ابتدا برای ساختن bone به پنل create سپس systems میرویم
زمانی که بروی دکمه bone کلیک میکنید تنظیمات آن ظاهر میشود که میتونید قبل از ایجاد bone در صحنه تنظیمات
را تغییر دهید
این تنظیمات شامل دوrollout یا کرکره هستند:
ik chain assignment
bone parameters
کرکره ik chain assignment
این کرکره شامل سه بخش است و همچنین باید به این نکته توجه شود که تا زمانی که assign to children فعال نباشد این کرکره هیچ تاثیری در ساخت bone نخواهد داشت
به طور کلی کار این کرکره این است که بعد از ساختن bone در view port , به طور خودکار نوع ik که انتخاب کردید به bone ها تنظیم میشود
در غیر این صورت bone ها به صورت عادی ساخته شده و بعد از ساختن bone میتوانید به صورت دستی ik را به آنها تنظیم کنید
بخشهای این کرکره شامل این موارد هستند:
ik solver => در این جا تعیین می کنیم که نوع ik ما چه باشد
assign to children = >در این جا تعیین میکنیم نوع ik انتخاب شده به کل bone ها تنظیم شود
assign to root => این جا تعیین میکنیم که ik انتخاب شده به اولین bone یاroot bone یا جسم پدر هم تنظیم شود
یا نه
این مثال را به ترتیب اجرا کنید:
به قسمت create سپس systems بروید و بروی bone کلیک کنید تا فعال شود
از قسمتik solver گزینه ik hi solver را انتخاب کنید
هر دو گزینه assign to children و assign to root رافعال کنید
در viewport دو bone بکشید
نکته: پس از ساخت bone ها یک ik به طور خودکار به bone ها تنظیم خواهد شد
همچنین با ساخت دو bone , bone سوم برای اتصال ik ساخته خواهد شد
کرکره bone parameters:
در ین قسمت تنظیماتی چون ضخامت و باریکی همچنین fine ها یا باله ها رو روی bone ها انجام میدیم
نکته مهم اینه که این تنظیمات رو میتوانید در هنگام یا بعد از ساختن bone ها همچنین انجام بدید
چون این تنظیمات خیلی ساده هستند نیازی به توضیح برای اونهارو نمیبینم
فقط در مورد fine ها باید بگم که اونها برای اهداف مختلفی ساخته میشن
مثل زیبایی
در واقع پنجره bone tools یک مجموعه ابزاره برای ویرایش و تغییرات در bone هاست
این پنجره از مسیر زیر در مکس قابل دسترس هست
منوی animation و گزینه bone tools را انتخاب کنید
تمامی ابزارهای پنجره bone tools در سه کرکره یا rollout گنجانده شده اند
bone editing tools
fin adjustment tools
object properties
کرکره bone editing tools بخش bone pivot position
دکمه bone edit mode==> با استفاده از این دکمه میتوانیم position یک bone را تغییر دهیم بدون اینکه در position دیگر bone ها تغییر ایجاد شود
مثال:روش استفاده
دو تا bone در vieport بسازید
bone اول رو انتخاب کنید
دکمه bone edit mode را فعال کنید
bone اول رو توسط ابزار move جابجا کنید
همونطور که میبینید bone اول حرکت میکنه بدون اینکه bone های دیگر جابجا شوند
حالا در حالی که دکمه bone edit mode فعال هست bone دومی رو جابجا کنید
نکته: جابجایی bone در حالی که دکمه bone edit mode فعال است باعث تغییر اندازه و شکل bone خواهد شد
نکته:در این حالت bone ها قابل انیمیت نیستند
نکته: بهتر است قبل از تنظیم ik به bone ها تغییرات خود را ایجاد کنید در غیر این صورت یه کم دچار مشکل میشوید