اگر قرار هست اون متغیر تو یه بلوک مثل یه کلاس موندگار بشه ،اونو تو محدوده استارت کلاس یا تابع مد نظرتون تعریف کنید.یعنی بیرون از حلقه های for و while و خارج از گیومه های if و ...... اگه قراره تو کل سورس و سیستمتون ،به دست همگان مورد دسترسی قرار بگیره ،یکی از بهترین راههاش تو کل زبونهای تحت C اینه که یه کلاس بسازید و یه متغیر از نوع static توش تعریف کنید که از فضای نام عمومی یا public باشه و با استفاده از نام اصلی اون کلاس و نقطه و بعد اسم اون متغیر static به اون دست پیدا کنید و مقدارش رو بخونید یا تغییر بدین... آموزشش تو امضام (آموزش های اکشن 3 ) هست...برای توضیح اضافی باید بگم یه متغیر استاتیک تو یه کلاس در روت ترین و پایه ای ترین قسمت اون قرار می گیره و به وسیله اشیای ساخته شده از اون کلاس به ارث نمی رسه بلکه فقط با نام اون کلاس مورد دسترسی قرار می گیره و تمام اشیا به اون به صورت یکتا نگاه می کنن...در واقع یه متغیری شبیه به سراسری می شه که می تونه حکم ارتباطی بین اشیا بازی کنه...البته شما می تونین خارج از توابع دیگه و ... اونو تعریف کنین و نیازی به این نوع متغیر ندارید...