مقایسه کامپایلرهای مختلف

saalek110

Well-Known Member

۱. اتمل استودیو (Atmel Studio)​

اتمل استودیو یک پلتفرم توسعه یکپارچه یا IDP است که با استفاده از آن می‎توانید برنامه میکروکنترلرهای avr را عیب‌یابی یا اشکال زدایی کنید و توسعه دهید. این کامپایلر یکی از قدرتمندترین کامپایلرهای avr در سراسر جهان است ولی در عین حال از بقیه کامپایلرها پیچیده‌تر است. این کامپایلر به صورت رایگان در اینترنت قابل دانلود است. علاوه بر میکروکنترلرهای avr، این کامپایلر توانایی برنامه نویسی میکروکنترلرهای arm را نیز دارا است. در آموزش زیر می‌توانید به آموزش‌های کامل کامپایلر اتمل دسترسی داشته باشید.

۲. کامپایلر بسکام (BASCOM)​

این کامپایلر محصولی از شرکت MCS Electronics در هلند است که زبان QBASIC را پشتیبانی می‌‎کند. نسخه آزمایشی این کامپایلر از سایت رسمی شرکت قابل دانلود است. با این نسخه می‌توان حداکثر 4 کیلوبایت را کامپایل کرد که برای چیپ‌هایی مانند Atmega48 و سری TinyAVR بسیار مناسب است. نسخه تجاری این کامپایلر این قابلیت را دارا است که تا 128 کیلوبایت را کامپایل کند. در ایران به علت نبودن قانون کپی رایت از این نرم افزار به صورت گسترده استفاده می‌شود.

کامپایلرهای مختلف میکروکنترلر AVR

۳. کامپایلر IAR Embedded Workbench AVR​

حروف اختصار IAR به معنای شرکت مهندسی اندرس روندگرن است. IAR Systems یک شرکت نرم‌افزار کامپیوتری سوئدی است که ابزارهای توسعه سیستم‌های تعبیه شده را به کاربران ارائه می‌دهد. IAR از کامپایلرهای قدرتمند در برنامه نویسی میکروکنترلر avr است که از بیشتر میکروکنترلرهای موجود در بازار پشتیبانی می‌کند.

سازندگان میکروکنترلرها معمولا مثال‌هایی که در کد منبع‌شان دارند به این زبان است. معمولا منابع اینترنتی بسیاری برای این محیط برنامه نویسی وجود ندارد و شاید به همین علت است که خیلی به سراغ آن نمی‌روند. قیمت این نرم‌افزار به صورت متغیر از 900 تا 3 هزار دلار است.

۴. کدویژن (CodeVision AVR C Compiler)​

این کامپایلر محصولی از شرکت HP InfoTech است. این کامپایلر از زبان C پشتیبانی می‌کند. شرکت HP InfoTech انواع مختلفی از این نوع کامپایلر را وارد بازار کرده است. نسخه رایگان این کامپایلر می‌تواند تا 2 کیلوبایت را کامپایل کند. نسخه‌های دیگر نوع پیشرفته و حرفه‌ای را شامل می‌شوند. در سایت سازنده تفاوت بین این دو نسخه به طور کامل توضیح داده شده است. شما می‌توانید با رجوع به لینک زیر، از آموزش‌های کامل فرادرس در مورد کامپایلر Codevision استفاده کنید.
https://seoraz.com/blog/هرآنچه-باید-درباره-هزینه-تبلیغ-در-گوگل/

۵. کامپایلر WinAVR​

یکی از قوی‌ترین کامپایلرهای سراسر جهان برای برنامه نویسی میکروکنترلرهای avr، WinAVR است و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. این کامپایلر کاملا رایگان است. در حالت کلی می‌توان گفت که بیشتر برنامه‌نویسان حرفه‌ای میکروکنترلرهای avr از این کامپایلر استفاده می‌کنند. این کامپایلر به خاطر این‌که کد HEX کمتری تولید می‌کند در آخر، برنامه بهینه و سریع‌تری را به شما ارائه می‌دهد.

۶. آردوینو (Arduino IDE)​

نرم‌افزار منبع‌باز (Open Source) آردوینو کدنویسی و بارگذاری کد روی مدار را سهولت می‌بخشد. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است. همچنین نرم‌افزار آردوینو با تمامی بردهای آردوینو سازگاری دارد. این محیط برنامه نویسی با استفاده از زبان جاوا و بر پایه پراسسینگ، avr-gcc و سایر نرم‌افزارهای منبع‌باز تولید شده است.

اصول برنامه‌نویسی در نرم‌افزار آردوینو تا حد زیادی به زبان C و C++ تشابه دارد؛ اگرچه در برخی از دستورها، فرمان‌ها، تابع‌ها و کتاب‌خانه‌ها تغییرات خاصی مختص آردوینو ایجاد شده است. روند کلی کار با این نرم‌افزار به این صورت است که ابتدا دستورها در پنجره ویرایش متن قرار داده می‌شوند. سپس کامپایل شده و روی میکروکنترلر بورد آردوینو بارگذاری می‌شوند. پیش از بارگذاری لازم است بورد آردوینو از طریق درگاه USB به رایانه متصل شده باشد.


 

saalek110

Well-Known Member
سالک: مطالب زیر ، یک تاپیک رای گیری در فروم برنامه نویس است.... من نظر افراد مختلف را بی اسم اونها با فاصله نوشتم.همگی نظر شخصی است، دقت کنید.


avr studio فقط تا نسخه 5 بود و وقتی 6 اومد اسمش atmel studio شد چون یه سری از آرم ها رو هم ساپورت میکرد.
از نسخه 5 به بعد زبون سی و سی پلاس پلاس رو هم اضافه کرد که این ترکیب به نظر من خیلی مناسب است.



کامپایلری ، ساده و درعین حال قدرتمند هست که هرگونه برنامه ای رو میشه توسط اون برای میکرو نوشت مسئله مهم رفرنس های خوبی هست که درموردش وجود داره و کتاب خونه های زیاد برای کار با انواع ال سی دی و ... که در هر نسخه با افزایش کتاب خونه ها کار رو واسه کاربراش راحت تر حرفه ای تر و سریع تر می کنه ...
با این حال که به بسکام رای دادم ولی کدویژن هم خیلی کامپایلر قدرتمندی هست که طرفدارای خاص خودشو مخصوصا از طریق ویزاردش جذب می کنه ، کامپایلر کیل هم واسه برنامه نویسی میکرو های آرم ( زبان سی هست ) کامپایلر قدرتمندی به حساب میاد ....


به دوستان توصیه می کنم اگر دنبال کار جدی هستید، برید سراغ AVRStudio یا winAVR ، اگر هم به دنیال آسایش و امکانات هستید، اول Arduino، بعد codevision و بعد MikroC . سعی کنید طرف زبان Basic نرید، عاقبت نداره.
یسری کامپایلر دیگه هم هست که تقریبا هیچ مزیت خاصی نسبت به قبلی ها نداره، مثل IAR.

همه اینها منبع آموزشی انگلیسی دارند ولی بعضی ها پراکنده است (مثل winAVR) و بعضی ها متمرکز تر (مثل Arduino و هلپ MikroC). ولی اگه منبع فارسی میخواید، همون کد ویژن از بقیه بهتره.
کدویژن برای ما که پول نرم افزار نمی دیم گزینه مناسبی هست ولی اطلاعات انگلیسی در موردش تو اینترنت کمتره (پیدا کردن مثالهای متنوع تر مشکله).


خودم از code.v و microC استفاده میکنم.به شخصه MicroC رو بیشتر می پسندم.تا حالا تست دقیق نکردم اما احساس می کنم برنامه هایی که با MicroC مینویسم به مراتب سریعتر از Code.V هستند.میکرو هم رو برنامه های مشابه کمتر هنگ می کنه!شاید قلق Code.V رو کامل نمی دونم.شاید

 

جدیدترین ارسال ها

بالا