من به شخصه بلاخره نفهمیدم با چه موتور رندری گرفتی :دیولی کلا کار خوبی شده ... بهترین موتور رندری که باهاش کار کردم مکسوله ولی عملا انجام دادن بعضی کارا با سیستم متوسط محاله باهاش ... وی ری یک موتور رندر کامله و اگه از همه امکاناتش استفاده بشه هیچی کمتر از مکسول نداره . در مورد 21 لایه متریال منظورت دقیقا چیه؟ 21 لایه بلند کردی؟
سلام
اقا واقعا مارو خوشحال کردی با اینکارت ... بازم از این کارها بکن
من به شخصه بلاخره نفهمیدم با چه موتور رندری گرفتی
کار ساده ای هر صحنه رو برای تمرین رو 6 موتور ، fry ، MR , Vray , Octane , Maxwell , Finalrender با شرایط یکسان رندر میکنم که خوب این خودش زمان زیادی رو از من گرفت تا بدونم غلق هر موتوری چیه ، از اخر حدود 30 ، 40 عدد کانال دارم که میتونم بینهایت حالت پست پرو ایجاد کنم اما هنوز زیاده روی نمیکنم و فقط دارم این کار هارو با منتال ری رندر میزنم ، با مکسول شیدر میزنم ، و از اخر رندر فاینال با مکسول گرفته میشه و با منتال یا ویری مخلوط میشه .
دیولی ؟؟؟
بهترین موتور رندری که باهاش کار کردم مکسوله ولی عملا انجام دادن بعضی کارا با سیستم متوسط محاله باهاش ...
تا حدی موافقم و تا حدی مخالف ، اخیرا اومدم بین موتور های Physical که بیس انجینشون دقیقا یکی هست یک سری تست گذاشتم ، به جرات میگم هیچکدوم قدرت FryRender رو نداشتن ، به نظرم RandomControl بزرگترین اشتباه ممکن رو کرد ، شما ببینید مکسول از سال 2010 که فرای رندر بایکد شد 3 سال پیشرفت داشته اما هنـــــــــوز مونده تا به فرای برسه ، تست هام حدوده 8 عدد بود که براتون چند تا از واضح هاشو قرار میدم .
دوستانی که حوصله خوندن ندارن ، پیشنهاد میکنم متن رو با حوصله بخونن چون برای خودمن هم خیلی مهم بود و این نتیجه 1 ماه تلاش و تست من بوده ، امیدوارم بدرتون بخوره :
( هیچ گونه پست پروداکشنی روی عکس ها اعمال نشده و خروجی کاملا اصل بوده )
تست A :
- همونطور که مشاهده میکنید سیستم فیزیک نور فرای رندر بسیار قوی تر از مکسول طراحی شده ، مکسول در حالت دو شیشه با دو ضریب انعکاس متفاوت درون هم با فاصله ی 1 دهم میلیمتر قرار گرفتند ( در سر ورودی نور ) حدودا 80 درصد خطا و فرای رندر تنها 20 درصد خطا نصبت به عکس واقعی داشتند ( عکس اصلی این تست توی ویکی پدیا بود فکر کنم )
- پخش نور در محیط واقعا دقیق و نسبت به 10 دقیقه از مکس ول بدون نویز تر بوده و خیلی نتیجه تمیزی رو ارائه کرده .
- با اینکه شکل لنز در هر دو یک شکل بوده اما مکسول نتونسته منبع نور رو پیدا کنه .
تست B :
- در این تست مکسول بهتر عمل کرد ، اما یکی از مشکلات کوچک که در مکس ول وجود داره نشون ندادن خود خورشید درون گوی منعکس کنندست که در فرای رندر به خوبی قابل مشاهدست !
- سمپلینگ این کار در مکسول خیلی خیلی بهتر هست با اینکه فرای رندر 8 ساعت و مکسول فقط 10 دقیقه این رندر رو انجام داده ( از دست این مکسول :دی )
- کاستیک ها در رندر فرای رندر که درون گوی منعکس شدند خیلی دقیق تر از مکسول هستند .
- فوتون ها در فرای رندر در اثر انعکاس با چوب کف که 20 درصد Roughness داره متلاشی شده و باید گفت که این افتضاحه !!!
- مکسول اسمانی بهتر و دقیق تر داره .
- و اصلی ترین مشکل فرای رندر بر روی چوب دیوار مشهوده که چقدر تکستچر و بامپ اون بد رندر شده که توی مکسول این خیلی بهتر هست !!!
تست C :
این تست اخرین تست من بود که خیلی چیز ها معلوم شد !
- سایه ها در مکسول به شدت ضعف دارند که این مشکل اصلا درون فرای نیست که من دلیلش رو همون قوی بودن فیزیک و فرومول پایه فرای رندر میدونم .
- خطوط سبز قوت کار و فیزیکی بودن بیشتر رو نشون میدن ، خطوط قرمز باگ و نقطه ی ضعف کار هارو ، و ابی نشون دهنده قوت سایه ها هستند .
- هر دو رندر 5 دقیقه تنها رندر شده اند و متریال کامل خام و خاکستری 50 درصد بوده که میشه 128 128 128 در RGB پس جهش نور کاملا طبیعی هست .
- مکسول Burn بهتری رو ارائه کرده .
-
اصلی ترین ضعف مکسول از نظر من اینه که سیستم Simulens به شدت بد عمل میکنه و در ضمن اینکه به صورت ریل تایم اون رو توی Preivew نشون نمیده که اگر ببنید درون فرای رندر قبل از اعمال چیزی دقیقا تصویر و حتی بهتر از اون رو توی Privew نشون میده :
همونطرو که میبینید عکس پایینی که مکسول هست هیچ چیزی رو نشون نمیده اما فرای رندر که عکس بالا هست کاملا همه چیز درونش قابل دیدنه !
اما اصلی ترین ضعف که گفتم همین شبیه سازی لنز هست که در تست اول و سوم کاملا مشهوده !
- نور خورشیدی که در بالای سقف افتاده در فرای رندر رئال و در مکسول Fake هست .
- نویزی که فرای میده خیلی بهتر میشه فیلتر گذاریش کرد !
- سرعت فرای در 4 تست حدودا 3 برابر مکسول بود .
و ... خیل چیز های دیگه هم خودتون میتونید پیدا کنید
----------------------------------------
اما یک سوال باقی میمونه ؟
چرا با این همه دردسر از ویری استفاده نکنیم ؟؟؟
چرا ویری نه ؟ مگه ویری ایرادی داره ؟
اینجا باید جواب داد خیر ، همونطور که فرشید جان هم گفتند ، ویری کامل ترین موتور رندری هست که تا بحال وجود داشته و میتوان اون رو در ترازوی با رندر من و یا ارنولد قرار داد که کامل برابری میکنه و حتی شاید وزنی بیشتر داشته باشه
اما دلیل من برای استفاده از این همه موتور ، تقویت نورپردازی و درک مفاهیم فیزیکال بود و این اصلی ترین دلیلم برای کار با موتور های این مدلی بود .
اما این رو بدونید گرفتن نتیجه در مکسول و فرای رندر خیلی خیلی نسبت به ویری سختتر هست ، در حد مرگ !!!
و در پایان اینم بگم که منتال ری جدیدان قصد گرفتن جای رندر من رو داره ، منتال ری چندین سال عقب موند
و کاری نکرد اما در ورژن های بعدی که فکر کنم 4 باشه تحولی کلی در منتال ری میبینیم که یکیش Node Base شدن اون هست و اضافه شدن Python Render Script به اونه ...
------------------------------------------
. در مورد 21 لایه متریال منظورت دقیقا چیه؟ 21 لایه بلند کردی؟
ساختن متریال چمن با 21 لایه بود که اگر خواستید میتونم عکسی از اون رو قرار بدم ،
5 لایه Grass Layer بود برای رندومایز کردن رنگ
3 لایه برای Specular Map بود که در سه حالت خشک و خیس و نم دار بود که اونم رندومایز میکرد .
2 لایه بامپ روی برگ بود . که یکی Additive و یکی Multiply بود برا رد های خمیدگی بود .
سختی کار SSS اون بود که 8 لایه رو گرفت .
2 Epidermal بود که برای بگر های داخلی بود با ضخامت 10 میلی متر
2 Sub-dermal بود برای ساختن رگ های داخلی بود .
2 عدد Back-scatter بود که هر دو Additive بودن .
2 عدد هم Subsurface چمن بود که باید با 3 عدد مپ کنترل میشد .
1 لایه برای Transmitte کردن سر و 1 لایه برای Roghness سر برگ بود .
اخرین لایه هم برای کنترل Brightness کل چمن بود .
------------------------
از دوستان عذر میخوام سرشون رو درد اواردم ، امیدوارم براتون مفید واقع بشه !