رقابت‌غول‌ها در میدان مرورگرها

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
ابتدای هفته گذشته بود كه خبر انتشار قریب‌الوقوع مرورگر (browser) شركت گوگل هیاهویی را در جهان فناوری اطلاعات به پا كرد، اگر چه قبلا در برخی از محافل خبری صحبت از تلاش‌های گوگل برای ارائه مرورگری متفاوت می‌رفت اما اعلام رسمی ‌این خبر در وبلاگ رسمی ‌این شركت و سپس انتشار معرفی‌نامه‌ای ۳۸ صفحه‌ای به شیوه كمیك ‌استریپ‌هایی كه داستان‌های قهرمان‌های دوران جدید را روایت می‌كنند ، باعث شد تا این داستان جنبه واقعی‌تری به خود بگیرد تا این‌كه در بامداد روز ۱۳ شهریور ماه گوگل اعلام كرد نسخه بتا، این مرورگر خود را برای استفاده كاربران منتشر كرده است.
دانلود گسترده ‌این مرورگر در روزهای اولیه و بازتاب‌های متفاوتی كه‌ این اقدام گوگل در برداشت، باعث نشد تا نكته مهمی ‌از چشم ناظران دور بماند. این مرورگر فارغ از دستاوردهای فناورانه‌اش در عرصه مرورگرها، فصل جدیدی از نبرد غول‌های اینترنت یعنی مایكروسافت و گوگل را رقم خواهد زد.هنوز بیش از یك ماه از ارائه نسخه جدید مرورگر فایرفاكس نگذشته بود كه مایكرو سافت نسخه آزمایشی اینترنت اكسپلورر ۸ خود را روانه بازار كرد. ارائه ‌این نسخه از سوی بسیاری از كارشناسان به انقلابی بزرگ تشبیه شده بود چراكه اكسپلورر وعده داده بود حفره‌های امنیتی را كه همیشه پاشنه آشیل این مرورگر به ‌شمار می‌رفت در نسخه جدید برطرف كند. هنوز مردم در حال مزه‌مزه كردن نسخه جدید فایرفاكس و مرورگر شماره ۸ مایكروسافت بودند كه گوگل شایعه‌ای قدیمی‌ را به حقیقت رساند.
گوگل كه امسال دهمین سالگرد آغاز به كار خود را جشن می‌گیرد یكی از نقاط رویایی جهان برای به حقیقت رساندن ایده‌های خلاقانه به شمار می‌رود. سرگئی برین و لری پیج، مدیران این شركت جوان ولی قدرتمند، در سال جاری در فهرست ۱۰ انسان تاثیرگذار سیاره ما جای گرفتند. آنها كه كار خود را با معرفی الگوریتمی ‌جدید برای جستجوی شبكه بنیان گذاشته بودند به سرعت توانستند با جذب ایده‌های خلاق و نوآورانه و استفاده از عنصر سادگی طراحی‌های خود، گوگل را به محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان تبدیل كنند.
این موتور برخلاف یاهو به جای ارائه مجموعه‌ای از امكانات در محیطی شلوغ به شما اجازه می‌دهد در صفحه‌ای ساده تنها بر جستجوی خود متمركز شوید و به جای آن سعی كرد از این فرصت بازاری تجاری خلق كند و این كار را با ارائه تبلیغات متنی كه متناسب با جستجو در كنار صفحه به نمایش درمی‌آمد انجام داد.
بدین ترتیب گوگل پا در راه كسب ثروت و قدرت بیشتر گذاشت و اندك اندك با افزایش سرویس‌های جنبی خود قدم در راه ساخت امپراتوری جدید خود گذاشت. ایده‌های آینده‌نگرانه و در عین حال بلندپروازانه گوگل از همان ابتدا توجهات را به خود جلب كرد.
كتابخانه گوگل، خبرخوان، نرم‌افزار زمین و نقشه گوگل و ده‌ها خدمات جنبی كه گاه با خرید‌های ممتازی مانند سایت اشتراك فایل‌های ویدیویی یو تیوب (YouTube) بر رونق آن افزوده می‌شد، اما در كنار همه‌ این امكانات تمركز گوگل بر بازار جستجوی شبكه بود؛ شبكه‌ای كه با رشد سرسام‌آور خود كلیدهای آینده را در دست داشت.
از سوی دیگر مایكروسافت غول نرم‌افزاری كه بسیاری رشد كامپیوترهای شخصی در جهان را مدیون آینده‌نگری مدیر جوان آن بیل گیتس می‌دانند ، در سال‌هایی كه گیتس آماده می‌شد تا مایكروسافت را رها كند و بیشتر به فعالیتهای خیریه خود بپردازد ، متوجه بادهای تغییر شد ؛ بادهایی كه از جانب منطقه مانتن ویو در ایالت كالیفرنیا، محل كمپ اصلی گوگل وزیدن گرفته بود.
مایكروسافت و مدیرانش می‌دانستند تنها در صورتی می‌توانند به‌ آینده امید داشته باشند كه بازار جستجو را از دست ندهند. آنها در سال‌های قبل نبردهای حقوقی بسیاری را بر سر محصولات خود و بویژه مرورگر محبوبشان اینترنت اكسپلورر، پشت سر گذاشته بودند و حتی امنیت مرورگر سفری شركت اپل و محبوبیت مرورگر آزاد فایرفاكس هم نتوانسته بود بر استیلای قاطع آن آسیب برساند.
مدیران مایكروسافت با امید به كسب موقعیت از دست رفته در بازار جستجو و ایستادن در برابر گوگل، به یاهو، دومین موتور جستجوی محبوب، پیشنهاد خریدی هنگفت را ارائه كرد. پیشنهادی كه اگر چه در ظاهر میان مایكروسافت و یاهو در جریان بود اما در پشت پرده نبردی میان مدیران مایكروسافت و گوگل را به نمایش می‌گذاشت. پس از ماه‌ها جدال آشكار و مخفی، سرانجام یاهو پیشنهاد را رد كرد تا گوگل برنده واقعی میدان باشد.
پس از آن‌كه حمله سلطان مرورگرها به غول جستجوی اینترنت ناكام ماند این بار نوبت گوگل بود تا دست به مقابله بزند. زمانی كه اولین خبرها در وبلاگ رسمی ‌گوگل مبنی بر انتشار مرورگر این شركت به نام كروم منتشر شد بسیاری بلافاصله آن را پاتكی علیه مایكروسافت دانستند.
اگرچه طراحی این پروژه از چند سال پیش آغاز شده و در سكوت پیشرفته بود، ابتدا دفترچه راهنما و معرفی به شیوه كمیك استریپ‌های معروف درباره آن منتشر شد. شعار گوگل ارائه مرورگری متناسب نیازهای امروز بود ، نیازهایی كه زمانی كه اولین مرورگرها منتشر شدند وجود نداشتند.
استفاده از فایل‌های فلش، كدهای جاوا و امكانات جنبی و در عین حال تامین امنیت كاربران و جلوگیری از نفوذهای احتمالی از اهداف اعلام شده كروم بود اما با وجود این كسی گمان نمی‌كرد تنها در ساعات آغازین انتشار، بیش از ۱۴ میلیون نفر این مرورگر را دریافت و بر رایانه‌های خود نصب كنند.
مرورگر كروم در محیط گرافیكی كاربری خود همان اصول گوگل را رعایت كرده و سادگی را در حداكثر ممكن رعایت نموده و با باز كردن این مرورگر غیر از نوار آدرس، تنها دو كلید تنظیم به چشم می‌خورد و بقیه موارد در نگاه اول از دید پنهان می‌شود و در موقع لزوم می‌توان آنها را با كلیك راست احضار كرد.
این مرورگر از برخی ویژگی‌های محبوب مرورگرهای قبلی سود جسته است و المان‌های تازه ای را بر آنها افزوده است. در كروم هر تب یا پنجره داخلی را می‌توانید با كمك موس از جای خود خارج كرده و مثلا بر دسكتاپ خود (خارج از محیط اصلی مرورگر منتقل كنید) در عین حال مانند فایرفاكس با آغاز تایپ آدرس پیشنهادهای خود را هم از حافظه قبلی و هم براساس موتور جستجوی خود ارائه می‌كند.
ضمن این‌كه برای جستجوی مستقیم نیاز به جعبه جستجو ندارید و در همان باكس آدرس می‌توانید عبارت مورد نظرتان را تایپ كنید تا موتور پیش‌فرضتان كه در حالت اولیه بر گوگل تنظیم است نتایج جستجو را به اطلاع شما برساند. همچنین در هر تب جدید نمونه‌ای از صفحات بازدید شده قبلی نشان داده می‌شود و تاریخچه بازدیدها فهرست می‌گردد.
امكان ویژه دیگر آن امكان جستجوی بدون ردپا است كه با انتخاب این گزینه هیچ ردپایی از شما به شكل كوكی یا تاریخچه باقی نمی‌ماند. همچنین استفاده از یك سیستم كنترل‌كننده كه اگر یكی از تب‌ها دچار مشكل شد بتوانید مانند امكان Task Manager كامپیوتر تنها تب مشكل‌دار را ببندید و این كار اثری بر سایر تب‌ها نداشته باشد.
سرعت بالاتر و ظاهر ساده‌تر و باز بودن منابع این مرورگر باعث محبوبیت اولیه آن شده است. اگر چه برخی از كارشناسان معتقدند برخلاف اعلام اولیه برخی از حفره‌های امنیتی حتی شناخته شده نیز در این مرورگر به چشم می‌خورد و آن قدر‌ها هم كه تبلیغ می‌شد امن نیست؛ البته شاید گوگل این‌گونه از خود دفاع كند كه‌این مرورگر هنوز نسخه بتا یا آزمایش عمومی‌ خود را عرضه كرده و تا ارائه محصول نهایی راه طولانی در پیش دارد.
موج توجه اولیه در كنار ویژگی‌های جدید و قدیم كروم و اقبال عمومی‌ نسبتا مثبت به آن نبرد میان مایكروسافت و گوگل را گامی به پیش برد، اینك باید منتظر واكنش استیو بالمر، مدیر پرخاشگر مایكروسافت بر علیه گوگل بود.
اگر گوگل توانست اولین حمله مایكروسافت به عرصه جستجوهای اینترنتی را ناكام بگذارد اما به نظر می‌رسد اكوسافت در برابر كروم گوگل آسیب بیشتری دیده است و این رقابت ادامه خواهد داشت و نباید فراموش كرد این رقابتی است كه بر مبنای كیفیت فناوری‌های نوین ارائه شده از ۲ سوی میدان پیش می‌رود و می‌توان امیدوار بود از دل این رقابت‌ها فناوری‌های موثر دیگری پدید آید.

منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا