Borhan72
خستهی خسته...
سلام ميكنم به همه...
اميدوارم خوب و خوش باشين...
چند نفری گفتن بهم كه يه توضيحی در مورد نحوهی نور پردازی آخرين كارم كه گرامافون بود بدم كه با لينك زير ميتونيد به تاپيكش بريد:
( پيشنهاد ميكنم حتمآ رندرم رو در كنار خوندن اين مطلب باز بذاريد تا متوجه منظورم بشيد. )
.: گرامافون - The Old Gramophone :.
خوب شروع ميكنيم...
البته چون نور پردازی خيلی ساده ای داشت كارم، زياد توضيح خاصی نداره و فقط يه توضيح سطحی از روند كار ، بهتون ميگم...
اول از همه توی ذهنمون ، صحنه ای كه داريم رو نور پردازی ميكنيم...
يعنی چی؟ يعنی وقتی كار مدلسازی و متريال ها تموم شد، بايد يه طرح و يه ذهنيتی از نور پردازییی كه ميخوايم انجام بديم رو تو ذهنمون بوجود مياريم...
مثلآ من برای اين صحنه، قصدم اين بود كه از طرف چپ، نوری كه از يه پنجرهی مثالی و ذهنی به داخل مياد، روشنایی رو از سمت چپ تآمين كنه...
ميتونستم با همون يك نور هم صحنه رو رندر كنم، ولی قصد از نور پردازی، شبيه سازی زيباترين نور تو دنيای واقعيه...
واسه همين از سمت راست هم يه نور ضعيف، با رنگ زرد رو تو صحنه قرار دادم...
حالا سؤال پيش مياد كه چرا نور زرد؟؟؟
خوب جوابش اينه كه چون هم رنگ زرد به اين صحنه و حالتش ميخوره و جذاب ترش ميكنه ولی دليل دومم كه مهمتر بود، همون بوجود آوردن طرح قبلی و ذهنيم بود كه ميخواستم اجراش كنم، كه طرحم اين بود كه از اون طرف نور پنجره و از طرف راست هم نور يه لامپ يا شمع كه توی فضای خونه روشنه، نورش رو آبجكتا ميفته...
اينم عكس صحنم كه از نورای VRayLight استفاده كردم و شدت و رنگشون رو هم بغلشون نوشتم:
الان دوباره سوال پيش اومد كه اون نور وسطيه چيه؟؟؟
من كه 2 تا نور گذاشته بودم
خوب وقتی كه يه رندر تستی از كارم گرفتم، ديدم نور صحنه كمه و رندر يه مقدار تاريك ميشه...
واسه همين يه نور هم از جلو با شدت خيلی كم گذاشتم كه توازن برقرار شه...
حالا مهمتر از گذاشتن نور ها، محاسبهی بازتاب نورا و سايه هاییه كه ميندازه...
الان اگه تصوير بالا رو ببينيد، متوجه ميشيد كه حتی سقف يا امتداد ديوار و زمين رو هم كه تو رندرم حتی معلوم نبودن رو هم ساختم و گذاشتم...
اينجا برای بار سوم سوال ميشه كه چرا؟؟؟
خوب دليلشو بالا گفتم... چون وقتی نور بهآبجكتا ميخوره، دوباره به سمت خلاف اونا ، بازتاب ميكنه...
اينجا فكر كنيد الان اون نور وسطی كه جهتش رو به پايينه، اگه زمين رو نذاشته بودم، نورش فقط به پايه های ميز و پايين ديوار ميخورد و ميرفت....
ولی وقتی اون Plane رو بعنوان يه زمين ، زيرش گذاشتم، نور وسطيه وقتی به اون ميخوره، بازتاب ميكنه و كل صحنه رو روشن ميكنه و نور ميده...
فكر كنم متوجه شدين... ديگه بيشتر توضيح نميدم...
خوب الان اصول نور پردازی اين صحنه رو ياد گرفتيد...
هر كس هم ميتونه با رعايت اين اصول به سبك و روش ديگه ای هم نور پردازی كنه و به نتيجه خوبی هم ميرسه...
نكتهی مهم تو نور پردازی فقط همينه... درك كاربرد نور ها تو دنيای واقعی...
خوب نكتهی آخر هم كه ديگه كار نور پردازی ما تموم ميشه، اينه كه صحنه رو با GI و تنظيماتش ساده رندر كنيد.
الان تو عكس زير ميبينيد كه هيچ تنظيم خاصی واسه رندر انجام ندادم :
و در آخر هم همين كاری شد كه ميبينيد.....
افكت Depth Of Field رو هم با استفاده از Z-Depth و توی فتوشاپ انداختم...
اميدوارم از توضيحاتی كه دادم ، استفاده ای برده باشيد...
حتی اگر 1 نفر هم يه نكته از اين آموزش ياد بگيره، واسهی من ارزشمنده...
پس كامنت و نظر يادتون نره كه انگيزم كور نشه
به جون خودم انگشتام تاول زد انقد تايپ كردم
قربون همه دوستای گلم
برهان - Borhan72
اميدوارم خوب و خوش باشين...
چند نفری گفتن بهم كه يه توضيحی در مورد نحوهی نور پردازی آخرين كارم كه گرامافون بود بدم كه با لينك زير ميتونيد به تاپيكش بريد:
( پيشنهاد ميكنم حتمآ رندرم رو در كنار خوندن اين مطلب باز بذاريد تا متوجه منظورم بشيد. )
.: گرامافون - The Old Gramophone :.
خوب شروع ميكنيم...
البته چون نور پردازی خيلی ساده ای داشت كارم، زياد توضيح خاصی نداره و فقط يه توضيح سطحی از روند كار ، بهتون ميگم...
اول از همه توی ذهنمون ، صحنه ای كه داريم رو نور پردازی ميكنيم...
يعنی چی؟ يعنی وقتی كار مدلسازی و متريال ها تموم شد، بايد يه طرح و يه ذهنيتی از نور پردازییی كه ميخوايم انجام بديم رو تو ذهنمون بوجود مياريم...
مثلآ من برای اين صحنه، قصدم اين بود كه از طرف چپ، نوری كه از يه پنجرهی مثالی و ذهنی به داخل مياد، روشنایی رو از سمت چپ تآمين كنه...
ميتونستم با همون يك نور هم صحنه رو رندر كنم، ولی قصد از نور پردازی، شبيه سازی زيباترين نور تو دنيای واقعيه...
واسه همين از سمت راست هم يه نور ضعيف، با رنگ زرد رو تو صحنه قرار دادم...
حالا سؤال پيش مياد كه چرا نور زرد؟؟؟
خوب جوابش اينه كه چون هم رنگ زرد به اين صحنه و حالتش ميخوره و جذاب ترش ميكنه ولی دليل دومم كه مهمتر بود، همون بوجود آوردن طرح قبلی و ذهنيم بود كه ميخواستم اجراش كنم، كه طرحم اين بود كه از اون طرف نور پنجره و از طرف راست هم نور يه لامپ يا شمع كه توی فضای خونه روشنه، نورش رو آبجكتا ميفته...
اينم عكس صحنم كه از نورای VRayLight استفاده كردم و شدت و رنگشون رو هم بغلشون نوشتم:
الان دوباره سوال پيش اومد كه اون نور وسطيه چيه؟؟؟
من كه 2 تا نور گذاشته بودم
خوب وقتی كه يه رندر تستی از كارم گرفتم، ديدم نور صحنه كمه و رندر يه مقدار تاريك ميشه...
واسه همين يه نور هم از جلو با شدت خيلی كم گذاشتم كه توازن برقرار شه...
حالا مهمتر از گذاشتن نور ها، محاسبهی بازتاب نورا و سايه هاییه كه ميندازه...
الان اگه تصوير بالا رو ببينيد، متوجه ميشيد كه حتی سقف يا امتداد ديوار و زمين رو هم كه تو رندرم حتی معلوم نبودن رو هم ساختم و گذاشتم...
اينجا برای بار سوم سوال ميشه كه چرا؟؟؟
خوب دليلشو بالا گفتم... چون وقتی نور بهآبجكتا ميخوره، دوباره به سمت خلاف اونا ، بازتاب ميكنه...
اينجا فكر كنيد الان اون نور وسطی كه جهتش رو به پايينه، اگه زمين رو نذاشته بودم، نورش فقط به پايه های ميز و پايين ديوار ميخورد و ميرفت....
ولی وقتی اون Plane رو بعنوان يه زمين ، زيرش گذاشتم، نور وسطيه وقتی به اون ميخوره، بازتاب ميكنه و كل صحنه رو روشن ميكنه و نور ميده...
فكر كنم متوجه شدين... ديگه بيشتر توضيح نميدم...
خوب الان اصول نور پردازی اين صحنه رو ياد گرفتيد...
هر كس هم ميتونه با رعايت اين اصول به سبك و روش ديگه ای هم نور پردازی كنه و به نتيجه خوبی هم ميرسه...
نكتهی مهم تو نور پردازی فقط همينه... درك كاربرد نور ها تو دنيای واقعی...
خوب نكتهی آخر هم كه ديگه كار نور پردازی ما تموم ميشه، اينه كه صحنه رو با GI و تنظيماتش ساده رندر كنيد.
الان تو عكس زير ميبينيد كه هيچ تنظيم خاصی واسه رندر انجام ندادم :
و در آخر هم همين كاری شد كه ميبينيد.....
افكت Depth Of Field رو هم با استفاده از Z-Depth و توی فتوشاپ انداختم...
اميدوارم از توضيحاتی كه دادم ، استفاده ای برده باشيد...
حتی اگر 1 نفر هم يه نكته از اين آموزش ياد بگيره، واسهی من ارزشمنده...
پس كامنت و نظر يادتون نره كه انگيزم كور نشه
به جون خودم انگشتام تاول زد انقد تايپ كردم
قربون همه دوستای گلم
برهان - Borhan72
آخرین ویرایش: