خوردن عسل در بارداری و برای کودکان مفید است یا مضر؟

Ali-Didari

New Member
همه شما عسل را به عنوان یک ماده غذایی مفید و پرخاصیت می‌شناسید و احتمالا سعی دارید حتما آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید اما باید بدانید که عسل در کنار خواص فراوانی که دارد، در مواردی ممکن است خطرآفرین نیز باشد.

خانم‌های باردار و کودکان از جمله گروه‌های پرخطر در ارتباط با مصرف عسل هستند. عسل طبیعی در کنار فوایدی که برای این دو گروه دارد، در شرایط خاصی می‌تواند برایشان مضر باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با خواص و مضرات عسل در بارداری و برای کودکان آشنا کنیم تا با شناخت آن‌ها بتوانید خود و عزیزانتان را از خطر احتمالی حفظ کنید.

عسل در بارداری

خواص عسل در بارداری

اگر عسل در بارداری به اندازه مصرف شود، نه تنها ضرری برای سلامتی مادر و جنین ندارد، بلکه برایشان مفید نیز هست.

مصرف عسل در بارداری می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن مادر، درمان تهوع و استفراغ‌های دوران بارداری و کاهش سوء هاضمه، درمان مسمویت‌های دوران بارداری، بهبود التهابات مهبل، مثانه و خارش فرج، التیام سریع زخم‌ها پس از جراحی و زایمان و هم‌چنین بهبود هر چه سریع‌تر زخم‌های رحم و قطع خونریزی مفید و موثر باشد.

آیا خوردن عسل در بارداری مضر است؟

خوردن عسل در بارداری فقط در صورتی برای خانم‌های باردار مضر است که بیش از حد مصرف شود. مصرف بیش از حد عسل در بارداری می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

1-ایجاد مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد عسل، با تاثیر بر اندام‌های گوارشی، می‌تواند سبب گرفتگی عضلات شکم، نفخ، اسهال و یا یبوست شود.

2- ایجاد مشکل برای فرد مبتلا به دیابت بارداری: مصرف زیاد عسل، در شخصی که به دیابت بارداری (GDM) مبتلاست، ممکن است سبب افزایش قند خون و مقاومت به انسولین شود. پس لازم است با توجه به میزان قندخون اندازه‌گیری شده در آزمایشات بالینی، مصرف موادقندی مانند عسل، با مشورت و تایید پزشک متخصص صورت گیرد.

خواص عسل برای کودکان

عسل طبیعی با دارا بودن انواع آنزیم‌ها، آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، منبعی غنی از بسیاری از مواد مغذی به شمار می‌رود. بنابراین استفاده از عسل در دوران کودکی، فواید بسیاری دارد.

مصرف عسل در کودکی می‌تواند سبب بهبود شرایط گوارشی، افزایش جذب کلسیم و تراکم توده استخوانی، بهبود سرفه، بهبود آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی، افزایش ایمنی، بهبود کم خونی، بهبود زخم‌های دهان و ارتقا رشد و وزن‌گیری در کودکان شود.

child-plate-honey-hands_73944-8799.jpg

آیا عسل برای کودکان ضرر دارد؟

خوردن عسل از دو طریق ممکن است برای سلامت کودک شما مضر باشد.

1-خطر بوتولیسم در نوزاد زیر یکسال: عسل حاوی میکروارگانیسم‌های بسیاری ازجمله اسپور مخمر، کپک و باکتری‌ها می‌باشد. یکی از مهم‌ترین میکروارگانیسم‌های موجود در عسل، اسپور کلستریدیوم‌ها هستند. این اسپورها می‌توانند در روده نوزادان که هم فاقد فلور میکروبی کارآمد هستند و هم سیستم ایمنی آن‌ها به طور کامل تکوین نیافته است، در شرایط بی‌هوازی سم بوتولینم را تولید کنند. این سم ممکن است سبب ایجاد بیماری بوتولیسم (نوعی بیماری فلج مغزی) در کودکان ‌شود. این بیماری در نوزادان زیر ۱۲ ماه دیده می‌شود.

بوتولیسم نوزادان، یک سندرم کمپلکس است و از نشانه‌های آن شامل کاهش اشتها، مکش ضعیف، از بین رفتن حالت چهره، گریه ضعیف، افتادگی پلک، از دست دادن کنترل سر، بلع دشوار، حرکات غیرعادی چشم، گشادی مردمک و سست شدن پاسخ مردمک به نور، سستی عمومی بدن و مشکلات تنفسی می‌باشد.

2- خطر آسیب به دندان‌های کودک: عسل به علت مواد قندی که دارد، اگر بیش از اندازه مصرف شود، به مرور زمان به دندان‌های کودک آسیب رسانده و سبب پوسیدگی‌ آن‌ها می‌شود. پس تاکید می‌شود مقادیر مصرفی به اندازه و با رعایت اصول بهداشتی در ارتباط با دندان‌ها باشد.

در انتها باید بدانید که تنها در صورتی که عسل طبیعی و خام باشد، می‌تواند فواید گفته شده را برای زنان باردار و کودکان داشته باشد. از آن جایی که تنها راه تشخیص عسل طبیعی و خام آزمایش عسل در آزمایشگاه است، برای اطمینان از کیفیت و اصل بودن عسلتان، آن را از فروشگاه‌هایی مانند درکام تهیه کنید که عسل را قبل از فروش آزمایش کرده و آن را با برگه آزمایش ارائه می‌دهند. عکس زیر یک نمونه برگه آزمایش عسل است که در آن فاکتورهای کلیدی عسل اندازه گیری شده و طبیعی بودن عسل ثابت شده است.

شما می‌توانید برای خرید عسل طبیعی به همراه برگه آزمایش به سایت درکام به آدرس dorkam.com مراجعه کنید و یا عبارت "خرید عسل طبیعی درکام" را مستقیما در گوگل سرچ نمایید تا انواع عسل طبیعی، جزئیات بیشتر راجع به انواع عسل و قیمت عسل‌ها را ببینید، عسل مورد نظر خود را سفارش داده و خودتان شاهد فواید بی‌نظیر آن باشید.

منبع:

bnrc.springeropen.com
dorkam.com​
 

جدیدترین ارسال ها

بالا