echessdesign
مدیر انجمن طراحی وب
فایرفاکس به دنبال ثبت رکورد دانلود
بیش از یک میلیون نفر برای دانلود فایرفاکس 3 ابراز تمایل کرده اند و با این سایت "بیعت" نموده اند
از امروز (17 ژوئن) نسخه جدید مرورگر وب فایرفاکس در اختیار عموم قرار می گیرد.
دانلود گسترده این نرم افزار می تواند سهم شرکت موزیلا، سازنده فایرفاکس، از بازار مرورگرهای اینترنتی را از میزان کنونی آن (15 درصد کاربران) افزایش دهد.
با ارائه این نرم افزار شرکت موزیلا امیدوار است رکورد بیشترین دانلود در 24 ساعت شکسته شود.
پال کیم، رئیس بخش بازاریابی شرکت موزیلا گفت: "این تلاشی جهانی برای ایجاد یک رویداد تاریخی است."
سود خالص
تلاش برای شکستن رکورد از ساعت 17 به وقت گرینویچ آغاز می شود.
آقای کیم یاد آور شد که در حال حاضر رکوردی در این زمینه ثبت نشده است و شمارش از لحظه ارائه نرم افزار روی اینترنت آغاز می شود.
او گفت شرکت موزیلا هدف مشخصی را برای خود درنظر نگرفته است اما رکورد پنج میلیون دانلود را رکوردی "عالی" می داند.
نسخه 2 فایرفاکس در روز 24 اکتبر 2006 که در اختیار عموم قرار گرفت، بیش از 1.6 میلیون بار دانلود شد.
در حال حاضر 1.3 میلیون نفر ابراز تمایل کرده اند که این نرم افزار را در روز 17 ژوئن دانلود کنند.
یکی از مشخصه های فایرفاکس جدید سیستم هشدار دهنده به کاربران در صورت ورود به سایتهایی است که افراد خرابکار در آنها برنامه های مضر تعبیه کرده اند.
"نوار هوشمند مکان یابی" هم به کاربران اجازه می دهد به سایتهایی که از آنها بازدید کرده اند اما آدرس آنها را در میان سایت های دلخواه خود (Favorites) ثبت نکرده اند، یا آدرس کامل سایت را به خاطر نمی آورند.
قرار است فایرفاکس 3 با ویندوز 2000، اکس پی و ویستا، و همچنین برخی سیستم عامل های غیر ویندوزی از جمله لینوکس سازگار باشد.
بر اساس مطاب منتشر شده در سایت موزیلاپارتی (MozillaParty) در بیش از 566 سایت اینترنتی دیگر هم صفحاتی ویژه برای استقبال از مرورگر تازه فایرفاکس طراحی شده است.
نبرد برای کنترل بازار
فایرفاکس در اوایل سال 2004 به بازار عرضه شد و از آن پس به تدریج از میزان تسلط مرورگر مایکروسافت (اینترنت اکسپلورر) در بازار کاسته است.
هرچند به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره سهم هرکدام از دو مرورگر کار ساده ای نیست اما اعتقاد بر آن است که فایرفاکس بطور متوسط چیزی بین 15 تا 17 درصد بازار را در اختیار دارد.
هر چند در برخی نواحی میزان استفاده با این رقم تفاوت دارد.
به عنوان مثال شرکت وان استت (OneStat) که به امر تحلیل بازار اشتغال دارد اعلام کرده است که در ماه فوریه سال 2008 در آلمان 27.23 درصد کاربران از فایرفاکس استفاده کرده اند (در برابر 67.63 درصد اینترنت اکسپلورر).
سهم مرورگرها در بازار
اینترنت اکسپلورر: 83.27 درصد
فایرفاکس: 13.76 درصد
اپل سافاری: 2.18 درصد
اپرا: 0.55 درصد
نت اسکیپ: 0.14 درصد
وان استت
اما به اعتقاد کارشناسان نکته متمایز کننده میان این دو نسخه مورد استفاده است.
هر چند انتظار می رود اکثر کاربران فایرفاکس، در سریعترین زمان مرورگر خود را به نسخه 3 ارتقاء دهند، اما بر اساس آمار جمع آوری شده توسط چاک آپسل، یکی از شناخته شده ترین کارشناسان در این مورد، می گوید در میان کاربران اینترنت اکسپلورر، حدود 35 درصد افراد از نسخه 7 و 35 درصد دیگر از نسخه 6 استفاده می کنند.
آدام واحد، مدیر عامل شرکت آپاچی سولوشنز که از شرکای شرکت وان استت محسوب می شود، همچنین معتقد است فایرفاکس در میان کاربران فنی تر وب محبوب تر است: "هنوز وقتی کار به تطابق با استانداردهای وب می رسد، فایرفاکس چندین گام از اینترنت اکسپلورر جلوتر است."
او می گوید عدم انطباق اینترنت اکسپلورر با استانداردهای وب می تواند باعث نمایش صفحات وب به شیوه ای عجیب شود.
مایکروسافت تلاشهایی را برای تصحیح مشکلات موجود در نسخه 8 مرورگر خود انجام داده است، اما این مرورگر هنوز در مرحله دوم آزمایش، یا آزمایش های "بتا" است.
ضمن اینکه رفع این مسکلات باعث خواهد شد کسانی که سایت خود را برای نمایش بر روی اینترنت اکسپلورر 7 تنظیم کرده بودند، دوباره مجبور به تغییر سایت خود شوند.
امکان پیشرفته جستجو در نسل تازه فایرفاکس
به گفته برنامه نویسان، جستجو در اینترنت در تازه ترین نسخه از مرورگر "فایرفاکس" Firefox، تجربه ای متفاوت خواهد بود.
نسل تازه فایرفاکس، با توجه به اهمیت جستجو در اینترنت برنامه نویسی شده است.
نسخه آزمایشی نسل سوم از مرورگر فایرفاکس، که در حال حاضر سومین مرحله از آزمایش را طی می کند، امکان جستجو و علامت گذاری را در بخشی که آدرس سایت در آن نوشته می شود، در اختیار کاربر قرار می دهد. این امکان حتی زمانی که کامپیوتر به اینترنت وصل نیست هم کار می کند.
میچل بیکر، مدیر موسسه "موزیلا " Mozilla، شرکتی که فایرفاکس را عرضه می کند، به برنامه "سیاره دیجیتال" بی بی سی گفت با توجه به اینکه مردم در اینترنت به دنبال اطلاعات هستند، جستجو اولین فعالیت آنها به شمار می آید به همین خاطر فایرفاکس تازه به ابزاری مجهز شده تا توانایی جستجو کردن را به زندگی شخصی کاربران اضافه کند.
'سریعتر و شیک تر'
به طور مثال با تایپ کردن کلمه "دوربین" در محل ورود آدرس این مرورگر، فهرستی از سایت هایی که کاربر به تازگی نگاه کرده و این کلمه در نامشان وجود دارد، نمایش داده می شود.
یا اگر کسی از اینترنت کالایی مثل کفش بخرد و بخواهد دوباره به سایت فروشگاهی که از آن خرید کرده برگردد، تنها لازم است تا این کلمه را جستجو کند.
خانم بیکر می گوید تغییرات دیگری که در این مرورگر به وجود آمده، اگر چه در ظاهر به چشم نمی آیند اما کیفیت کار این مرورگر را بهبود بخشیده است. او می گوید فایرفاکس جدید سریعتر و شیک تر است و کار کردن با آن هم آسان تر شده.
به گفته خانم بیکر تلاش شده ایجاد امکانات تازه تغییر زیادی در ظاهر مرورگر ایجاد نکند و این امکانات تنها زمانی به چشم بیایند که کاربر به آنها نیاز دارد.
سهم فایرفاکس در بازار مرورگرهای وب دوازده درصد است
از دیگر تغییرات مهم در مرورگر تازه فایرفاکس، امکان استفاده بیشتر از آن در هنگامی است که کامپیوتر به اینترنت وصل نیست. در این حالت اطلاعات کلیدی که معمولاً با قطع شدن اینترنت قابل دسترس نیستند حفظ خواهد شد.
این امکان به این دلیل به فایرفاکس اضافه شده تا کاربران در طول سفر و یا هنگامیکه امکان وصل شدن به اینترنت را ندارند بتوانند همچنان به کار خود ادامه دهند.
سهم فایرفاکس در بازار مرورگرهای وب دوازده درصد است. این میزان فایرفاکس را به دومین مرورگر پرطرفدار در اینترنت تبدیل کرده است. مرورگر " اینترنت اکسپلولر" Internet Explorer ساخت شرکت مایکروسافت با فاصله زیادی در مقام اول قرار دارد.
با این حال میزان استفاده از فایرفاکس بعد از عرضه اولین نسخه آن به نام " فونیکس" Phoenix در سال 2002 ، همواره در حال رشد بوده است. بعد از آن نام مرورگر به "فایربرد" Firebird تغییر کرد. از ماه فوریه سال 2004 میلادی نیز این مرورگر با نام فایرفاکس عرضه می شود.
خانم بیکر می گوید هنگامیکه موزیلا نسل اول از فایرفاکس را عرضه کرد این شرکت تنها شامل یک نفر می شد، اما صدها برنامه نویس در سراسر جهان بر روی بخش های مختلف این مرورگر کار می کردند.
اکنون این شرکت 150 کارمند در سراسر جهان دارد و ده ها هزار برنامه نویس بر روی این نرم افزار کار می کنند.
شرکت موزیلا یک سازمان غیر انتفاعی است که شیوه برنامه نویسی "اوپن سورس" Open Source یا "متن سرگشاده" را دنبال می کند.
در این شیوه برنامه نویسان به طور اشتراکی بر روی پروژه های نرم افزاری کار می کنند و نرم افزار و برنامه آن را به طور مجانی در اختیار دیگر کاربران قرار می دهند.
منبع: بیبیسی
بیش از یک میلیون نفر برای دانلود فایرفاکس 3 ابراز تمایل کرده اند و با این سایت "بیعت" نموده اند
از امروز (17 ژوئن) نسخه جدید مرورگر وب فایرفاکس در اختیار عموم قرار می گیرد.
دانلود گسترده این نرم افزار می تواند سهم شرکت موزیلا، سازنده فایرفاکس، از بازار مرورگرهای اینترنتی را از میزان کنونی آن (15 درصد کاربران) افزایش دهد.
با ارائه این نرم افزار شرکت موزیلا امیدوار است رکورد بیشترین دانلود در 24 ساعت شکسته شود.
پال کیم، رئیس بخش بازاریابی شرکت موزیلا گفت: "این تلاشی جهانی برای ایجاد یک رویداد تاریخی است."
سود خالص
تلاش برای شکستن رکورد از ساعت 17 به وقت گرینویچ آغاز می شود.
آقای کیم یاد آور شد که در حال حاضر رکوردی در این زمینه ثبت نشده است و شمارش از لحظه ارائه نرم افزار روی اینترنت آغاز می شود.
او گفت شرکت موزیلا هدف مشخصی را برای خود درنظر نگرفته است اما رکورد پنج میلیون دانلود را رکوردی "عالی" می داند.
نسخه 2 فایرفاکس در روز 24 اکتبر 2006 که در اختیار عموم قرار گرفت، بیش از 1.6 میلیون بار دانلود شد.
در حال حاضر 1.3 میلیون نفر ابراز تمایل کرده اند که این نرم افزار را در روز 17 ژوئن دانلود کنند.
یکی از مشخصه های فایرفاکس جدید سیستم هشدار دهنده به کاربران در صورت ورود به سایتهایی است که افراد خرابکار در آنها برنامه های مضر تعبیه کرده اند.
"نوار هوشمند مکان یابی" هم به کاربران اجازه می دهد به سایتهایی که از آنها بازدید کرده اند اما آدرس آنها را در میان سایت های دلخواه خود (Favorites) ثبت نکرده اند، یا آدرس کامل سایت را به خاطر نمی آورند.
قرار است فایرفاکس 3 با ویندوز 2000، اکس پی و ویستا، و همچنین برخی سیستم عامل های غیر ویندوزی از جمله لینوکس سازگار باشد.
بر اساس مطاب منتشر شده در سایت موزیلاپارتی (MozillaParty) در بیش از 566 سایت اینترنتی دیگر هم صفحاتی ویژه برای استقبال از مرورگر تازه فایرفاکس طراحی شده است.
نبرد برای کنترل بازار
فایرفاکس در اوایل سال 2004 به بازار عرضه شد و از آن پس به تدریج از میزان تسلط مرورگر مایکروسافت (اینترنت اکسپلورر) در بازار کاسته است.
هرچند به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره سهم هرکدام از دو مرورگر کار ساده ای نیست اما اعتقاد بر آن است که فایرفاکس بطور متوسط چیزی بین 15 تا 17 درصد بازار را در اختیار دارد.
هر چند در برخی نواحی میزان استفاده با این رقم تفاوت دارد.
به عنوان مثال شرکت وان استت (OneStat) که به امر تحلیل بازار اشتغال دارد اعلام کرده است که در ماه فوریه سال 2008 در آلمان 27.23 درصد کاربران از فایرفاکس استفاده کرده اند (در برابر 67.63 درصد اینترنت اکسپلورر).
سهم مرورگرها در بازار
اینترنت اکسپلورر: 83.27 درصد
فایرفاکس: 13.76 درصد
اپل سافاری: 2.18 درصد
اپرا: 0.55 درصد
نت اسکیپ: 0.14 درصد
وان استت
اما به اعتقاد کارشناسان نکته متمایز کننده میان این دو نسخه مورد استفاده است.
هر چند انتظار می رود اکثر کاربران فایرفاکس، در سریعترین زمان مرورگر خود را به نسخه 3 ارتقاء دهند، اما بر اساس آمار جمع آوری شده توسط چاک آپسل، یکی از شناخته شده ترین کارشناسان در این مورد، می گوید در میان کاربران اینترنت اکسپلورر، حدود 35 درصد افراد از نسخه 7 و 35 درصد دیگر از نسخه 6 استفاده می کنند.
آدام واحد، مدیر عامل شرکت آپاچی سولوشنز که از شرکای شرکت وان استت محسوب می شود، همچنین معتقد است فایرفاکس در میان کاربران فنی تر وب محبوب تر است: "هنوز وقتی کار به تطابق با استانداردهای وب می رسد، فایرفاکس چندین گام از اینترنت اکسپلورر جلوتر است."
او می گوید عدم انطباق اینترنت اکسپلورر با استانداردهای وب می تواند باعث نمایش صفحات وب به شیوه ای عجیب شود.
مایکروسافت تلاشهایی را برای تصحیح مشکلات موجود در نسخه 8 مرورگر خود انجام داده است، اما این مرورگر هنوز در مرحله دوم آزمایش، یا آزمایش های "بتا" است.
ضمن اینکه رفع این مسکلات باعث خواهد شد کسانی که سایت خود را برای نمایش بر روی اینترنت اکسپلورر 7 تنظیم کرده بودند، دوباره مجبور به تغییر سایت خود شوند.
امکان پیشرفته جستجو در نسل تازه فایرفاکس
به گفته برنامه نویسان، جستجو در اینترنت در تازه ترین نسخه از مرورگر "فایرفاکس" Firefox، تجربه ای متفاوت خواهد بود.
نسل تازه فایرفاکس، با توجه به اهمیت جستجو در اینترنت برنامه نویسی شده است.
نسخه آزمایشی نسل سوم از مرورگر فایرفاکس، که در حال حاضر سومین مرحله از آزمایش را طی می کند، امکان جستجو و علامت گذاری را در بخشی که آدرس سایت در آن نوشته می شود، در اختیار کاربر قرار می دهد. این امکان حتی زمانی که کامپیوتر به اینترنت وصل نیست هم کار می کند.
میچل بیکر، مدیر موسسه "موزیلا " Mozilla، شرکتی که فایرفاکس را عرضه می کند، به برنامه "سیاره دیجیتال" بی بی سی گفت با توجه به اینکه مردم در اینترنت به دنبال اطلاعات هستند، جستجو اولین فعالیت آنها به شمار می آید به همین خاطر فایرفاکس تازه به ابزاری مجهز شده تا توانایی جستجو کردن را به زندگی شخصی کاربران اضافه کند.
'سریعتر و شیک تر'
به طور مثال با تایپ کردن کلمه "دوربین" در محل ورود آدرس این مرورگر، فهرستی از سایت هایی که کاربر به تازگی نگاه کرده و این کلمه در نامشان وجود دارد، نمایش داده می شود.
یا اگر کسی از اینترنت کالایی مثل کفش بخرد و بخواهد دوباره به سایت فروشگاهی که از آن خرید کرده برگردد، تنها لازم است تا این کلمه را جستجو کند.
خانم بیکر می گوید تغییرات دیگری که در این مرورگر به وجود آمده، اگر چه در ظاهر به چشم نمی آیند اما کیفیت کار این مرورگر را بهبود بخشیده است. او می گوید فایرفاکس جدید سریعتر و شیک تر است و کار کردن با آن هم آسان تر شده.
به گفته خانم بیکر تلاش شده ایجاد امکانات تازه تغییر زیادی در ظاهر مرورگر ایجاد نکند و این امکانات تنها زمانی به چشم بیایند که کاربر به آنها نیاز دارد.
سهم فایرفاکس در بازار مرورگرهای وب دوازده درصد است
از دیگر تغییرات مهم در مرورگر تازه فایرفاکس، امکان استفاده بیشتر از آن در هنگامی است که کامپیوتر به اینترنت وصل نیست. در این حالت اطلاعات کلیدی که معمولاً با قطع شدن اینترنت قابل دسترس نیستند حفظ خواهد شد.
این امکان به این دلیل به فایرفاکس اضافه شده تا کاربران در طول سفر و یا هنگامیکه امکان وصل شدن به اینترنت را ندارند بتوانند همچنان به کار خود ادامه دهند.
سهم فایرفاکس در بازار مرورگرهای وب دوازده درصد است. این میزان فایرفاکس را به دومین مرورگر پرطرفدار در اینترنت تبدیل کرده است. مرورگر " اینترنت اکسپلولر" Internet Explorer ساخت شرکت مایکروسافت با فاصله زیادی در مقام اول قرار دارد.
با این حال میزان استفاده از فایرفاکس بعد از عرضه اولین نسخه آن به نام " فونیکس" Phoenix در سال 2002 ، همواره در حال رشد بوده است. بعد از آن نام مرورگر به "فایربرد" Firebird تغییر کرد. از ماه فوریه سال 2004 میلادی نیز این مرورگر با نام فایرفاکس عرضه می شود.
خانم بیکر می گوید هنگامیکه موزیلا نسل اول از فایرفاکس را عرضه کرد این شرکت تنها شامل یک نفر می شد، اما صدها برنامه نویس در سراسر جهان بر روی بخش های مختلف این مرورگر کار می کردند.
اکنون این شرکت 150 کارمند در سراسر جهان دارد و ده ها هزار برنامه نویس بر روی این نرم افزار کار می کنند.
شرکت موزیلا یک سازمان غیر انتفاعی است که شیوه برنامه نویسی "اوپن سورس" Open Source یا "متن سرگشاده" را دنبال می کند.
در این شیوه برنامه نویسان به طور اشتراکی بر روی پروژه های نرم افزاری کار می کنند و نرم افزار و برنامه آن را به طور مجانی در اختیار دیگر کاربران قرار می دهند.
منبع: بیبیسی