در تدوین کلیپ فیلم چه موضوعهایی را باید رعایت کرد؟
دوستان میخوام چند فیلم رو کلیپش رو با موسیقی خود فیلم تدوین کنم..مثل کلیپه فیلمهایی که دیدیم.ممنون میشم از کسانی که در این موضوع تجربه دارند من را راهنمایی کنند.ممنون.
من خودم حرفه اصلیم تدوین فیلم هستش اما گه گاهی آنونسی هم کار میکنم.
این کاری هم که شما میخوای انجام بدی ساختارش خیلی شبیه آنونس میشه. با این تفاوت که از لحاظ مفهومی زیاد در چارچوب ها و باید و نباید های آنونس قرار نمیگیره.
این کار شما تو جنبه داره. یکی بحث فنی کاره که مربوط به نرمافزاری میشه که کار میکنی و کارهای افکتیوی که روش انجام میده،که اینجا اینقدر بچه های حرفه ای توی این زمینه داره که من به خودم اجازه نمیدم در موردش صحبت کنم.
جنبه دیگه دانش زیباشناسی تدوین هستش که توی هر مدیوم و کاری قوانین خودش رو داره. اینم که میگم قانون، نه اینکه وحی منزل باشه، در اصل تجربیات دیگران هست که چون نتیجه خوبی داشته، کم کم لقب قانون به خودش گرفته.
حالا از این اصول یکیش که خیلی به کار شما میاد مچ گرافیکیه.
ببین این که روی ریتم و ضرب آهنگ موسیقی کات بزنی جزو بدیهیات تدوین چنین کارهایی هست. متاسفانه خیلی از دوستان کلیپ ساز هم به تنها چیزی که توجه دارند اوج و فرود های آهنگ و تیغ تدوین رو با هر نتی میکشند روی راش ها!
تاحالا حس کردی بعضی از کلیپ های خارجی رو میبینی، خیلی ضرب آهنگ تندی هم دارند،اما تو با اینکه یک بار اونها رو میبینی،اما همون بار اول هم حس گیجی نداری. این احساس بهت دست نمیده که پلانی رو از دست داری. با تمام زیتم تندی که پلان ها داره باز احساس تسلطی روی تصویرهایی که از جلوی چشمت رد میشند داری.
یکی از دلایل این حس(گفتم یکی) رعایت مچ گرافیکی یا چون توی تدوین آنونس و کلیپ خبری از سبک"تدوین تداومی" نیست،جای مچ گرافیکی بهتر بگیم کات گرافیکی.
کات گرافیکی به این معنی ست که هر پلانی که می خواد به پلان بعدی بخوره، فریم نهاییش(یا اصطلاحا ته پلانش) باید از لحاظ کمپوزسیون با سر پلان بعدی مچ باشه. به این تصویر نگاه کن
این ته پلان و سر پلان رو ببین چطور به هم کات خوردند و به چه شکل از لحاظ گرافیکی بهم شبیه هستند. این دو تا پلان از فیلم اودیسه 2001 به کارگردانی کوبریک هستش. البته کوبریک صرفا یه کات گرافیکی نزده،بلکه زیرمتنی در شکل تدوینی این فیلم نهفته ست که با دیدن فیلم خودت متوجه ش میشی.
حالا توی آنونس از بحث مفهومیش هم که بگذریم،کات گرافیکی یه مزیت داره،اونم اینکه وقتی تو همه کات های کلیپت رو با همین شکل بزنی(یا حداقل تا جایی که میتونی) دراصل چشم مخاطبت رو در کنترل خودت میگیری و هدایتش میکنی.و مانع از این میشی که حتی به طول زمانی دو فریم چشمم سرگردون باشه توی صفحه.
مثلا ببنین توی یه پلان داری که خواننده ت یه میکروفن دستشه،نه پلان میکروفن رو پرت میکنه سمت دوربین(چه مثالی زدم!!!) دقیقا قبل اینکه میکروفن خیلی نزدیک دوربین شه،در حالی جاش سمت چپ قابه،تو کات میزنی. خب دقیقا اینجا مخاطبی که داره این پلان رو می بینه توجه ش سمت چی میره؟!!! مطمعنا میکروفن، و با نگاهش داره دنبالش میکنه که تو کار میزنی.
حالا فرض کن تو برای پلان بعدی چند تا انتخاب داری، 3تا پلان داری که توی هر کدوم خواننده و گروهش توی کویر دارند دست جمعی میخونند. توی اولی همه وسط قابند. توی دومی سمت راست و توی سومی سمت چپ.
تو اگه بزنی به پلانی که گروه سمت راست هستند. بیننده ی کلیپ تو که توی پلان قبلی تمرکزش روی میکروفنی بوده که تا سمت چپ قاب اومده، توی پلان بعدی تا بیاد چشمش رو بچرخونه تا به گروهی که سمت راست واقع شده نگاه کنه،چند فریم رو از دست میده.
در صورتی که اگه تو برنی به پلانی که گروه سمت چپ هستند. اینطوری دقیقا گروه جایگزین میکروفن میشند.
شاید بگی اینها که من میگم خیلی جزئی هستند و حس نمیشه.
اما بهرحال اینها از اصول زیبایی شناسی تدوین هستش و اگه بخوای کارت رو درست انجام بدی باید یادشون بگیری و نسبت بهشون حساس بشی. ضمن اینکه مردم عادی شاید دقت یم یا دو فریم رو متوجه نشند،اما تو م همکارانت که شب تا صبح کارتون با فریم هستش مطمعنا متوجه می شید و وقتی توی یک کلیپ اینطور چشمتون بپره،اذیت میشید.
واسه اینکه این بحث کامل واست جا بیوفته بشین کلیپ های خارجی معروف رو کات به کات ببین.متوجه میشی چقدر به مچ گرافیکی اهمیت میدهند
در باره تئوریها و سبک های تدوین روزها و ساعت ها میشه حرف زد.
مخصوص ام-تی-وی اسیال که به کار شما هم زیاد میاد
اما همینطوریش هم حسابی سرت رو درد اوردم.
موفق و پیروز باشی
******
ای بابا اینقدر حرف زدم،تازه دیدم تایپیک واسه 200 روز پیش بوده!!!!