موتور جستجوگر و اهمیت آن (4 بخش) همراه با فايل PDF

  • شروع کننده موضوع Mahmoodi
  • تاریخ شروع
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
منبع : www.iranseo.com


اینترنت خصوصا وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روز به روز بر حجم آن افزوده می شود. در حال حاضر میلیونها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند بر روی سرویس دهنده های مختلف جا خوش کرده اند و این در حالی است که هر روز نیز بر حجم این اطلاعات افزوده می شود.

جنبه مثبت وب این است که اطلاعات فراوانی را در موضوعاتی بسیار گسترده، ارایه می دهد اما جنبه منفی آن این است که اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را بخواند؟ از میان میلیونها صفحه موجود، کدام صفحه و یا صفحات نیاز او را برآورده می کند؟

در چنین مواقعی کاربران سراغ موتورهای جستجوگر می روند. آمارهای رسمی نشان می دهد که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجوگر آغاز می کنند.

موتور جستجوگر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایتها روبرو می کند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط است. موتور جستجوگر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایر سایتها طراحی شده است. بسیاری از آنها در ابتدا تنها پروژه های دانشگاهی بوده اند نظیر:

Google, Inktomi, Yahoo

وقتی یک کاربر عبارتی را جستجو می کند، موتور جستجوگر لیستی از سایتها را نشان می دهد که تعداد آنها از چند مورد تا میلیونها صفحه متغیر است. سایتهایی که موتور جستجوگر به عنوان نتایج جستجویش نشان می دهد برحسب میزان ارتباط با موضوع جستجو شده به ترتیب نزولی لسیت می شوند.

به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین نتیجه جستجو معرفی می شود، مرتبط ترین سایت به عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.

هر چه بر محبوبیت وب افزوده می گردد نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر می شود. موتور جستجوگر نیز در واقع این اطلاعات را ذخیره کرده، در زمان مورد نیاز به سرعت در اختیار کاربران قرار می دهد.

بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست می یافت، زیرا موتور جستجوگر وب را به رسانه ای قابل استفاده برای همه کس کرده است چرا که از هیچ کس توقع نمی رود که آدرسهای بسیاری از سایتهای مختلف را به یاد آورد.

آنچه که تمام موتورهای جستجوگر انجام می دهند (با درجات متفاوتی از موفقیت)، فراهم آوردن یک وسیله جستجوی ساده است.

افرادی که دستی در تجارت الکترونیک دارند، اذعان می کنند که آوردن بیننده به سایت ضروری ترین شرط موفقیت برای سایتهای تجارت الکترونیک است. فرقی نمی کند که سایت چه کالا و خدماتی را ارایه می کند، هر سایت اگر خواهان کسب درآمد و محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.

تعداد بینندگان هر سایت، برگ برنده آن در دنیای وب است. سایتی که بیننده ندارد بدون شک مرگی آن لاین را تجربه می کند. مرگی که متاسفانه نمی توان کسی را هم به مراسم ختمش دعوت نمود!

آمارهای رسمی به خوبی نشان می دهند که موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که کاربران به کمک آنها کالا، خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را می یابند.

البته تنها رتبه های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه کاربران قرار دارد و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبه ها مراجعه می کنند. کاربران هنوز هم علاقه دارند که ده سایت اول در نتایج جستجو را مرور کرده، از بقیه سایتها صرفنظر کنند. این رفتار کاربران پیام بسیار واضحی دارد:

سایتهایی که در رتبه های بالا قرار نمی گیرند، بینندگان چندانی هم نخواهند داشت.

با دقت در این رفتار کاربران اهمیت کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می شود. نکته دیگر آنکه بینندگانی که بدین ترتیب از طریق موتورهای جستجوگر روانه سایتها می شوند، عموما علاقه مندان به آن سایت هستند و این در حالی است که هزینه چندانی صرف آوردن آنها به سایت نشده است.

امروزه تجارت الکترونيک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است زيرا رتبه های بالاتر مستقيما به فروش بيشتر، تعبير می شوند.

طبق آمارهاي ارايه شده در ابتداي سال جديد ميلادي (2003) نزديك به 93 درصد بينندگان سايت هاي فعال در زمينه ارايه هداياي كريسمس را موتورهاي جستجوگر فراهم كرده اند كه در اين بين گوگل با 27 درصد در صدر ايستاده است و پس از آن ياهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.

كسب رتبه هاي بالا آرزوي هر دارنده سايتي است كه آگاهانه پاي در دنياي مجازي وب مي نهد. هر روزه سايت هاي بسياري در وب منتشر مي شوند كه دارندگان آنها به اميد كسب درآمد و موفقيت به اين تجارت نوين وارد شده اند اما تنها عده معدودي از آنها با استفاده از تكنيك هاي موثر كسب درآمد و با تكيه بر تخصص خود در اين بين به موفقيت دست مي يابند.

امروزه بازاريابي در اينترنت (Internet Marketing) روشهاي بسياري را براي كسب درآمد هر چه بيشتر در اختيار سايت ها قرار داده است اما انتخاب اول تمامي سايت ها، رتبه هاي بالا در موتورهاي جستجوگر است.


منبع فناوري اطلاعات ايران
 

a Truth Seeking

Active Member
مقاله مفيدي بود البته هيچوقت نمي شه اهميت موتورهاي جستجوگر رو در بهره گيري از اينترنت به عنوان يكي از امكانات بارز اون ناديده گرفت.
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
جستجو در اینترنت و کار با موتورهای جستجوگر

مهدی رودکی، ویراستار

www.iranseo.com





این مقاله از متن کارگاه آموزشی ارایه شده به اولین همایش آموزش الکترونیکی تهیه شده است که جزو کارگاههای قرار گرفته بر لوح فشرده کنفرانس بوده است. شایان ذکر است که مولف تجربه برگزاری کارگاههای بسیاری به همبن نام برای سازمانها، شرکتها و همینطور ارایه آن در کنفرانسها را دارد.



نسخه ای که الان در اختیار شما قرار می گیرد از فایل پاور پوینت تهیه شده است اما به زودی نسخه کامل آن همراه با توضیحات کافی ارایه خواهد شد که در حال حاضر با دقت زیاد در حال تدوین است.



DownLoad
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
مفاهيم پايه موتورهای جستجوگر

مهدی رودکی، ويراستار

www.iranseo.com
قبل از شروع گفتگو درباره هر موضوعي نياز به آن است كه مفاهيم اوليه و اصطلاحات رايج در آن موضوع، بيان شود تا طرفين گفتگو راحت تر به منظور يکديگر پی ببرند. ما نيز در اين بخش، بعضي از مفاهيم و اصطلاحاتي را كه در صفحه های ديگر سايت از آنها به كرات استفاده مي شود، شــرح مي دهيم.

Spider
نرم افزاري است كه كار جمع آوري اطلاعات از صفحات مختلف را بر عهده دارد.

Crawler
نرم افزاري كه مسير حركت اسپايدر را مشخص مي كند.

Directory
فهرست. نوعي از موتورهاي جستجوگر كه پايگاه داده آن توسط ويراستاران تكميل مي گردد.

Keyword
بــه واژه ها ي مهم (کليدی) هر صفحه گفته مي شود. اما غالبا" منظور كلماتي است كه دوست داريم با آنها رتبه هاي مناسبي كسب كنيم.

Keyword Density
چگالي كلمه، منظور تعداد دفعات تكرار واژه های كليدي در مقايسه با ساير كلمات متن است.

Keyword Staffing
تكرار يك كلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه. اين کار تقلب محسوب می شود.

Tinny Text
نوشتن متن با اندازه ای (size) كوچكتر از اندازه معمولي صفحه، اگر متن اصلي با اندازه 3 نوشته شده باشد، متن هاي با اندازه 2 شامل اين گونه متن ها خواهند بود. نوشتن مطالب به اين صورت، تقلب محسوب است.


Invisible Text
متن نامرئی. منظور استفاده از متن هاي همرنگ با پس زمينه صفحه است. متن هايی که از ديد کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمينه يك صفحه سياه است، متن صفحه نيز با رنگ سياه نوشته می شود تا ديده نشود . اين نوع متن ها از مصاديق تقلب می باشند.

Spam
تقلب، به تمام تلاش هايي گفته مي شود كه به كمك آن سعي مي شود از راه هاي غير معمول، رتبه هاي بالايي كسب شود. يا در اختيار گذاردن اطلاعاتي كه موتورهاي جستجوگر آنرا دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تكرار يك كلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن هاي هم رنگ زمينه و ...

ALT tag
محتواي اين شناسه، متني است كه يك عكس را توضيح مي دهد.

Deep Crawl
به معناي اين است كه موتور جستجوگر، مي تواندصفحات زيادي از يك سايت را در پايگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پايگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بيشتري از يك سايت را می تواند در پايگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهاي جستجوگر داراي اين ويژگي نمي باشند.

Robots.txt
با اين فايل متني و ساده، ميزان دسترسي موتور جستجوگر به محتواي يك "سايت" را مي توان كنترل كرد.

META robots tag
به كمك اين شناسه ميزان دسترسي موتور جستجوگر به محتواي يك "صفحه" را مي توان كنترل كرد.

Link
پيوند. در واقع پلی بين دو صفحه است. به کمک آن می توان از يک صفحه به صفحه ديگر رفت.

Link Popularity
مقصود اين است که چه تعداد از سايت هاي ديگر به سايتي مشخص لينك کرده اند يا اينكه از چند سايت ديگر می توان به کمک پيوندها به سايتی مشخص رفت.



Link Reputation

اشاره به اين دارد كه ساير سايتها درباره سايتي كه بدان لينك داده اند، چه مي گويند. عموما در اين موارد عنوان، متن لينك و كلمات اطراف لينك در سايت مقصد، بررسي مي شوند.

Learn Frequency
بعضي از موتورهای جستجوگر مي توانند تشخيص دهند كه محتواي صفحات پس از چه مدتی تغيير مي كند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.

URL-Uniform Resource Locator
به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اينترنت گفته می شود. اين منبع می تواند يک صفحه وب، يک فايل متنی و... باشد

Stop Word
به کلماتی گفته می شود که بسيار از آنها استفاده شده است. کلماتی نظيرthe, a, an, web www, home page, و ...

Meta tags
به كمك اين شناسه ها، اطلاعاتي از صفحه در اختيار بينندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و ...) قرار داده مي شود.

META Keywords
به كمك آن، كلمات کليدی صفحه در اختيار موتورهاي جستجوگر قرار داده می شود.

META Description
به كمك آن، توضيحي مختصر از صفحه در اختيار موتورهاي جستجوگر قرار داده می شود.

Stemming
به معناي اين است كه موتور جستجوگر مي تواند صورت هاي مختلف يک كلمه را جستجو كند. به عنوان مثال با جستجوي swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ، swimming نيز مي گردد. همه موتورهاي جستجوگر داراي اين ويژگي نمي باشند.

Rank
رتبه يك صفحه در نتايج جستجو است زماني كه جستجويي مرتبط با محتواي آن صفحه انجام مي شود.

Spamdexing
مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفي صفحاتي به موتورهاي جستجوگر است كه كيفيت نتايج جستجو را پايين مي آورند. موتورهای جستجوگر تمايل دارند که كاربران بارها و بارها به آنها مراجعه كنند و كيفيت بالاي نتايج مي تواند اين روند را تضمين كند. لذا آنها هركدام به نوعي سعي در تشخيص صفحاتي دارند كه كيفيت نتايج جستجو را پايين مي آورد. برخی از اين موارد عبارتند از: ساختن صفحاتي كه همگي داراي محتواي يكساني اند، تكرار يك كلمه بيش از حد و ...

Comment
توضيحاتي است كه طراحان سايت در لا به لاي كدهاي HTML مي گنجانند تا برای فهميدن وظيفه بخش هاي متفاوت كدهای HTML در مراجعات آتی نيازی به صرف وقت بسيار نداشته باشند.
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
موتور جستجوگر و قدرت نمایی در تجارت الکترونیک

شما يا سايت داريد، يا طراح سايت هستيد و شايد هم مدير سايت و ... به هر حال حتما مي دانيد سايتي كه بيننده ندارد مانند گلداني است كه در گوشه تاقچه اتاق گرد و خاك مي خورد.

براي اينكه سايت شما بيننده داشته باشد، اول از همه بايد بينندگان بدانند كه شما سايت داريد.



اما آنها چگونه از وجود سايت شما اطلاع يابند؟ خود شما اگر دنبال سايتي مي گشتيد، چه كار مي كرديد؟



به جرات ميتوان گفت كه 9 بار از 10 باري را كه به دنبال چيزي مي گرديم، سراغ يكي از موتورهاي جستجوگر مي رويم.



اگر شما اين كار را مي كنيد، ديگران هم درست مثل شما براي يافتن سايت هاي مورد علاقه شان از موتورهاي جستجوگر كمك مي گيرند.



اما چرا آنها به كمك موتورهاي جستجوگر شما را نيابند؟ چرا آنها بيننده سايت شما نباشند؟



البته آنها مي توانند بيينده شما باشند به شرطي كه سايت شما در يكي از 10 رتبه اول نتايج جستجو قرار گيرد.

آيا قرار گرفتن در چنين جايگاهي ساده است؟ قطعا نه. اگر ساده بود كه همه اول مي شدند! كسب اين رتبه ها ساده نيست اما غير ممكن هم نيست و شما مي توانيد اين هنر را بياموزيد:



هنر كسب رتبه هاي بالا در موتورهاي جستجوگر



اگر مي خواهيد رتبه سايت شما يك باشد و نه دو هزار و يك مطالعه كتاب الکترونیکی يك يا دو هزار و يك را به شما توصيه مي كنيم.

با مطالعه اين كتاب شما با تمام تكنيك هاي موثر و كليدي اين حرفه آشنا مي شويد و مي توانيد آنها را براي بهبودي رتبه هاي سايت تان به كار گيريد. با مطالعه اين كتاب، تجربه هاي يك متخصص مستقيما در اختيار شما قرار مي گيرد.



- تنها کتاب الکترونیک کامل فارسی در این زمینه

- ساده و قابل استفاده برای همه کس

- مطالب به صورت چرا و چگونه بیان شده است.

- همراه با مثالهای فراوان برای درک بهتر

- و با تضمين باز پرداخت هزينه در صورت عدم رضايت



اينك متن كامل كتاب به طور كامل و به رايگان در اختيار شما قرار مي گيرد تا از آن براي بهبودي رتبه هاي سايت خود بهره گيريد.






DOWNLOAD

منبع : www.iranseo.com
 

جدیدترین ارسال ها

بالا