با سلام
طراحی بنر همیشه از متداولترین مباحث پیرامون وب و فلش بوده. تا جایی که من دیدم همیشه صرفا از ابزارها و چگونگی استفاده از اونها صحبت میشه. دوستانی هم که مسائل مربوط به طراحی بنر رو آموزش میدهند، معمولا به آموزش ابزارها و برنامه ها اکتفا میکنند. به طور حتم انتقادی به این عزیزان وارد نیست و همینکه وقت خودشون رو بدون چشم داشت برای دیگران صرف میکنند، حتی اگر چند دقیقه بیشتر نباشه، شایسته ی قدردانی و تشکر هستند. اما آنچه که مغفول می ماند، استانداردها و اصول هستند و معمولا از اونها صحبتی به میان نمی آید. بنرها هم، و به طور کلی آگهی های اینتر اکتیو آنلاین، مانند بسیاری از مقولات دیگر استانداردسازی شده اند و متولی این امر IAB است.
Interactive Advertising Bureau یا IAB کمیته ایست متشکل از بیش از 500 شرکت پیشرو که در زمینه های تکنولوژی، رسانه و بازاریابی فعالیت میکنند و متولی تدوین استانداردها، قانون گذاری و تحقیق درباره ی صنعت آگهی های اینتراکتیو هستند. یکی از مسئولیتهای این نهاد تدوین و بروز رسانی استانداردها و خط مشی های تولید بنرهای آنلان است. ابعاد بنرها، حجم فایل، مدت زمان، نحوه ی نمایش، تعداد بنر در هر صفحه و بسیاری جنبه های دیگر در طبقه بندیهای مختلف تدوین شده اند. این استانداردها متناسب با تکنولوژی و امکانات کاربران بروز رسانی شده و برخی منسوخ یا با استانداردهای جدید جایگزین میشوند.
مایکروسافت، گوگل، یاهو، نیویورک تایمز، AOL، رویترز، BBC، توئیتر و فیسبوک برخی از اعضای این کمیته هستند.
مطمئنا یک طراح، فارق از اینکه از کدام تکنولوژی و نرم افزار استفاده میکند، باید این استانداردها را به خوبی بشناسد و کار خود را منطبق با آنها پیش ببرد و خود را همگام با این استانداردها و توصیه های پیرامون آنها به روز کند. از آنجایی که بنرها ابزاری برای بازاریابی هستند، در تدوین این استانداردها، روانشناسی، آمار و شیوهای بازاریابی لحاظ شده اند و به تحقق اهداف حاصل از طراحی بنر کمک خواهند کرد. متاسفانه در وبسایت های فارسی زبان، به وفور بنرهایی دیده میشود که مقوله های ابتدایی ابعاد و مدت زمان پخش بنر حتی با استانداردهای از رده خارج شده هم، مطابقت ندارد؛ و یا همچنان بنرها با ابعاد منسوخ شده طراحی میشوند. مثلا، Full Banner با ابعاد 468x60 و Vertical Banner با ابعاد 120x240 از فوریه ی 2011 استانداردهای رده خارج محسوب میشوند.
علاوه بر خلاقیت و استفاده ی صحیح از ابزارها که مطمئنا بخش بزرگی از ساخت و طراحی یک بنر را تشکیل میدهند، توجه به استانداردها و اصول، همیشه ضروری خواهد بود.
صفحه ی اصلی سایت IAB
http://www.iab.net
صفحه ی مربوط به استاندارد نمایش بنرها
http://www.iab.net/guidelines/508676/508767/displayguidelines
از این صفحه هم میتونید وارد صفحات ضروری دیگه بشید
http://www.iab.net/adunitportfolio
با آرزوی موفقیت برای همه ی حرفه ای ها
طراحی بنر همیشه از متداولترین مباحث پیرامون وب و فلش بوده. تا جایی که من دیدم همیشه صرفا از ابزارها و چگونگی استفاده از اونها صحبت میشه. دوستانی هم که مسائل مربوط به طراحی بنر رو آموزش میدهند، معمولا به آموزش ابزارها و برنامه ها اکتفا میکنند. به طور حتم انتقادی به این عزیزان وارد نیست و همینکه وقت خودشون رو بدون چشم داشت برای دیگران صرف میکنند، حتی اگر چند دقیقه بیشتر نباشه، شایسته ی قدردانی و تشکر هستند. اما آنچه که مغفول می ماند، استانداردها و اصول هستند و معمولا از اونها صحبتی به میان نمی آید. بنرها هم، و به طور کلی آگهی های اینتر اکتیو آنلاین، مانند بسیاری از مقولات دیگر استانداردسازی شده اند و متولی این امر IAB است.
Interactive Advertising Bureau یا IAB کمیته ایست متشکل از بیش از 500 شرکت پیشرو که در زمینه های تکنولوژی، رسانه و بازاریابی فعالیت میکنند و متولی تدوین استانداردها، قانون گذاری و تحقیق درباره ی صنعت آگهی های اینتراکتیو هستند. یکی از مسئولیتهای این نهاد تدوین و بروز رسانی استانداردها و خط مشی های تولید بنرهای آنلان است. ابعاد بنرها، حجم فایل، مدت زمان، نحوه ی نمایش، تعداد بنر در هر صفحه و بسیاری جنبه های دیگر در طبقه بندیهای مختلف تدوین شده اند. این استانداردها متناسب با تکنولوژی و امکانات کاربران بروز رسانی شده و برخی منسوخ یا با استانداردهای جدید جایگزین میشوند.
مایکروسافت، گوگل، یاهو، نیویورک تایمز، AOL، رویترز، BBC، توئیتر و فیسبوک برخی از اعضای این کمیته هستند.
مطمئنا یک طراح، فارق از اینکه از کدام تکنولوژی و نرم افزار استفاده میکند، باید این استانداردها را به خوبی بشناسد و کار خود را منطبق با آنها پیش ببرد و خود را همگام با این استانداردها و توصیه های پیرامون آنها به روز کند. از آنجایی که بنرها ابزاری برای بازاریابی هستند، در تدوین این استانداردها، روانشناسی، آمار و شیوهای بازاریابی لحاظ شده اند و به تحقق اهداف حاصل از طراحی بنر کمک خواهند کرد. متاسفانه در وبسایت های فارسی زبان، به وفور بنرهایی دیده میشود که مقوله های ابتدایی ابعاد و مدت زمان پخش بنر حتی با استانداردهای از رده خارج شده هم، مطابقت ندارد؛ و یا همچنان بنرها با ابعاد منسوخ شده طراحی میشوند. مثلا، Full Banner با ابعاد 468x60 و Vertical Banner با ابعاد 120x240 از فوریه ی 2011 استانداردهای رده خارج محسوب میشوند.
علاوه بر خلاقیت و استفاده ی صحیح از ابزارها که مطمئنا بخش بزرگی از ساخت و طراحی یک بنر را تشکیل میدهند، توجه به استانداردها و اصول، همیشه ضروری خواهد بود.
صفحه ی اصلی سایت IAB
http://www.iab.net
صفحه ی مربوط به استاندارد نمایش بنرها
http://www.iab.net/guidelines/508676/508767/displayguidelines
از این صفحه هم میتونید وارد صفحات ضروری دیگه بشید
http://www.iab.net/adunitportfolio
با آرزوی موفقیت برای همه ی حرفه ای ها
آخرین ویرایش: