زيبايی و کارآيی در اينترنت

:!: بسياری از صفحات اينترنتی معيارهای علمی و تجربی کنش و واکنش متقابل ميان انسان و رايانه را ناديده می گيرند و تنها به زيبايی اهميت می دهند در حالی که کارآيی صفحه اينترنتی حداقل از اهميتی معادل زيبايی آن برخوردار است.

اگر بخواهيم جهان را به صفحه اينترنتی تشبيه کنيم، به جهانی پر هرج و مرج و سردرگم می رسيم.

به عنوان مثال فروشگاه های چنين جهانی عجيب و غريب خواهد بود: برخی دراز و خالی از هر نوع کالا، برخی کوچک با مقدار زيادی جنس اما بدون کارمند و بقيه بسيار زيبا اما غيرقابل عبور.

اين همان تجربه ای است که بسياری از کاربران اينترنت امروزه با آن روبرو هستند و تازگی اينترنت نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کند بلکه بر مشکلات می افزايد.

رونق اينترنت با اين شعار همراه بود که انقلاب ارتباطات رايانه ای شيوه های کهن و کسل کننده جهان را دور ريخته و جهانی نو و درخشان می آفريند.

اما در جريان اين فرآيند بود که بسياری از محاسن جهان کهن نيز از دور خارج شد که از آن جمله مطالعات پنجاه ساله در يافتن بهترين راه کنش و واکنش انسان با دستگاه هايی مانند رايانه، تلفن همراه و غيره بود.

نتيجه اين که امروزه نمايشگاه متنوعی از صفحات اينترنتی مختلف ديده می شود که بسياری از آنها تنها با هدف ارضای حس زيبايی دوستی انسان طراحی شده اند و کارآيی ندارند.

به نظر می رسد برخی آفرينندگان اين صفحات اينترنتی توجه ندارند که کاربر عملا می خواهد از آنها استفاده يا مضمون آن را روی رايانه خود پياده کند.

کاتريونا کمپبل بنيانگذار و مدير عامل شرکتی است که به ديگر شرکتها کمک می کند کيفيت صفحات اينترنتی خود را بسنجند.

او می گويد طراحانی که با اچ تی ام ال (زبان رايانه ای طراحی صفحات اينترنتی) کار می کنند چيزی درباره کنش و واکنش ميان انسان و رايانه نمی دانند.

اينکه نرم افزارهای طراحی صفحات اينترنتی به طراحان اجازه می دهد در دستکاری آنها آزادی مطلق داشته باشند هميشه مفيد نيست و باعث می شود طراحان دست به کارهايی بزنند که نبايد بزنند.

خانم کمپبل می گويد صرف نظر از اينکه طراح در باره ظاهر صفحه اينترنتی چه فکر می کند، بايد با کاربر مشورت کند چون او است که نهايتا بايد با صفحه سر و کله بزند.

در گذشته، بسياری از طراحان تنها درباره سادگی يا دشوار بودن استفاده از صفحه اينترنتی تحقيق می کردند.

اين مساله برای کاربرانی که تازه گردش در صفحات را آموخته بودند مشکلات زيادی ايجاد می کرد چون پس از مدتی درمی يافتند که شکل و نحوه استفاده از آنها تغيير کرده است.

در طراحی صفحات اينترنتی چند نکته بايد رعايت شود:

يکی پرهيز از زبان تخصصی است.

عملکرد دکمه ها نيز نبايد در هر صفحه تغيير کند و کاربر هميشه بايد براحتی امکان بازگشت به صفحه اصلی را داشته باشد.

دستورالعملها بايد خواسته کاربر را پيش بينی و در انجام دادن آن به او کمک کند.

کاربر با فشار دادن هر دکمه تصميمی اتخاذ کرده است و اگر نداند فشار دادن جه دکمه ای او را به کدام صفحه هدايت می کند از آن پرهيز خواهد کرد.

به اين ترتيب آنچه زمانی تحول انقلابی به حساب می آمد اکنون به امری پيش پا افتاده در زندگی روزمره بدل شده است و هر روز بر تعداد صفحاتی که استفاده از آنها راحت تر است افزوده می شود.

مرجع BBC Persian

:arrow:
:idea:
:roll:
:oops: 8)
:?:
:idea:
8)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا