تگ CANONICAL URL چیست و چه کاربردی دارد؟

aliseo

Member
در جدیدترین الگوریتم گوگل به نام مرغ مگس خوار به محتوا تاکید زیادی شده و موضوع Duplicate Content یا همان محتوای تکراری ارزش زیادی پیدا کرده است. اگر روبات گوگل در موقع بررسی محتوا ، به مطلبی برخورد کند که از نظرش یکسان باشد و هر 2 مطلب ایندکس شوند، این موضوع تاثیر بدی روی رتبه سایت خواهد گذاشت. اینجاست که بحث تگ CANONICAL URL مطرح می شود.

این تگ مانند ریدایرکت 301 کار می کند و به خزنده می گوید این مطلب مانند مطلب دیگر است و یکی از آن ها را ایندکس کن.

موتورهای جست و جو با آپدیت های جدید به ما نکات مورد تاکید جدید خود را معرفی می کنند. در جدیدترین آپدیت های گوگل تاکید بر محتوا بسیار زیاد شده است. به همین دلیل موضوع محتوای دوقلو یا Duplicate Content ارزش بسیار زیادی پیدا کرد است.

تگ CANONICAL URL ، بهترین و ساده ترین روش برای جلوگیری از ایجاد مطالب یکسان است. این تگ حتی تاحدی از ریدایرکت نیز بهتر است.

%D8%AA%DA%AF-CANONICAL-URL-2.jpg


چرا از تگ CANONICAL URL باید استفاده کنیم؟
در مواقع ایجاد محتوای تکراری در وب سایت ، موتورهای جستجو نمی دانند کدام یک از صفحات را بررسی و ایندکس کنند. هم چنین نمی دانند که در نتایج جستجو ، کدام صفحه را نمایش دهند و هم چنین کدام صفحات را بر اساس فاکتورهای خود رتبه بیشتری بدهند. در چنین مواقعی، وبمسترها با مشکل ازدست دادن بازدیدکننده و رتبه خود در موتورهای جستجو مواجه می شوند. برای رفع این مشکل ، مدیران وب سایت ها یا متخصصان سئو از تگ CANONICAL URL استفاده می کنند.

تگ CANONICAL URL به صورت زیر استفاده می شود:

<link rel="canonical" href=http://www.example.com/url-i-want-to-appear-in-google />


موارد استفاده تگ CANONICAL URL

  1. لینکی با آدرس را در نظر بگیرید: http://www.example.com/index.php?id=67
و آدرس دیگر به صورت : http://www.example.com/index.php?id=97

هردو لینک، به یک صفحه اشاره می کنند و این را تنها شما می دانید و موتورجستجو آن را دو آدرس متفاوت می بیند. ولی مسئله اینجاست که آن ها تا حدودی تشخیص می دهند و بعضی اوقات با بعضی URL ها نمی توانند کار کنند.

  1. هنگامی که چندین صفحه وجود دارد که محتواهای یکسانی دارند. یعنی محتواها یکسان باشند ولی در شیوه نمایش متفاوت باشند.
  1. هر آدرسی که حتی یک متغیر به انتهای آن اضافه شود باعث شده تا آن دو آدرس کاملا منحصر به فرد دیده شوند مانند افزودن متغیر زبان به انتهای یک آدرس.
  1. در سایتی با آدرس مثلا com و www.example.com ، هر دو ذخیره می شود و باعث شده تا نصف صفحات سایت با آدرس www ذخیره شود و نصف دیگر در آدرسی بدون www. این موضوع را در Google Webmaster Tools می توان حل کرد ولی با تگ canonical نیز برطرف می شود.
  1. اگرسرویسی از ۳۰۱ Redirect پشتیبانی نکند، در این صورت می توانید از canonical استفاده کنید.در واقع برچسب canonical یک پیشنهاد به خزنده می دهد و اجباری در کار نیست. با پیاده سازی canonical به سایت خود فرصت دهید تا رتبه ی خوبی را کسب کند.
    تهیه و ترجمه: پاساژ اینترنتی آمازایران

    ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک – طراحی سایت – سئو – مشاوره اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ
 

جدیدترین ارسال ها

بالا