شب میلاد مولای منتظران مبارک
جدیدترین روش نقاشی روی مدل سه بعدی مربوط میشه به برنامه پیتکس محصول شرکت دیزنی. البته من ورژن نصب کردنی با اینکه رایگان بود پیدا نکردم و فقط سورسش بود.
اما یه
راه حل داره. ورژن آخر 3d-coat که فکر کنم بشه ورژن 3.3 ، قابلیت کار با تکنیک پیتکس را برای برنامه های غیر سازگار با پیتکس (همین برنامه های های سه بعدی معمول) در خودش قرار داده. در سایت تری دی کوت که بگردی توضیح و ویدئو داره.
در تاتوریال سایت در تری دی کوت به روش پیتکس که مستقل از یووی هست و مستقیما روی فیس کار میکنه و رابطه بین فیس ها رو هم حفظ میکنه به گفته کمپانی دیزنی که کارهای سه بعدی جدیدش رو که از bolt (همون سگ قهرمان، آذرخش!) شروع شده، بهترین روش در texturing هست که علاوه بر اینکه عملیات آنرپ را حذف میکنه کیفیت کار را هم به شدت بالا میبره و شارپ تره
در واقع به گفته دیزنی در مقاله توضیحی اش دیگر فقط آرتیست باید به اینکه چه میخواهد نقاشیی کند فکر کند...
نکته جادویی در مورد روش نقاشی پیتکس seamless بودن اونه که بوسیله تری دی کوت ( که به نظرم بهترین برنامه نقاشیه که حتما از بادی پینت و مودباکس و دیپ پینت هم بهتره) انجام میشه و در برنامه مدلسازی خودمون باز میشه که در مثال سایت این برنامه لایت ویو بود.
فقط یه نکته خاص وجود داره و اونهم اینه که دیگه نمیشه از تکنیک های تلفیقی فتوشاپ روی نقشه فلت شده استفاده کرد چون مپ پیتکس یه مپ چهل تکه ، نه هزار تکه است که ارتباط تصویری اجزا روی مپ فلت پیدا نیست و فقط وقتی رو مدله قابل درکه.
از پیتکس که بگذریم شما در برنامه های بادی پینت، تری دی کوت و پلاگین unwrella برای مکس میتونید یووی اتوماتیک تهیه کنید که البته چون بر حسب زاویه است امکانات مپ دستی رو تو ادیتهای پیشرفته نمیده ولی با این که درزهاش غیرقابل کنترله در برنامه تری دی کوت و مودباکس 2010 به بعد میشه با خیال راحت روی درزها هم نقاشی کرد.(البته نرمال مپ استثنا هست که توی درز حتما میشکنه).
بهترین برنامه ها برای یووی هم اگر به خود مکس یا مایا قناعت نداری، برنامه uvlayout و یا unfold 3d و یا پلاگین unwrella در مکس و یا پلاگین UV master در زیبراشه که کاملترین و البته عجیب ترینشون uvlayout هست.