مدل سازی سازه های پارچه ای کششی

Sisili boy

Member
سلام و خسته نباشید به همه.

توی یکی از کارام این اواخر باید سازه پارچه ای مدل میکردم که فکر میکردم خیلی آسون باشه ولی جدی به چالش کشیده شدم:shock:
در مدل سازی این موارد هم نرمی زیادی احتیاج هست و هم دقت بالا برای لبه های کشیده شده.
برای من:
turbo smooth گزینه ی خوبیه ولی تیزی حاصل کشیدگی لبه ها و گره ها باهاش در نمیاد.
edit poly همراه با smooth هم کارو از طبیعی بودن خارج میکنه.

به نظر شما بهترین راه برای مدل سازی این جور چیزا چیه؟
001.jpgsazeye-gheshaee-13.jpg
 

Sisili boy

Member
هنوز فرصت نکردم زیبراش رو شروع کنم و فعلا دستمون به همین مکس بسته س:green:
مکس بفرمایید استاد
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
ما شاگردم نیستیم :))

فعلا تو ذهنم یک روش اومده ، فقط شما یکم بیشتر برام توضیح بده واقعیشو چطوری میسازن ؟ جنسش از چیه ؟
 

Sisili boy

Member
حمید جان همینطور که از اسمش هم پیداس جنسشون که پارچه های مخصوص هستش که با پوشش pvc مقامتر شدن. قابلیت کشسانی دارن که باعث میشه تحت کشش خیلی محکم و صاف قرار بگیرن. شکلشون هم کاملا به طور طبیعی از کشش توی جهات مختلف ایجاد میشه.

[FONT=arial,helvetica,sans-serif][/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]این میتونه کمک کنه
[/FONT]
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
گرفتم .
من الان میتونم با 3 روش خوب این رو بسازم که برای شما توضیح میدم .

1 - اون نرم افزاری که توی همین پی دی اف هست فکر میکنم کار شمارو انجام بده اما مکس ...
2 - توی مکس شما دو راه دارید .
- استفاده از NURBs مدلینگ
- استفاده از Spline Surfece Modeling

خوب این یک اموزش ساده براتون ضبط کردم ...
NURBS امکاناتش فوق العادست مثل Rhino ولی خوب تو اموزش اگر همشو بررسی میکردم حجمش زیاد میشد ، اخرش هم رندر کورونا هست بفرمایید :
http://www.rodfile.com/x6qe676a5i6h

روش سوم هم که همون Poly مدلینگ خودمون هست که بمونه واسه اخرین راهمون

الان براتون اموزش با Spline رو میزارم .
 

rezazarasvand

کاربر فعال
سلام دوست عزیز، با تشکر از زحمت ها و راهنمایی های دوست عزیزم. منم یه پیشنهاد دارم ، برای کار با پارچه راحت ترین کار سیمولیشن هست. از اصلاح گر cloth خود مکس استفاده کن. برای کشش پارچه می تونی از انیمیت چند آبجکت ساده و اتصال اونها به گوشه های پارچه کشش ایجاد کنی. این صحنه ساده رو آماده کردم واست
ch.jpg
اگر مشکل داشتی بگو راهنمایی کنم.
 

Sisili boy

Member
ممنون از حمید بابت آموزش خوبت. اتفاقا یکم درباره Nurbs تحقیق کرده بودم چند روز پیش ولی احساس کردم آموزش مناسبی ازش برای مکس نیست یکم سرد شدم ولی بعد از دیدن فایل شما دوباره تصمیم گرفتم برم سراغش ایشالا.
هم با Nurbs خوب شد هم با surface هر کدوم توی مدل مختلف باید به جا استفاده بشه.

رضا جان از شما هم ممنون. فقط یه سوال، من توی کشش های زیاد پارچه ام دچار مشکل میشه انگار پاره بشه یا چنین حالتی، جنس پارچه یا تعداد نقاط node شده به اتصال گوشه ها توی روش شما مهمه؟
 

rezazarasvand

کاربر فعال
ممنون از حمید بابت آموزش خوبت. اتفاقا یکم درباره Nurbs تحقیق کرده بودم چند روز پیش ولی احساس کردم آموزش مناسبی ازش برای مکس نیست یکم سرد شدم ولی بعد از دیدن فایل شما دوباره تصمیم گرفتم برم سراغش ایشالا.
هم با Nurbs خوب شد هم با surface هر کدوم توی مدل مختلف باید به جا استفاده بشه.

رضا جان از شما هم ممنون. فقط یه سوال، من توی کشش های زیاد پارچه ام دچار مشکل میشه انگار پاره بشه یا چنین حالتی، جنس پارچه یا تعداد نقاط node شده به اتصال گوشه ها توی روش شما مهمه؟
به نظر من بهترین کار رسم یک shape به عنوان مقطع اصلی پارچه در مکس یا نرم افزار دیگر و انتقال آن به مکس و سپس اصلاح گر Garment maker و بعد cloth می باشد. در قسمت group اصلاح گر cloth ، ورتکس های مورد نظر رو در یک گروه قرار بدید و با surface به ابجکت هایی که در cloth حالت collision رو واسشون انتخواب ارجاع بدید، بعد انیمیت اونها و سیمولیشن cloth. جنس پارچه هم فرق نمیکنه ولی واسه شما wool خوبه. در این حالت پارچه به هیچ عنوان پاره نمیشه و کش میاد.
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

Sisili boy عزیز ببخشید که پاسخگویی به پ خ مربوط به این پست کمی به تاخیر افتاد،بشدت درگیر پروسه رندر یه پروژه هستم، تمام کامپیوترهای شرکت هم زیر بار رندر رفتن

برای همین آموزشی که برات تهیه کردم با سیستمی انجام شده که خیلی وقته نرسیدم دستی به سرو گوشش بکشم و اکثر نرم افزارهای اون هم قدیمیه، ضمنا فکر میکنم که تو فشرده سازی فایل ویدیوئی زیاده روی کردم

اما به نظر میرسه که قابل دیدن باشه...بگذریم

برای ساخت چنین مدلهایی همونطور که حمید و رضا گفتن میشه از شیوه های متفاوتی استفاده کرد، اما من شخصا ترجیح میدم از Surface که حمید هم بهش اشاره کرده بود استفاده کنم چون در مقایسه با Nurbs یا استفاده از Cloth

هم خیلی ساده و سریعه و هم نتیجه کار کاملا تحت کنترل خواهد بود، البته این به معنی برتری مطلق این روش به روشهای دیگه نیست چون هر کدوم از روشهایی که دوستان عنوان کردن در جای خودش دارای مزیت هایی هست

اما بعنوان مثال به هنگام استفاده از سیستم Cloth برای حالتی که یک حفره در مرکز چادر هست ممکنه با چین و چروکهایی مواجه بشیم که دلخواه ما نیست و یا کنترل قوسها کاملا در اختیار ما نخواهد بود و یا در Nurbs با اینکه خود من

زمان زیادی رو در نسخه های قدیمی تر مکس صرف اون کردم اما بدلیل عدم توسعه مناسب ابزارهای اون در نسخه های اخیر مکس و کم مهری اتودسک به اون و فاصله گرفتن قابلیت ها و توانمندیهای اون نسبت به نرم افزاری مثل Rhino

باید خدمتتون عرض کنم برای بدست آوردن نتیجه دلخواه و فاقد مشکلاتی همچون عدم اتصال کامل و یکنواخت سطوح و یا ایجاد سطوحی با توزیع نا متوازن Face ها بعد از تبدیل شدن به Mesh یا Polygon و عدم وجود دستگیره های کنترلی

بر روی Point ها یا CV ها برای کنترل قوسهای اینچنینی، حصول نتیجه دلخواه توسط اون زمانگیر و بعضا بسیار مشکل خواهد شد، به همین دلیل آموزشی که برای تولید این مدلها براتون آماده کردم بر اساس استفاده از Spline ها و مدیفایر Surface

شکل گرفته، امیدوارم که مفید باشه.

موفق باشید

http://www.mediafire.com/watch/3w311ps2doh1687/Canopy01.mp4
 

Sisili boy

Member
با سلام،

Sisili boy عزیز ببخشید که پاسخگویی به پ خ مربوط به این پست کمی به تاخیر افتاد،بشدت درگیر پروسه رندر یه پروژه هستم، تمام کامپیوترهای شرکت هم زیر بار رندر رفتن

برای همین آموزشی که برات تهیه کردم با سیستمی انجام شده که خیلی وقته نرسیدم دستی به سرو گوشش بکشم و اکثر نرم افزارهای اون هم قدیمیه، ضمنا فکر میکنم که تو فشرده سازی فایل ویدیوئی زیاده روی کردم


http://www.mediafire.com/watch/3w311ps2doh1687/Canopy01.mp4

سلام ممنون که سر زدین.
آموزش بسیار خوبی بود ممنون واقعا. این تاپیک و لطف دوستان باعث شد پیشرفته تر با بعضی روش های مدل سازی آشنا بشم و امیدوارم به درد دیگران هم بخوره.
بخاطر مشغله نرسیدم زیاد سر و کله بزنم با روش های پیشنهادی دوستان ولی سعی میکنم حتما نتیجه ی این مبحث رو توی مدل سازیم همینجا ارائه کنم تا به یه نتیجه برسیم.

حمید جان و آقا رضا باز هم تشکر و ممنون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا