روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

seo@esperlos

New Member

زمانی که کاربر برای اولین بار وارد وب سایت شما میشود، اولین چیزی که برایش جلوه میکند و به آن توجه میکند، ظاهر پیج که در واقع همان طراحی سایت است به خصوص رنگ هایی که برای آن استفاده شده است. زیرا رنگها از قدرت متقاعد کنندگی بالایی برخوردار هستند و بر احساسات بازدیدکنندگان اثر میگذارند. طراحی وب سایت شما اولین قدمی است که برای کاربر مشخص میکند در سایت بماند و نیازهایش را برطرف کند یا آن را ترک کند. احتمالا در طراحی وب سایت سوالاتی برایتان پیش آمده باشد مانند اینکه چگونه می‌توانیم رنگ‌های مناسب را انتخاب کنیم؟ از کدام طرح رنگی برای استفاده در دکمه‌ها و رنگ متن استفاده کنیم؟ و چه هارمونی یا ترکیب رنگ در طراحی وب‌ سایت مناسب است؟

حال برای آگاهی از بایدها و نبایدهای طراحی سایت و اینکه از چه رنگهای سازمانی باید استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را روی مخاطب خود بگذارید در ادامه با ما همراه باشید تا با مطالعه ی این مقاله بتوانید به روانشناسی رنگ ها شناخت پیدا کنید و آگاه شوید چطور میتوانید از رنگ ها برای افزایش جلوه ی بصری و بهره وری سایت استفاده کنید.
آنچه در این مقاله می خوانید…
  • اهمیت انتخاب رنگ در طراحی وب سایت
  • روانشناسی رنگ ها در طراحی وبسایت
  • آیا مخاطب هدف بر انتخاب رنگ برای طراحی وب سایت موثر است؟
  • پیشنهاد سایت برای انتخاب پالت رنگی مناسب

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی وب سایت​

چه رنگی برای چه وب سایتی

در طراحی وب سایت یکی از اساسی ترین کارها، انتخاب یک ترکیب رنگی مناسب است. شما با انتخاب رنگ صحیح و جذاب برای وب سایت میتوانید آن را در ذهن کاربر یا مخاطب ماندگار کنید. جالب است بدانید اهمیت انتخاب رنگ در طراحی وب سایت به صورتی است که با انتخاب ترکیب رنگی مناسب در طراحی سایت، میتوانید شناخت برند را تا ۸۰% افزایش دهید. رنگ تأثیر زیادی در قدرت درک ما دارد و ابزاری قدرتمند در افزایش بهره‌وری وب سایت میباشد. همچنین رنگ با تاثیرگذاری بر طراحی سایت روی درک کلی شما از یک برند تاثیر می‌گذارد. اگر وب سایتی ترکیب رنگ مناسبی نداشته باشد باعث ایجاد حسی غیرحرفه ای و غیرقابل اعتماد میشود و متاسفانه اگر آن وبسایت محصولات یا خدماتی برای فروش داشته باشد، امکان دارد حس ناامنی آن باعث توقف در خرید شود و در نتیجه فروش را پایین آورد.

مطلب پیشنهادی: چرا شغل ما به یک وب سایت حرفه ای نیاز دارد؟

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت​

انتخاب رنگ مناسب میتواند به خوانا شدن یک وب سایت کمک کند و UX یا تجربه کاربری و UIیا طراحی رابط کاربری را ارتقاء بدهد و با توجه به تاثیر UI و UX در سئو سایت شما در نتیجه روی فروش هم تاثیر بگذارد به همین علت شناخت روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت بسیار اهمیت دارد. شما برای انتخاب رنگ در طراحی وب سایت به این مورد نیازمند هستید که بدانید هر رنگ چه معنا و مفهومی دارد و آیا با نوع کسب و کار شما مطابقت دارد یا خیر؟ در ادامه شما را با روانشناسی رنگها و تاثیرات حسی که به مخاطب میبخشند آشنا میکنیم.

روانشناسی رنگ قرمز​

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب، سرعت در تنفس، جلب توجه و تحریک اشتها میشود. به همین علت هویت سازمانی مک دونالدز(MacDonald’s)، کوکاکولا(Coca-Cola) و اچ اند ام(H&M) رنگ قرمز است. همچنین رنگ قرمز نشان دهندهی فوریت است و مناسب برای اعلام حراج یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری است. در نهایت نتیجه میگیریم رنگ قرمز بیشتر مناسب برای فستفودها، رستورانها و مد و فشن میباشد.

روانشناسی رنگ زرد​

روانشناسی رنگ زرد

درخشانترین رنگ زرد است و نشان دهندهی نیروی جوانی و خوش بینی است و سبب جلب رضایت مشتری میشود و از طرفی احساسات منفی مانند بزدلی، فریب و ارزانی را القا میکند. برای شادی بخشیدن به افراد از رنگ زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید این شادی همراه با آرامش باشد، از زرد روشن استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود بسیار مناسب است. البته این نکته را در نظر بگیرید که برای طراحی سایت بهتر است زیاد از این رنگ استفاده نکنید زیرا چشم را خسته میکند. برندهایی که از این رنگ استفاده می‌کنند , MacDonald’s Hertz و national geographic هستند.

روانشناسی رنگ آبی​

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی نشان دهندهی اعتماد، دوستی و آرامش است و حس آرامش، امنیت، ثبات و اعتماد را به مخاطب انتقال میدهد. به همیندلیل رنگ آبی مناسب برای استفادهی بانکها، موسسات خدمات مالی و کسب و کارهایی که در آن کاربر نیاز به اعتماد بیشتر دارد پیشنهاد میشود و برندهایی که از رنگ آبی استفاده میکنند به توییتر(tweeter)، فیسبوک (Facebook)و دل(dell) میتوان اشاره کرد.

روانشناسی رنگ سبز​

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز نشان دهندهی طبیعت، باروری، قدرت و شانس میباشد و حس اعتماد و آرامش را القا میکند. بیشتر برای کسب و کارهایی که مربوط به محیط زیست و حامی آن، جهانگردی، منابع انسانی، صنایع غذایی و کالای خانگی استفاده میشود و برای سایت‌هایی با محوریت کالاهای لوکس، تکنولوژی، و مضامین مشابه مناسب نمی‌باشد.

روانشناسی رنگ نارنجی​

روانشناسی رنگ نارنجی

در واقع رنگ نارنجی، رنگی پویا و پر جنب و جوش است که نشان دهندهی شادی، خلاقیت ، رفاقت و صمیمیت است و استفاده از این رنگ سبب جلب توجه و برقراری ارتباط میشود به طور مثال فروشگاه آمازون برای طراحی لوگوی خود از این رنگ استفاده کرده است. همینطوردر طراحی سایت برای جلب توجه به عملکردهای مهمی مانند مشترک شدن (subscribe)، خرید، عضویت یا هر محتوایی که می‌خواهید توجه افراد به آن جلب شود مانند کسب و کارهای تجارتی، خودرو، تکنولوژی و در صنعت استفاده از رنگنارنجی برای طراحی سایت پیشنهاد میشود.

روانشناسی رنگ بنفش​

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش تلفیقی از رنگ آبی و قرمز است و نماد ثروت، سلطنت و دانا بودن است و حس آرامش را به مخاطب منتقل میکند. رنگ بنفش فعالیتهای مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال میکند و در نهایت برای طراحی سایت، پیشنهاد داده میشود که از رنگ بنفش برای امور مالی، تکنولوژی و سلامت استفاده شود.

روانشناسی رنگ صورتی​

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی نشان دهنده‌ی کمال، صمیمیت، زنانگی، عشق و رمانتیک بودن است و رنگی کاملاً ملایم و تسکین‌دهنده است. رنگ صورتی بیشتر مناسب سایتهایی است که محوریت زنانه دارند یعنی ارائه دهندهی محصولات و خدمات زنانه هستند.

روانشناسی رنگ مشکی​

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی، رنگ قدرتمندی است و نشاندهندهی کمال، ثبات، تشریفات، هوش و … میباشد و در متقابل میتواند نماد مرگ، رمزوراز و شرارت نیز باشد. رنگ مشکی بیشتر برای کالاهای لوکس، مد و فشن و لوازم آرایشی مناسب است. البته توجه داشته باشید که زیادی از رنگ مشکی در طراحی وب سایت استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ سفید​

%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-1024x614.webp

رنگ سفید نماد پاکی، صلح، شادی و امنیت است. این رنگ برای سایتهایی که مرتبط با موضوع سلامتی و علمی هستند مناسب است و ترکیب رنگ سفید با هر رنگ دیگری برای هر نوع. وب سایت مناسب میباشد.


سخن آخر
با مطالعه ی این مقاله با مفهوم رنگ ها و استفاده از آنها برای انتخاب رنگ سازمانی هرکسبوکاری آشنا شدید. در نهایت نتیجه میگیریم انتخاب پالت رنگی مناسب، فراتر از داشتن یک سایت زیبا است. همچنین رنگ با تاثیرگذاری در طراحی سایت روی درک کلی از یک برند اثر میگذارد. در آخر برای استفاده از رنگها در طراحی سایت توجه داشته باشید که از رنگ‌های متنوع استفاده کنید و برای متن و پس زمینه از رنگ‌های مکمل استفاده کنید و ترکیب رنگ گرم و سرد را به اندازه ی یکسان بکار ببرید. برای طراحی سایت خود، میتوانید همین الان با کارشناسان سئو و طراحی سایت در کرمان اسپرلوس ارتباط برقرار کنید.
منبع: شرکت اسپرلوس
 

جدیدترین ارسال ها

بالا