taghi abbas
Well-Known Member
سلام دوستان من به یه سری توضیح در مورد بحث تکسچرینگ نیاز دارم.میخوام کلا بدونم این یعنی چه؟ اصطلاحات bump،displacement، چی هستند و به چه دردی میخورند.اگه کسی کمکم کنه ممنون میشم.






توضیح در مورد مپ ها و روش استفاده از اونها برای تکسچرینگ
اگر شما یه لطفی انجام دادید و مدل رو آنرپ کردید چند تا جایزه نفیس خود به خود دریافت میکنید!
علاوه بر تصویر رنگی که مپ رنگ یا دیفیوز color map / diffuse map گفته میشه شما میتونی از دهها کنترل کننده دیگه برای حجم درر رندر استفاده کنید:
Specular map برای براقیت سفرشی (اصلا مپ برای سفارشی تر از متریال خالی هست و این هم به عهده یووی هایی است که از آنرپ بدست میاد...)
Bump map برای بافت برجسته موضعی
normal map برای ذخیره کردن اطلاعات حجم سنگین به حجم سبک و همینطور برجسته نمایی بر حسب جهت نور
(Retoplology ریتوپولوژی یا به اختصار توپولوژی یا ریتوپو روشی است که یک حجم با مش ساده تر و ورتکس و صفحه کمتر رو از روی یه مش سنگین میسازند تا بعدا تفاوت اونها رو به صورت مپ برجسته نوری normal-map یا مپ برجستگی کامل در depth-map یا displace map ذخیره کنند به نحوی که بتونند در بازی های سه بعدی یا رند ازش کمک بگیرند یعنی بدون اینکه سنگینی و کندی اون مش ها رو تحمل کنند نتیجه بسیار نزدیک به اون رو داشته باشند)
ambient oclussion یا AO برای سایه دار کردن بر حسب حفره ها و شیارها
self-lumiance برای خود درخشندگی و لامپی بودن
....