Mahdi_Rashed
Well-Known Member
اگر در برنامه نویسی های رایانه ای مخصوصاً شاخه های گرافیک 2 و 3بعدی دقت کرده باشید، حتماً این سوال برای شما پیش آمده که چرا معادلات ریاضی پایه این برنامه ها را تشکیل داده است . جواب آن بسیار ساده است. رایانه های امروزی همه با زبان های ریاضی پیکربندی و طراحی شده اند و نزدیک ترین زبان برنامه سازی به زبان پایه ماشینها، ریاضیات است . به همین دلیل است که در بیشتر برنامه نویسیهای مربوط به گرافیک از معادلات ریاضی استفاده میشود . البته خوشبختانه امروزه استفاده از معادلات ریاضی در زبانهای برنامه نویسی بسیار کمتر شده است . با به وجود آمدن سیستمهای برنامه نویسی و سیستم های پایه گرافیک مانند DirectX بخش عظیمی از سختی های برنامه نویسی گرافیک به برنامه نویسی بر اساس دستورات DirectX محدود شد که باعث پدیدار شدن نسل جدید بازیها و موتورهای طراحی بازی شد . اما هنوز هم استفاده از ریاضی در برنامه نویسی یکی از بخشهای مهم خلق سیستم های جدید و دستورات بهتر است . اگر شما قصد ساخت یک خاصیت جدید در موتور طراحی بازی باشید، اگر قصد نوشتن یک سیستم نورپردازی را داشته باشید، اگر قصد نوشتن سیستم دینامیک برای بازی را داشته باشید ناچار به استفاده از معادلات ریاضی که بعضاً پیچیده هم هستند میشوید. چرا که ساختار جدیدی که برای رایانه تعریف میکنید ممکن است قبلاً توسط هیچ سیستم پایه ای در رایانه برنامه ریزی نشده باشد و به همین دلیل است که ناچار به استفاده از ریاضیات در برنامه نویسی خود هستید . جدا از این مسئله سرعت پردازش داده های دستوری نسبت به داده های برپایه ریاضی کمتر است و یکی از حسنهای استفاده از معادلات ریاضی همین سرعت پردازش بالا است . البته تا وقتی که پیچیدگی معادلات زیاد نشود. علت سرعت بالای ریاضیات به این علت است که زبان پایه رایانه ها ریاضی است و مانند دنیای واقعی صحبت کردن با زبان مادری به مراتب راحتتر از صحبت کردن به زبانهای دیگر است.
ترجمه بخشی از کتاب Beginning DirectX 10 Game Programming نوشته ی Wendy Jones
مترجم : خودم
ترجمه بخشی از کتاب Beginning DirectX 10 Game Programming نوشته ی Wendy Jones
مترجم : خودم