موتورهای جستجو را فریب ندهيد

Salar

Active Member
امروزه ارتقاي رتبه‌ي در موتورهای جست‌وجو یکی از اهداف سایت‌های گوناگون است. زیرا بيش‌تر مردم از این طریق سایت مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند. در رقابت برای به دست آوردن رتبه‌ي بالاتر، گروهی متقلب نیز حضور دارند. این افراد سعی می‌کنند از تاکتیک‌هایی برای فریب موتورهای جست‌وجو و ارتقاي رتبه‌ي سایت استفاده کنند.
عبارت دیگری که در دنیای تجارت الکترونیکی مرسوم است، "بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو" است که تفاوت اساسی با مفهوم قبل دارد و به معنی اعمال تغییرات معین در سایت برای افزایش رتبه‌ در موتورهای جست‌وجو است.
تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت به طور عموم به دو گروه تقسیم می‌شوند:

• استفاده از واژه‌های کلیدی که اهداف تجارت شما را نشان می‌دهد، در متون و تگ‌های html موجود در سایت.
• ایجاد لینک‌ها و مسیرهای ارتباطی از دیگر سایت‌ها به سایت.
گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو، لینک‌های ورودی به سایت شما را به عنوان امتیازی برای اهمیت سایت شما در نظر می‌گیرند و در نتيجه سایتی که امتیاز بیشتری داشته باشد، رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

موتورهای جست‌وجو چه اعمالی را تقلب محسوب می‌کنند؟
دو موتور جست‌وجوی بزرگ google و Yahoo! هر یک تعاریفی از این مهفوم ارايه کرده‌اند.

در بخش راهنمای دارندگان وب سایت در google تکنیک‌های متقلبانه به این صورت معرفی شده است:
• متن‌ها یا لینک‌های مخفی و نامريی.
• ارتباطات چرخشی سایت‌ها.
• ارسال درخواست‌ها و سوالات غیرواقعی به google که به صورت اتوماتیک تولید می‌شوند.
• کلمات کلیدی نامربوط به مطالب صفحات سایت.
• چندین صفحه یا دامنه با محتوای یکسان.
• صفحات خروجی متعدد منتهی به صفحاتی که اطلاعات جزيی و بی‌استفاده‌ای در آن‌ها قرار دارد.

تاکید google بر این حقیقت است که سایت‌ها باید برای جلب رضایت بازدیدکننده طراحی و ساخته شوند و نه برای موتورهای جست‌وجو. این بدان معناست که نباید موتور جست‌وجو را فریب داد و نباید محتوایی که بازدیدکننده مشاهده می‌کند با محتوای کل سایت و آن‌چه موتور جست‌وجو آن را بررسی می‌کند، تفاوت داشته باشد.
برای اطمینان از این‌که تغییرات شما در دسته راهکارهای بهینه‌سازی قرار بگیرد، سوالات زیر را از خود بپرسید: "آیا این تغییر به نفع بازدیدکننده و کاربران سایت است؟" و "اگر موتورهای جست‌وجو وجود نداشتند، آیا باز هم این تغییرات را اعمال می کردم؟"

Google هم چنین در مورد عضویت در گروههای متقلب به شما هشدار داده است. در این پدیده که به "مزرعه‌ي لینک" معروف است، گروه بزرگی از سایت‌های غیرمرتبط به هم برای به دست آوردن رتبه‌های بالاتر به یکدیگر مرتبط می‌شوند. اما اگر google به شما مظنون شود که در این شبکه‌ها عضو هستید و یا در همسایگی سایت‌های متقلب قرار گرفته‌اید، روی رتبه‌ي سایت شما تاثیر منفی خواهد داشت.
از برنامه‌های کامپیوتری که رتبه‌ي شما را در موتورهای جست‌وجو چک می‌کنند، استفاده نکنید. زیرا این برنامه‌ها به حریم منابع اطلاعاتی موتور جست‌وجو وارد می‌شوند و این هم‌چون سرپيچي از قوانین و مقررات google است.

در بخش راهنمای کیفی yahoo موارد تقلب این گونه تعریف شده است: "صفحاتی که به منظور فریب دادن موتور جست‌وجو طراحی شده‌اند و باعث می‌شوند که موتور جست‌وجو نتایج نامناسب، اضافه یا با کیفیت پایین را در اختیار جست‌وجوگران بگذارد."
این تکنیکهای متقلبانه عبارت‌اند از:
• صفحاتی که فقط بازدیدکننده را به صفحات دیگر راهنمایی می‌کند.
• صفحاتی با محتوای تکراری.
• سایت‌هایی که اسامی متعدد مجازی و غیرضروری برای خود انتخاب می‌کنند.
• صفحاتی که به صورت اتوماتیک تولید می‌شوند و دارای حجم زیاد و ارزش اطلاعاتی کمی هستند.
• تفاوت در محتوایی که به موتور جست‌وجو ارايه می‌شود با آن‌چه کاربر در سایت مشاهده می‌کند.
• وجود بیش از حد لینک‌های دوطرفه بین سایت‌ها برای افزایش ترافیک و نشان دادن محبوبیت ظاهری.
• سو استفاده از اسامی رقبا.
• وجود بیش از حد صفحات pop-up که به صورت خودکار ظاهر می‌شوند و روال کار کاربر را به هم می‌زنند.
• صفحات فریبنده که برای کاربران کارایی خاصی ندارند.

Yahoo تاکید دارد که سایت‌ها باید محتوای واقعی، با ارزش و منحصر به فرد خود را داشته باشند و هر لینکی که در سایت قرار می‌گیرد باید کاربر را به نوعی یاری کند تا مطالب جذاب دیگری را در زمینه مورد علاقه خود بیابد.

عاقبت استفاده از تاکتیک های متقلبانه
استفاده از این تاکتیک‌ها گرچه ممکن است که در کوتاه مدت نتیجه خوبی را حاصل کند، اما ریسک این‌که در نهایت گرفتار شوید، بسیار زیاد است. Google (و دیگر موتورهای جست‌وجو) شما را جزو متقلبیان به حساب می‌آورند و حتا ممکن است شما را از فهرست سایت‌های رتبه‌بندی حذف کند. تلاش برای خروج از این فهرست سیاه ممکن است ماه‌ها به طول انجامد. در این ماه‌ها حجم بازدیدکنندگان شما بسیار کم خواهد شد و اعتبار شما از بین خواهد رفت.
اما اگر سعی کنید که سایت خود را برای کاربران مفید و کارا کنید، رتبه‌ي بالا را نیز خود به خود کسب خواهید کرد. اگر سایت شما در گروه خود جزو سایت‌های قوی و غنی به حساب بیايد، بازدیدکنندگان نیز به آن مراجعه خواهند کرد و با محتوای مورد نیاز خود روبه‌رو خواهند شد.
سایت‌های غنی امتحان خود را پس داده‌اند و همواره رتبه‌های بالایی کسب کرده‌اند و خطر قرار گرفتن در لیست سیاه نیز در مورد آن‌ها منتفی است.
همان‌گونه که google می‌گوید: "افرادی که انرژی خود را صرف رعایت اصول طراحی سایت می‌کنند، توانایی جلب رضایت بازدیدکنندگان بیش‌تری را در سایت خود خواهند داشت و در نتیجه نسبت به كساني كه به دنبال روزنه‌هایی برای فریب دادن موتورهای جست‌وجو هستند، رتبه‌ي بهتری خواهند داشت.

موتورهای جست‌وجو هرروزه برای یافتن متقلبان و تنبیه آن‌ها راهکارهای جدیدی می‌اندیشند. استفاده از این تکنیک‌های متقلبانه دیگر منطقی نیست.
موتورهای جست‌وجو را فریب ندهید و مطمئن باشید که با این روش نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

نويسنده : Catherine Parker
مترجم : واحد بازاریابی الکترونیک شرکت اطلاع رسانی همکاران سیستم
ناشر : همكاران سيستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا