درخواست راهنمایی در تبدیل کلید های میان بر مایا

jesper_kyd

New Member
سلام دوستان.من به تازگی شروع به یادگیریه مایا کردم و فعلا دارم روو بخش مدلسازیش کار می کنم...چند تا سوال دارم که مهمترین در مورد کار با کلید های کیبورد مایاست.من با تری دی مکس کار می کنم و تقریبا به اون عادت کردم،یعنی کارای معماریم رو روو اون انجام میدم،ولی دوست دارم انیمیشن هم یاد بگیرم و برا همین سراغ مایا رفتم،توو این یه هفته ای که از مایا آموزش دیدم،کاملا با کلید های میان برش عادت کردم و وقتی الان دوباره روو مکس رفتم که یه سری تمرین کنم،دیدم هی کلیدای کیبوردش رو با مایا قاطی می کنم...شما هم همینطور میشین؟چیجوری این همه نرم افزار یاد می گیرین خدایی؟!:d خالا سوالم اینه که مایا بخشی نداره که مثه بخش costumize user interface مکس باشه که بشه کلیدای میانبر رو عوض کرد؟مخصوصا کلیدای موس،مثه pan یا orbit ...اصلا به نظرتون اینکار مفید هست یا بهتره که به تنظیمات کلیدا دست نزنم؟!

سوال دیگم اینه که به نظرتون چقد وقت میبره انیمیشن رو یاد بگیرم؟و اینکه به تظرتون توو بخش مدلسازی با کدوم کار کنم بهتره؟!

و اینکه من یه مشکلی با مایا 2013 داشتم اونم این بود که توو ویدوهایی که از digital tutors دیدم،وقتی طرف داشت با مایا 2014 کار میکرد،اگه فرض کنیم 2 3 تا پلیگان کنار هم،مثه کره،مکعب،هرم باشن،وقتی من روو مکعب کلیک راست می کنم و به حالت ورتکس می برم،و وقتی می خوام رووی چند تا ورتکس از مکعب انتخاب کنم،می بینم که اون محدوده سلکت من نزدیک به دایره یا هرم هم هست و اونا هم سلمت می شن،این یه مشکله توو 2013 یا راه میان بری داره برا رفعش؟ جون توو آموَزشی که دیدم مایا 2014 هر چی بخوای سلکت کنی،اون چیزایی که دور و اطرف آبجکت ها هستن انتخاب نمی شن!و منم سریع رفتم 2014 نصب کردم،ولی گویا پلاگیناش هنوز نیومده؟ پلاگینای معروفش مثه آرنلود یا وی ری و .... اینا برا 2014 هم هستن؟!
 
خو انیمیشن رو هم با 3 دی مکس کار کنید چ فرق داره ؟ مهم اینه که شما تکنیک ساخت روبلد باشید .و در مورد انتخاب حتما گزینه soft select فعال است اینطوری که شما پرسیدید من برداشتم این است اگه با عکس باشه بهتر میتونم کمکتون کنم
 
به نظرم اگه با مکس آشنایی شاخه ات رو عوض نکن چون مکس و مایا هر کدوم خیلی بزرگن و اگه تو هر کدوم حرفه ایی بشی بهتر از اینکه یکمی از هر کدوم یاد بگیری و اگه هم تو هردو حرفه ایی بشی بسیار عالی میشه ولی زمان می خواهد .منم وقتی خواستم از مایا بیام سمت مکس کلی اذیت شدم آخرم ول کردم
 

jesper_kyd

New Member
خو انیمیشن رو هم با 3 دی مکس کار کنید چ فرق داره ؟ مهم اینه که شما تکنیک ساخت روبلد باشید .و در مورد انتخاب حتما گزینه soft select فعال است اینطوری که شما پرسیدید من برداشتم این است اگه با عکس باشه بهتر میتونم کمکتون کنم
به نظرم اگه با مکس آشنایی شاخه ات رو عوض نکن چون مکس و مایا هر کدوم خیلی بزرگن و اگه تو هر کدوم حرفه ایی بشی بهتر از اینکه یکمی از هر کدوم یاد بگیری و اگه هم تو هردو حرفه ایی بشی بسیار عالی میشه ولی زمان می خواهد .منم وقتی خواستم از مایا بیام سمت مکس کلی اذیت شدم آخرم ول کردم

- چرا حواسم به soft selection هم بود ولی منظورم اون نیست،مایا 2013 رو پاک کردم وگرنه عکس می گرفتم! ببینید برای اینکه بهتر توضیج بدم،وقتی ما توو مکس 2 تا آبچکت توو edit poly یا mesh می بریم،وقتی این 2 تا attach نباشن،اگه این 2تا آبچکت کنار هم باشن،و یکیشون رو بخوایم چند تا از ورتکس هاش رو انتخاب کنیم،دیگه تاثیر توو آبچکت کناری نداره و اگه به من ورتکس هارو جوری سلکت کنم که 2 تا آبجکتم هر دو تووی این کادر سلکتم باشن،فقط اونیکه توو modify اون هستیم سلکت میشه،خوب حالا توو مایا 2013 که داشتم،وقتی 2 تا آبجکت که با هم combine شده نیستن،وقتی توو حالت های ورتکس یا edge یا face یا ... میرم برای اینکه بخوام جسم اولم رو ویرایش کنم،ولی کادرم چوری باشه که چسم ذوم هم توش دخیل باشه،مایا 2013 هر دو انتخاب می کرد و همینطور از حالت های ورتکس و ادج و فیس یا .... اینا در میومد و به حالت object modeمی رفت...یعنی در واقع انتخاب هام رو جوری باید می کردم که کادر فقط شامل جسم اول باشه و جسم دوم توش نباشه...
هر چند این مشکلم با مایا 2014 حل شده ولی نمی دونم این پلاگینایی که برای مایا هستن،به 2014 هم می خوره یا بیشتر تا 2013 هست؟!

-من توو مکس مدلسازیه در حد کرکتر یا شخصیت های کارتونی بلد نیستم چه برسه به انیمیشن،ولی از اونجایی که فک می کنم ،مکس توو بخش مدلسازی وقتی صحنه حجیم و پر از پلیگان میشه،یه مقدار کندی اذیت می کنه،گفتم شاید مایا بهتر باشه؟!
ولی خوب منظور من از یادگیریه مایا اینه که من به انیمیشن سازی علاقه دارم و دوست دارم مباحث متحرک سازی رو یاد بگیرم،ولی با مکس این چیزا رو بلد نیستم،در واقع من توو بخش معماری تونستم خودم رو قوی کنم،برای همین از کسانی که پرسیدم،بیشتر می گفتن،مکس برای کارای معماری راحت تره،و مایا برای کارای انیمیشن! نظر شما چیه؟!
راستش یه خورده سرد سدم چون 2 تا تون گفتین فرقی نداره :d الان من توو مباحث متحرک سازی با کرکتر یا دوربین یا مدلسازی شخصیت های کارتونی،برم همون سراغ مکس بهتره؟! جالب می دونین چیه؟! :d من یه ماهه دیگه اعزامم هستم،عملا بی فایده هست و واقعا از این داستان ناراحتم،حیف که خیلی دیر شروع کردم،این خدمت لعنتی ام سال بعد داره 24 ماه میشه و من به اجبار دارم میرم... وگرنه خیلی دوست داشتم برنامه های سه بعدیه دیگه رو یاد بگیرم،حیف شد،من کار با مکس رو تازه 2 ماهه شروع کردم و انقدی تونستم یاد بگیرم که باهاش کار کنم...ولی دیدم تری دی معماری کمه،انیمیشن هم باید یاد بگیرم،حتی استارت راینو رو هم زده بودم برای اینکه بتونم با ماتریکسش طراحی جواهر یاد بگیرم ....
الان من مقدمات و مدلسازی مایا رو توو آموزشایی که دارم می بینم رد کردم و رسیدم به متریالاش! اگه واقعا فرقی نمی کنه،بگین بیخودی وقتم رو تلف نکنم!
 
آخرین ویرایش:
- چرا حواسم به soft selection هم بود ولی منظورم اون نیست،مایا 2013 رو پاک کردم وگرنه عکس می گرفتم! ببینید برای اینکه بهتر توضیج بدم،وقتی ما توو مکس 2 تا آبچکت توو edit poly یا mesh می بریم،وقتی این 2 تا attach نباشن،اگه این 2تا آبچکت کنار هم باشن،و یکیشون رو بخوایم چند تا از ورتکس هاش رو انتخاب کنیم،دیگه تاثیر توو آبچکت کناری نداره و اگه به من ورتکس هارو جوری سلکت کنم که 2 تا آبجکتم هر دو تووی این کادر سلکتم باشن،فقط اونیکه توو modify اون هستیم سلکت میشه،خوب حالا توو مایا 2013 که داشتم،وقتی 2 تا آبجکت که با هم combine شده نیستن،وقتی توو حالت های ورتکس یا edge یا face یا ... میرم برای اینکه بخوام جسم اولم رو ویرایش کنم،ولی کادرم چوری باشه که چسم ذوم هم توش دخیل باشه،مایا 2013 هر دو انتخاب می کرد و همینطور از حالت های ورتکس و ادج و فیس یا .... اینا در میومد و به حالت object modeمی رفت...یعنی در واقع انتخاب هام رو جوری باید می کردم که کادر فقط شامل جسم اول باشه و جسم دوم توش نباشه...
هر چند این مشکلم با مایا 2014 حل شده ولی نمی دونم این پلاگینایی که برای مایا هستن،به 2014 هم می خوره یا بیشتر تا 2013 هست؟!

-من توو مکس مدلسازیه در حد کرکتر یا شخصیت های کارتونی بلد نیستم چه برسه به انیمیشن،ولی از اونجایی که فک می کنم ،مکس توو بخش مدلسازی وقتی صحنه حجیم و پر از پلیگان میشه،یه مقدار کندی اذیت می کنه،گفتم شاید مایا بهتر باشه؟!
ولی خوب منظور من از یادگیریه مایا اینه که من به انیمیشن سازی علاقه دارم و دوست دارم مباحث متحرک سازی رو یاد بگیرم،ولی با مکس این چیزا رو بلد نیستم،در واقع من توو بخش معماری تونستم خودم رو قوی کنم،برای همین از کسانی که پرسیدم،بیشتر می گفتن،مکس برای کارای معماری راحت تره،و مایا برای کارای انیمیشن! نظر شما چیه؟!
راستش یه خورده سرد سدم چون 2 تا تون گفتین فرقی نداره :d الان من توو مباحث متحرک سازی با کرکتر یا دوربین یا مدلسازی شخصیت های کارتونی،برم همون سراغ مکس بهتره؟! جالب می دونین چیه؟! :d من یه ماهه دیگه اعزامم هستم،عملا بی فایده هست و واقعا از این داستان ناراحتم،حیف که خیلی دیر شروع کردم،این خدمت لعنتی ام سال بعد داره 24 ماه میشه و من به اجبار دارم میرم... وگرنه خیلی دوست داشتم برنامه های سه بعدیه دیگه رو یاد بگیرم،حیف شد،من کار با مکس رو تازه 2 ماهه شروع کردم و انقدی تونستم یاد بگیرم که باهاش کار کنم...ولی دیدم تری دی معماری کمه،انیمیشن هم باید یاد بگیرم،حتی استارت راینو رو هم زده بودم برای اینکه بتونم با ماتریکسش طراحی جواهر یاد بگیرم ....
الان من مقدمات و مدلسازی مایا رو توو آموزشایی که دارم می بینم رد کردم و رسیدم به متریالاش! اگه واقعا فرقی نمی کنه،بگین بیخودی وقتم رو تلف نکنم!
دوست عزیز من خودم علامه ذدحر نیستم و نیتونم زیاد اجبارتون کنم ولی من خودم قبل شروع به کار با نرم افزارهای سه بعدی خیلی تحقیق کردم اصلا اسم مایا هم به گوشم نخورده بود و بیشتر مکس تو ایران ما جا افتاده بود . بعد کلی تحقیق که یکیش هم توی مجید آنلاین بود به این نتیجه رسیدم که مایای خیلی بهتره البته این نظر شخصی منه چون مکس هم بزرگه ولی من فکر میکنم آموزشهایی که تو زمینه مایا ارائه میشه خیلی فراوانتر و بهتر از مکس و فکر کنم تو بعضی زمینه ها مایا واقعا قوی و خیلی فراتر از مکس باشه بازم بگم من هنوز یک بار هم محیط مکس رو ندیدم و بماند به عهده دوستانی که تخصص دارند و در مورد خدمت هم دلسرد نشو هر چی زودتر بری برگردی بهتره مهم انگیزه است اگر تونستی توی خدمت مکس رو فراموش نکردی و برگشتی وادامه دادی بدون که انگیزت بی دلیل نبوده و قطعا موفق میشی ... یه پیشنهاد هم که اگه رفتی سمت مایا سعی کن زبان انگلیسی رو خوب یاد بگیری خدمت بهترین موقع برای کتاب خوندن اگه قدرشو بدونی بعد توی حین خدمت کتا آموزش بگیر تا از لحاظ تئوریک قوی بشی که خیلی تاثیر داره و... خوشبختیت ارزومه : دی
 

Tiami

Member
این بلایی هست که سر همه میاد وقتی شیفت میکنن تو تنها نیستی داداش ولی عادت میکنی . بیا مایا ضرر نمیکنی به نظر من حتی مدلسازیش هم از مکس قویتره
 

jesper_kyd

New Member
آقا محسن تشکر زیاد بابت راهنماییات،دوباره کرمش افتاد ... :d خیلی خوبه بالاخره یه فروم پیدا شد که بچه های مایا کارش فعالن! راستی من بخشی که مربوط به سوال جواب مایا باشه پیدا نکردم،بد نیست همینجا به همین شکل ادامه پیدا کنه...
الان من توو قسمت متریال ها به یه مشکل برخوردم (البته این چند روزه مشکلای عجیبی از مایا دیدم که جلوتر میگم) اینه که وقتی به blin می سازم و توو قسمت color اون رو به solid fractual تبدیل می کنم و به آبجکت متریال میدم،متریال نشون داده نمیشه! و وقتی توو قسمت renderer گزینه high quality renderer رو فعال می کنم بازم نشون نمیده،چرا؟!
حالا مشکلای دیگه:
-من جند روز پیش داشتم طبق آموزشا مدلسازیو امتحان می کردم،بعد save کردم،بعد حدود یه ساعت دیگه مایا رو باز کردم در نهایت وحشت دیدم مدل سرخک گرفته!!!! اصلا همچین چیزی توو عمرم ندیدم،نمی دونم ویروسه چیه،عینهو جوش تیکه تیکه پولیگانا با رنگ سبز زده بود بیرون در حالی که اصلا اینطوری save نکرده بودم!
-وقتی مایا نصب میشه،مثه مکس خودکار منتال ری هم نصب میشه،نمی دونم چرا توو قسمت windows/rendering editor/rednder setting/render using خبری از منتال ری نیست(کلا موتور منتال ری مگه از همین طریق انتخاب نمیشه؟!)
-یه مشکله دیگه امم اینه که به قوله بازی بازای رایانه ای،مایا لک زیاد داره:d نمی دونم ماله کانفیگه سیستممه مشکل،داستان چیه،بعضی وقتا یه آبجکتی رو انتخاب می کنم یا به حالت ورتکس یا ادج یا ... بخوام ببرم،چند ثانیه تصویر می ایسته و طول می کشه!
-راستی،مثلا مکس یا autocad وقتی ورژن 2013 داشته باشیم،فایلمون روو ورژن های پایین تر بالا نمیاد،و باید توو ورژن مثلا 2013 save به ورژن های پایین تر گرفت،اما توو مایا متوجه نشدم که کدوم بخش میشه Save به ورژن های پایین تر گرفت؟!
 
آخرین ویرایش:

Tiami

Member
آقا محسن تشکر زیاد بابت راهنماییات،دوباره کرمش افتاد ... :d خیلی خوبه بالاخره یه فروم پیدا شد که بچه های مایا کارش فعالن! راستی من بخشی که مربوط به سوال جواب مایا باشه پیدا نکردم،بد نیست همینجا به همین شکل ادامه پیدا کنه...
الان من توو قسمت متریال ها به یه مشکل برخوردم (البته این چند روزه مشکلای عجیبی از مایا دیدم که جلوتر میگم) اینه که وقتی به blin می سازم و توو قسمت color اون رو به solid fractual تبدیل می کنم و به آبجکت متریال میدم،متریال نشون داده نمیشه! و وقتی توو قسمت renderer گزینه high quality renderer رو فعال می کنم بازم نشون نمیده،چرا؟!
حالا مشکلای دیگه:
-من جند روز پیش داشتم طبق آموزشا مدلسازیو امتحان می کردم،بعد save کردم،بعد حدود یه ساعت دیگه مایا رو باز کردم در نهایت وحشت دیدم مدل سرخک گرفته!!!! اصلا همچین چیزی توو عمرم ندیدم،نمی دونم ویروسه چیه،عینهو جوش تیکه تیکه پولیگانا با رنگ سبز زده بود بیرون در حالی که اصلا اینطوری save نکرده بودم!
-وقتی مایا نصب میشه،مثه مکس خودکار منتال ری هم نصب میشه،نمی دونم چرا توو قسمت windows/rendering editor/rednder setting/render using خبری از منتال ری نیست(کلا موتور منتال ری مگه از همین طریق انتخاب نمیشه؟!)
-یه مشکله دیگه امم اینه که به قوله بازی بازای رایانه ای،مایا لک زیاد داره:d نمی دونم ماله کانفیگه سیستممه مشکل،داستان چیه،بعضی وقتا یه آبجکتی رو انتخاب می کنم یا به حالت ورتکس یا ادج یا ... بخوام ببرم،چند ثانیه تصویر می ایسته و طول می کشه!
-راستی،مثلا مکس یا autocad وقتی ورژن 2013 داشته باشیم،فایلمون روو ورژن های پایین تر بالا نمیاد،و باید توو ورژن مثلا 2013 save به ورژن های پایین تر گرفت،اما توو مایا متوجه نشدم که کدوم بخش میشه Save به ورژن های پایین تر گرفت؟!



بابا اینها که مشکل نیستن با یکم تمرین همش رفع میشه خوشبختانه اینجا تا مرحله متوسطه هر سئوالی بپرسی دوستانی هستن که جواب بدن .
منتال با مایا نصب میشه فقط باید لودش کنی
ازمنوی window/setting/perefrences/plug-in manager / mayatomr.dllرو لود کن به همین راحتی
 

jesper_kyd

New Member
دوست من،مرسی از توجه تون.به حرفتون عمل می کنم،صبر می کنم تا تووی تمرینات جواب سوالام رو بفهمم...و اگه براتون زحمتی نیست،در این مورد من تازه کار رو راهنمایی کنید :d
الان من توو قسمت متریال ها به یه مشکل برخوردم (البته این چند روزه مشکلای عجیبی از مایا دیدم که جلوتر میگم) اینه که وقتی به blin می سازم و توو قسمت color اون رو به solid fractual تبدیل می کنم و به آبجکت متریال میدم،متریال نشون داده نمیشه! و وقتی توو قسمت renderer گزینه high quality renderer رو فعال می کنم بازم نشون نمیده،چرا؟!
یه عکس هم میزارم!

ویرایش:
آقا یافتم :D
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    264.3 کیلوبایت · بازدیدها: 3
آخرین ویرایش:
دوست من،مرسی از توجه تون.به حرفتون عمل می کنم،صبر می کنم تا تووی تمرینات جواب سوالام رو بفهمم...و اگه براتون زحمتی نیست،در این مورد من تازه کار رو راهنمایی کنید :d

یه عکس هم میزارم!

ویرایش:
آقا یافتم :D
وقتی رندر میگیری با استفاده از منتال ری باید از متریالهای خود منتال ری استفاده کنی من هر چی آموزش رندرینگ دارم کلا از این متریال استفاده میکنه mia_material_x
 

jesper_kyd

New Member
تشکر بابت راهنماییتون! حالا توو زمینه انیمیشن کار کردن با موتور وی ری بهتره یا آرنولد؟ اینطور که من سرچ کردم،هر کدومشون یه ضعف بخصوصی دارن...
 

davoodice

Well-Known Member
برای مشکل اول یعنی شرت کات ها باید به hotkey editor بری که در منوی window > setting and prefrences هست

برای مشکل دوم شما باید در کامپوننت مود باشی (component mode) . با کلید f8 میتونی بین دو حالت کامپوننت مود و آبجکت مود سوییچ کنی.
 

davoodice

Well-Known Member
در مورد save برای ورژن پایین تر در آپشن open میتونی ignore version رو بزنی. در مورد ترکیدن مدلت من به این مشکل بر نخوردم. در مورد نشون ندادن تکسچر ها در high quality کلید 6 از کیبورد بزن وکلا من فکر میکنم مشکل سخت افزاری داری
 

jesper_kyd

New Member
برای مشکل اول یعنی شرت کات ها باید به hotkey editor بری که در منوی window > setting and prefrences هست

برای مشکل دوم شما باید در کامپوننت مود باشی (component mode) . با کلید f8 میتونی بین دو حالت کامپوننت مود و آبجکت مود سوییچ کنی
مرسی از توجه تون.
بله من به hotkey editor رفتم ولی گزینه ای نبود که بتونم pan یا orbit رو تغییر بدم،مثه اینکه کلیدای موس جز برنامه مایاها هست و اونارو نمیشه تغییر داد

بله اینکارو هم می کردم ولی بازم نمیشد،به هر حال مایا 2014 این مشکل رو برا من حداقل نداره...

در مورد save برای ورژن پایین تر در آپشن open میتونی ignore version رو بزنی. در مورد ترکیدن مدلت من به این مشکل بر نخوردم. در مورد نشون ندادن تکسچر ها در high quality کلید 6 از کیبورد بزن وکلا من فکر میکنم مشکل سخت افزاری داری
آقا داوود جسارتا من گزینه ای به نام ignore version به چشمم نخورد.
اون نشون ندادن تکسچر هارو هم باید hardware texturing رو فعال می کردم که نبود...


یه مشکل دیگه الان پیدا کردم :d
من هر کاری می کنم یه آبچکتی که تغییر زاویه دادم،دستگیره های جابجاییش یا همون translate ش،همجهت آبجکت نمیشه،توو آپشن move هم میرم تیک گزینه move axis رو روو object میزارم بازم نمیشه!چرا؟! یه عکس میزارم،که چطور بدجور آبجکنم جابه جا میشه! البته من احتمالا دستم به یه چیزی خورده،چون مایا رو که دوباره میارم بالا،روو 2 تا آبجکت ساده امتحان می کنم،درست عمل می کنه،ولی اون چیزایی که دارم تمرین می کنم قاطی کرده،ربطی به local rotation axes که نداره (display/transform display/local rotation axes) ؟؟؟ چون چند بار از این گزینه استافده کردم ولی پاک نمیشن! :-?

یهو یه سری مشکلای عجیب می خورم
مثلا یهو وسط تمرین هر چی دکمه های w,e,r رو میزنم که به جابه جایی یا زاویه یا بزرگنمایی سوییچ کنم،کار نمی کنه،مجبور میشم مایا رو دوباره بیارم بالا! :d اینا دیگه چه جور مشکلاییه
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    279.3 کیلوبایت · بازدیدها: 4
  • Untitled2.jpg
    Untitled2.jpg
    285.7 کیلوبایت · بازدیدها: 3

davoodice

Well-Known Member
در مورد ignore version باید بگم که در maya 2014 به preferences> file/project منتقل شده.
برای کار نکردن شرتکات ها مطمئن شو کیبورد فارسی نباشه. وگرنه چاره ای جز راه اندازی مجدد مایا نداری.

در مورد hardware texturing اونطور که در عکس دیدم الان فعاله.(همون کلید 6)

در مورد عمل کرد موس هم سعی کن با همین سیستم مایا کار کنی چون اکثر نرم افزار ها با این سیستم کار میکنند. مثل 3d coat cinema4d mari mudbox و ... همچنین مکس که اضافه شده و زیبراش که پلاگین داره.

اما در مورد نشان ندادن دستگیره ها چند تا روش میگم شاید جواب بده وگرنه مشکل کارت گرافیک داری

1- فایلت رو درون یه فایل جدید هیمپورت کن . اگه درست نشد ...
2- با استفاده از گزینه set to edge پیوت رو در جایی که میخایی ست کن. البته قبلش center pivot از منوی modify رو بزن.
3- اگه نشد فایلت رو برای من ارسال کن.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا