PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6

صنعت کامپيوتر شخصي (PC) شاهد تحولات چشمگيري است که طي 15سال اخير بيسابقه بوده است و مهمترين اين تحولات، موفقيت شرکتهاي مخابراتي در فروش نِتبوکهاي داراي سوبسيد 3G است که رقيبي مهم براي تجارت تلفن همراه است. سهم فروشندگان PC از بازار به دليل تمايلشان به فعاليت در بخش فروش نتبوکها به سرعت در حال تغيير است.
تيم کولينگ، تحليلگر مؤسسه تحقيقاتي Canalys ميگويد: "آخرين تحقيقات ما نشان ميدهد که در ماه آگوست در منطقه اروپا، چهار فروشنده تجهيزات PC که بيشترين معاملات را انجام دادهاند عبارتند از شرکتهاي سامسونگ، Asus، Acer و HP. نکته قابل توجه اين است که چگونه فروشندگان کرهاي توانستهاند به سرعت، تجارت خود را در زمينه فروش تلفن همراه توسعه دهند و نتبوکها را به شرکتهاي مخابراتي بفروشند ـ نتبوکهاي LG بيشترين فروش را در کشورهاي اصلي داشتهاند. به گزارش گروه طيف در اين ميان، سامسونگ نيز با عرضه نتبوکهاي NC10 ـ به دليل نوع صفحه کليد و عمر باطري آن ـ به موفقيت چشمگيري دستيافته است. ناگهان شرکت سامسونگ به قدرتي بزرگ در صنعت PC تبديل ميشود ـ تا به حال، اين شرکت با بيش از نيمي از شرکتهاي مخابراتي که نتبوک ميفروشند، قرارداد منعقد کرده است. از سوي ديگر، پيشکسوتان صنعت نوتبوک ـ همانند توشيبا، سوني، فوجيتسو و Lenovo ـ به تحولاتي که در اطرافشان رخ داده است کمتر توجه کردهاند و مجموعاً، فقط با حدود 10اپراتور قرارداد بستهاند."
به گزارش گروه طيف اپراتورها علاوه بر اينکه کانالهاي فروش مهمي هستند، نقش مهمي را در بازاريابي نِتبوکها ايفا ميکنند. شرکتهاي مخابراتي، خردهفروشي و بازاريابي را در سطح وسيعي پوشش دادهاند، بنابراين ناگهان ديده ميشود که نتبوکها در روزنامهها و بيلبوردها تبليغ ميشوند، با وسعتي که تا به حال براي PCها سابقه نداشته است. بدين ترتيب، فروشندگاني که در کانال شرکتهاي مخابراتي قرار نميگيرند، فرصتهاي تبليغاتي ارزشمند را از دست ميدهند. عرضه نتبوکها و تلفنهاي هوشمند در نهايت، سرمايهگذاريهاي هنگفت در بخش زيرساخت باند وسيع موبايل را توجيه خواهند کرد، چنانکه درآمدهاي خدمات ديتا به سرعت افزايش مييابد که ميتواند جبراني براي کاهش قيمت خدمات صوتي باشد.
مؤسسه تحقيقاتي Canalys اذعان دارد که اکثر نِتبوکها به عنوان تجهيزات اضافي فروخته ميشوند و جايگزيني براي نوتبوکهاي PC تلقي نميشوند. براساس تحقيقي که اين مؤسسه در آگوست سال 2009 از 3هزار اروپايي انجام داد، مشخص شد که نتبوکها در حدود سه برابر بيشتر از نوتبوکها در اماکني همچون کافهها، پارکهاي عمومي يا ترنها استفاده ميشوند. بيش از 45درصد از اين افراد (مالکان نتبوک) اعلام کردند که اين تجهيزات را هنگام مسافرت همراه خود دارند.
يکي از تحليلگران ارشد اين مؤسسه ميگويد: "توسع کانال مخابراتي در منطقه آسيا ـ اقيانوسيه در حدود شش ماه بيشتر از منطقه آفريقاي شمال و خاورميانه به طول ميانجامد. البته روند توسعه، شتاب گرفته است بهخصوص در منطقه آسياي شمالي. ما متوجه شديم که تعداد قراردادهاي نِتبوک در بخش مخابرات در ماه آگوست، در مقايسه با ماه ژوئن، دو برابر شده است. فروشندگان محلي به سرعت در کشورهاي بومي خود در حال توسعه هستند: شرکتهاي LG و سامسونگ در کره و شرکتهاي Acer و Asus در تايوان، Lenovo و Haier در چين فعال هستند. شرکتهاي سوني، توشيبا و شارپ نيز همگي قراردادهايي در ژاپن منعقد کردهاند. HP نيز توسعهاي گسترده در منطقه آسيا ـ اقيانوسيه داشته است. انتظار ميرود که شتابي بيشتر در روند انعقاد قراردادهاي جديد در آسياي جنوبشرقي و اقيانوسيه تا پايان سال جاري رخ دهد."
به گزارش گروه طيف در ماه آگوست، محدوده مورد ترجيح براي قيمتهاي نتبوک داراي سوبسيد، در مناطق آسيا ـ اقيانوسيه و خاورميانه و آفريقاي شمالي، در حدود 100تا 199 يورو (145 ـ290دلار) بوده است. در منطقه اروپا غالباً قراردادهاي ماهانه مرسوم است، در حالي که در منطقه آسيا اقيانوسيه قراردادهاي اعتباري ترجيح داده ميشود، ولي در دو مورد از دانگلها و 3G نصب شده استفاده ميشود. بدين ترتيب، ميزان سوبسيد خدمات که از سوي شرکتهاي مخابراتي ارايه ميشود، در منطقه اروپا در حدود 60يورو (97دلار) بيشتر از آسيا است.
درمجموع، انتظار ميرود که تفاوت ميان گوشيهاي هوشمند، نتبوکها و نوتبوکها طي چند سال آينده به طور روزافزوني نامشخصتر ميشود، چرا که سايز صفحه و عملکرد نتبوکها با راهاندازي سيستمهاي اجرايي و پردازشگرهاي جديد افزايش مييابد. تجهيزات موبايل، عليرغم تمام تفاوتهايشان، نقاطي روشن در صنعت فناوري در اين دوران پر چالش اقتصادي هستند.
منبع