نوشتن پلاگین برای مایا؟

rainbmaya

Active Member
دوستان برنامه نویس میتونید یه توضیح در مورد پلاگین ها و نحوه ساخت اونها بدید! مثلا تو خود مایا نوشته میشن یا تو محیط برنامه نویسی ؟ نحوه کامپایل و آنکامپایلشون به چه شکله و اینکه آیا میشه تو ورژن اونها دستکاری کرد مثلا یه پلاگین از ورژن پایینترو برد ورژن بالاتر؟
 
برای نوشتن پلاگین باید به زبان C++ مسلط باشی.برای نوشتن و کامپایل اون هم باید از visual studio استفاده کنی.همراه هر نسخه از مایا یک wizard وجود داره که باید محتویات اون رو در مسیر هایی که گفته , داخل visual studio , کپی کنی.پلاگین هر نسخه از مایا تنها تو همون نسخه جواب می ده و تو نسخه های دیگه نمی شه از اون استفاده کرد , جز اینکه سورس پلاگین رو داشته باشی
و یک باره دیگه اون رو کامپایل کنی.
البته با استفاده از پایتون هم می شه پلاگین نوشت و شما با استفاده از ماژول های مریوط به api می تونید از توابعی که تو c++ استفاده می کنید , تو پایتون هم استفاده کنید.
 

rainbmaya

Active Member
برای نوشتن پلاگین باید به زبان C++ مسلط باشی.برای نوشتن و کامپایل اون هم باید از visual studio استفاده کنی.همراه هر نسخه از مایا یک wizard وجود داره که باید محتویات اون رو در مسیر هایی که گفته , داخل visual studio , کپی کنی.پلاگین هر نسخه از مایا تنها تو همون نسخه جواب می ده و تو نسخه های دیگه نمی شه از اون استفاده کرد , جز اینکه سورس پلاگین رو داشته باشی
و یک باره دیگه اون رو کامپایل کنی.
البته با استفاده از پایتون هم می شه پلاگین نوشت و شما با استفاده از ماژول های مریوط به api می تونید از توابعی که تو c++ استفاده می کنید , تو پایتون هم استفاده کنید.
چه طور میشه unpack کرد و از یه ورژن پایین به یه ورژن بالاتر برد یه پلاگینو.
 
راهی وجود نداره و حتما باید یک بار دیگه سورس پلاگین بر اساس نسخه مورد نظر مایا کامپایل بشه.
 

maxscript

Well-Known Member
برای نوشتن پلاگین باید زبان c++ رو کاملا مهندسی بلد باشی چون هسته مایا با c++ نوشته شده بعد ریاضیات خودتم قوی کن چون داری برای نرم افزار تری دی پلاگین می نویسی بعد Directx هم خودت می دونی باید مخ باشی من با Directx دارم کار می کنم خیلی پیچیدست اما نباید ناامید بشی و سختی اون نباید باعث افت کار شما بشه اون وقت می تونید یه پلاگین برای هر برنامه تری دی که خواستید بنویسید
 
البته برای نوشتن پلاگین در مایا دونستن opengl بهتر از directX هست .این رو به خاطر تابع زیر می گم :
M3dView::beginGL()
.
opengl code
.
M3dView::endGL()

البته دونستن hlsl و یا cgfx برای ساخت شیدر خیلی می تونه مفید باشه.
 
برای نوشتن پلاگین برای مایا باید اول خود مایا رو خوب بلد بود یا اگر نه حداقل در اون قسمتی که قصد نوشتن برنامه رو دارید باید تو خود مایا کاملا مسلط باشید. بعد می تونیم از 2 لایه پایین تر از سطح کاربر که توابع api هستش استفاده کنید .!!! خوب حالا این دیگه بستگی به خودت داره که از چه زبان برنامه نویسی می خوای استفاده کنی در نهایت فایلهایی که استفاده می کنید یا باید mll باشن یا py یا pyc بهتره که بگم فایل هایی که تبدیل می کنید.البته تو محیط ویندوز!!! اما دو زبان رایج برای نوشتن پلاگین، ++c و python هست. در واقع زبان مهم نیست دسترسی به اون توابع هه که مهمه. خوب زبان ++c یک زبان میانیست اما python یک زبان سطح بالاست . پس بهتره که بگم خوبه که از python استفاده بشه چون هم دسترسی رو داره هم سطح بالاست خوب راحت تر می شه باهاش به نتیجه رسید دیگه.!!
در رابطه با این مسئله هم که می شه نسخه ی پلاگین رو ارتقاع داد.با ali_kh_377 موافقم.
فکر می کنم با دونستن کارایی هر یک از توابع api مربوط به همان قسمتی که قرار هست برنامه رو بنویسید، بتونید هر نوع پلاگینی رو البته چون از توابع api استفاده می کنید در نتیجه با سرعت کامپایل بالاتر توسط هسته ی مایا بنویسید. در نتیجه فکر نمی کنم نیازی باشه که directx یا هر چیزی شبیه این رو بلد باشید چون قرار نیست که مایا رو تغییر بدید چون خود autodesk این امکان رو نداده و فقط می تونید از توابع سط پایینه برنامه استفاده کنید.
 
آخرین ویرایش:

rainbmaya

Active Member
دوستان من این پلاگینو برای 2013 میخوام. فکر میکنم پروژه هم همراهش هست. اگه میتونید تبدیلش کنید و یا نحوه تبدیلشو بهم بگید.
از همه دوستان که تو این تاپیک شرکت کردن تشکر میکنم.
 

پیوست ها

  • visualWeights_v1.2.rar
    213.7 کیلوبایت · بازدیدها: 18

جدیدترین ارسال ها

بالا