واتساپ یا تلگرام؛ امنیت کدام پیام رسان بیشتر است؟

persiapassenger

New Member
امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟ یکی از بزرگ ترین سوالاتی که ذهن افراد زیادی را مشغول خود کرده این است که، بین دو پیام رسان واتساپ (Whatsapp) و تلگرام (Telegram)، کدام یک امن تر از دیگری می باشد؟ همه ما به دنبال این هستیم که نرم افزار های امنی روی گوشی خود داشته باشیم و از پیامرسان های امن برای انتقال پیام یا محتوا استفاده کنیم.

از آنجایی که می دانید، این دو پیام رسان، پر طرفدار ترین پیام رسان های سال های اخیر در نزد ایرانیان بوده اند. البته گر چه که، تلگرام به خاطر قابلیت ها و امکانات بیشتری که دارد، طرفداران بیشتری نسبت به واتس اپ دارد و بسیاری نیز خیلی پیام رسان واتساپ دوست ندارند؛ اما واتساپ فن ها، همیشه پز امنیت واتساپ را به بقیه افراد داده اند.

همانطور که در مقاله های قبلی نیز گفته بودیم؛ هیچ برنامه، وب سایت یا پیامرسانی وجود ندارد که غیر قابل هک باشد و حتی تلگرام و واتساپ نیز ممکن است هک شوند. در ادامه این مقاله در مجله امنیت شبکه های اجتماعی؛ قصد داریم تا مقدار امنیت این دو پیام رسان را بررسی کنیم تا متوجه بشویم که امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟



مثلث امنیت در سیستم​

به طور کل بخواهیم در نظر بگیریم، امنیت پیام رسان های واتساپ و تلگرام، به شدت بالاست. اما نکته مهم اینجاست که در امنیت شبکه های اجتماعی یک مثلث وجود دارد. این مثلث سه بخش دارد که هر کدام درصدی دارند و جمع همه آنها 100 می شود. این 3 جزء در این مثلث عبارتند از:

  1. محرمانگی (امنیت)
  2. جامعیت
  3. دسترسی پذیری
هر چه جامعیت و دسترسی پذیری در این مثلث بالاتر می رود، امنیت یا محرمانگی پایین می آید و از طرفی دیگر اگر امنیت را بالاتر ببریم، جامعیت یا دسترسی پذیری آن پایین می آید. برای مثال اگر شما رمز اکانت خود را به همسر خود بدهید، دسترسی و جامعیت را در اکانت خود بالا برده اید، اما امنیت پایین می آید. چون در حال حاضر، همسر شما نیز می تواند پیام های شما را بخواند یا حتی بدتر، ممکن است رمز شما را اشتباها به شخص دیگری بگوید. به این شکل است که امنیت پایین می آید. در واقع محرمانگی با جامعیت و دسترسی پذیری، رابطه عکس دارد و با بالا رفتن این دو پایین می آید.



امنیت واتساپ​

در ابتدا این مقاله گفته شد که طرفداران واتساپ به امنیت بالای آن می نازند و حق هم دارند. در حال حاضر واتساپ یکی از امن ترین پیام رسان های جهان است که به دلیل همین امنیت، تعداد زیادی از افراد در آمریکا، اروپا و حتی کشور های دیگری مانند ایران از این پیامرسان استفاده می کنند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که در گذشته، واتساپ امنیت مناسبی نداشت و حتی به راحتی هک می شد. اما بعد از اینکه مارک زاکربرگ؛ بنیان گذار فیسبوک، این پیام رسان را خرید و دست به ارتقا آن زد، امنیت این پیام رسان، به طور محسوسی بالا رفت. کار تیم امنیتی فیس بوک روی واتساپ، باعث افزایش امنیت واتساپ شد و طرفداران کم کم به این پیام رسان اعتماد کردند.

حتی در بعضی از قابلیت ها دسترسی را پایین تر آورد تا بتواند امنیت واتساپ را بالاتر ببرد. برای مثال اگر دقت کرده باشید متوجه می شود که Whatsapp Web یا نسخه دسکتاپ واتساپ، بدون اتصال تلفن همراه به اینترنت کار نمی کند. در واقع این کار باعث می شود که دسترسی پایین بیاید و حتی اگر شخصی توانست به وسیله واتساپ وب، به اکانت شما نفوذ کند، در صورتی که به اینترنت وصل نیستید، این اتفاق نیفتد.

یکی از نکات مهم دیگر درباره امنیت پیام رسان های مختلف مثل واتساپ یا تلگرام اینکه هک کردن این پیام رسان ها از طرف سرور تقریبا غیر ممکن است و در این مقاله بیشتر درباره امنیت سمت کاربر یا کلاینت صحبت می کنیم. شما می توانید راهکار های افزایش امنیت واتساپ را در مقاله «روش هایی برای افزایش امنیت واتساپ» بیشتر بخوانید.



امنیت تلگرام​

همانطور که می دانید، پیامرسان تلگرام هنوز ده ساله هم نشده و از تازه ترین پیام رسان هایی است که به بازار پیام رسان ها آمده و با وجود تجربه کمتر نسبت به باقی شبکه های مجازی، به خاطر قابلیت های بیشمار و روزافزونش، طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. امنیت تلگرام نیز یکی از بهترین سیستم های امنیتی در بین باقی پیام رسان ها دارد. امنیت تلگرام نیز بسیار بالاست و شما می توانید از هک نشدن اکانت خود از طرف سرور مطمئن باشید. در ادامه درباره بخش های مختل امنیتی دو پیام رسان تلگرام و واتساپ صحبت می کنیم. شما همچنین می توانید در مقاله «تلگرام قابل هک است؛ بررسی 3 روش جلوگیری از هک تلگرام» 3 راه مفید برای جلوگیری از هک شدن تلگرام را بیشتر بشناسید.

واتس اپ یا تلگرام؛ کدام پیام رسان امن تر است؟​

در بحث مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ، همیشه دو چیز مد نظر افراد قرار میگیرد؛ محبوبیت و امنیت. افراد معمولا درباره مورد اول با یکدیگر درگیر هستند و درباره آن بحث می کنند. در بخش محبوبیت قطعا تلگرام (حتی فیلتر شده) از محبوبیت بیشتری در بین مردم ایران برخوردار است و امکانات بسیار بیشتر و بهتری نسبت به واتس اپ دارد. اما در مقاله امروز سایت ایران سوشیال، قصد داریم درباره امنیت این دو پیام رسان صحبت کنیم. امنیت یک پیام رسان، بر عکس محبوبیت آن موضوعی نیست که بتوان با یک صحبت یا بحث معمولی متوجه آن شد و باید آن را بررسی کرد. در ادامه امنیت تلگرام و واتساپ را بررسی می کنیم و از تفاوت های آنها مطلع می شویم.


منبع امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام : واتساپ یا تلگرام؛ امنیت کدام پیام رسان بیشتر است؟ - امنیت|هک اینستاگرام
 

جدیدترین ارسال ها

بالا