.

منبع فناوري اطلاعات ايران
 

Salar

Active Member
پاسپورت‌های الکترونیک !!!! خیلی باید خرج کنن...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا