Mahdi_Rashed
Well-Known Member
در این پست میخوام در مورد نحوه پردازش داده های در سیستم هوش مصنوعی Goal Driven مطالبی رو بیان کنم. بهتره اول از خود سیستم Goal Driven شروع کنم.
سیستم هوش مصنوعی Goal Driven چیست ؟
Goal Driven یا هدایت به سوی هدف یکی از سیستم های هوش مصنوعی در طراحی بازیهای رایانه و ویدئویی هست که برای کاراکتر های تبعیت کننده انتخابهایی رو بر طبق داده های و مقادیر مختلف مربوط به کاراکتر یا مربوط به محیط بازی قرار میده. به عنوان مثال برای یک کاراکتر تبعیت کننده در یک بازی نیازمندی به عنوان خرید یک اسلحه تعریف میشه. پس کاراکتر باید نسبت به خرید اون اقدام کنه. موقع خرید اول به مقدار یا متغیر پول توجه میشه. اگه کافیه سلاح مورد نظر خریداری میشه ولی اگر کافی نیست تعدادی انتخاب برای اون تعریف میشه. مثلاً دزدین پول از افراد مختلف، کار کردن، گرفتن پول از یک دوست. کاراکتر تبعیت کننده از Goal Driven با توجه به متغیرهایی شبیه فاصله، زمان، اهمیت خرید اون اسلحه، خطراتی که ممکنه در راه پیش بیاد، در بازیهای پیشرفته تر خستگی و گرسنگی و... یکی از 3 گزینه رو انتخاب میکنه . مثلاً گرفتن پول از دوستش. اینجا سیستم هوش مصنوعی 2 گزینه رو در پیش روی کاراکتر قرار میده. رفتن به خونه ی دوستش یا زنگ زدن از طریق تلفن. اگر کاراکتر رفتن به خونه طرف رو انتخاب کنه Goal Driven به سیستم هوش مصنوعی دیگه ای متصل میشه که برای کاراکتر تبعیت کننده بهترین راه و شاید نزدیکترین راه رو انتخاب میکنه و کاراکتر از مسیر مشخص شده به زیر مجموعه هدف اصلی میره و بعد از گرفتن پول برمیگرده و اسلحه مورد نظرشو میخره.
سیستم Goal Driven از چهار نوع ساختار پردازش داده استفاده میکنه تا انتخابهای مختلفی رو در اختیار کاراکتر بذاره و اون رو با توجه به شرایط مختلف وادار به انتخاب یکی از راهها بکنه. این ساختارها در طی زمان کاملتر شدن و علت اینکه من این مقاله رو مینویسم اینه که یکی از جدیدترین روشهایی که اواخر سال 2010 ساخته شد و قابلیت اضافه شدن به Goal Driven رو داره باید جای خودشو به نمونه قبلی خودش بده. اما هنوز خیلی از طراحان از روش سوم استفاده میکنند با توجه به اینکه روش چهارم انتخابها و نحوه انتخاب هر گزینه رو بیشتر میکنه.
در پستهای آینده هر کدوم رو به صورت جداگانه تعریف میکنم و ساختار اونها رو به صورت عکس قرار میدم.
موفق باشید
سیستم هوش مصنوعی Goal Driven چیست ؟
Goal Driven یا هدایت به سوی هدف یکی از سیستم های هوش مصنوعی در طراحی بازیهای رایانه و ویدئویی هست که برای کاراکتر های تبعیت کننده انتخابهایی رو بر طبق داده های و مقادیر مختلف مربوط به کاراکتر یا مربوط به محیط بازی قرار میده. به عنوان مثال برای یک کاراکتر تبعیت کننده در یک بازی نیازمندی به عنوان خرید یک اسلحه تعریف میشه. پس کاراکتر باید نسبت به خرید اون اقدام کنه. موقع خرید اول به مقدار یا متغیر پول توجه میشه. اگه کافیه سلاح مورد نظر خریداری میشه ولی اگر کافی نیست تعدادی انتخاب برای اون تعریف میشه. مثلاً دزدین پول از افراد مختلف، کار کردن، گرفتن پول از یک دوست. کاراکتر تبعیت کننده از Goal Driven با توجه به متغیرهایی شبیه فاصله، زمان، اهمیت خرید اون اسلحه، خطراتی که ممکنه در راه پیش بیاد، در بازیهای پیشرفته تر خستگی و گرسنگی و... یکی از 3 گزینه رو انتخاب میکنه . مثلاً گرفتن پول از دوستش. اینجا سیستم هوش مصنوعی 2 گزینه رو در پیش روی کاراکتر قرار میده. رفتن به خونه ی دوستش یا زنگ زدن از طریق تلفن. اگر کاراکتر رفتن به خونه طرف رو انتخاب کنه Goal Driven به سیستم هوش مصنوعی دیگه ای متصل میشه که برای کاراکتر تبعیت کننده بهترین راه و شاید نزدیکترین راه رو انتخاب میکنه و کاراکتر از مسیر مشخص شده به زیر مجموعه هدف اصلی میره و بعد از گرفتن پول برمیگرده و اسلحه مورد نظرشو میخره.
سیستم Goal Driven از چهار نوع ساختار پردازش داده استفاده میکنه تا انتخابهای مختلفی رو در اختیار کاراکتر بذاره و اون رو با توجه به شرایط مختلف وادار به انتخاب یکی از راهها بکنه. این ساختارها در طی زمان کاملتر شدن و علت اینکه من این مقاله رو مینویسم اینه که یکی از جدیدترین روشهایی که اواخر سال 2010 ساخته شد و قابلیت اضافه شدن به Goal Driven رو داره باید جای خودشو به نمونه قبلی خودش بده. اما هنوز خیلی از طراحان از روش سوم استفاده میکنند با توجه به اینکه روش چهارم انتخابها و نحوه انتخاب هر گزینه رو بیشتر میکنه.
در پستهای آینده هر کدوم رو به صورت جداگانه تعریف میکنم و ساختار اونها رو به صورت عکس قرار میدم.
موفق باشید