با سلام،
ahura3d عزیز،
مباحث مربوط Rigging کمی گسترده و پیجیده است، اما علی الحساب یه چند تا دونه نکته، انشاء اله که مفید باشه
1_ موقع ترسیم استخوان ها اگر از ابزار Bones مکس استفاده میکنی بخاطر داشته باش برای مناطقی مثل زانو و آرنج باید دقت کنی که استخوانها 100% در یک راستا نباشند مثل یه خط راست
و به عنوان مثال زانو باید یه مقدار کمی موقع ترسیم استخوان در جهتی که یه زانوی واقعی خم میشه با هم زاویه داشته باشه،
![001.jpg 001.jpg](https://forum.majidonline.com/data/attachments/86/86668-c0a8b9731b836d674670ad61fdebbedf.jpg)
با اینکار به Solver کمک میکنی که بدرستی کارش رو انجام بده
2_ بخاطر داشته باش انصالات بین مناطقی مثل زانو، آرنج و مفاصلی که قراره از طریق Solver ها هدایت بشه باید بر روی یک صفحه قرار داشته باشند
3_تسلط کافی روی مباحثی همچون Coordinate System و Hierarchy و Transform matrix و آشنایی با Controller ها میتونه تو درک صحیح از Rigging کمک شایانی بکنه و اغلب عدم آشنایی با این مفاهیم پایه باعث بوجود آمدن
مشکلاتی میشه که کاربر رو به این اشتباه میندازه که شاید ایراد از مکسه در حالیکه اینطور نیست
4_ به هنگام ترسیم استخوان بندی از طریق Bones بهتره تمامی ترسیمات رو از نمای Left انجام بدید و تنها در مورد دستها از کتف تا انگشتها ترسیمات رو در نمای Top انجام بدید ( البته اگر دستهای مدل Character شما مثل اون نقاشی معروف جناب داوینچی در مورد آناتومی بدن باز باشه )
![003.jpg 003.jpg](https://forum.majidonline.com/data/attachments/86/86670-cd2b1be81f8939ee83863e87ceb33111.jpg)
( با عرض پوزش از جناب داوینچی )
دلیلش رو با کمی مطالعه در مورد Transform matrix میتونید پیدا کنید
در مورد Rigging هم این نکته رو باید اضافه کنم که این مبحث تنها محدود به Character نمیشه و دامنه گسترده ای رو در بر میگیره پس صبر و پشتکار و مطالعه فراموش نشه ...
موفق باشید