مقایسه بست تخت و رادیکالی هبلکس

baran babazade

New Member
بست‌های تخت و رادیکالی هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

تفاوت کاربردی بست تخت هبلکس با بست رادیکالی​

بست های تخت و رادیکالی از نظر شکل ظاهری و طرز استفاده تفاوت هایی با هم دارند که لازم است قبل از تهیه آنها مورد توجه قرار گیرند. همان طور که اشاره کردیم بست های تخت از نظر شکل ظاهری کاملاً تخت و صاف هستند و در دو سمت آنها سوراخ هایی جهت اتصال تعبیه شده است. در طرف مقابل بست رادیکالی صاف نبوده و از شکل و طراحی خاصی برخوردار هستند که متفاوت از طراحی بست تخت است. در مقایسه نحوه استفاده از این بست ها می توان گفت که بست های تخت به منظور اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر طراحی شده اند و این بست ها به بخش اصلی سازه متصل نمی شوند. در طرف مقابل از بست های رادیکالی به منظور اتصال بلوک ها یا کل دیوار به سازه اصلی ساختمان استفاده می شود.

تفاوت نحوه نصب و اجرای بست رادیکالی و بست تخت هبلکس در چیست؟​

در ابتدا لازم به ذکر است که نحوه نصب و اجرای بست های تخت و رادیکالی متفاوت بوده که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. همان طور که اشاره کردیم در دو سمت بست تخت سوراخ هایی تعبیه شده است که با استفاده از این سوراخ ها و پیچ، پرچ و میخ می توان بلوک های هبلکس را در کنار یکدیگر فیکس کرد.

اما در طرف مقابل و بر اساس آیین نامه های اجرایی در رابطه با نحوه نصب بست رادیکالی، چنان چه این بست ها بر روی سازه های فلزی اجرا شوند لازم است اتصال آنها به سازه از طریق جوش صورت گیرد. همچنین برای نصب و اجرای این نوع بست ها بر روی سازه های بتنی لازم است از پیچ و رول پلاک برای اتصال آنها به سازه استفاده گردد. علاوه بر آن قسمتی از این بست ها که بر روی بلوک هبلکس جای می گیرد لازم است با میخ ۷ سانتیمتری متصل گردد.

تفاوت قیمت بست رادیکالی و بست تخت​

همان طور که اشاره کردیم از بست های رادیکالی برای اتصال کل دیوار به بخش اصلی سازه استفاده می شود تا مقاومت و استحکام کل مجموعه در برابر نیروهای وارده افزایش یابد، در حالی که از بست های تخت برای اتصال بلوک های هبلکس به یکدیگر استفاده می شود تا یکپارچگی آنها در برابر نیروهای وارده افزایش یابد. قیمت هر کدام از این بست های هبلکس بستگی به تعداد بلوک های مورد استفاده در دیوار و ابعاد آن دارد که با توجه به حجم پروژه کاری می تواند متفاوت باشد. با این وجود می توان گفت که قیمت بلوک های رادیکالی هبلکس با توجه به نقشی که در استحکام دیوارها دارند در مقایسه با بلوک های تخت بالاتر است.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا