نگاهی به 3D max

fahmi

Member
این نرم‌افزار ابتدا در سال 1990 در محیط DOS با نام "3D Studio" (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد پس از انتشار نسخه ۴ نرم‌افزار،این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید "3D Studio Max" توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانه ها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد.سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرم‌افزار را خریداری کرد و تمامی تغییرات و تکمیل آن تا دو نسخه بعدی را خود انجام داد. کمی بعد نام نرم‌افزار بار دیگر به "3ds max" (تمامی حروف بصورت کوچک) تغییر کرد و توسط Discreet که به تازگی به تملک Autodesk درآمده بود انتشار یافت . در نگارش 8 این نرم‌افزار نام Discreet حذف و لوگوی Autodesk جای آن را کرفته و بار دیگر اسم محصول به "3ds Max" (با حروف بزرگ و کوچک) تغییر کرد.

سه بعدی چیست ؟
افرادی که قصد کار با اين برنامه را دارند در ابتدا بايد از يک قوه تخيل بسيار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.
کاربرد تری دی در معماری
معماران و گرافيست‌ها نيز مي‌توانند از اين برنامه براي پيش‌نمايش بناها و مدل‌هايي كه هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده كنند.

مدل سازی
مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگر های متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند
دو روش پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :
polygon Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند
Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید
متحرکسازی (پویانمایی)
از جمله توانایی های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمند ترین نرم‌افزار های ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزر های تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای plugin های متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد

رندر
عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد
scanline renderer
mental ray
RenderMan(پلاگين)
V-Ray(پلاگين)
Brazil R/S(پلاگين)
FinalRender(پلاگين)
Maxwell Render(پلاگين)
Fry Render(پلاگين)

منبع : www.kishmehr.org
 

جدیدترین ارسال ها

بالا