در تدوین کلیپ فیلم چه موضوعهایی را باید رعایت کرد؟

ALI V8

Active Member
در تدوین کلیپ فیلم چه موضوعهایی را باید رعایت کرد؟


دوستان میخوام چند فیلم رو کلیپش رو با موسیقی خود فیلم تدوین کنم..مثل کلیپه فیلمهایی که دیدیم.ممنون میشم از کسانی که در این موضوع تجربه دارند من را راهنمایی کنند.ممنون.
 
آخرین ویرایش:

Hitchcock

Member
اگه منظورت نکات فنی مربوط به اجرا نیست، اینا به ذهن من رسیده.امیدوارم به دردت بخوره:

1- اول باید بشینی سکانسها و دیالوگهای مهم و معروف فیلمو و انتخاب کنی.

2- بعد باید اونا رو با موسیقی فیلم مرتب کنی(سعی کنی جای مهم فیلم با بهترین قسمت آهنگ باشه)
مثلا اگه بخوای فیلم دزدان دریایی کاراییب رو کلیپ کنی باید سعی کنی اونجایی که آهنگ اوج می گیره و حماسی میشه، بذاری روی مثلا اون سکانسی که کشتی رو وارونه می کنن و وارد یه دنیای دیگه می شن.

3- سعی کن یه جورایی داستان فیلمو از توی تصاویر در بیاری. اما آخر فیلمو لو ندی.

:)ببخشید اگه زیاد حرف زدم!
 

ALI V8

Active Member
اگه منظورت نکات فنی مربوط به اجرا نیست، اینا به ذهن من رسیده.امیدوارم به دردت بخوره:

1- اول باید بشینی سکانسها و دیالوگهای مهم و معروف فیلمو و انتخاب کنی.

2- بعد باید اونا رو با موسیقی فیلم مرتب کنی(سعی کنی جای مهم فیلم با بهترین قسمت آهنگ باشه)
مثلا اگه بخوای فیلم دزدان دریایی کاراییب رو کلیپ کنی باید سعی کنی اونجایی که آهنگ اوج می گیره و حماسی میشه، بذاری روی مثلا اون سکانسی که کشتی رو وارونه می کنن و وارد یه دنیای دیگه می شن.

3- سعی کن یه جورایی داستان فیلمو از توی تصاویر در بیاری. اما آخر فیلمو لو ندی.

:)ببخشید اگه زیاد حرف زدم!

ممنون دوست من.منم منظورم همین بود.البته فکر کنم بتونی تصاویر رو به ترتیب سکانس پیش نری.ولی در کل اوصولی من یاد نگرفتم روی خط داستانی هماهنگ با موسقی ضرباهنگتم تنظیم میکنی.ممنون از نظرت.
 

Mohammad.983

Active Member
در تدوین کلیپ فیلم چه موضوعهایی را باید رعایت کرد؟


دوستان میخوام چند فیلم رو کلیپش رو با موسیقی خود فیلم تدوین کنم..مثل کلیپه فیلمهایی که دیدیم.ممنون میشم از کسانی که در این موضوع تجربه دارند من را راهنمایی کنند.ممنون.

من خودم حرفه اصلیم تدوین فیلم هستش اما گه گاهی آنونسی هم کار میکنم.
این کاری هم که شما میخوای انجام بدی ساختارش خیلی شبیه آنونس میشه. با این تفاوت که از لحاظ مفهومی زیاد در چارچوب ها و باید و نباید های آنونس قرار نمیگیره.
این کار شما تو جنبه داره. یکی بحث فنی کاره که مربوط به نرمافزاری میشه که کار میکنی و کارهای افکتیوی که روش انجام میده،که اینجا اینقدر بچه های حرفه ای توی این زمینه داره که من به خودم اجازه نمیدم در موردش صحبت کنم.
جنبه دیگه دانش زیباشناسی تدوین هستش که توی هر مدیوم و کاری قوانین خودش رو داره. اینم که میگم قانون، نه اینکه وحی منزل باشه، در اصل تجربیات دیگران هست که چون نتیجه خوبی داشته، کم کم لقب قانون به خودش گرفته.
حالا از این اصول یکیش که خیلی به کار شما میاد مچ گرافیکیه.
ببین این که روی ریتم و ضرب آهنگ موسیقی کات بزنی جزو بدیهیات تدوین چنین کارهایی هست. متاسفانه خیلی از دوستان کلیپ ساز هم به تنها چیزی که توجه دارند اوج و فرود های آهنگ و تیغ تدوین رو با هر نتی میکشند روی راش ها!
تاحالا حس کردی بعضی از کلیپ های خارجی رو میبینی، خیلی ضرب آهنگ تندی هم دارند،اما تو با اینکه یک بار اونها رو میبینی،اما همون بار اول هم حس گیجی نداری. این احساس بهت دست نمیده که پلانی رو از دست داری. با تمام زیتم تندی که پلان ها داره باز احساس تسلطی روی تصویرهایی که از جلوی چشمت رد میشند داری.
یکی از دلایل این حس(گفتم یکی) رعایت مچ گرافیکی یا چون توی تدوین آنونس و کلیپ خبری از سبک"تدوین تداومی" نیست،جای مچ گرافیکی بهتر بگیم کات گرافیکی.
کات گرافیکی به این معنی ست که هر پلانی که می خواد به پلان بعدی بخوره، فریم نهاییش(یا اصطلاحا ته پلانش) باید از لحاظ کمپوزسیون با سر پلان بعدی مچ باشه. به این تصویر نگاه کن
File:MatchCut.JPG

این ته پلان و سر پلان رو ببین چطور به هم کات خوردند و به چه شکل از لحاظ گرافیکی بهم شبیه هستند. این دو تا پلان از فیلم اودیسه 2001 به کارگردانی کوبریک هستش. البته کوبریک صرفا یه کات گرافیکی نزده،بلکه زیرمتنی در شکل تدوینی این فیلم نهفته ست که با دیدن فیلم خودت متوجه ش میشی.
حالا توی آنونس از بحث مفهومیش هم که بگذریم،کات گرافیکی یه مزیت داره،اونم اینکه وقتی تو همه کات های کلیپت رو با همین شکل بزنی(یا حداقل تا جایی که میتونی) دراصل چشم مخاطبت رو در کنترل خودت میگیری و هدایتش میکنی.و مانع از این میشی که حتی به طول زمانی دو فریم چشمم سرگردون باشه توی صفحه.
مثلا ببنین توی یه پلان داری که خواننده ت یه میکروفن دستشه،نه پلان میکروفن رو پرت میکنه سمت دوربین(چه مثالی زدم!!!) دقیقا قبل اینکه میکروفن خیلی نزدیک دوربین شه،در حالی جاش سمت چپ قابه،تو کات میزنی. خب دقیقا اینجا مخاطبی که داره این پلان رو می بینه توجه ش سمت چی میره؟!!! مطمعنا میکروفن، و با نگاهش داره دنبالش میکنه که تو کار میزنی.
حالا فرض کن تو برای پلان بعدی چند تا انتخاب داری، 3تا پلان داری که توی هر کدوم خواننده و گروهش توی کویر دارند دست جمعی میخونند. توی اولی همه وسط قابند. توی دومی سمت راست و توی سومی سمت چپ.
تو اگه بزنی به پلانی که گروه سمت راست هستند. بیننده ی کلیپ تو که توی پلان قبلی تمرکزش روی میکروفنی بوده که تا سمت چپ قاب اومده، توی پلان بعدی تا بیاد چشمش رو بچرخونه تا به گروهی که سمت راست واقع شده نگاه کنه،چند فریم رو از دست میده.
در صورتی که اگه تو برنی به پلانی که گروه سمت چپ هستند. اینطوری دقیقا گروه جایگزین میکروفن میشند.
شاید بگی اینها که من میگم خیلی جزئی هستند و حس نمیشه.
اما بهرحال اینها از اصول زیبایی شناسی تدوین هستش و اگه بخوای کارت رو درست انجام بدی باید یادشون بگیری و نسبت بهشون حساس بشی. ضمن اینکه مردم عادی شاید دقت یم یا دو فریم رو متوجه نشند،اما تو م همکارانت که شب تا صبح کارتون با فریم هستش مطمعنا متوجه می شید و وقتی توی یک کلیپ اینطور چشمتون بپره،اذیت میشید.
واسه اینکه این بحث کامل واست جا بیوفته بشین کلیپ های خارجی معروف رو کات به کات ببین.متوجه میشی چقدر به مچ گرافیکی اهمیت میدهند
در باره تئوریها و سبک های تدوین روزها و ساعت ها میشه حرف زد.
مخصوص ام-تی-وی اسیال که به کار شما هم زیاد میاد
اما همینطوریش هم حسابی سرت رو درد اوردم.
موفق و پیروز باشی

******
ای بابا اینقدر حرف زدم،تازه دیدم تایپیک واسه 200 روز پیش بوده!!!!
 
آخرین ویرایش:

ALI V8

Active Member
سلام محمد عزیز در مورد توضیحاتی که در مورد تدوین دادی خیلی خیلی ممنونم.راستش من اون پست رو زدم بعدش یادم رفت که بیام سر بزنم.توضیحاتت خیلی عالی.و اون ترم تدوین ما هم تموم شده.الیته برای من خیلی خوب بود چون چیزهای زیادی یاد گرفتم.حتی کلیپ کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد رو ساختم با یکی ازآهنگهای گروه لینکین پارک که تشویق شدم سر کلاس.البته نمیدونم کارم چقدر استاندارد بود.ولی بیشتر روی آنونس و تریلر فیلم متمرکز شدم یکی از درسهامون بود تریلر ساختن فیلم .فکر کنم یه نیمچه استعدادی ارم توی این زمینه.از همراهیت ممنونم.میشه من کلیپ و تریلر هایی که ساختم برای شما آپلود کنم ببینید و نظرتون رو بگید؟البته کم حجمش میکنم.ممنون.
 

Mohammad.983

Active Member
سلام محمد عزیز در مورد توضیحاتی که در مورد تدوین دادی خیلی خیلی ممنونم.راستش من اون پست رو زدم بعدش یادم رفت که بیام سر بزنم.توضیحاتت خیلی عالی.و اون ترم تدوین ما هم تموم شده.الیته برای من خیلی خوب بود چون چیزهای زیادی یاد گرفتم.حتی کلیپ کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد رو ساختم با یکی ازآهنگهای گروه لینکین پارک که تشویق شدم سر کلاس.البته نمیدونم کارم چقدر استاندارد بود.ولی بیشتر روی آنونس و تریلر فیلم متمرکز شدم یکی از درسهامون بود تریلر ساختن فیلم .فکر کنم یه نیمچه استعدادی ارم توی این زمینه.از همراهیت ممنونم.میشه من کلیپ و تریلر هایی که ساختم برای شما آپلود کنم ببینید و نظرتون رو بگید؟البته کم حجمش میکنم.ممنون.

خوشحالم که پرچونگی‌هام به دردت خورد.
این گونه تمرین ها خیلی خوب موتر هستش. باعث میشه بعد از چند وقت یه یک سری تکنیک ها برسی و سنسور هات به ریتم درونی پلانها حساس شه!
یاد یه خاطره افتادم. من یک ورکشاپ خارجی تدوین رفتم. فکر میکردم طرف قراره چه اسرار نهفته ای رو به ما بگه.
باورت میشه عین یک هفته ورکشاپ رو ما فقط دست زدیم!!! یارو مارو دایره ای مینشوند، خودش با دست و پاش ریتم میگرفت و بعد با هم باید همین ریتم رو سریع اجرا میکردیم. اون موقع توی ذوق خیلی ها خورد. اما بعدا فهمیدم آموزش های بیسیک یعنی همین. توی تدوین چه داستانی چه هر نوع دیگه‌ش چیزی که از همه مهمتره درک ریتم هستش. از ریتم یک پلان بگیر تا ریتم کل یک فیلم،آنونس،کلیپ یا....
من که به شخصه خوشحال می‌شم کارات رو ببینم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا