نورپردازی

Fanous

Well-Known Member
سلام.
فکر کنم یکی از مسائل مهم توی کار ، نورپردازی باشه که خیلی خیلی توی نتیجه کار تاثیر میذاره . وقتی نمونه هایی رو که توی اینترنت می بینم و با کارای خودم مقایسه می کنم کلی نا امید میشم . به نظر من اگه توی این تاپیک در مرود نورپردازی بحث و تبادل نظر بشه ، واسه هم مفید باشه . واسه شروع هم من یکی از اشکالاتم رو مطرح می کنم تا دوستان و اساتید در موردش توضیح بدن و ما رو از راهنمایی هاشون بهره مند کنن .

خب فرض کنیم یه اتاق داریم به ابعاد 3متر در 4 متر و ارتفاع 2.7 متر . تنها منبع نور این اتاق هم یه پنجرس به ابعاد 1متر در 2 متر . اگه بخوایم واسه این اتاق نورپردازی کنیم ( البته در نور طبیعی روز ) تنها نوری که توی صحنه هست ، نوریه که از پنجره وارد میشه . اگه این صحنه رو تجسم کنین می بینین که نور همه جای اتاق رو روشن میکنه و تمام اشیا موجود تویه اتاق رو میشه به وضوح دید . حالا اگه بخوایم واسه این صحنه نور ایجاد کنیم ، من فکر می کنم باید فقط از یه vray light استفاده کرد ، ولی وقتی از صحنه رندر می گیرم آخر اتاق تاریک میشه و اشیا دیده نمیشن . وقتی نور رو هم افزایش میدم یه نور شدید غیر طبیعی نزدیک پنجره ایجاد میشه . حالا باید چیکار کرد . ممنون میشم راهنمایی کنین . من توی رندر از irradianc map و light cach استفاده میکنم با تنظیمات متوسط .
 

einollahia

Well-Known Member
نور پردازي در دنياي سه بعدي خيلي با دنياي واقعي فرق مي كنه و هيچ برنامه اي قادر به محاسبه نور در دنياي واقعي نيست چون هيچ كامپيوتري براي اين كار نميتونه بكشه.

پس براي نور پردازي حداقل بايد از دو نور استفاده كرد نه يكي.

يكي از روش هاي معمول نور پردازي three point lighting كه در خيلي جاها مثل فيلم ها ازش استفاده مي كنن.

1 نور به عنوان نور اصلي در جلو و سمت چپ جسم ميديم كه سايه هم از اونه.
1 نور به عنوان نور پر كننده (fill light) در جلو و سمت راست جسم ميديم كه سايه نرم تر بشه.
1 نور از پشت (back light) بهش ميديم كه بقيه جاها كه در سياهي مطلق قرار دارن رو جبران كنه.
شدت و رنگ نور ها هم بسته به نوع صحنه هست.

البته اين فقط يكي از روش هاي نور پردازيه و در اين روش جايي براي نور هاي حجمي نيست.
 
‏دوست من شما بايد از ( GI (global illumination استفاده کني*، من با mentalray رندر مي*کنم ، با يک نور هم مي*شه اتاق رو روشن کرد‏ فقط تو بايد مقدار ray يا photon هاتو زياد
‏کني*.
‏اين لينک ها ممکن به دردت بخور ه:
http://66.249.93.104/translate_c?hl...showtopic=294&prev=/search?q=treddi&hl=en&lr=

http://translate.google.com/transla...m=1&ct=result&prev=/search?q=treddi&hl=en&lr=

http://translate.google.com/transla...m=1&ct=result&prev=/search?q=treddi&hl=en&lr=
 
آخرین ویرایش:

Fanous

Well-Known Member
نور پردازي در دنياي سه بعدي خيلي با دنياي واقعي فرق مي كنه و هيچ برنامه اي قادر به محاسبه نور در دنياي واقعي نيست چون هيچ كامپيوتري براي اين كار نميتونه بكشه.

پس براي نور پردازي حداقل بايد از دو نور استفاده كرد نه يكي.

يكي از روش هاي معمول نور پردازي three point lighting كه در خيلي جاها مثل فيلم ها ازش استفاده مي كنن.

1 نور به عنوان نور اصلي در جلو و سمت چپ جسم ميديم كه سايه هم از اونه.
1 نور به عنوان نور پر كننده (fill light) در جلو و سمت راست جسم ميديم كه سايه نرم تر بشه.
1 نور از پشت (back light) بهش ميديم كه بقيه جاها كه در سياهي مطلق قرار دارن رو جبران كنه.
شدت و رنگ نور ها هم بسته به نوع صحنه هست.

البته اين فقط يكي از روش هاي نور پردازيه و در اين روش جايي براي نور هاي حجمي نيست.

با تشکر از راهنمایی هاتون .
من هم به این نتیجه رسیدم که با یک نور نمیشه رندر خوبی گرفت . واسه همین از یه direct واسه نور خورشید ، از یه vraylight هم واسه نوری که از پنجره وارد میشه و دوباره از یه vraylight دیگه واسه نور داخل استفاده می کردم که اون رو نزدیک سقف قرار میدادم به سمت پایین که همه جا رو روشن کنه ، ولی مشکل اینجا بود که سایه نورهای vraylight رو نمیشه خاموش کرد و زیر اجسام سایه ایجاد میشد .
شما از چه نورهایی واسه fill light و backlight استفاده می کنید ؟ که هم سایه ایجاد نکنن و هم روی همه قسمتها به یک اندازه روشنایی بدن . مثلا omni به هر قسمت که نزدیکتر باشه نور بیشتری میده .
با تشکر
 

Fanous

Well-Known Member
‏دوست من شما بايد از ( GI (global illumination استفاده کني*، من با mentalray رندر مي*کنم ، با يک نور هم مي*شه اتاق رو روشن کرد‏ فقط تو بايد مقدار ray يا photon هاتو زياد
‏کني*.
‏اين لينک ها ممکن به دردت بخور ه:
http://66.249.93.104/translate_c?hl...showtopic=294&prev=/search?q=treddi&hl=en&lr=

http://translate.google.com/transla...m=1&ct=result&prev=/search?q=treddi&hl=en&lr=

http://translate.google.com/transla...m=1&ct=result&prev=/search?q=treddi&hl=en&lr=

بابت لینکها تشکر ، ولی حیف که ایتالیایی هستن .
من هم GI استفاده می کنم . آخر پستم گفته بودم که از Irradiance map & light cach استفاده می کنم . اینا هر دوتا مربوط به GI هستن و اگه GI رو خاموش کنیم اصلا کار نمی کنن . به هرحال خیلی ممنون .
 

SaLoOoM

Active Member
نور پردازي در دنياي سه بعدي خيلي با دنياي واقعي فرق مي كنه و هيچ برنامه اي قادر به محاسبه نور در دنياي واقعي نيست چون هيچ كامپيوتري براي اين كار نميتونه بكشه.

پس براي نور پردازي حداقل بايد از دو نور استفاده كرد نه يكي.

يكي از روش هاي معمول نور پردازي three point lighting كه در خيلي جاها مثل فيلم ها ازش استفاده مي كنن.

1 نور به عنوان نور اصلي در جلو و سمت چپ جسم ميديم كه سايه هم از اونه.
1 نور به عنوان نور پر كننده (fill light) در جلو و سمت راست جسم ميديم كه سايه نرم تر بشه.
1 نور از پشت (back light) بهش ميديم كه بقيه جاها كه در سياهي مطلق قرار دارن رو جبران كنه.
شدت و رنگ نور ها هم بسته به نوع صحنه هست.

البته اين فقط يكي از روش هاي نور پردازيه و در اين روش جايي براي نور هاي حجمي نيست.
اون یکیش هم key light هستش!

==========
فانوس جون! یه omni لایت ته اتاق بزار!hot spot و ... رو هم روش اضافه کن(اندازشون رو طوری تنظیم کن که اندازه ته اتاقت باشه.منظورم تا اونجایی که میگی تاریکه!)
 
‏آره ميدونم با GI کار ميکني* منظورم اين بود که مقدار photon ها تو تو زياد کني* .
درضمن من لينک هايي* که بهت دا دم تو گو گل translate تشون کردم وا ست ؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

Fanous

Well-Known Member
‏آره ميدونم با GI کار ميکني* منظورم اين بود که مقدار photon ها تو تو زياد کني* .
درضمن من لينک هايي* که بهت دا دم تو گو گل translate تشون کردم وا ست ؟؟؟


سلام . بابت لینکها ممنون . نمیدونم چرا واسه من نمیتونه ترجمه کنه . اولش میگه در حال ترجمه از ایتالیایی به انگلیسی و چند لحظه طول میکشه ، ولی بازم ایتالیایی نشون میده !!
در مورد فوتونها هم به چه صورت باید زیادشون کرد ؟ آیا توی تنظیمات نورها هستش یا توی تنظیمات رندر !؟
تشکر ...
 

Fanous

Well-Known Member
اون یکیش هم key light هستش!

==========
فانوس جون! یه omni لایت ته اتاق بزار!hot spot و ... رو هم روش اضافه کن(اندازشون رو طوری تنظیم کن که اندازه ته اتاقت باشه.منظورم تا اونجایی که میگی تاریکه!)

از راهنمایی تون ممنون . ولی فکر کنم این روش بستگی به مکان دوربین داره . اگه دوربین توی مکان تاریک باشه و به سمت قسمت روشن تر باشه شاید اینجوری بشه جواب گرفت ، ولی اگه جهت دوربین طوری باشه که به سمت قسمت تاریک با شه ، قسمتهایی از اتاق که به نور omni نزدیکتر باشن روشن تر میشن و مشخص میشه که از omni استفاده شده . حالا امتحان می کنم نتیجشو میگم .
باز هم تشکر.
 
سلام . بابت لینکها ممنون . نمیدونم چرا واسه من نمیتونه ترجمه کنه . اولش میگه در حال ترجمه از ایتالیایی به انگلیسی و چند لحظه طول میکشه ، ولی بازم ایتالیایی نشون میده !!
در مورد فوتونها هم به چه صورت باید زیادشون کرد ؟ آیا توی تنظیمات نورها هستش یا توی تنظیمات رندر !؟
تشکر ...

‏والا من اينشو نميدونم چون گفتم که mentalray کار مي*کنم، تو mentalray هم ميشد تو رندر photon هارو زياد کرد هم تو قسمت نور .
‏حالا برو تو قسمتrefrence ويري اونجا بايد نوشته باشه.
من اينو با يکdirectlight تو mentalray رندر گرفتم ببينما منظورت همينطوري ؟
 

پیوست ها

  • test.jpg
    test.jpg
    111.9 کیلوبایت · بازدیدها: 22

Fanous

Well-Known Member
‏والا من اينشو نميدونم چون گفتم که mentalray کار مي*کنم، تو mentalray هم ميشد تو رندر photon هارو زياد کرد هم تو قسمت نور .
‏حالا برو تو قسمتrefrence ويري اونجا بايد نوشته باشه.
من اينو با يکdirectlight تو mentalray رندر گرفتم ببينما منظورت همينطوري ؟

ممنون ، تو زحمت افتادی . البته رندر شما بازم تاریکه ، ولی اگه واقعا با یه نور دیرکت باشه بازم خوب همه جا مشخصه .
 

Fanous

Well-Known Member
سلام .
واسه اینکه بتونیم بحث رو بهتر ادامه بدیم ، یکی از صحنه های ArchInterior Vol.4 رو که از لحاظ نورپردازی ساده بود ، انتخاب کردم و چندتا screenshot ازش گرفتم . عکس اول مربوط میشه به مکان نورها و اسم اونها ، که نمای top هستش .
عکس دوم تنظیمات هر پنج نوری که تو صحنه هستن نشون میده و عکس سوم هم تنظیمات رندر .
همونطور که توی رندر نهایی می بینین ، تقریبا همه جای صحنه از نور کافی برخورداره . با اینکه Multiplier نور شماره دو ، برابر با عدد 6 هست ، ولی اصلا نور غیرطبیعی و شدیدی که از پنجره وارد بشه به چشم نمی خوره . در ضمن اگه به سقف نگاه کنین می بینین که تقریبا تا وسطای سقف ، نوری که از پنجره میاد وجود داره .
یکی از مشکلات من همین نوری هست که از پنجره داخل میشه . اگه من توی کارهام Multiplier نور پشت پنجره رو از عدد 1 بیشتر کنم ، نور خیلی غیر طبیعی و شدید میشه ! در ضمن نور خیلی زود انرژی شو از دست میده و نزدیکای پنجره از بین میره و از اونجا به بعد روی سقف و کف و دیوارهای اطراف تاریک میشه .
من روی صحنه های ArchInterior خیلی کار کردم ولی باز هم نتونستم مشکلم رو با نور حل کنم .
حالا شما این تنظیمات رو یه بررسی کنین ، شاید یه چیزایی دستگیرتون شد .
راستی اگه ممکنه یه توضیحاتی در مورد VrayShadows Param توی نورهای direct بدین . مثل همینی که توی تنظیمات نور خورشید این صحنه بکار رفته .
با تشکر .

01.gif

02.gif

03.gif


http://h1.ripway.com/fanous2005/li/007.jpg
 
‏البته اين بنظر من روشن ميامد، ولي* مي*شه روشنتر شم کرد. همونطور که گفتم photon رو بيشتر مي*کنم البته يادم رفت بگم مقدار انرژيphotonرو هم بايد زياد کنم. ؛(
‏در ضمن عکس سا ت ديده نميشن يه جاي ديگه آپلودشون کن.
 

Fanous

Well-Known Member
خب ! کسی چیزی دستگیرش نشد !؟
داشتم همین فایل رو بررسی میکردم ، متوجه شدم که عکسی رو که واسه بک گراند استفاده شده ( همون صحنه دریا و ساختمانها ) به یک مکعب که متریال اون VrayLightMtl هست ، اختصاص دادن با ضریب افزایش 2 . شما فکر می کنین این کار توی نورپردازی داخل اتاق تاثیری داشته یا نه !؟ بقیه فایل ها رو هم چک کردم ، توی اونها هم از همین روش استفاده شده . یعنی بک گراند رو ، به یه مکعب با متریالی که گفتم اختصاص دادن .
 

bahman113

New Member
salam,bebein 2-3 ta kar hast ke bayad anjam bedi.1--direct light bayad dar ertefa monaseb bahe,va hot spot va falloff oon hodoodan bayad andazeye panjere bashe ta photon haye nooret be hadar naran.2- vray light khodesh be tanhaayi kafi nist az noorhaye dige ham bayad estefade koni,dar zemn vray light az dorost tanzim nashe,zaman renderet ziad mishe
 

جدیدترین ارسال ها

بالا