مشکل در اعمال لامبرت روی polygon تو مایا 2011 (فوری)

abizaki

Member
سلام
من یه مربع از نوع پولیگون دارم که می خوام روش یه لامبرت بذارم. روش راست کلیک رو نگه می دارم و می رم روی Assign New Material و بعد lambert رو می زنم. بعد خاصیت Bump Mapping رو برابر File قرار می دم. بعد تو تب File تو پنجره ی خواص، Image Name رو برابر با آدرس یه عکس سیاه و سفبد که کله ی یه آدمه قرار می دم. حالا باید اوت عکس روی مربع بیاد ولی نمیاد. من روی یک شیئ لامبرتی دیگه هم آزمایش کردم (water) باز هم جواب نداد. خواهشن کمکم کنین. فوریه.
 

sharin

Member
سلام
فايل ات رو آپ كن يه نگاه بهش بندازيم. تو بايد UV اش رو هم چك كني. عكس بامپ رو بايد روي UV اش set كني.
اگه مي توني با عكس يا توضيح دقيق تر بگو چه نتيجه اي مي خواي بگيري از اين كار.

موفق باشي.
يا علي.
 

abizaki

Member
هیچ فایل خاصی نیست. خودتون یکی درست کنین.
مشکل اینه که وقتی من uv رو هم فعال می کنم نمی شه. در ضمن عکس jpg هست. و نمی شه. راستش باید برای طراحی یک صورت انسان این کارو بکنم. باید حتما عکس رو وارد کنم. چون تازه کارم و نمی تونم از ذهن خودم بکشم.
 

HOSSEIN.D

Well-Known Member
سلام.
دوست عزیز احتمال زیاد شما یه جای کار اشتباه کردید.
شما باید از نود بامپ که ساختید. تو قسمت bump value اون تکسچر رو بدید به بامپ.
این عکس رو هم ببین
تست کردم مشکلی نداشتم

موفق باشی:rose:
 

پیوست ها

  • 01.JPG
    01.JPG
    71.7 کیلوبایت · بازدیدها: 1

sharin

Member
هیچ فایل خاصی نیست. خودتون یکی درست کنین.
مشکل اینه که وقتی من uv رو هم فعال می کنم نمی شه. در ضمن عکس jpg هست. و نمی شه. راستش باید برای طراحی یک صورت انسان این کارو بکنم. باید حتما عکس رو وارد کنم. چون تازه کارم و نمی تونم از ذهن خودم بکشم.

عزيز براي ساختن head كاراكتر چطور همچين فكريبه ذهنتون رسيده !!!

شما در نما هاي Front ، Side و ( اگر لازم بود Top ) عكس هايي رو كه قبلا در Set ، PhotoShop كرديد رو دونه دونه به ViewPort هاي مربوطه در مايا به وسيله ي Image Plane اعمال مي كنيد ، و بعد از Set كردن نهايي ، شروع به مدل سازي مي كنيد.

اگر مي خواهيد به Cube اعمال كنيد ، UV Texture Editor رو باز كنيد و Cube رو به حالت انتخاب در بياريد.
حالا در صفحه ي مربوط به UV ها 6 مربع مي بينيد كه يه شكل t به هم وصل هستند.

هر كدوم از اين مربع ها مربوط به يك وجه Cube هستند. باشناسايي اينكه هر مربع مربوط به كدام نما ( face ) مي شه دونه دونه face ها رو انتخاب مي كنيد و Texture مربوطه رو مي ديد. ( دقت كنيد كه براي راحتي كار عكس ها رو مربعي در بياريد. )
يا اگر عكس ها نامنظم هستند ، UV رو خارج كنيد و به PS ببريد و تمام عكس ها رو روي UV مرتب كنيد و بعد به مايا برگردونيد و به عنوان texture به Cube بديد ، اينطوري جايگيريه درستي خواهد شد.
دكمه ي 6 رو هم در محيط كارتون بزنيد كه Texture مشخص بشه.

روش ها زياد هستند و نمي شه همرو نوشت ، اين چند روش رو هم اجمالا توضيح دادم.
اگر طبق آموزشي پيش بريد مشكلي نخواهيد داشت.
اگر هم نتونستيد عكس ها رو آپ كنيد تا براتون آمادش كنم.

اصلا نيازي به Bump نيست .

موفق باشيد.
يا علي.
 

abizaki

Member
من حتی نمی دونم تکسچر یعنی چی.
من آموزش 69 دی وی دی p30world از شرکت gnomon workshop رو خریدم. توش فقط کار هایی رو که گفتم کرد. تیک UV هم زده نبود. من فقط می خوام دنبال اون پیش برم. می شه بگین اون چی کار کرد؟
لطفا بگین cube یعنی چی و UV چی کار می کنه.
 

abizaki

Member
ببخشید. من بالا گفتم uv رو فعال کردم. اشتباه می کردم. uv رو چطوری فعال کنم؟
 
آخرین ویرایش:

sharin

Member
خوب از Gnomon چرا شروع كردي؟؟!!
از Digital tutors شروع كن كه ساده تر آموزش مي ده. شما حداقل بايد با مفاهيم اوليه اش ديگه آشنا باشيد !!
Gnomon براي شما خيلي زود ، حداقل از ابتدا شروع كنيد نه اينكه يك دفعه رفتيد سراغ ساخت كاراكتر !!
Gnomon براي كسي مناسبه كه مي تونه تا حد قابل قبولي با نرم افزار كار كنه !!

من كه مي گم فعلا اين كار رو شروع نكن.
به هر حال الان سري آموزش Gnomon دستم نيست ، متاسفانه !!
شما هم كه عكسي نذاشتيد !

texture : همون طرح رنگي 2d كه براي دادن به مدل آماده مي كنيد ، كه در نتيجه ي آن مدلتون به اون رنگ در مي ياد. ( چه قدر توضيح دادن اين ها سخته !! ) ---> مثلا فرض كن يه كره ساختي ، حالا به اون Texture كره ي زمين رو مي دي ... . حالا اون كره كه ساختي رنگ كره ي زمين رو گرفته .

UV : الگويي هست كه از مدل 3d گرفته مي شه و اون رو محدود به صفحه ي 2d مي كنه . براي دادن Texture به مدل ، اول بايد UV ي جسم رو بگيري و بعد مطابق با UV آن texture مورد نظرت رو بسازي ( مثلا در PS ).--> براي ساخت همون كره ي زمين ، مثلا اول بايد يه الگوي 2d از كره بگيري و بعد عكسي رو كه از كره ي زمين مي خواي براي كارت استفاده كني رو، مطابق با Set ، UV كني . اين طوري يه تكسچر براي كره مي سازي.

ببين اين ها و خيلي چيزاي ديگه جزئ موارد پايه هستند كه بايد بدوني .

كاري كه شما داري انجام مي دي مثل اين مي مونه كه :

تصميم مي گيري رياضي ياد بگيري ( البته در حداقل زمان !!) بدون اينكه اعداد را بلد باشيد ، يا بتونيد با هم جمع كنيد ، مي رويد و يه كتاب رياضيات دانشگاهي رو برمي داريد و كتاب راباز مي كنيد و از مبحث لاپلاس شروع به ياد گيريه رياضي مي كنيد !! :shock:
خوب سوالاتي پيش مي ياد و مي پرسيد. اما در اين شرايط اگر از ياد گيري رياضي سرد نشيد !!، حجم سوالاتتون به اندازه ي 12 سال تحصيلي + حداقل 2 ترم دانشگاه مي شه !! :shock:

آيا اين كار درسته ؟؟!!

اين طوري فقط از 3d زده مي شيد !!
براي ياد گيري بايد از اول پله به پله بريد جلو نه ... .

موفق باشيد.
يا علي.
 

abizaki

Member
حرفتون رست. ولی من مغز بابامو خوردم که اینو گرفت. دیگه چیزی برام نمی گیره. من خودم که آه در بسط ندارم فعلا شدیدا به یه DELL Studio 1557 نیاز دارم. راستی لینک دانلود Digital tutors رو دارین؟
 

abizaki

Member
من وقتی فیلم رو با دقت نگاه کردم، متوجه شدم که طرف با بامپ مپینگ کاری نداشته و File رو روی Color اعمال کرده. حالا عکس رو انتخاب کرد. من حتی وقتی این کارو هم می کنم نمی شه. اینم بگم فیلم برای مایا 2008 هست و من با مایا 2011 کار می کنم. اگه به نسخه ربطی داره بهم بگین.
 

abizaki

Member
خودم فمیدم. توی منوی Textureing باید روی 3D Paint Tool کلیک می کردم. به نتیجه رسیدم. ممنون.
مدیران اگه می خوان تاپیک رو ببندن.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا