نرده شیشه ای چیست و معرفی انواع آن

MrYazdani

New Member
امروزه استفاده از نرده شیشه‌ای به دلیل ویژگی و مزایای منحصر به فرد آن بسیار گسترش یافته است. به طوریکه جایگزین نرده‌های قدیمی شده و میزان بالایی از خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهد. زیبایی، قیمت مقرون به‌صرفه و امنیت بالا از جمله ویژگی‌های نرده شیشه ای به شمار می‌رود و به عنوان یک المان سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب نرده شیشه‌ای بر اساس نظر طراحان و سازندگان، مکان پروژه و زیرسازی‌ها صورت می‌گیرد. همچنین از کاربردهای آن میتوان به تراس، ویلا، ساختمان‌های اداری، بالکن، راه پله و… اشاره نمود. چنانچه قصد آشنایی بیشتر با نرده شیشه‌ای و انواع آن را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

نرده شیشه‌ای چیست؟


در حال حاضر، استفاده از نرده شیشه‌ای در صنعت ساختمان سازی بسیار رواج پیدا کرده است و مورد استقبال طراحان دکوراسیون داخلی و معماران قرار می‌گیرد. به طور کلی، نرده شیشه‌ای یک سازه ایمن برای افزایش ایمنی و بهبود روشنایی طبیعی است که در مکان‌هایی مانند تراس، بالکن، راه پله و… نصب می‌شود. همچنین جنس نرده شیشه‌ای از شیشه و لمینت است و از نمونه‌های پرکاربرد به شمار می‌رود که علاوه بر ایجاد جلوه خاص در ساختمان، موجب افزایش ایمنی نیز می‌شود.


ویژگی‌های نرده شیشه‌ای


نرده شیشه‌ای از ویژگی‌های قابل توجه بسیاری برخوردار است. از جمله:

  • ایمنی و زیبایی زیاد
  • دوام و طول عمر بالا
  • جلوه‌ای مدرن و زیبا
  • قابلیت نصب سریع و راحت
  • شستشو و نظافت آسان
  • تنوع بالا در رنگ
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، برخورد اجسام و…
  • و…

دلایل محبوبیت نرده شیشه‌ای

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، مزایای متعدد نرده‌های شیشه‌ای سبب محبوبیت آن در میان کاربران شده است. بنابراین بسیاری از افراد به نصب و استفاده از این نوع نرده‌ها تمایل دارند که در ذیل چند مورد از دلایل محبوبیت آنها را بیان میکنیم:

●دلباز و وسیع‌تر نشان دادن فضای موجود

●بیشتر کردن میدان دید افراد

●مدرن و جدید بودن نرده شیشه‌ای

●امکان استفاده از شیشه مات با هدف حفظ حریم خصوصی و استفاده حداکثری از نور

●قابلیت نصب آن بر روی تراس، بالکن، راه پله و…

●فاقد نقطه کور و امکان تحت نظر گرفتن ترددها

●استهلاک پایین و طول عمر بالا

●عدم پوسیدگی

●بالا بردن ارزش ملک و ویلا در هنگام فروش

●استفاده کودکان از آن با عنوان بوم نقاشی یا تخته وایت برد

●و…


انواع نرده شیشه‌ای

انواع مختلفی از نرده شیشه‌ای در بازار، مورد خرید و فروش قرارمی‌گیرد. درواقع، نرده شیشه‌ای بر اساس کاربرد، محل نصب، نوع نصب و… به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. پس در هنگام انتخاب و خرید به محل نصب و کاربرد هر یک توجه کرده و نمونه‌ای مناسب را سفارش دهید. در ادامه مقاله، به توضیح و معرفی چند مورد از انواع نرده شیشه‌ای می‌پردازیم.



نرده شیشه‌ای اکسپوز

کاربرد نرده شیشه‌ای اکسپوز در مواردی مانند حفاظ اطراف پرتگاه، بالکن، روف گاردن، تراس و… است. نصب این نمونه از نرده شیشه‌ای پس از پایان کف سازی، نصب سنگ و سرامیک صورت می‌گیرد که ترازبودن و صاف بودن کف نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا نصب نرده شیشه‌ای اکسپوز بر روی سطح ناصاف و ناتراز انجام نمی‌شود. در صورت نصب نیز شیشه‌ها در یک راستا قرار نگرفته و سبب ایجاد مشکلاتی از لحاظ ایستایی و زیبایی می‌شود. علاوه بر این، مهمترین متریال به کار رفته در نرده شیشه‌ای اکسپوز، آلومینیوم است که پروفیل‌های آن با چگالی بالا تهیه شده و بر روی کف تراز نصب می‌شوند. شیشه‌های به کار رفته در آن نیز از نوع سکوریت، لمینت با ضخامت ۱۶ الی ۲۰ میلی‌متر می‌باشند. هندریل و دستگیره‌های به کار رفته در این نمونه از نرده‌ها از تنوع بالایی برخوردار بوده و شامل مدل‌های گوناگونی می‌شود.

نرده شیشه‌ای دفنی

نرده شیشه‌ای دفنی از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به نرده شیشه‌ای اکسپوز دارد، ولی تمامی پروفیل‌ها در داخل زمین قرار می‌گیرند. در این نوع از نرده شیشه‌ ای، تنها کاورهای آلومینیومی ظریف بر روی زمین مشاهده می‌شوند و تمامی متعلقات آن در داخل زمین به کار گرفته شده‌اند. نکته مهم در استفاده از نرده شیشه‌ای دفنی کار گذاشتن پروفیل‌ها در داخل زمین قبل از اتمام کف‌سازی است.


نرده شیشه‌ای اسپیگوت

ساخت نرده شیشه‌ای اسپیگوت از ترکیب شیشه‌های تک لایه یا دو لایه لمینت و یراق استیل که از بالا شیشه را مهار کرده و از پایین در زمین قرار می‌گیرند، صورت می‌گیرد. برای دوام و ایستایی یراق در زمین برای مدت زمان طولانی و به یک مقدار، لازم است که علاوه بر پیچ‌های بزرگ، از کمی چسب سنگ نیز استفاده شود.


نرده شیشه‌ای فیکس پوینت

مدل فیکس پوینت یا دکمه‌ای از انواع دیگر نرده شیشه‌ای محسوب می‌شود که شامل دو قسمت اصلی شیشه سکوریت و بست پوینت گلس است. نرده شیشه‌ای فیکس پوینت، فضای دید بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به همین دلیل نیز محبوبیت بالایی در میان افراد دارد. همچنین از شیشه سکوریت با ضخامت ۱۰ میلی‌متر در این نمونه از نرده شیشه‌ای استفاده می‌شود که میتوان شیشه سکوریت‌های رنگی نیز بر اساس محل نصب به کار برد. به دلیل اینکه در نصب و اجرای نرده شیشه‌ای فیکس پوینت باعث از بین رفتن تراز کل کار می‌شود، بایستی به محل اتصال شیشه سکوریت با دیوار یا پله توجه کرد. اتصال شیشه به دیوار نیز با بست‌های دکمه‌ای از جنس آلومینیوم و استیل که ضد زنگ هستند، صورت می‌گیرد که این بست‌ها میتوانند رنگی نیز باشند.



نرده شیشه‌ای فریم لس

در نرده شیشه‌ای فریم لس از شیشه یک دست استفاده شده است که با نصب آن می‌توان فضای روبرو را بدون هیچ مانعی مشاهده نمود. همین ویژگی نیز سبب ایجاد زیبایی خارق‌العاده در فضا شده است. همچنین نرده شیشه‌ای فریم لس بدون قاب و سراسر شیشه می‌باشد ولی بسیار مقاوم بوده اتصال آن به زمین توسط بست‌های قوی انجام می‌شود.

انواع نرده شیشه‌ای از لحاظ شکل قاب یا چهارچوب

نرده شیشه‌ای براساس شکل قاب یا چهارچوب نیز به سه نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند:

●نوع قاب‌دار: در این نمونه از نرده‌های شیشه‌ای، صفحات شیشه‌ای درون یک چارچوب کامل قرار می‌گیرند. سپس توسط ستون‌های فلزی از یکدیگر جدا شده و به زمین وصل می‌شوند.

●نوع بدون قاب: در این نوع از نرده شیشه‌ای، صفحات شیشه‌ای به وسیله نوعی پایه بر روی زمین یا کنار زمین قرار می‌گیرند. پس بدون هر نوع چارچوب ثابت شده و قاب نگهدارنده‌ای اطراف آن را پوشش نمی‌دهد.

●نوع نیم‌قاب: این نمونه ترکیبی از نرده شیشه‌ای قاب‌دار و بدون قاب است و صفحات شیشه‌ای از طریق ستون، از هم جدا شده و بر روی زمین نصب می‌شوند.

کاربرد نرده شیشه‌ای

نرده شیشه‌ای در فضاهای مختلفی به کار می‌رود و کاربردهای متنوعی دارد. طراحی و ساخت نرده شیشه‌ای بر اساس محل نصب صورت می‌گیرد و از این رو، بهترین کارایی را ایفا می‌کند. در ادامه به چند مورد از کاربردهای این نمونه از نرده اشاره میکنیم.



نرده شیشه‌ای راه پله

یکی از گزینه‌های بسیار ایمن در راه پله، نرده شیشه‌ای است. زیرا دچار پوسیدگی نشده و از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است. علاوه بر امنیت نرده شیشه‌ای که نقش حفاظ را انجام می‌دهد، موجب زیبایی منحصر به فرد راه پله نیز می‌شود. همچنین نرده شیشه‌ای با استفاده از اتصالات ضد زنگ نصب شده و ضخامت مناسب آن سبب تضمین امنیت آن می‌شود.

نرده شیشه‌ای تراس

نرده شیشه‌ای به کار رفته در تراس، از شیشه نشکن سکوریت و پایه‌های فولاد یا استیل ساخته شده است و در لبه تراس قرار می‌گیرد. نرده شیشه‌ای تراس، از امنیت بالا و فضای دید گسترده‌ای برخوردار است و پرکاربردترین نرده به کار رفته در این محل محسوب می‌شود.

نرده شیشه‌ای استخر

این نرده حفاظی شیشه‌ای دور تا دور استخر به وجود می‌آورد و بهترین گزینه برای حفاظت و ایمنی افراد است. ساخت نرده شیشه‌ای استخر از شیشه سکوریت و استیل، سبب مستحکم شدن آن شده است و از این رو، در اغلب ویلاها و منازل لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ضد زنگ بودن و جلوه زیبا بر ویژگی‌های خوب آن افزوده است.

قیمت نرده شیشه‌ای

تعیین قیمت نرده شیشه‌ای بر اساس فاکتورهای بسیاری صورت می‌گیرد و به موارد متعددی بستگی دارد. بنابراین نمیتوان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت. از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید و فروش نرده شیشه‌ای، شامل موارد زیر می‌شود:

●اندازه صفحات شیشه‌ای

●نوع شیشه انتخابی مانند شیشه سکوریت، مات، مشجر و…

●جنس شیشه

●رنگ ابزار و یراق آلات آن مانند استیل و آلومینیوم در رنگ‌های طلایی، مات، سفید، مشکی و…

●متراژ نرده مورد نیاز

●محل نصب نرده

●نوع نرده انتخابی مانند نیم قاب، قاب‌دار و بدون قاب

●و…

بنابراین لازم است که قبل از انتخاب و خرید نرده شیشه‌ای، به تمامی این فاکتورها دقت کنید تا بتوانید نمونه‌ای مناسب از لحاظ قیمت و کیفیت خریداری نمایید.


این ‌روزها که ساختمان و منازل مسکونی در جهت لوکس شدن گام برمی‌دارند، لازم است که از المان‌هایی که سبب زیبایی و لاکچری شدن محیط می‌شوند، استفاده کرد. نرده‌ و نمای شیشه‌ای از جمله این المان‌ها به شمار می روند که علاوه بر امنیت فوق‌العاده، زیبایی قابل توجهی نیز دارند. به همین دلیل امروزه شاهد استفاده از نرده‌های شیشه‌ای در محیط‌ها و فضاهای گوناگون از مسکونی تا اداری می‌باشیم‌‌‌. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، نرده شیشه‌ای در انواع گوناگونی تولید و ساخته می‌شود که استفاده هر یک، به محل مورد نصب و متراژ آن بستگی دارد.
 
 

جدیدترین ارسال ها

بالا