روشهاي ساخت صفحات فارسي ..

pedramr

Active Member
1 - استفاده از حروف فارسي به صورت Font : مزيت مهم اين روش در حجم كم فايل هاي متني توليد شده است كه داراي سرعت مناسبي در هنگام بارگزاري صفحات خواهند بود . گفته مي شود در قواعد پرهيز از انتظارهاي اينترنتي (World Wide Wait – not Web ) لازم است كليه متون در كمتر از هشت ثانيه و كل صفحه ظرف سي ثانيه بارگزاري شود ( براي آگاهي بيشتر در مورد فاكتورهاي متعارف در طراحي صفحات وب مي توانيد به سايت useit.com مراجعه كنيد ). يكي از اشكالات عمده اين روش نياز برنامه مرورگر به فونت مورد نظر براي نمايش درست متون فارسي است كه بايد قبلاً در سيستم عامل مورد استفاده نصب گرديده باشد . گاهي نيز به دليل استاندارد نبودن فونت ها يا ويندوز ها نمايش متون با درهم ريختگي و اختلال همراه خواهد بود . ( ناسازگاري Code page ) بنابراين براي كار با فونت پيشنهاد مي شود حتي الامكان از ويرايشگرهاي مستقل از ويندوز عربي يا انگليسي براي نگارش و جاگذاري جملات فارسي در صفحه وب استفاده شود . در همين راستا شركت مايكروسافت از ويراش پنجم Explorer اقدام به ساخت فن آوريUnicode نمود كه بر اين اساس امكان تهيه توليدات نرم افزاري در محيط ويندوز را به اكثر زبانهاي زنده دنيا فراهم مي نمايد . در حال بسياري از پايگاههاي فارسي زبان با اين روش ساخته شده اند . مشاهده اين صفحات بر روي سيستم عامل هايي غير از انواع ويندوز مايكروسافت با مشكل مواجه خواهد بود ( براي دريافت ويرايشگر Unicode به پايگاه unicode.org مراجعه كنيد ) .

2 ـ استفاده از تصاوير گرافيكي حاوي متون فارسي : اگر چه در اين روش محدوديت هاي نوع سيستم عامل يا برنامه مرورگر وجود ندارد و به راحتي در هر نقطه از دنيا قابل دسترسي خواهد بود ، اما ايراد عمده اين روش در حجم زياد فايل هاي توليد شده است كه سرعت پايين انتقال اطلاعات را موجب مي شود . براي اين منظور راه حل هاي مختلفي ارائه شده است مثلاً طراحي حروف الفبا به صورت فايل تصويري و كنار هم قرار دادن آنها براي نوشتن جملات فارسي كه اگرچه در كاهش حجم فايل ها بي تاثير نيست اما مشكل سرعت كم بارگزاري صفحات را همچنان داراست ( نمونه postchi.com ) . استفاده از Macromedia-Flash اين امكان را فراهم كرد تا با طراحي تصاوير گرافيكي ُبرداري كه داراي خاصيت ابررسانايي و Link شدن نيز هستند ، تا حد زيادي مشكل نيازمندي به فونت و حجم زياد فايل مرتفع شود اما اين روش نيز با تمام ويژگي هاي منحصر به فردش نيازمند نصب برنامه الحاقي FlashPayer بر روي مرورگر اينترنت است .
3 - استفاده از اپلت ها يا زبان برنامه نويسي جاوا : اين روش نه تنها محدوديت هاي حجم و فونت را ندارد بلكه يكي از برگزيده ترين روشهاي انتقال اطلاعات با خطوط فارسي است ( نمونه noavar.com ). تنها مشكل اين روش ممكن است ناتواني برنامه هاي مرورگر وب در اجراي جاوا و قدري كاهش سرعت بارگزاري باشد . طراحان صفحات وب با آشنايي مختصربا زبان HTML مي توانند با جاگذاري اپلت هاي آماده و نوشته شده توسط ديگران براي ساخت صفحات فارسي وتنها با تغيير مقادير پارامترهاي موجود در ليست آنها بهره لازم را ببرند . يكي از اين برنامه هاي رايگان اپلت فارسي « تارتـَــن » نام دارد كه مي توانيد آن را از بانكهاي نرم افزاري تهيه كنيد ( ماشين مجازي جاوا محيطي است كه برنامه هاي نوشته شده به اين زبان را مسقل از نوع سخت افزار يا نرم افزار خاص ، اجرا مي كند ) .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا