غیره صحرا - نورپردازی طبیعی و رئالیست - تمرین اول

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام بر عزیزان :)
کار جدیدی هست که کلا 1 روزه زده شده ، هر رندر 20 دقیقه رندر شده و موتور رندر منتال ری بوده ، برای چمن از SSS استفاده شده با Radius خیلی ظریف ...
این کار رو دارم برای تمرین نورپردازی در طبیعت انجام میدم ، هنوز دیتیل خاصی نداره ، مهم اسمون و نورپردازیش بود ، به زودی رندر قوی تر هم میگیرم .
ممنون میشم نظراتتون رو راجع به کار بگید :rose:


121929d56901e0ff2.jpg

 
البته فک کنم شما با مکس کار می کنید چون رندرهاتون شبیه مکس هست و سرعت ارائه این کار هم مخصوص مکس کاران هست. کلا تنظیمات رندر در مکس به صورت اماده وجود داره چراکه مقدمات این کار در مایا زمان زیادتری را خواهد برد
به هر حال نورپردازی تنها از hdr استفاده شده یا نور دیگه ای هم دخیل است ؟ پست پرو که نکردید ؟
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
البته فک کنم شما با مکس کار می کنید چون رندرهاتون شبیه مکس هست و سرعت ارائه این کار هم مخصوص مکس کاران هست. کلا تنظیمات رندر در مکس به صورت اماده وجود داره چراکه مقدمات این کار در مایا زمان زیادتری را خواهد برد
به هر حال نورپردازی تنها از hdr استفاده شده یا نور دیگه ای هم دخیل است ؟ پست پرو که نکردید ؟

سلام خدمت شما ! خیر دوست عزیز ، هیچ تنظیم اماده ی رندری توی مکس وجود نداره و رندرینگ توی مکس به مراتب خیلی سخت تر از مایاست ، چون پیشرفته تر هست و موتور پیشرفته تر تنظیمات بیشتر و مطالعه ی زیادی میخواد و این کار با موتور مکسول و منتال ری کار شده که اگر کار کنید مکسول از سخت ترین موتور های رندر محسوب میشه که شما باید تکتک متریال هارو با لایه بسازید ، متریلا چمن فقط 21 عدد لایه داره ...

پست پرو کردم و اینکه بنده کلا با HDR مخالفم و تمام کار هام اصلا از HDRI استفاده نمیشه و تمای نورها دستی هستند .


اگر سوال دیگری بود در خدمتم .
ممنون از شما :rose:
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام.خیلی کار خوبی شده.اما 21 لایه رندر فکر نکنم اصلا راه معقولی باشه.خب شاید ضعف مکسول باشه! جدی میگم. چون شما با وی ری با یه کاربر خونگی بدون دانش زیاد میتونین کارهای تاپ گالری دنیا رو مشاهده کنین.به نظرم سخت بودن یه انجین اصلا هنر نیست.بلکه ضعف سازنده هست. درسته کیفیت خوبی داره اما وقتی یوزر اینترفیس ضعیف باشه خب ...
اخیرا پشت صحنه فیلم مرد آهنی بزرگ همون فیلم pacific rim شیر شده توی نت.توش نوشته بهترین گزینه برای رندر وی ری انتخاب شد.چون توی رندر متالیک بسیار قوی وسبک نسبت به سایر انجین ها بوده و کیفیت قابل قبولی رو ارائه داده.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام.خیلی کار خوبی شده.اما 21 لایه رندر فکر نکنم اصلا راه معقولی باشه.خب شاید ضعف مکسول باشه! جدی میگم. چون شما با وی ری با یه کاربر خونگی بدون دانش زیاد میتونین کارهای تاپ گالری دنیا رو مشاهده کنین.به نظرم سخت بودن یه انجین اصلا هنر نیست.بلکه ضعف سازنده هست. درسته کیفیت خوبی داره اما وقتی یوزر اینترفیس ضعیف باشه خب ...
اخیرا پشت صحنه فیلم مرد آهنی بزرگ همون فیلم pacific rim شیر شده توی نت.توش نوشته بهترین گزینه برای رندر وی ری انتخاب شد.چون توی رندر متالیک بسیار قوی وسبک نسبت به سایر انجین ها بوده و کیفیت قابل قبولی رو ارائه داده.

سلام ممنون عارف جان ، به نظرم اونقدر هم ضعف نیست ، اتفاقا قابلیتی میده که ویری به هیچوجه نمیتونه اینکارو بکنه اونم Blending و Stacking که میشه هر جور متریالی رو به وجود اوارد از مو گرفته تا ... به نظر من نقطه قوت هست بیشتر تا ضعف ! اما خوب ویری جدا داره اینهارو دیگه ...
البته هر موتوری قابلیت های خودش رو داره اما بعضی ها روی ویری تعصب دارند که البته من توی این سایت کسی رو ندیدم .

ویری هم خیلی عالی و هم خیلی سادست نسبت به بقیه اما باز هم کیفیت نوری که ویری میده به مکس ول و فرای و ... نمیریسه چون فیزیکال بیسد نیست اما باز هم میشه دستی اینکارو کرد مثل اساتیدی مثل خود شما ، اما من مکسول رو ترجیه دادم چون واقعا User Interface قوی داره و قدرتش هم خیلی خیلی زیاده !
و از طرفی هم به شدت سنگینه هم سخت ! ولی پشتیبانی که مکسول داره رو هیچ موتوری نداره ، که 12 ساعته به صورت Live به کاربران سرویس چت انلاین میدند :green:

مطمیئن هستید ایرون من با ویری بوده ، فکر میکردم با ARION زدند چون تو گالری و لیست پروداکتش هم هست ! این جدید اومده ؟ :)

خیلی ممنون از سرزدن و دیدن کار ها ، تنها کسی که به کار ها ارزش میداده و میده و خواهد داد شما هستی :rose::rose::rose:
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام. منظور من همون Pacific Rim بود. مرد آهنی که Iron man باشه نیست. خب میدونی خوبی آریون اینه که با گرافیک میتونه قوی عمل بکنه. در مورد نور پردازی وی ری قبول دارم خیلی باید حرفه ای باشی که خوب در بیاری.خود من شخصا اینکه یه نور بدم به یه اتاق دیوار کچی سفید ،سفید به نظر برسه نا توانم.جدی میگم.هر کاری میکنم نمی تونم دیوار سفید واقعی نشون بدم.یا کدر میشه یا اوربرایت! ولی خب گفتم برای کارهای معماری سریع به نتیجه میرسه .
 

Mehdi_Lover3dsmax

مسئول مدرسه گرافیکی سه بعدی
سلام حمید جان
با این پست پرو که کردی نمی شه درست تشخیص داد متریال چمن چطوری شده.
رندر خوبی گرفتی.از رندر اولی می شه تشخیص داد متریال خوبی براش تعریف کردی.
یه مدت داشتم وی ری و منتال ری رو توی چمنو گل و گیاه مقایسه می کردم. به خاطر عملام نصفه نیمه موند. تا اینجاش فهمیدم هر دوش عالین.
شما که می گین مکس ول سخته چرا شعارش اینه as easy as tak photo .البته اینو از ورژن های قدیمیش تو ذهنم مونده.
یه بارم با هاش کار کردم دیدم از نظر زمانی اصلا به گروه خونی شیرازیا نمی خوره.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام. منظور من همون Pacific Rim بود. مرد آهنی که Iron man باشه نیست. خب میدونی خوبی آریون اینه که با گرافیک میتونه قوی عمل بکنه. در مورد نور پردازی وی ری قبول دارم خیلی باید حرفه ای باشی که خوب در بیاری.خود من شخصا اینکه یه نور بدم به یه اتاق دیوار کچی سفید ،سفید به نظر برسه نا توانم.جدی میگم.هر کاری میکنم نمی تونم دیوار سفید واقعی نشون بدم.یا کدر میشه یا اوربرایت! ولی خب گفتم برای کارهای معماری سریع به نتیجه میرسه .

سلام ، بله حق با شماست عارف جان :rose:




سلام حمید جان
با این پست پرو که کردی نمی شه درست تشخیص داد متریال چمن چطوری شده.
رندر خوبی گرفتی.از رندر اولی می شه تشخیص داد متریال خوبی براش تعریف کردی.
یه مدت داشتم وی ری و منتال ری رو توی چمنو گل و گیاه مقایسه می کردم. به خاطر عملام نصفه نیمه موند. تا اینجاش فهمیدم هر دوش عالین.
شما که می گین مکس ول سخته چرا شعارش اینه as easy as tak photo .البته اینو از ورژن های قدیمیش تو ذهنم مونده.
یه بارم با هاش کار کردم دیدم از نظر زمانی اصلا به گروه خونی شیرازیا نمی خوره.

سلام بر استاد عزیز:rose:
ممنون ، لطف داری ، به نظرم اصلا موتور ها باهم فرق نمیکنند ، تست کردم ، تونستم رندری یک سار از منتال ری و ویری و مکسول و فاینال بگیرم ، کافیه بدونید پارمتر ها کجا هستن ، این ها فرومول پایشون با هم یکی هست و فقط شرایطون فرق میکنه ... فقط سرعت و دقت در محاسبات هست که اونهارو از هم جدا میکنه .
مکس ول واقعا سخته ، بله قبلا متریال داشت مثلا Fast Skin داشت ، Carpaint داشت اما دیگه الان فقط BSDF و COAT داره و شما مجبورید همه چی رو بسازید ، و یک چیز دیگه هم شعار همونطور که از اسمش معلومه شعاره ، و کمتر به واقعیت نزدیکه ، ویری هم الان شعارش اینه One Click , Perfect Image و یه همچین چیز هایی اما قطعا با یک کلیک نمیشه رندر حرفه ای گرفت :D
الان شعار مکسول Be A Photographer هست و Light Simulator هم مال 3 سال پیش بود :green:
بازم ممنون
 

*farshid*

کاربر VIP
من به شخصه بلاخره نفهمیدم با چه موتور رندری گرفتی :دیولی کلا کار خوبی شده ... بهترین موتور رندری که باهاش کار کردم مکسوله ولی عملا انجام دادن بعضی کارا با سیستم متوسط محاله باهاش ... وی ری یک موتور رندر کامله و اگه از همه امکاناتش استفاده بشه هیچی کمتر از مکسول نداره . در مورد 21 لایه متریال منظورت دقیقا چیه؟ 21 لایه بلند کردی؟
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
من به شخصه بلاخره نفهمیدم با چه موتور رندری گرفتی :دیولی کلا کار خوبی شده ... بهترین موتور رندری که باهاش کار کردم مکسوله ولی عملا انجام دادن بعضی کارا با سیستم متوسط محاله باهاش ... وی ری یک موتور رندر کامله و اگه از همه امکاناتش استفاده بشه هیچی کمتر از مکسول نداره . در مورد 21 لایه متریال منظورت دقیقا چیه؟ 21 لایه بلند کردی؟

سلام
اقا واقعا مارو خوشحال کردی با اینکارت ... بازم از این کارها بکن :rose:

من به شخصه بلاخره نفهمیدم با چه موتور رندری گرفتی

کار ساده ای هر صحنه رو برای تمرین رو 6 موتور ، fry ، MR , Vray , Octane , Maxwell , Finalrender با شرایط یکسان رندر میکنم که خوب این خودش زمان زیادی رو از من گرفت تا بدونم غلق هر موتوری چیه ، از اخر حدود 30 ، 40 عدد کانال دارم که میتونم بینهایت حالت پست پرو ایجاد کنم اما هنوز زیاده روی نمیکنم و فقط دارم این کار هارو با منتال ری رندر میزنم ، با مکسول شیدر میزنم ، و از اخر رندر فاینال با مکسول گرفته میشه و با منتال یا ویری مخلوط میشه .

:دیولی کلا کار خوبی شده
دیولی ؟؟؟ :-?

بهترین موتور رندری که باهاش کار کردم مکسوله ولی عملا انجام دادن بعضی کارا با سیستم متوسط محاله باهاش ...

تا حدی موافقم و تا حدی مخالف ، اخیرا اومدم بین موتور های Physical که بیس انجینشون دقیقا یکی هست یک سری تست گذاشتم ، به جرات میگم هیچکدوم قدرت FryRender رو نداشتن ، به نظرم RandomControl بزرگترین اشتباه ممکن رو کرد ، شما ببینید مکسول از سال 2010 که فرای رندر بایکد شد 3 سال پیشرفت داشته اما هنـــــــــوز مونده تا به فرای برسه ، تست هام حدوده 8 عدد بود که براتون چند تا از واضح هاشو قرار میدم .

دوستانی که حوصله خوندن ندارن ، پیشنهاد میکنم متن رو با حوصله بخونن چون برای خودمن هم خیلی مهم بود و این نتیجه 1 ماه تلاش و تست من بوده ، امیدوارم بدرتون بخوره :

( هیچ گونه پست پروداکشنی روی عکس ها اعمال نشده و خروجی کاملا اصل بوده )


07370fb348c0b0be1.jpg


تست A :


- همونطور که مشاهده میکنید سیستم فیزیک نور فرای رندر بسیار قوی تر از مکسول طراحی شده ، مکسول در حالت دو شیشه با دو ضریب انعکاس متفاوت درون هم با فاصله ی 1 دهم میلیمتر قرار گرفتند ( در سر ورودی نور ) حدودا 80 درصد خطا و فرای رندر تنها 20 درصد خطا نصبت به عکس واقعی داشتند ( عکس اصلی این تست توی ویکی پدیا بود فکر کنم )

- پخش نور در محیط واقعا دقیق و نسبت به 10 دقیقه از مکس ول بدون نویز تر بوده و خیلی نتیجه تمیزی رو ارائه کرده .

- با اینکه شکل لنز در هر دو یک شکل بوده اما مکسول نتونسته منبع نور رو پیدا کنه .


تست B :

- در این تست مکسول بهتر عمل کرد ، اما یکی از مشکلات کوچک که در مکس ول وجود داره نشون ندادن خود خورشید درون گوی منعکس کنندست که در فرای رندر به خوبی قابل مشاهدست !

- سمپلینگ این کار در مکسول خیلی خیلی بهتر هست با اینکه فرای رندر 8 ساعت و مکسول فقط 10 دقیقه این رندر رو انجام داده ( از دست این مکسول :دی )

- کاستیک ها در رندر فرای رندر که درون گوی منعکس شدند خیلی دقیق تر از مکسول هستند .

- فوتون ها در فرای رندر در اثر انعکاس با چوب کف که 20 درصد Roughness داره متلاشی شده و باید گفت که این افتضاحه !!!

- مکسول اسمانی بهتر و دقیق تر داره .

- و اصلی ترین مشکل فرای رندر بر روی چوب دیوار مشهوده که چقدر تکستچر و بامپ اون بد رندر شده که توی مکسول این خیلی بهتر هست !!!


تست C :

این تست اخرین تست من بود که خیلی چیز ها معلوم شد !

- سایه ها در مکسول به شدت ضعف دارند که این مشکل اصلا درون فرای نیست که من دلیلش رو همون قوی بودن فیزیک و فرومول پایه فرای رندر میدونم .

- خطوط سبز قوت کار و فیزیکی بودن بیشتر رو نشون میدن ، خطوط قرمز باگ و نقطه ی ضعف کار هارو ، و ابی نشون دهنده قوت سایه ها هستند .

- هر دو رندر 5 دقیقه تنها رندر شده اند و متریال کامل خام و خاکستری 50 درصد بوده که میشه 128 128 128 در RGB پس جهش نور کاملا طبیعی هست .

- مکسول Burn بهتری رو ارائه کرده .

- اصلی ترین ضعف مکسول از نظر من اینه که سیستم Simulens به شدت بد عمل میکنه و در ضمن اینکه به صورت ریل تایم اون رو توی Preivew نشون نمیده که اگر ببنید درون فرای رندر قبل از اعمال چیزی دقیقا تصویر و حتی بهتر از اون رو توی Privew نشون میده :

8d475d30a0b7e67c1.jpg


همونطرو که میبینید عکس پایینی که مکسول هست هیچ چیزی رو نشون نمیده اما فرای رندر که عکس بالا هست کاملا همه چیز درونش قابل دیدنه !
اما اصلی ترین ضعف که گفتم همین شبیه سازی لنز هست که در تست اول و سوم کاملا مشهوده !

- نور خورشیدی که در بالای سقف افتاده در فرای رندر رئال و در مکسول Fake هست .

- نویزی که فرای میده خیلی بهتر میشه فیلتر گذاریش کرد !

- سرعت فرای در 4 تست حدودا 3 برابر مکسول بود .


و ... خیل چیز های دیگه هم خودتون میتونید پیدا کنید :D

----------------------------------------

اما یک سوال باقی میمونه ؟
چرا با این همه دردسر از ویری استفاده نکنیم ؟؟؟
چرا ویری نه ؟ مگه ویری ایرادی داره ؟

اینجا باید جواب داد خیر ، همونطور که فرشید جان هم گفتند ، ویری کامل ترین موتور رندری هست که تا بحال وجود داشته و میتوان اون رو در ترازوی با رندر من و یا ارنولد قرار داد که کامل برابری میکنه و حتی شاید وزنی بیشتر داشته باشه
اما دلیل من برای استفاده از این همه موتور ، تقویت نورپردازی و درک مفاهیم فیزیکال بود و این اصلی ترین دلیلم برای کار با موتور های این مدلی بود .

اما این رو بدونید گرفتن نتیجه در مکسول و فرای رندر خیلی خیلی نسبت به ویری سختتر هست ، در حد مرگ !!! :D

و در پایان اینم بگم که منتال ری جدیدان قصد گرفتن جای رندر من رو داره ، منتال ری چندین سال عقب موند
و کاری نکرد اما در ورژن های بعدی که فکر کنم 4 باشه تحولی کلی در منتال ری میبینیم که یکیش Node Base شدن اون هست و اضافه شدن Python Render Script به اونه ...


------------------------------------------

. در مورد 21 لایه متریال منظورت دقیقا چیه؟ 21 لایه بلند کردی؟

ساختن متریال چمن با 21 لایه بود که اگر خواستید میتونم عکسی از اون رو قرار بدم ،

5 لایه Grass Layer بود برای رندومایز کردن رنگ

3 لایه برای Specular Map بود که در سه حالت خشک و خیس و نم دار بود که اونم رندومایز میکرد .

2 لایه بامپ روی برگ بود . که یکی Additive و یکی Multiply بود برا رد های خمیدگی بود .

سختی کار SSS اون بود که 8 لایه رو گرفت .
2 Epidermal بود که برای بگر های داخلی بود با ضخامت 10 میلی متر
2 Sub-dermal بود برای ساختن رگ های داخلی بود .
2 عدد Back-scatter بود که هر دو Additive بودن .
2 عدد هم Subsurface چمن بود که باید با 3 عدد مپ کنترل میشد .


1 لایه برای Transmitte کردن سر و 1 لایه برای Roghness سر برگ بود .

اخرین لایه هم برای کنترل Brightness کل چمن بود .

------------------------




از دوستان عذر میخوام سرشون رو درد اواردم ، امیدوارم براتون مفید واقع بشه !

 
آخرین ویرایش:

*farshid*

کاربر VIP
من اول تشکر میکنم ازت که این مقاله رو نوشتی (رسما مقاله بود) و بعد میشینم میخونم . لذت بردم
 

Mehdi_Lover3dsmax

مسئول مدرسه گرافیکی سه بعدی
حمید جان دستت درد نکنه از تجربه شما خیلی استفاده کردیم.
تا حالا سراغ این 2 تا رندر نرفته بودم به این نتیجه رسیدم که بقیه عمرمم نرم !!!!
بازم به نظرم با این همه تنظیماتی که روی متریال کردی پست پرو مخفیش کرده.
 

m.n1362

Member
خیلی خوب بود هم رندر هم توضیحاتت....ممنونم از اینکه اطلاعاتت رو با حوصله منتقل کردی.ممنون
 

darklight

کاربر فعال
این پست رو که خوندم تازه احساس کردم که دارم به یک فروم واقعی نگاه می کنم. امیدوارم بازم از این پست ها ببینم......
دوستان دیگه هم یکم دست به کار بشن و یه مقدار اطلاعات بریزن رو دایره .... شاید ما تازه کارها هم یه چیزایی وسط این اصطلاحات عجیب و غریب یاد بگیریم....
از شما هم که چنین توضیحات مفصلی دادید تشکر دوبله سوبله و ویژه دارم.... همیشه موفق باشید....
 

martin eco

Well-Known Member
بسیار حرفه ای، خوب و مفید بود ...مرسی
موافقم..واقعا رندوم کنترل اشتباه وحشتناکی با کنار گذاشتن فرای انجام داد...
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
بسیار حرفه ای، خوب و مفید بود ...مرسی
موافقم..واقعا رندوم کنترل اشتباه وحشتناکی با کنار گذاشتن فرای انجام داد...

ممنونم از شما ، لطف دارید :rose:، حرفم رو پس میگیرم ، امروز ARION 2.5 رو برسی کردم شده مثل فرای دیگه چیزی کم نداره :oops:حیف که هنوز کرک نشده !
 

جدیدترین ارسال ها

بالا