نکات مهم در انتخاب پورتال

fariba.k

New Member
[h=1]نکات عمومی در انتخاب پورتال[/h]


هنگام انتخاب یک نرم افزار تحت وب می بایست موارد ذیل را در نظر گرفت:


[h=3]انتخاب از میان محصولات شرکت های نرم افزاری معتبر[/h]

درصورتی که شما قصد تهیه یک نرم افزار ایرانی را دارید بهتر است از یک شرکت معتبر، نرم افزاری را که دارای تاییدیه فنی شورای عالی انفورماتیک می باشد، تهیه نمایید.


[h=3]خدمات پس از فروش و پشتیبانی نرم افزار[/h]

نرم افزار می بایست دارای پشتیبانی باشد تا در صورت وجود هر نوع bug و یا ابهام کاربر در طرز استفاده از آن توسط تیم پشتیبانی رفع گردد. همچنین امکان ارائه آموزش کار با نرم افزار به نیروهای شما یک مزیت محسوب می شود.


[h=3]کاربر پسند بودن (user friendly) نرم افزار[/h]

با توجه به اینکه ممکن است کارکنان مختلف سازمان یا شرکت شما با سطح دانش متفاوت در حیطه فناوری اطلاعات، از نرم افزار استفاده نمایند، می بایست کار با نرم افزار ساده باشد. در عین حال این سادگی مغایرتی با ارائه امکانات پیشرفته به کاربر ندارد.


[h=3]مشاهده ی دموی نرم افزار قبل از خرید و بررسی رزومه کاری و نمونه مشتریان[/h]

بهتر است قبل از تهیه نرم افزار، دموی آن را برای اطلاع از امکانات و ویژگی های نرم افزار مشاهده کرده و از آن استفاده نمایید. همچنین نمونه مشتریان و سطح رضایتمندی آنها نیز می تواند در انتخاب بهتر به شما کمک کند.


[h=3]رعایت تدابیر امنیتی و استانداردها در نرم افزار و نداشتن خطا در برنامه نویسی[/h]

وجود حفره های امنیتی در نرم افزار و مشکلات کد نویسی، خصوصا نرم افزارهای تحت وب مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد می کند. قبل از تهیه نرم افزار می بایست از تدابیر امنیتی لحاظ شده در نرم افزار اطمینان حاصل کرد. مسلماً شرکت های معتبر نرم افزاری، تدابیر امنیتی را در هنگام تولید نرم افزار رعایت می کنند و لیست آن را جهت حصول اطمینان در اختیار مشتریان قرار می دهند. همچنین پیدا کردن و رفع bug های آن جزء مراحل تولید نرم افزار بوده که می بایست توسط شرکت تولید کننده انجام شود.


[h=3]پویایی شرکت تولیده کننده محصول[/h]

ارائه مداوم ورژن های جدید و امکانات بیشتر توسط شرکت تولیدکننده از جمله معیارهای مهم در انتخاب یک نرم افزار می باشد.همچنین امکان سفارشی سازی محصول مطابق با نیاز کاربر موجب تمایز محصولات با رقبا می باشد.


[h=2]نکات مهم در انتخاب پورتال[/h]


پورتال ها، نرم افزارهای تحت وبی هستند که به شما امکان طراحی سایت و داشتن یک درگاه اطلاعاتی برای سازمان یا شرکتتان را می دهند. هنگامانتخاب پورتال بهتر است نکات زیر درنظر گرفته شود:


[h=3]نیازسنجی اولیه[/h]

کارشناس انفورماتیک یا فناوری اطلاعات شرکت یا سازمان شما فرد مناسبی برای نیازسنجی می باشد. در صورتی که چنین سمتی در شرکت شما وجود ندارد، نیاز سنجی کار سختی نیست. در ابتدا می توانید چند سوال از خودتان بپرسید؟ آیا قرار است فقط محصولات و خدماتم را معرفی کنم؟ آیا می خواهم یک فروشگاه آنلاین داشته باشم؟ آیا قرار است در بخش هایی از سایتم ارتباط دو طرفه با مشتری داشته باشم و مشتری بتواند از طریق سایت با ما ارتباط داشته باشد؟ ظاهر و پوسته سایت تا چه حد برای من و بازدیدکنندگان مهم است؟ آیا می خواهم اطلاعاتی را از دیگر سایت ها در سایتم نمایش دهم مثلا اخبار خبرگزاری ها. یا اینکه اگر برای یک سازمان بزرگ قصد تهیه پورتال دارید که در آن میخواهید دسترسی کاربران به (Admin) سایت داشته باشید و می خواهید دسترسی های آنها را در اعمال تغییرات روی سایت محدود نمایید، نیازمند دسترسی شی گرا می باشید. همچنین می توانید با بررسی چند پرتال با قابلیت های مشابه با نیازهایتان به یک جمع بندی اولیه برسید.


[h=3]پیدا کردن شرکت های ارائه دهنده پورتال متناسب با نیاز شما[/h]

پس از جمع بندی نیازمندی ها نوبت به شناسایی شرکت های معتبر فعال در این حوزه می رسد. آسانترین روش استفاده از موتورهای جستجو است. همچنین اگر قابلیت های چند سایت را پسندیده اید می توانید با شرکت های تولید کننده آن پورتال ها تماس بگیرید. مطمئن باشید به نکات مهمی پس از چند تماس با بخش فروش شرکت های مختلف پی خواهید برد، که شما را در انتخاب بهتر کمک می کند.


[h=3]از جمله شاخص های یک پورتال پیشرفته که بهتر است در هنگام انتخاب در نظر گرفته شود:[/h]


  • Cross browser بودن
  • رعایت استانداردهای SEO
  • رعایت استانداردهای W3C
  • کاربری آسان
  • امکان استفاده از پوسته های مختلف
  • استفاده از معماری چندلایه و تکنولوژی روز دنیا در زمینه نرم افزار
  • رعایت تدابیر امنیتی
  • ارائه امکانات متناسب با نیازها و بودجه در نظر گرفته شده
  • انتخاب از میان نرم افزارهای معتبر

[h=3]بررسی امکانات نرم افزار از سمت مشتری(client) و مدیر(admin)[/h]

قبل از تهیه نرم افزار بهتر است با دموی آن کار کرده و امکانات نرم افزار را از سمت مدیر و نحوه ی نمایش برروی پورتال بررسی نمایید.
در پایان این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه انتخاب شما از میان پرتال های آماده ی موجود در بازار می باشد و نرم افزار به صورت سفارشی برای شما نوشته نشده است، می توانید به جای جستجو برای پیدا کردن یک نرم افزار با امکاناتی کاملا مشابه نیازتان، نیازهای خود را با امکانات نرم افزار تطبیق دهید، در این صورت در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید.
اکثر شرکت ها و سازمان ها بودجه ی محدودی برای راه اندازی پورتال خود در نظر گرفته اند. با تشخیص نیازهای اصلی و بررسی پرتال های موجود در بازار و رعایت نکات فوق می توانید پورتالی مناسب با نیازمندی ها و بودجه خود تهیه نمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا