طراحی سایت خلاقانه چگونه است؟ ویژگی و تاثیرات آن بر کاربر چیست؟

seo@esperlos

New Member
اینترنت مانند بازار است اما در فضای مجازی و چه بسا گسترده‌تر که برای داشتن سهمی در آن بایستی حرفه‌ای عمل کنید.برای موفقیت در تجارت اینترنتی تنها داشتن یک سایت کافی نیست، سایتی مناسب است که به شیوه‌ای مدرن طراحی شده باشد و یک سایت سئو محور باشد.

همانطور که حضور در دنیای اینترنت و داشتن سایت می‌تواند نقطه قوت باشد طراحی ناآگاهانه سایت و بدون در نظر گرفتن اهداف نامشخص می‌تواند ضربه مهلکی باشد و به شکست در تجارت منجر شود.یک سایت خوب و مدرن بایستی در کنار جذابیت‌های ظاهری گرافیکی و سادگی و ظرافت بایستی از نظر سئو، سرعت، امنیت و تجربه کاربری نیز مناسب باشد.

احتمالا شمایی که این مقاله را مطالعه میکنید یا صاحب وبسایتی هستید و در تلاشید که وبسایتی خلاقانه و جذاب داشته باشید و یا طراح وبسایت هستید و به دنبال ایده های نو و خلاقانه برای طراحی های خود میباشید . قاعدتا لازمه طراحی یک وبسایت خلاقانه ، مشاهده و الهام گیری از طرح ها و وب سایت های خلاقانه زیادی میباشد.

آنچه در این مقاله می خوانید…

  • طراحی سایت خلاقانه چیست؟
  • چگونه یک وب سایت خلاقانه طراحی کنیم؟
  • تاثیرطراحی وب سایت های خلاقانه بر کاربران
  • ویژگی های یک طراحی خلاقانه و نتیجه محور

طراحی سایت خلاقانه چیست؟

طراحی سایت خلاقانه


همانطور که گفتیم برای اینکه داستانمان به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود لازم است از طراحی های سایر طراحان ایده بگیریم. برخی از طرح های خلاقانه میتواند ایده هایی را در ذهنمان شکل دهد که با تلفیق آن ها میتوان به طرحی زیبا و جذاب دست پیدا کرد. از این رو ما تصمیم گرفتیم جمعی از نکات و برخی از این وبسایت ها را برای شما جمع آوری کنیم تا بتوانید از آن ها برای خلق وبسایتی جذاب الهام بگیرید .

چگونه یک وب سایت خلاقانه طراحی کنیم ؟​

1- ایده بگیرید​

به خاطر داشته باشید که روزانه صد ها وب سایت وارد دنیای وب می شوند و هر یک از آن ها به نحوی می توانتد رقیب شما محسوب شود. از این رو یافتن جایگاهی محکم و مناسب در میان آن ها می تواند موفقیت شما را تضمین کند اما این جایگاه هیچگاه به سادگی به دست نمی آید. برای به دست آوردن این جایگاه لازم است شما یک سری اصول و قواعد را فراتر از آنچه رقیبانتان انجام می دهند پیاده سازی کنید و این اصول هم لازمه مشاهده طراحی های سایر طراحان و ایده رفتن از آن هاست .

من یک طراح سایتم و همیشه مستلزم می دانم که قبل از شروع طراحی یک وبسایت به دنبال ایده بگردم. بارها پیش آمده که روزها و ساعت ها به دنبال ایده های نو و خلاق گشته ام به طوری که در آخر به این نتیجه می رسیدم که مدت زمانی که به دنبال آن ها می گستم از مدت زمان طراحی ام بیشتر شده است ، حتی گاهی در این میان طرح هایی را میافتم که ذهن من را برای طراحی های بعدی شکل می داد . جدا از این مسائل واقعا چطور یک ایده جذاب پیدا کنیم ؟

احتمالا در گوشه ای از ذهنتان ایده هایی در سر دارید اما در غیر این صورت میتوانم به شما کمک کنم تا بفهمید ایده های خوب از کجا شروع میشوند :

  • به اطرافتان دقیق نگاه کنید!
  • دنیایی که در آن زندگی می کنید به دنبال آن بگردید !
  • با افراد ایده پرداز مشورت کنید.
  • بیشتر از پیش تصاویر مفهومی را مشاهده کنید !
  • با خریداران صحبت کنید.
  • سعی کنید ایده ها را با هم ترکیب کنید.
  • به طراحی سایر طراحان دقت کنید.

2-خلاقیت یک شبه به دست نمی آید!​

هرگز در اول راه از خودتان انتظار نداشته باشید که ایده ای ناب ارائه دهید چرا که یک ذهن بسته و متمرکز بر فعالیت های متفرقه هیچگاه نمی تواند به سرعت ایده ای نو خلق کند. در اولین گام لازم است فکر خود را باز کنید و از هر آنچه که شما و فکر شما را مغشوش می کند دوری کنید . شاید لازم باشد بارها بار ایده دهید، گاهی آن ها را ترکیب کنید و گاهی آن ها را دور بریزید. با همکاران و دوستانتان در این باره مشورت کنید و ایده های خود را به آن ها نشان دهید و از آن ها کمک بخواهید. برخی بر این باورند که خلاقیت از جمله صفات و ویژگی هایی است که با درصد بسیار بالایی استعداد های ذاتی آن ها را می سازد، اما من بر این باورم که حداقل در حرفه ای همچون طراحی سایت لزوم خلاقیت، در تجربه و مشاهده شبانه روزی طراحی های سایر طراحان با هدف خلق ایده ای نو می باشد.

3- خلاقیت خود را در انتخاب رنگ نشان دهید!​


انتخاب رنگ سایت معمولا کار به ظاهر ساده ای می باشد اما زمانی که در موقعیت طراحی قرار میگیرید با دنیایی از رنگ ها و سردرگمی در انتخاب مواجه می شوید .در انتخاب رنگ وب سایت های خلاقانه می بایست کمی خلاقیت به خرج داد و بی گدار به آن نزد .در واقع انتخاب رنگ وب سایت اولین گام و مهم ترین قدم برای طراحی وب سایت های خلاقانه است. رنگ ها تاثیر گذارند! آن ها می توانند در شرایط متفاوت احساسات مختلفنی را به کاربران و بازدیدکنندگان وبسایتتان القا کنند .

رنگ ها به تنهایی می تواند بر رفتار کاربران تاثیر بگذارند در برخی شرایط کاربران را راضی مجاب به ماندن در وبسایت و نیز در برخی شرایط می تواند آن ها را ترغیب به ترک وب سایت نماید. رنگ ها هر یک پیامی را در پشت خود چنهان نموده اند، اگر تا کنون روانشانسی رنگ ها در طراحی سایت و تاثیر آن ها بر مخاطبین را مطالعه نکرده اید پیشنهاد میکنم بعد از مطالعه این مقاله سری به مقاله روانشناسی رنگ ها بزنید تا از تاثیرات هر رنگ به خوبی مطلع شوید .

هیچگاه از زمان گذاشتن برای مطالعه و انتخاب رنگ چشم پوشی نکنید چرا که در غیر صورت وب سایت شما هر چند محتوای بی نقص و بی نظیری داشته باشد اما باز هم به سادگی از خاطر بازدیدکنندگان و کاربرانتان می رود .همچنین اگر در وب سایت خود از رنگ ها بسیاری استفاده کرده باشید بی شک ریسک بزرگی را متحمل شده اید !!

به خاطر داشته باشید کمپانی ها و برند های مطرح دنیا هرگز رنگ خود را اتفاقی انتخاب نکردند…

4- تصاویر خود را هوشمندانه انتخاب کنید!​

تحقیقات حاصله از رفتار کاربران در وبسایت نشان داده که اولین فاکتوری که توجه کاربران را به خود جلب می کند تصاویر هستند. شما یاد داشته باشید که شما با یک شناخت نسبی از مخاطبینتان به راحتی می توانید آن ها را جذب وب سایت خود کنید . تصاویر بیش از هرمحتوایی میتوانند بر احساسات و رفتار کاربران تاثیر بگذارند. شاید بتوان گفت دلیل موفقیت شبکات اجتماعی عکس محور همچون اینستاگرام وجود تصاویر با دسته بندی های مختلف بود .

همچنین تنها قرار دادن تصویر در وب سایت کافی نیست بلکه لازم است در طراحی وب سایت های خلاقانه تصاویر خود را هوشمندانه انتخاب کنید . استفاده از تصاویر مفهومی که نیاز به تفکر و تامل دارد بی شک میتواند بسیار مناسب و موثر باشد . وجود تصاویر در وب سایت نرخ پرش را به حد چشم گیری کاهش می دهد. ماندن کاربر در وب سایت و گذراندن زمان در آن می تواند بر مواردی همچون سئو وبسایتتان تاثیر گذار است .

شما می توانید در طراحی وب سایت های خلاقانه خود از تصاویر برای جلب توجه و انتقال پیام خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید توجه کاربرانتان را به قسمتی از وب سایت جلب کنید می توانید با استفاده از تصاویر شخص و یا المان خاصی به قسمتی از صفحه اشاره کنید. شما از این طریق نگاه و توجه کاربرانتان را به قسمت مورد نظر خود معطوف کرده و راهی را برای دنبال کردن آنها ایجاد نموده اید. این مثال یک راهکار بسیار ابتدایی بوده اما شما برای بهتر جلوه دادن آن در وب سایت های خلاقانه خود از همه خلاقیت و امکانات خود استفاده کنید .

5- از تاثیر انیمیشن ها غافل نشوید!​

همیشه سعی میکنم در طراحی های خود وبسایتم را به نحوی پیاده سازی کنم تا کاربرانم را هیجان زده کنم دلیل این کار را زمانی متوجه خواهید شد که به اهمیت انیمیشن و عناصر بصری متحرک در وب سایت پی ببرید .

هیچگاه از تاثیر انیمیشن در طراحی وب سایت های خلاقانه قافل نشوید. شما با استفاده از انیمیشن ها ساده ترین فرآیند ها را در وبسایتتان جالب و اعتیاد آور میکنید. حضور آن ‌ها ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، اما غیبتشان صدای همه را در میاورد. در وب سایت های خلاقانه خود از انیمیشن ها استفاده کنید آن ها میتوانند ارتباطاتی را به وجود آورند که باعث شود ایده های شما به بهترین وجه ممکن شکل گیرد و پیام های شما کامل تر و در عین حال کوتاه تر از تصاویر و توضیحات متنی به مخاطب انتقال یابد.

انیمیشن ها تا چندین برابر بیشتر از تصاویر توجه کاربران را جلب میکنند و بر روی درک کاربران از سایت شما، محصولاتتان و محتواهای متنی تاثیر میگذارد و باعث می شود تا بهتر از آن چه که است، محصولات و یا سایت شما را بشناسند. به یاد داشته باشید تنها چیزی که میتواند بازدیدکنندگان وبسایتتان را به کاربران وفادار تبدیل کند تجربه کاربری آن ها از وبسایت شماست؛ قطعا کاربرانتان هیچگاه تجربه مشاهده انیمیشن و تعامل با آن را فراموش نخواهند کرد و یک تجربه کاربری جالب و مهیج را برای آن ها میسازد .

در حقیقت، کاربران در برابر سایتهایی که ارتباطات احساسی را به وجود میاورند، بسیار سخاوتمدانه رفتار میکنند. به عنوان مثال استفاده از انیمیشن ها برای صفحاتی همچون صفحه 404 ERROR میتواند بسیار هوشمندانه باشد. یک صفحه نمایش که دارای انیمیشن بارگیری عالی میباشد میتواند ارزش های احساسی را بیافزاید که بدون وجود آن، منتظر ماندن در این سایت و یا اپلیکیشن، هدر دادن محض زمان میباشد.

تاثیر طراحی وب سایت های خلاقانه بر کاربران:​

تاثیرات طراحی سایت خلاقانه


  1. وب سایت های خلاقانه کاربران را هیجان زده می کند.
  2. تصویر ذهنی شما را در ذهن مخاطب حک می کند.
  3. کاربران زیادی را به سمت شما سوق می دهد.
  4. باعث میشود از رقبایتان متمایز شوید ودر میان آنها بدرخشید.

ویژگی‌های یک طراحی خلاقانه و نتیجه محور :​

ویژگی های طراحی سایت خلاقانه


  • طراحی بر مبنای هویت بصری خلاقانه
  • گرافیک مناسب
  • تجربه کاربری خوب
  • ←سرعت بالا
  • انطباق با تمام مرورگرها و صفحات نمایش
  • امنیت بالا
  • محتوای مناسب
  • نیاز به کمترین کلیک برای کاربر
شرکت برنامه نویسی در کرمان ، اسپرلوس با توجه به آمار و افزایش روزافزون استفاده از اینترنت در جهان که ایران نیز از آن مستثنی نیست، بستر مناسبی برای ایجاد ارتباطات و ارائه‌ی خدمات و محصولات در هر کسب و کاری را برای شما فراهم آورده است.یکی از نیازهای بنیادین برای استفاده از بستر اینترنت برای تجارت داشتن یک وب سایت حرفه‌ای است که به صورت خلاقانه طراحی شده باشد. اسپرلوس شرکت طراحی سایت در کرمان می باشد که اعتقاد دارد وبسایت یک شرکت سریع ترین و مهم ترین راه برای ارائه‌ی خدمات و محصولات آن شرکت است و به همین علت طراحی حرفه‌ای آن می‌تواند تبدیل به نقطه قوت شرکت برای ارتباط با مشتریان گوناگون در بستر دنیای اینترنت می‌شود.پس همیشه در تلاش است که با طراحی ها خلاقانه بهترین شرکت طراحی سایت در کرمان باشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا